Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-01@18:28:31 GMT

شانگهای؛ یک فرصت همیشگی

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۸۹۱۳۱

شانگهای؛ یک فرصت همیشگی

روزنامه ایران در قسمتی از این گزارش آورده است: سازمان همکاری شانگهای با پیشنهاد چین ایجاد شد و هدف اصلی آن در سال‌های اولیه همکاری کشورهای آسیای میانه، شمال افغانستان و پاکستان برای مبارزه با تروریسم بود. در شمال غرب چین، سین کیانگ (اویغورها) به‌دنبال جدایی‌طلبی بود و در روسیه هم گروه چچن شکل گرفته بود لذا چین، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان و ازبکستان سازمان همکاری شانگهای را ایجاد کردند تا بتوانند در منطقه امنیت ایجاد کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


بعد از سال ۲۰۰۵ که شرایط امنیتی کنترل شد، این سازمان تصمیم گرفت به غیر از مسائل سیاسی به مباحث اقتصادی و فرهنگی ورود کند. با چنین جریانی سال ۲۰۱۲ بود که ایران، پاکستان، هند و افغانستان به این سازمان پیوستند. طی این مدت تمام این کشورها به جز ایران عضو دائم سازمان همکاری شانگهای شدند اما ایران همچنان عضو ناظر است.


اگر از کارشناسان حوزه بین‌الملل پرسیده شود که فرق بین عضو ناظر و دائم برای ایران در سازمان همکاری شانگهای چیست، می‌گویند: در شرایطی که ایران در تحریم به سر می‌برد فرقی بین عضو ناظر و دائم نیست، چرا که نمی‌توان بخوبی از تسهیلات این سازمان بهره برد. از آنجا که معلوم نیست تحریم‌ها طولانی مدت باشد یا مقطعی پیوستن به همکاری‌های مشترک و موافقتنامه‌ها بسیار ضروری است و حرکتی که ایران در این حوزه بخصوص در مورد کشورهای همسایه در پیش گرفته است بسیار مناسب است.


 مزیت‌های سازمان همکاری شانگهای
سؤال دیگر این است که سازمان همکاری شانگهای چه مزایا و ویژگی‌هایی می‌تواند برای کشورمان داشته باشد؟ اگر بخواهیم فارغ از تحریم‌ها به این مقوله نگاه کنیم، سازمان همکاری شانگهای مزیت‌های متعددی دارد که مهم‌ترین آن تشکیل منطقه آزاد تجاری مشترک، ایجاد شورای بانکی بین کشورهای عضو سازمان، برخورداری از تسهیلات مالی و استفاده از توانمندی‌های انرژی طرفین است. تعرفه‌های ترجیحی و گسترش مبادلات تجاری و اقتصادی از دیگر فعالیت‌های مشترکی است که می‌توان در قالب این سازمان تعریف کرد.


آماده تجارت جهانی می‌شویم
یک منبع مطلع در سازمان توسعه تجارت درباره سازمان همکاری شانگهای به «ایران» می‌گوید: برای اینکه بتوان عضو سازمان تجارت جهانی شد باید کشور را آماده کرد. یکی از اهرم‌های کمک‌کننده حرکت به سمت موافقتنامه‌ها و همکاری‌های مشترک است. بدین جهت همکاری ایران در سازمان همکاری شانگهای می‌تواند ایران را آماده پیوستن به WTO کند.

پویایی برای همکاری‌ها
وی ادامه می‌دهد: ایران باید در همکاری با کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای پویا شود به گونه‌ای که صادرات خود را توسعه دهد. اکنون کشور ویتنام تنها با صادرات کفش و کتانی سالانه بیش از ۳۰ میلیارد دلار درآمد دارد که معادل کل درآمد صادراتی ایران احتساب محصولات پتروشیمی و میعانات گازی است.


صندوق‌های به درد بخور
مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین درباره سازمان همکاری شانگهای به «ایران» می‌گوید: این سازمان صندوق اعتباری دارد که ایران می‌تواند از آن برای توسعه زیرساخت‌ها استفاده کند. اینگونه صندوق‌ها وام بلاعوض، وام بی‌بهره یا کم بهره می‌دهند. از این‌رو فرصت خوبی به وجود آمده است تا بتوان از آن برای توسعه زیرساخت‌های کشور بخصوص پروژه‌های که در مسیر جاده ابریشم است، بهره برد.

منبع: روزنامه ایران برچسب‌ها درآمد ارزی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای چین

منبع: ایرنا

کلیدواژه: درآمد ارزی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای چین درآمد ارزی توسعه اقتصادی سازمان همکاری شانگهای چین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۸۹۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توسعه همکاری‌های تجاری در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت راه و شهرسازی،مهرداد بذرپاش که به منظور شرکت در نشست این کمیسیون عازم ابوظبی شده است، افزود: مراودات تجاری ایران و امارات در سال گذشته ۲۵درصد افزایش یافت و در این سفر هدفگذاری‌های جدیدی با همتای اماراتی مورد توافق قرار می‌گیرد.

وی با اشاره به تعداد قابل توجه پرواز‌ها میان دو کشور، گفت: توافقات متعددی در زمینه حمل و نقل هوایی در این سفر مد نظر قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی ادامه‌داد: بررسی مراودات مالی نیز در دستور کار این سفر قرار دارد. همچنین همکاری‌ها و فعالیت‌های بندری فی ما بین نیز جزو موارد مورد مذاکره است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • حجم تجارت ایران و امارت به ۳۰ میلیارد دلار می رسد
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت 
  • قهوه یا چای؟ همون همیشگی!
  • تجارت ایران و امارات به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد
  • ◄ فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب و رونق ترانزیت
  • فرصت ایران و امارات برای دستیابی به بازارهای شمال و جنوب
  • تاکید ایران و پاکستان بر توسعه روابط تجاری در حوزه استاندارد
  • توسعه همکاری‌های تجاری در دستور کار کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و امارات
  • حضور سفیران و مقامات بین المللی در همایش و نمایشگاه ملی ژئوماتیک
  • ارائه فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهرداری شیراز با ارزش ۶۰ هزار میلیارد تومان در نمایشگاه اکسپو