Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-05-08@23:31:56 GMT

موسیقی نواحی شرحِ شریفِ سرزمین‌هاست

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۱۹۱۸

موسیقی نواحی شرحِ شریفِ سرزمین‌هاست

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ستاد خبری دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، سید محمد مجتبی حسینی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران پیام داد.

در پیام سیدمجتبی حسینی چنین آمده است:

« هوالسمیع. موسیقی نواحی، شرحِ شریفِ سرزمین‌هاست. شرحی که به سزاواری، روایت‌گوی دین و دنیای آدمی‌ست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ساز و آوازی که در ستایش وُ نیایش وُ سور وُ سوگ، قرین آدمی ست و به خُلق و خویِ کوه و دشت و دریا و جنگل و کویر و به لحن و لهجه یِ خورشید و خاک و آب و آتش، سرگرم گفتگوست. موسیقی نواحی، موزه ی مزامیر و مضامینی است که به مرحمت پنجه وُ حنجره‌ی پیران ارجمند هنر بالیده است و به رنجِ بسیار این گنج به گرانمایگان امروز، بذل شده است.

موسیقی نواحی، نهی اهریمن و نقش اهوراست که به نوا و نغمه، خنیاگر رستگاری انسان است. استعانت از شعر، بارش باورهای دینی و فضیلت‌های آیینی‌ست در آواها و آوازهایی که به هم‌جانی و هم‌جهانی مردمان نظر دارد. خوشا این کهن هنر که نه از آن مردمان عزلت گُزین که گویای مردمانی است که به شکرگزاری و امید، به وقت کاشت و داشت و برداشت، به هنگام صید و در پای دار و در آوار درد و آواز شادمانی، جمله به همراهی و همدلی، چشم به خداوندگار خویش داشته‌اند و به ساز و سخن، به ثنای حق زبان گشوده‌اند.

این جشنواره‌ بر آن سر است که این میراثِ معرفت‌آفرین که سینه به سینه و به مشقت، روایت‌گر آداب و آیین نواحی ایران‌زمین بوده است، چنان باقی بماند که هنرمندان و پژوهش‌گران به دانستگی از آن سود جویند و توان موسیقایی نواحی، به تناورتر شدن موسیقی ایران بلکه جهانِ موسیقی بینجامد.

بدین مختصر، آرزومندم این اتفاق خردمندانه، تجلی‌گاه تابناک اعاظم موسیقی نواحی و ماذنه‌ی سعادت هنرمندان سرزمینم در شمار آید که پیوسته رضایت دوست را در نظر داشته و دارند. سلسله‌ موی دوست حلقه دام بلاست /هرکه در این حلقه نیست، فارغ ازین  ماجراست. 

سیدمجتبی حسینی»

کد خبر 4764280 علیرضا سعیدی

منبع: مهر

کلیدواژه: دوازدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران جشنواره موسیقی نواحی ایران موسیقی نواحی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دفتر موسیقی وزارت ارشاد معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تئاتر ایران فیلم سینمایی موسیقی ایرانی کنسرت موسیقی فیلم کوتاه سریال ایرانی موسیقی کلاسیک پوستر سینمای مستند سازمان سینمایی کارگردان تئاتر بازیگر سینما کارگردان سینما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۱۹۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امیدوارم با صعود به المپیک خواسته‌ فدراسیون را برآورده کنیم

به گزارش خبرنگار مهر، امیرحسین اسفندیار قدرتی‌زن تیم ملی والیبال ایران بعد از تمرین در جمع خبرنگاران گفت: من مدت زیادی نیست که به تیم ملحق شدم. پائز انگیزه زیادی دارد که با تیم ملی ایران به نتیجه برسد قطعا همه توانش را می‌گذارد. او تمرینات جدید ارائه می‌دهد، عیب تا ایراد ما را کم کند تا تیم در آماده ترین شرایط به مسابقات اعزام شود.

وی گفت: همه بازیکنان دوست دارند صعود به المپیک را جشن بگیرند و کار نشدنی را انجام دهند. اگر تیم ملی به المپیک برود نگاه‌ها دوباره به این رشته جذب می‌شود، همانطور که الان همه منتظر هستند ببینند تیم ملی چه نتیجه‌ای کسب می‌کند. امیدواریم با صعود به المپیک خواسته‌های فدراسیون را برآورده کنیم.

اسفندیار در واکنش به این سوال که او رقیبان زیادی در ترکیب تیم ملی دارد و این موضوع باعث نگرانی او نمی‌شود، گفت: من رقیبی نمی‌بینم همه بازیکنان رفیق من هستند و ما با هم تمرین می‌کنیم. نظر سرمربی مهم است که چه بازیکنی بازی کند یا چه بازیکنی رزرو باشد.من تمام توانم را می‌گذارم، دوست دارم بازی کنم. من سرباز تیم ملی هستم و اگر نباشم تمام انرژی‌ام را می‌گذارم که تیم موفق شود.

کد خبر 6099433

دیگر خبرها

  • رئیسی: همه دختران ایران عزیز را دوست دارم
  • شیراز میزبان ۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • تالار حافظ شیراز میزبان۲۰۰ هنرمند گروه‌های کُر سراسر ایران می‌شود
  • برگزاری سومین دوره جشنواره گروه های کر ایران به میزبانی شیراز
  • تشریح جزئیات برگزاری جشنواره سرود فجر/ سرود تقویت می‌شود
  • امیدوارم با صعود به المپیک خواسته‌ فدراسیون را برآورده کنیم
  • نشست خبری جشنواره سرود فجر
  • اعلام آمادگی دفتر موسیقی برای همکاری با فضای دانشگاهی کشور
  • معرفی رییس شورای سیاستگذاری دوازدهمین دوسالانه ملی سرامیک ایران
  • رئیس شورای سیاست‌گذاری دوازدهمین دوسالانه ملی هنر سرامیک ایران معرفی شد