Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، گفتگویی اختصاصی با دکتر شهلا خسروی، مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی انجام داده ایم  و بحث پر التهاب زایمان زودهنگام در "روز‌های رند" که با اصرار والدین اتفاق می‌افتد و به نظر می‌رسد اتفاق منحصر به فردی در کشور ماست را بررسی کردیم.

بیشتربخوانید: ۹۸/۸/۸؛ تاریخی شیک و لاکچری برای تولد نوزاد/ والدینی که از مدت‌ها قبل پشت درِ اتاق عمل زنبیل گذاشته‌اند!

روز تولد مهم است یا تاریخ تولد رند؟!

وی گفت: در کلاس‌های آموزشی پیش از باداری و در زمان بارداری یکی از آموزش‌ها به مادران این است که اصراری بر تولد فرزندشان در روز خاصی نداشته باشند چرا که برای هر کس روز تولد بسیار مهم است، اما تاریخ خاص به مرور زمان بی ارزش می‌شود و با دستکاری سلیقه‌ای سلامت نوزاد به خطر می‌افتد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او افزود: وزارت بهداشت بر عملکرد و فعالیت‌های بیمارستان‌های خصوصی نقش دارد، اما به نظر من در بحث اعتبار بخشی و ارزشیابی ها، آیتم "ختم حاملگی پیش از موعد " هم باید جزئی از شاخص‌های اعتبار بخشی شود تا شاید از این گونه زایمان‌ها جلوگیری شود.

نگاه کشور‌های توسعه یافته به سزارین‌های زودهنگام

دکتر خسروی با بیان اینکه گاهی واقعا اصرار مراجعین خیلی زیاد است و همکاران متخصص هم نهایتا می‌پذیرند، اظهار داشت: در کشور‌های توسعه یافته موارد مشابه این چنینی به ندرت دیده شده، چون اکثر آن‌ها بر زایمان طبیعی و به موقع تأکید دارند و زایمان فیزیولوژیک را حق طبیعی دانسته و انجام سزارین را امری غیر طبیعی و فقط در شرایط خاص و مشکل دار می‌پذیرند.

وی در ادامه گفت: آن‌ها معتقدند که جنین باید مسیر طبیعی رشد داخل رحمی خود را طی کند و فرآیند زایمانی، بطور طبیعی و با درد‌های زایمانی شروع و زایمان طبیعی اتفاق بیفتد.

همچنین مشاور ویزر بهداشت در امور مامایی خاطرنشان کرد: در خیلی از کشور‌های دنیا بیمه‌های پایه و تکمیلی هم از سزارین انتخابی و زودهنگام حمایت نمی‌کنند و، چون هزینه زایمان بالا می‌رود، کسی به فکر این انتخاب نیست.

تأکید بر زایمان در روز‌های رند؛ تنزل معیار‌های ارزشگذاری در جامعه

او به بهداشت نیوز گفت: از نگاه من این حق جنین است که از حداکثر شرایط محیط داخل رحم (اگر محیط سالم باشد) بهره ببرد و در موعد طبیعی متولد شود، چون این امر به رسش جنین و سلامت مادر کمک بسیاری می‌کند.

خسروی با تأکید بر اینکه جلوگیری از زایمان‌های طبیعی و علاقه‌ی والدین بر تولد فرزندشان در تاریخی خاص برخلاف تصور عامه، امری کاملا غیر روشنفکری است، تصریح کرد: نیاز به اصلاح این باور و فعالیت فرهنگی در این زمینه مشهود است. به نظر می‌رسد که این نوع درخواست‌ها نشانه‌ی تنزل معیار‌های ارزش گذاری می‌باشد.

همه ما در برابر سلامت جنین مسؤول هستیم!

وی از خدمات وزارت بهداشت در راستای افزایش زایمان‌های طبیعی هم گفت: در حالیکه وزارت بهداشت با تأمین زیر ساخت‌ها و امکانات لازم جهت تکریم مادران باردار در بیمارستان ها، هزینه‌های لازم را صرف کرده است و با ارائه‌ی خدمات رایگان جهت انجام زایمان طبیعی در مسیر ترویج زایمان خوشایند و طبیعی گام‌های مؤثری برداشته است، اما متأسفانه اینگونه اقدامات باعث افزایش آمار‌های سزارین می‌شود.

دکتر شهلا خسروی اضافه کرد: باید به والدین و خصوصا مادران این مسأله آموزش داده شود که تاریخ تولد نقشی در سرنوشت و آینده بچه‌ها ندارد و هیچ گاه تاریخ تولد را مبنایی برای اولویت قرار دادن فرد در امور مختلف در هیچ جامعه‌ای قرار نمی‌دهند.

او در ضمن تصریح کرد: اگر همه به این موضوع فکر کنیم که ما در مقابل سلامت جنین مسئول هستیم و زندگی جنین حتی برای یک روز در رحم مادر اهمیت دارد هیچ گاه این گونه رفتار‌ها اتفاق نمی‌افتد.

حفظ سلامت افراد، هدف اصلی وزارت بهداشت است

خسروی در ادامه بحث خود به موضوع قابل تأملی در اینباره اشاره کرد: به غیر از اصرار والدین برای تولد فرزندشان در روز‌های رند، گاهی مواردی داشته ایم که برخی از خانواده‌ها حتی اصرار به تولد فرزندشان در یکی از اعیاد مذهبی دارند، ما با وجود اینکه روز تولد ائمه برایمان بسیار ارزشمند است، اما باز هم هیچ گاه راضی به این نیستیم که با زایمان زودهنگام به مادر و جنین آسیب برسانیم.

مشاور وزیر بهداشت در امور مامایی در آخر به بهداشت نیوز گفت: حفظ سلامت افراد از اهداف اساسی تمام اقدامات وزارت بهداشت است و سزارین غیر ضروری، مداخله‌ای غیر طبیعی در سلامت مادر و جنین است.

منبع: بهداشت نیوز

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دانستنی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۱۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس

به گزارش همشهری آنلاین، پلنگ ایرانی پس از انقراض ببر مازندران و شیر ایرانی، بزرگترین گربه‌سان کشور به شمار می‌رود. کمبود طعمه در اثر شکار غیر مجاز و بی رویه، تخریب زیستگاه طبیعی پلنگ به دلیل توسعه فعالیت‌های انسانی، کشته شدن پلنگ‌ها به دست افراد محلی و شکارچیان متخلف باعث شده است که این گربه‌سان ایرانی به سمت انقراض برود.

«پلنگ در هر کجا به دام‌ها خسارت بزند از طریق صندوق توسعه محیط زیست خسارت آن پرداخت می‌شود.» این گفته کامبیز محسن سلطانی رئیس اداره محیط زیست نوشهر به خبرنگار فارس بود.

در نتیجه تقابل پلنگ با انسان و آسیب‌پذیری این گونه کمیاب در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است.

کمبود طعمه‌های پلنگ در اثر شکار بی‌رویه و تخریب عرصه‌های طبیعی از عوامل مهم کاهش جمعیت و افزایش حمله پلنگ به دام‌های اهلی و تقابل این گونه با انسان بوده است.

«در بخش گسترده‌ای از محدوده پراکنش پلنگ، به‌ویژه در منطقه زاگرس با کمبود طعمه و به‌تبع آن تعارض بین پلنگ و دام‌های اهلی و دامداران روبه‌رو هستیم.» این گفته حسن اکبری معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان محیط زیست می‌گوید.

کد خبر 847559 منبع: فارس برچسب‌ها حیوانات - حیات وحش خبر مهم پاکستان حیوانات - یوزپلنگ آسیایی

دیگر خبرها

  • «در پا به ماه» نسخه نپیچیدیم بچه‌دار شوید/ تولد ۲۰ نوزاد را دیدیم
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان (+عکس)
  • شکار یک پلنگ ایرانی توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • شکار یک پلنگ ایرانی در توسط یک تبعه پاکستان + عکس
  • تاریخ سازی دونده ایرانی در آسیا
  • روز ماما در سال ۱۴۰۳ چه روزیه + تاریخ، معرفی رشته مامایی و بازار کار
  • ارائه طرح جنگلداری چندمنظوره توسط محقق ایرانی
  • مراجعه گربه‌ باردار به یک مرکز بهداشت برای زایمان (فیلم)
  • معدوم سازی سه تن انواع موادغذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان
  • سه تن مواد غذایی تاریخ مصرف گذشته در زاهدان معدوم شد