Web Analytics Made Easy - Statcounter

شبکه خبر: علی اکبر صالحی در برنامه «تیتر امشب» در این شبکه تلویزیونی گفت: امروز همزمان با ۱۳ ابان اقدامات وسیعی در زمینه هسته‌ای در سایت نطنز را به فال نیک می‌گیریم.

وی افزود: پرسنل سازمان انرژی اتمی امروز توانستند با ادامه راه شهدای هسته‌ای برای کشور غرور آفرینی کنند و در دوماهه گام سوم که مصادف با محرم و صفر شده بود دستاورد بزرگی برای کشور بدست آوردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس سازمان انرژی اتمی درادامه گفت: در گام سوم به دستور رئیس جمهور محدودیت‌های مربوط به تحقیق و توسعه نادیده گرفته شد و به تحقیق و توسعه شتاب دادیم.

او افزود: تحقیق و توسعه شیوه‌های خود را دارد و برای حق ایده‌ها مانند سانتریفیوژ نیازمند طراحی ذهنی و مفهومی دارد که بعد به طراحی محاسباتی و نمونه سازی قطعات می‌شود. در رویه جهانی از زمان خلق یک ایده تا زمان به سرانجام رساندن به مفهوم به تولید انبوه رساندن حداقل ۸ سال طول می‌کشد. همانگونه که ایده سانتریفیوژ IR ۶ سال ۸۸ خلق شد و در سال ۸۹ یکی از این سانتریفیوژ‌ها رونمایی شد که از آن زمان تاکنون بعد از گذشت ۹ سال از رونمایی هنوز در زنجیره میانی ۲۰ تایی بودیم.

وی گفت: در برنامه پیشبرد تحقیقات زمان زنجیره ۳۰ تایی چند سال دیگر قرار بود انجام شود که به دلیل اینکه در چالش سیاسی قرار گرفتیم اراده مسئولین بر این بود که اراده خود را به رخ دیگران بکشانیم.

صالحی درباره آماده شدن IR ۹ نیز گفت: امروز از این سانتریفیوژ رونمایی شد در دو سه ماه آینده نیز نمونه دیگر رونمایی خواهد شد تا مراحل تست را بگذراند، اما نمونه IR ۹ برای رسیدن به تولید انبوه حدود ۱۰ سال زمان می‌خواهد.

رییس سازمان انرژی اتمی توضیح داد: در برجام برای ظرفیت عملیاتی غنی سازی تصمیم گرفتیم ۸ تا ۹ سال نگه داشته شود. طراحی مفهومی IR ۸ از سال ۸۸ شروع شد که طراحی مفهومی آن پذیرفته شد.

وی درباره مراحل ساخت گفت: تست‌های زیادی لازم است تا بتوانیم فرایند را به خوبی انجام دهیم.

صالحی درباره سایت نطنز نیز گفت: نطنز جای ۴۰ هزار سانتریفیوژ را دارد و سوی سانتریفیوژ‌ها به علت اینکه بر چه مبنایی باشد فرق می‌کند که اگر بر مبنای U باشد با UF ۶ متفاوت است.

وی گفت: جمهوری اسلامی با همت دانشمندان هسته‌ای به قدری در سانتریفیوژ پیشرفت کرده که IR ۱ که از سال ۶۸ وارد کشور شده و تا سال ۸۵ که یک زنجیره آن برپا شد ۱۷ سال طول کشید که با آموختن فرایند‌های ساخت سانتریفیوژ‌ها، خلق ایده‌ها به دست دانشمندان ایرانی انجام شده است. تولید نرم افزار‌های طراحی ۵۰۰ مستند‌های علمی دارد به گونه‌ای که اوباما نیز اذعان کرده بود که دیگر نمی‌توان جلوی ایران را گرفت، چون ساخت و طراحی سانتریفیوژ‌ها در ذهن دانشمندان ایرانی است.

صالحی درباره غنی سازی ۲۰ درصد نیز گفت: کار بزرگی که دانشمندان ما انجام داده اند این است که وقتی در چیدمان قرار می‌گیرند، چیدمان سانتریفیوژ نیز برای بهره وری علم است بنابراین وقتی سانتریفیوژ‌ها در گازدهی قرار می‌گیرند برای میزان گازدهی نیز نیازمند برنامه ریز دقیق است.

او درباره وضعیت غنی سازی نیز گفت: در چندهفته اخیر به چیدمان ایده آل رسیده ایم که کار آسانی نبوده است.

صالحی گفت: در مذاکرات برجام درباره غنی سازی نسبت به ایده‌های مطرح شده ما بدل را داشتیم تا در بن بست غنی سازی گیر نکنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی درباره ظرفیت نیروگاه‌هایی که قرار است در بوشهر ساخته شود نیز گفت: ظرفیت هرکدام از این نیروگاه‌ها هزار و ۵۰ مگاوات است که هرکدام به اندازه نیروگاه بوشهر خواهد بود.

صالحی درباره نگه داشتن اورانیوم و تولید آن در کشور گفت: قبل از گام سوم حدود ۴۵۰ گرم در روز تولید اورانیوم داشتیم که از امروز این رقم به بالای ۵ هزار گرم (۵ کیلوگرم) رسیده است. در اوج قبل از بر جام روزی ۷ هزار گرم غنی سازی داشتیم، اما الان به بالای ۵ هزار گرم رسیده ایم که در دو سه روز آینده به ۵ هزار و ۲۰۰ گرم خواهد رسید.

او درباره آب سنگین اراک نیز گفت: سالانه ۲۰ تن تولید داریم. ذخایر ۱۲۸ تنی داریم که الان در حال فروش آب سنگین هستیم. برخلاف اینکه ترامپ خرید آب سنگین ایران را برای کشور‌های دیگر ممنوع کرده است، اما دیگر کشور‌ها به این توجهی ندارند بنابراین ممکن است سال‌های آینده آب سنگین را به مشتقات تبدیل کنیم و بجای آب سنگین خام فروش برسانیم.

صالحی درباره خارج شدن از اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی نیز گفت: باید این امر به تصویب مجلس برسد.

او در پایان گفت: حقوق هسته‌ای و چرخه کامل سوخت هسته‌ای از اکتشاف و استخراج تا تبدیل اورانیوم و پسماندداری است درحال انجام است. همچنین بزرگترین صنعتی کشور از حیث حجم مالی که ۱۰ میلیارد دلار است و تحقیق و توسعه را نیز باشتاب درحال پیشروی است.

منبع: فردا

کلیدواژه: تولید اورانیوم صالحی گام سوم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۸۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به نقش مهم آموزش در حفظ و توسعه صنایع دستی، گفت: آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری سازی در این حوزه است. - اخبار استانها -

مریم جلالی دهکردی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قشم، اظهار داشت: صنایع دستی علاوه بر آن که می‌تواند منتقل کننده فرهنگ یک منطقه باشد، نقش مهمی نیز در اشتغال‌زایی و تولید ثروت دارد.

وی ادامه داد: لازمه اشتغال‌زایی و تولید ثروت در این حوزه آموزش در جهت بازاریابی و تجاری‌سازی است که می‌توان با برنامه‌ریزی صحیح به آن دست یافت.

معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با اشاره به اهمیت حفظ و احیای صنایع دستی و آشنایی بیشتر نسل جوان با فرهنگ و صنایع دستی مناطق خود، تصریح کرد: احیای این صنایع با هدف ایجاد ثروت و معرفی هر چه بیشتر آن از جمله وظایف ما است.

جلالی دهکری ایجاد خانه‌های صنایع دستی را راهکاری در جهت تحقق این موضوع عنوان کرد و گفت: امیدواریم با کمک بخش خصوصی و ظرفیت‌های مردمی بتوانیم خانه‌های صنایع دستی را ایجاد و توسعه دهیم و آنها را محلی به منظور آموزش، نمایش و عرضه محصولات صنایع دستی تبدیل کنیم.

وی تاکید کرد: نسل جوان با پیوند نسلی می‌تواند دانشی که سینه به سینه در دل اجداد و بزرگان ما وجود دارد را به عرصه دانش، محل تحصیل و آموزش و پرورش منتقل کند.

انتهای پیام/7558/

دیگر خبرها

  • معدوم‌سازی بیش از ۲۳۰ کیلوگرم انواع مواد غذایی فاسد در لامرد
  • اردبیل رتبه چهارم تولید عسل کشوری را دارد
  • ضرورت تعامل صنعتگران با رسانه ها برای جهش تولید
  • موانع مشارکت مردم‬ استان‬ تهران‬ در امر تولید و اقتصاد رفع شود
  • طراحی و ساخت برج‌های تقطیر محصولی ازشرکتی دانش‌بنیان
  • آموزش محور اصلی بازاریابی و تجاری‌سازی در صنایع دستی
  • بومی سازی کاتالیست‌هایی که در تولید بنزین استفاده می‌شود
  • بنیه اقتصادی با تولید اصلاح می‌شود
  • سند مقدماتی پیوست رسانه‌ای و گفتمان‌سازی شعار سال تدوین شد
  • سالانه یک میلیون تن پسماند صنعتی در استان مرکزی تولید می شود