Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@19:36:44 GMT

توسعه صادرات غیر نفتی راهبرد اساسی دولت

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۲۴۱۰

توسعه صادرات غیر نفتی راهبرد اساسی دولت

به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران که به منظور شرکت در آیین گشایش دومین نمایشگاه واردات شانگ‌های و دیدار و گفت‌وگو با مقامات چین به این کشور سفر کرده است از بازار چین به عنوان بازاری بی نظیر یاد کرد و گفت: شرکت‌های ایرانی باید بتوانند سهم خود را از این بازار بزرگ واردات چین کسب کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رحمانی گفت: از آنجائی که چین سالانه بالای ۲ هزار میلیارد دلار واردات دارد برگزاری این نمایشگاه فرصت مهمی برای حضور جدی شرکت‌های ایرانی است.

وی افزود: متاسفانه سال گذشته نمایندگان ایران در این نمایشگاه حضور نداشتند، اما امسال با دعوت وزارت بازرگانی چین حدود ۲۰ شرکت ایرانی حضور دارند و حدود ۵۰ محصول فناورانه هم عرضه خواهد شد.

رحمانی ادامه داد: در حاشیه این نمایشگاه برنامه‌های متنوعی از جمله افتتاح پاویون ملی ایران با هدف کسب سهم واقعی شرکت‌های ایرانی در بازار بی نظیر چین برگزار می‌شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه کالا‌های ایرانی در خیلی از حوزه‌ها قابلیت بسیار بالایی برای صادرات دارند گفت: متاسفانه سهم کالا‌های ایرانی از واردات چین حتی اگر با نفت هم حساب کنیم به یک درصد نمی‌رسید و این رقم بدون نفت چهار دهم درصد است؛ لذا این نمایشگاه، ظرفیت و پتانسیل بی نظیری برای حضور کالا‌های ایرانی است.

بیشتر بخوانید: ظرفیت‌های تجاری ایران با ۱۵ کشور همسایه فعال شود

وی با اشاره به نشست خود با اعضای اتاق بازرگانی شانگ‌های گفت در این نشست که با حضور فعالان تجاری و اقتصادی ایران و همکاران سفارت ایران در چین و کنسولگری ایران در شانگ‌های برگزار شد، مسایل و مشکلات سر راه توسعه تجارت میان ۲ کشور بررسی شد و امیدوارم بتوانیم با همکاری یکدیگر سهم بیشتری از بازار چین را کسب کنیم.

رحمانی گفت: باید این حساسیت را در صادر کنندگان ایرانی ایجاد کنیم که چین بازار بزرگی دارد به طوری که برای شرکت در آیین گشایش این نمایشگاه تعداد زیادی از سران کشور‌ها در حد رییس جمهوری و معاون رییس جمهوری حضور دارند که بیانگر اهمیت این رویداد اقتصادی است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت جمهوری اسلامی ایران اضافه کرد: جهت گیری و راهبرد اساسی دولت جمهوری اسلامی ایران توسعه صادرات غیر نفتی است و به عبارتی، صادرات پیشران اقتصاد ما در کنار نهضت ساخت داخل است و اولویت ما هم در این زمینه، صادارت به کشور‌های همسایه و دوست مانند چین است.

رحمانی همچنین به برنامه‌های حاشیه‌ای سفر خود اشاره کرد و گفت: دیدار با مسئولان سایر کشور‌ها از جمله کشور‌های همسایه از جمله برنامه‌های حاشیه‌ای این سفر است.

وی افزود: نگاه مسئولان نظام جمهوری اسلامی ایران نسبت به چین یک سیاست راهبردی است، برنامه‌ها و تفاهمات ۲ کشور هم در چند سال گذشته در همین مسیر است.

وزیر صنعت با اشاره به اهمیت طرح ابتکاری «یک کمربند یک راه» هم اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران در جاده ابریشم قدیم محور اصلی بوده است بنابر اکنون هم ایران موقعیت خوبی دارد به طوری که می‌تواند چهار راه منطقه باشد و ارتباطات تجاری کشور‌های اطراف را تسهیل کند و باید بیشتر در بحث برنامه‌های اجرایی و حضور بخش خصوصی در این مسیر حرکت کنیم و تجار و صادر کنندگان ما به این مساله ورود کند و کار را به دست بگیرند و دولت هم حمایت کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در راس هیاتی بلند پایه به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات چین و همچنین شرکت در دومین نمایشگاه واردات شانگ‌های عازم کشور چین شده است.

دومین نمایشگاه بین المللی واردات چین با مشارکت ۱۵۰ کشور از سراسر جهان از جمله جمهوری اسلامی ایران از امروز ۱۴ آبان سال جاری با حضور «شی جین پینگ» رییس جمهوری چین در شانگ‌های آغاز بکار کرد.

انتهای پیام/

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت صمت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۲۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آفریقا فرصت‌های زیادی برای صنعتگران و تجار ایرانی دارد

وزیر صمت از تجارت و صنعتگران ایران دعوت کرد از فرصت‌های اقتصادی در بازار آفریقا بهره‌مند شوند.

به گزارش مشرق، عباس علی‌آبادی در گفت‌وگویی تلویزیونی اظهار داشت: امروز اجلاس آفریقا را داشتیم و فردا بزرگترین نمایشگاه دستاوردهای کشور برای معرفی به بیش از ۲ هزار بازرگان و تاجر بین‌المللی برگزار خواهد شد و می‌تواند تبعات خوبی داشته باشد. اجلاس آفریقا با تعداد زیادی از مقامات ارشد سیاسی آفریقا به خوبی برگزار شد که می‌تواند تاثیرات خوبی در رفاه و اقتصاد کشور داشته باشد.

او افزود: آفریقا، اقیانوس فرصت‌ها برای بازرگانان و تجار ما است. از جمله مهمترین این فرصت توسعه‌نیافتگی کامل آفریقا است. البته آفریقایی‌ها به صورت جامع برنامه‌هایی را برای توسعه پیگیری می‌کنند و در این برنامه فرصت‌های برای تجار ما وجود دارد. برای تحقق جهش تولید باید دروازه صادرات باز شود. خیلی از کالاهایی که تولید می‌کنیم به جهت اینکه بازار صادراتی ندارد، مجبور هستیم تولید را محدود کنیم. به عنوان مثال در لوازم خانگی رشد خوبی در کیفیت و کمیت داشتیم، اما همچنان در تهدید کالاهای قاچاق هستیم.

وزیر صمت ادامه داد: از جمله چالش‌هایی که در آفریقا داریم، نبود زیرساخت است که البته این موضوع با توجه به ظرفیت‌های خوبی که در توسعه زیرساخت حوزه‌های انرژی و حمل و نقل داریم یک فرصت محسوب می‌شود. نرخ رشد اقتصادی در آفریقا از متوسط جهانی بیشتر است و این به معنای فرصت است و ما باید از آن استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم تا پایان امسال در تمام یا حداقل بخشی از کشورهای آفریقایی که محوریت دارند، نمایشگاه‌های دائمی برای کالاهای ایرانی را فراهم کنیم و همچنین به آفریقایی‌ها فرصت دهیم که در کشور ما پایگاه معرفی خود را داشته باشند. تراز تجاری ما با آفریقا کاملاً مثبت است و رویکرد ما این است که واردات خود را نیز از آفریقا افزایش دهیم. تا پایان امسال تعداد رایزن‌های بازرگانی ما در آفریقا به ۱۲ مورد می‌رسد و تعداد مراکز بازرگانی به ۱۵ مرکز خواهد رسید.

او در خصوص چالش‌های توسعه تجارت با آفریقا گفت: مهم‌ترین چالش‌ها رقبا هستند که تلاش می‌کنند پس از حضور ما در آفریقا با ابزارهای مختلفی مانند تحریم جلوی این موضوع را بگیرند. برنامه وزارت صمت این است که میزان تجارت ایران اعم از صادرات و واردات نسبت به شرایط فعلی دو برابر شود.

علی‌آبادی افزود: باید ظرفیت‌های مالی و اقتصادی خود را به نفع صادرات بسیج کنیم و هر مانعی که در مسیر صادرات است را برداریم. ما به شرکت‌هایی اولویت می‌دهیم که صادرات محور و دانش‌بنیان هستند. شرکت‌هایی که حداقل ارزبری و بیشترین میزان ارزآوری را دارند. مشارکت مردم زمانی رخ می‌دهد که بتوانیم از سرمایه‌های خرد مردم استفاده کنیم.

او افزود: در حال تعریف پروژه‌هایی هستیم که بر اساس آنها بتوانیم صندوق‌های پروژه را تأسیس کنیم که مردم با سرمایه‌های خرد خود در پروژه‌های ملی مشارکت کنند. به زودی اطلاعیه‌ها در این باره منتشر خواهد شد. اگر بتوانیم این هدف را محقق کنیم، بخش مشارکت مردم در شعار سال را به معنای واقعی و الگوی تازه محقق کنیم.

علی‌آبادی گفت: رقبای ایران حتماً برای ایران مزاحمت ایجاد خواهند کرد. یکی از کارهای مهمی که باید انجام دهیم ابزار تجارت را فراهم کنیم که مهمترین آن حمل و نقل است. برای شرق و شمال آفریقا نسبت خوبی داریم و طبق دستور رئیس‌جمهور برای غرب و جنوبی آفریقا هم از لحاظ حمل‌ونقل پوشش دهیم که کارهای سختی است و حتماً انجام خواهیم داد.

وزیر صمت افزود: آفریقا فرصت خوبی برای صنایع دانش‌بنیان ایران است و کشورهای آفریقایی هم در حوزه آموزش هدف‌گذاری کرده‌اند و ایران باید از این فرصت استفاده کند. همچنین شرکت‌های مهندسی و زیرساخت ایران هم می‌توانند پروژه‌های بزرگی در آفریقا اجرا کنند. کشورهای آفریقایی علاقه‌مند هستند از خودروهای روز استفاده کنند و این فرصتی برای ایران است.

وی تاکید کرد: تلاش خواهیم کرد به کسانی در اولویت ارز، ارز بدهیم که به سمت تجارت و صادرات بروند به‌ویژه به مقاصد صادراتی ایران از جمله آفریقا.

دیگر خبرها

  • آفریقا فرصت‌های زیادی برای صنعتگران و تجار ایرانی دارد
  • تجارت ایران با کشور‌های آفریقایی دوبرابر می‌شود/ فردا ۸ اردیبهشت زمان افتتاح بزرگترین نمایشگاه دستاورد‌های ایران
  • چند کشور آفریقایی کالای ایرانی می‌خرند؟
  • افزایش ۵۱ درصدی صادرات مشتقات نفتی ایران به قاره آفریقا
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می دانید؟​
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • از اکسپو ایران ۲۰۲۴ چه می‌دانید؟
  • همکاری ایران وپاکستان در موضوع کشت قراردادی و تهاتر کالاهای اساسی
  • ازسرگیری صادرات نفت کردستان
  • اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبی سریلانکا توسط ایران/توسعه صادرات فنی و مهندسی در دستورکار