Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@11:51:17 GMT

۷۲ سال مهربانی جوانان هلال احمر

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۰۶۹۲

۷۲ سال مهربانی جوانان هلال احمر

با گذشت بیش از ۱۵۵ سال از تشکیل نهضت بین­ المللی صلیب ­سرخ و هلال­ احمر در جهان، به دلیل وجود اصول و ارزش­ های والای انسانی آن، در حال حاضر نیز همچنان اقبال انسان­ ها، خصوصاً جوانان به این نهضت روزافزون است.

ایجاد روحیه دفاع از صلح در اذهان انسان­ ها، گسترش دوستی، احترام، حفظ و توسعه سلامت، تفاهم متقابل، تعامل هم­ افزا، کمک داوطلبانه به افراد آسیب ­پذیر و آسیب دیده، تامین و تسهیل فرآیند رشد انسان­ ها و ساختن جهانی پر از صلح و آرامش، هنوز مبنای اصلی ترین و پرتلاش ­ترین اقدام ­های جمعیت و سازمان­ های تابعه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اصول و ارزش ­های جمعیت که سازمان­ های وابسته مطابق آن عمل می­ کنند، چارچوب مناسبی را برای بررسی مشکلات جهانی انسان بر اساس برابری کشورهای عضو ارائه می­ دهد که بر مبنای اصول جهان­ شمولی، تنوع و کرامت استوار است.

بنابراین اقدام ­های جمعیت و سازمان­ های تابعه از جمله سازمان جوانان هلال­ احمر که از طریق مجموعه ­ای از ارزش ­های مشترک نظیر عدالت، همبستگی، بردباری، تشریک، تساوی، احترام، نیکوکاری و بشردوستی هدایت و شکل گرفته ­اند، کماکان ادامه خواهد داشت.

تاریخچه تشکیل سازمان جوانان جمعیت هلال احمر

در ایران در نخستین اساسنامه جمعیت شیر و خورشید سرخ در سال ۱۳۱۳ (ه. ش) به مسئله جوانان اشاره و برای تشکیلات آن نظام نامه مخصوص در نظر گرفته شد.

سازمان جوانان جمعیت شیر و خورشید سرخ عملاً در آبان ماه سال ۱۳۲۶(ه. ش) بنا به درخواست جمعیت وقت و تصویب اساسنامه آن با همکاری وزارت فرهنگ و هنر (آموزش و پرورش) تأسیس شد.

با توجه به گسترش فعالیت های مربوط به جوانان در سطح دانشگاه ها و تشکیل گروه های امدادی از جوانان داوطلب در سراسر کشور و عدم پیش بینی لازم در اساسنامه (مصوب سال ۱۳۲۶ ه. ش) در خصوص نحوه جذب و به کارگیری این بخش فعال از جوانان این مهم موجب صلاح و تغییر اساسنامه در سال های ۱۳۴۵ و ۱۳۴۶ شد.

به دنبال تجدیدنظر در اساسنامه و به منظور گسترش فعالیت های جوانان عضو جمعیت، مرکزی با عنوان خانه جوانان در سال ۱۳۴۸ (ه. ش) به عنوان مکمل فعالیت جمعیت در ارتباط با جوانان و زیر نظر سازمان جوانان شیر و خورشید سابق تأسیس شد.

نخستین خانه جوانان در خرمشهر شروع به فعالیت کرد و تعداد این خانه ها در سال ۱۳۵۱ به ۱۰ واحد، در سال ۱۳۵۳ به ۱۳ واحد و در سال ۱۳۵۷ به ۲۰ واحد افزایش یافت که شامل شهرهای خرمشهر، آبادان، کرمانشاه، قم، همدان، مهاباد، شمیران، میانه، مراغه، رشت، تبریز، ارومیه، مرند، شبستر، بابل، ساری، بجنورد، سمنان، شاهرود و بوشهر بود.

پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، خانه های جوانان هلال احمر با وظایف مشخص و تهیه دستور العمل اجرایی که در تاریخ ۲ مرداد ۱۳۶۰ به امضاء سرپرست جمعیت وقت هلال احمر و قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در جمعیت رسیده بود به کار خود ادامه دادند.

در فروردین سال ۱۳۶۱ بنا به تصویب هیأت اجرایی جمعیت، خانه های جوانان به مراکز پرورش اسلامی تغییر نام یافت و از خرداد ماه سال ۱۳۶۱ بناب بر مصوبه دیگری از هیأت اجرایی جمعیت، مراکز پرورش اسلامی به صورت مستقل تحت عنوان سرپرستی مراکز پرورش اسلامی جوانان هلال احمر به عنوان زیر مجموعه ای از معاونت خدمات اجتماعی به کار خود ادامه دادند.

در سال ۱۳۷۳ با تصویب هیأت اجرایی سرپرستی اداره کل مراکز پرورش اسلامی جوانان از معاونت خدمات اجتماعی جدا شد و مستقلاً به سطح معاونت با عنوان معاونت فرهنگی ارتقاء یافت.

در سال ۱۳۷۸ با تغییر تشکیلات جمعیت، معاونت فرهنگی و سازمان جوانان درهم ادغام شد و تحت عنوان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر به فعالیت پرداخت. هر چند عنوان سازمان جوانان جمعیت هلال احمر حفظ شده است ولی در تشکیلات جدید اعضا صرفاً منحصر به دانش آموزان نیستند و نوع تشکیلات و فعالیت ها نیز به صورت ذیل تغییر کرده است.

معرفی سازمان جوانان جمعیت هلال احمر

سازمان جوانان جمعیت هلال احمر، در راستای اجرای بند ۷ از ماده ۳ اساسنامه جمعیت هلال احمر، مصوب ۱۳۶۷٫۰۲٫۰۸ مجلس شورای اسلامی برای اداره امور جوانان جمعیت تشکیل شده است.

این سازمان از طریق فعالیت‌های بشردوستانه، آموزشی، امدادی و فرهنگی به عنوان درگاه ورودی افراد به جمعیت هلال احمر، توانمندی‌های امدادی و شاخص‌های سلامت جسمی، معنوی و اجتماعی اعضای خود را برای تربیت جوانانی توانمند با روحیه بشردوستی و نوع دوستی به کار می‌گیرد.

سازمان جوانان جمعیت هلال احمر سازمانی است که فعالیت‌های خود را براساس اصول هفتگانه نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر شامل انسانیت، بی‌طرفی، بی‌غرضی، استقلال، خدمات داوطلبانه، یگانگی و جهان شمولی برنامه ریزی کرده و بر همین اساس برای رسیدن به اهداف غایی نهضت بین المللی صلیب سرخ و هلال احمر جهانی شامل تلاش برای تسکین آلام بشری، تامین احترام انسان‌ها، برقراری دوستی، تفاهم متقابل و صلح پایدار میان ملت‌ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان‌ها تلاش خود را به کار می‌گیرد.

۲۳۸ هزار جوان عضو کانون های هلال احمر هستند

هم اکنون  ۲۳۸ هزار و ۴۷۳ جوان در سه هزار و ۲۰ کانون دانشجویی، طلاب، جوانان و روستایی وابسته به این سازمان جوانان مشغول به فعالیت هستند، اعضای جوان هلال احمر ۱۸ تا ۲۹ ساله هستند و خدمات متنوعی را در شرایط گوناگون به نیازمندان ارائه می دهند.

این تعداد جوان فعال و پویا در ۸۱۳ کانون «جوانان» با ۱۷۳ هزار و ۶۴۹ عضو، ۲۵۷ کانون «طلاب» با سه هزار و ۳۷ عضو، هزار و ۱۸۹ کانون «دانشجویی» با ۴۹ هزار و ۴۳۶ عضو و ۷۶۱ کانون «روستایی» با ۱۲ هزار و ۳۵۱ عضو در حال ترویج روحیه بشردوستی، ایثار، تعاون و سازگاری اجتماعی هستند و برای افزایش برخورداری انسان ها از کرامت، سلامت، محیط زیست سالم، صلح و احترام فعالیت می کنند.

در زمان حاضر فعالیت های سازمان جوانان منطبق بر برنامه پنج ساله جمعیت هلال احمر و اهداف چهارگانه این جمعیت شامل تلاش برای تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان‌ها، کوشش برای برقراری صلح و دوستی و همچنین حمایت از سلامت و زندگی انسان ها و همچنین استراتژی YES - Youth Engagement Strateg فدراسیون بین المللی جمعیت های ملی صلیب سرخ و هلال احمر، است.

همچنین کانون های هلال احمر تشکل های غیرسیاسی و غیردولتی هستند که برای تلاش به منظور تسکین آلام بشری، تأمین احترام انسان ها، کوشش در برقراری دوستی و صلح پایدار در میان ملت ها و حمایت از زندگی و سلامت انسان ها در قالب ضوابط و آیین نامه ‌های مربوطه به منظور تحقق اهداف سازمان جوانان جمعیت هلال احمر در مراکز امور جوانان هلال احمر، دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی، حوزه ها و مدارس علمیه و روستاهای سراسر کشور تأسیس می شوند.

این کانون ‌ها برای جوانان فضایی دوستانه فراهم می ‌کنند تا بتوانند ایده ‌هایشان را به اجرا درآورند و کارگروهی، ارتباطات اجتماعی، همکاری و مدیریت را تجربه کنند، خودشان را محک بزنند، نقاط قوت و ضعفشان را بشناسند و توانایی‌های اجتماعی ‌های خود را ارتقا دهند؛ در کنار همه اینها، کانون ‌ها با نگاه بشردوستانه و کار داوطلبانه نقش مهمی در حل مشکلات دانشجویی، روستایی و گروه‌های دیگر دارند.

راه ‌اندازی هزار و ۱۸۹ کانون‌ دانشجویی هلال احمر در دانشگاه ها و مراکز آموزشی، راه‌ اندازی ۲۵۷ کانون طلاب هلال احمر در مدارس و حوزه‌ های علمیه، راه‌ اندازی ۷۶۱ کانون‌ روستایی در روستاها، راه ‌اندازی ۸۱۳ کانون جوانان در مراکز امور شعب هلال احمر، ایجاد کانون‌های بشردوستانه در مراکز اصلاح و تربیت و بند جوانان و نسوان زندان‌ ها به منظور تغییر نگرش نوجوانان و جوانان معارض با قانون و برای خدمات ‌دهی به نوجوانان و جوانان در حوزه ‌های آموزشی و فرهنگی در کانون‌های اصلاح و تربیت کشور در سال ۱۳۹۰ راه ‌اندازی شدند که در این کانون‌ ها آموزش‌ های امداد و کمک‌های اولیه، آشنایی با فعالیت‌های بشردوستانه و فعالیت‌ های فرهنگی بخشی از برنامه‌های کانون بشردوستانه هلال احمر به شمار می ‌رود.

کسب جایزه ویژه جوانان (برترین جایزه بشردوستانه در سال ۲۰۱۳) بابت طرح تغییر نگرش جوانان معارض با قانون (کانون‌های بشردوستانه)، کسب رتبه اول در دو سال پیاپی ۸۶ و ۸۷ به عنوان دستگاه برتر در غنی‌سازی اوقافت فراغت جوانان توسط سازمان ملی جوانان، کسب جایزه ویژه جوانان (برترین جایزه بشردوستانه در سال‌ ۲۰۰۷) بابت طرح کاروان نیکوکاری بخشی دیگری از برنامه‌های کانون بشردوستانه هلال احمر به شمار می‌رود.

امروز سه شنبه ۱۵ آبان ۹۸ نیز قرار است بزرگداشت هفتاد و دومین سالگرد تاسیس سازمان جوانان هلال‌احمر با شعار «مهربان خواهیم ماند» در سراسر کشور از سوی جوانان عضو این سازمان برگزار شود.

علی گنج کریمی سرپرست سازمان جوانان جمعیت هلال احمر با اعلام این مطلب افزود: امسال نیز اعضای سازمان جوانان در ستاد و استان ها با مشارکت حداکثری در برنامه های بزرگداشت هفتاد و دومین سالگرد تاسیس سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر حضور پیدا می کنند و در این زمینه نخستین برنامه دیدار اعضای شورای معاونین سازمان جوانان با حضرت حجت الاسلام والمسلمین حاج آقا معزی، نماینده ولی فقیه در جمعیت هلال احمر است.

وی گفت: حضور اعضا در برنامه درس‌هایی از قرآن (با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین محسن قرائتی)، حضور جوانان داوطلب در نماز جمعه و پایگاه‌های انتقال خون، غبار روبی و عطر افشانی مزار شهدا، تجدید میثاق با آرمان‌های امام(ره) و شهدای انقلاب اسلامی از دیگر برنامه‌های این روز است.

سرپرست سازمان جوانان جمعیت هلال احمر افزود: با هدف تجلیل از شهدای امدادگر اهداء کنندگان عضو، اعضای سازمان با  خانواده این شهدا دیدار می‌کنند. همچنین به مناسبت بزرگداشت هفتاد و دومین سالگرد تاسیس این سازمان فراخوان عضویت در کانون‌های سازمان جوانان اعلام و جلسات هم‌اندیشی مدیران عامل استان‌ها با  دبیران و اعضای شورای مرکزی مجامع کانون‌های دانشجویی و جوانان برگزار می شود.

وی افزود: مدیران ارشد ستادی استان‌ها پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته برای تبیین رسالت سازمان جوانان و ترغیب جوانان به مشارکت در فعالیت‌های بشردوستانه سخنرانی خواهند داشت. به علاوه دیدار با مسئولان استانی و محلی برای معرفی فعالیت‌های حوزه جوانان با هدف تعامل و همکاری هر چه بیشتر در اجرای رسالت سازمان جوانان از دیگر برنامه‌ها است.

گنج‌کریمی گفت: بازدید از سرای سالمندان و مرکز نگهداری کودکان بی‌سرپرست نیز از دیگر برنامه های ابلاغی توسط ستاد است و استان‌ها می توانند برنامه‌های خود را برای بزرگداشت این روز اجرایی کنند.

گزارش از فرهاد شرف پور

برچسب‌ها سازمان جوانان جمعیت هلال احمر

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان جوانان جمعیت هلال احمر سازمان جوانان جمعیت هلال احمر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۰۶۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان یزد از نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد و به نقل از صدا و سیما، محمد عشقی اظهار کرد: در ساعت ۱۹ شب گذشته با دریافت خبری مبنی بر گیر افتادن ۱۸ نفر در سیل روستای شادکام، دو تیم امدادی سیلاب و کوهستان هلال احمر شهرستان بافق با ۳ خودرو امدادی به منطقه اعزام شدند.

وی ادامه داد: با استفاده از تجهیزات کارگاه این افراد را نجات و به مکان امن انتقال دادند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر یزد بیان کرد: همچنین قبل از این حادثه ساعت ۱۶ دیروز تیم‌های امدادی به روستای قطرم بافق اعزام و پس از رهاسازی چندین خودرو گرفتار در سیل و خارج نمودن افراد از منازل متأثر از رودخانه‌ها تا پاسی از شب تلاش و خدمات رسانی کردند.

کد خبر 747969

دیگر خبرها

  • امدادرسانی هلال‌احمر به ۱۳ استان در سیل و آب‌گرفتگی
  • بهره مندی بیش از ۴۸۰۰ نفر متأثر از سیل و آبگرفتگی از خدمات امدادی هلال احمر
  • ۲۰ هزار جوان قمی عضو جمعیت هلال‌احمر هستند
  • امدادرسانی به ۵۱۱ نفر در سیل خراسان جنوبی
  • امدادرسانی به بیش از ۳۰۰۰ نفر در سیل و آب‌گرفتگی ۱۲ استان
  • امدادرسانی به بیش از ۳۰۰۰ نفر در سیل و آبگرفتگی ۱۲ استان
  • سیل به مزار امامزاده سیدعلی (ع) رسید / تخلیه آبگرفتگی صحن مزار
  • ادامه امدادرسانی هلال احمر در ۱۱ استان متأثر از سیل
  • ادامه امدادرسانی هلال احمر در ۱۱ استان متاثر از سیل
  • نجات ۱۸ نفر از سیل در روستای شادکام بافق در استان یزد