Web Analytics Made Easy - Statcounter

عبدالرضارضایی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهارکرد: در حال حاضر در خراسان‌جنوبی ۶۷.۲ هکتار سطح زیر کشت محصولات گلخانه‌ای وجود دارد که از این میزان سطح زیر کشت حدود ۱۱ هزار تن محصول تولید می‌شود.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی با اشاره به اینکه در خراسان‌جنوبی هشت مجتمع گلخانه‌ای وجود دارد، بیان‌کرد: در برخی از این مجتمع‌ها واحدها فعال شده‌اند و به عنوان مثال در خوسف بالای ۳۰ درصد واحدهای مجتمع فعال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فردوسی‌ها پیشتاز کشت گلخانه‌ای

رضایی ادامه‌داد: در خراسان‌جنوبی از نظر سطح زیر کشت و میزان تولید محصولات گلخانه‌ای شهرستان‌های فردوس، قائن، طبس و خوسف پیشتاز هستند و بعد از آن نیز در بیرجند و سرایان این مسئله مهم مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به پروژه ایجاد ۷۰۰ هکتار گلخانه در خراسان‌جنوبی طی دو سال آینده، افزود: برای عملیاتی شدن این طرح به صورت مستمر در سطح شهرستان‌های خراسان‌جنوبی جلسات برای رفع مشکلات و مسائل برگزار می‌شود.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی گفت: از آنجایی که دو موضوع گیاهان دارویی و کشت گلخانه‌ای برای ما در اولویت است از نظر پرداخت تسهیلات در این پروژه بر اساس طرح ارائه شده هیچگونه محدودیتی نداریم.

تنوع‌بخشی در تولید محصولات گلخانه‌ای مد نظر قرار گیرد

رضایی اظهارکرد: اگر می‌خواهیم این پروژه بسیار مهم و دارای اهمیت برای خراسان‌جنوبی به نتایج مد نظر برسد باید مواردی چون تأمین زیر ساخت‌ها چون آب، برق و گاز مجتمع‌های گلخانه‌ای و روان‌شدن اخذ وثیقه برای پرداخت تسهیلات را جدی بگیریم.

وی بیان کرد: یکی از موضوعات مهم در حوزه گشت گلخانه‌ای بازاریابی برای محصولات است و از این نظر تنوع‌بخشی به کشت محصول را نیز در نظر گرفته‌ایم.

مدیرامور باغبانی جهاد کشاورزی خراسان‌جنوبی ادامه‌داد: در خراسان‌جنوبی بیشتر کشت گلخانه‌ای خیار، گوجه فرنگی و گل رز وجود دارد، اما می‌توان بر روی محصولاتی چون گیاهان دارویی و حتی درختان برای کشت گلخانه‌ای برنامه‌ریزی کرد.

 رضایی یادآورشد: در کشوری مثل چین حتی درختی چون عناب نیز به صورت گلخانه‌ای کشت شده است.

کد خبر 4763197

منبع: مهر

کلیدواژه: جهاد کشاورزی خراسان جنوبی کشت گلخانه ای بیرجند یوم الله 13 آبان بوشهر راهپيمايي 13 آبان ایلام گرگان بارش باران پدافند غیرعامل خطبه های نماز جمعه بیرجند شهرکرد قزوین مشهد شهادت امام رضا ع تئاتر کودک و نوجوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۴۷۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است

ایسنا/خراسان رضوی رئیس اداره ترویج و امور تشکل‌های سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی گفت: ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی و به خصوص برگردان کردن خاک است.

محمد تقی یداللهی ۱۲ اردیبهشت در بازدید از مزرعه کشت مستقیم و حفاظتی علی عسکری در روستای ثمرجان بخش مرکزی نیشابور اظهار کرد: یکی از دغدغه‌های اصلی دولت، تأمین محصولات استراتژیک به خصوص گندم است.

وی در ادامه به نقش تشکل‌های قوی و حضور نمایندگان کشاورزان اشاره کرد و افزود: علی‌رغم اینکه از سال ۱۳۸۶ بحث کشت حفاظتی در کشور مطرح شده، ولی متأسفانه هنوز تولید و استفاده از گاو آهن برگردان دار ادامه دارد.

رئیس اداره ترویج و امور تشکل‌های سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی اذعان کرد: با برگردان کردن خاک، موجودات مفید خاک و بقایای آلی در معرض تابش و حرارت از بین خواهند رفت تا جایی که ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی به خصوص برگردان کردن خاک است.

وی ایجاد لایه سخت کفه شخم در عمق ۲۵ سانتی‌متری خاک، عدم حفظ رطوبت خاک، مصرف بالای بذر، عدم سبز یکنواخت در سطح مزرعه، ایجاد بانک علف‌های هرز را، از سایر معایب روش شخم برگردان دار عنوان کرد.

یداللهی تصریح کرد: وضعیت کشاورزی با توجه به بحران آب و قطعی‌های برق و افزایش قیمت نهاده‌ها و ادوات کشاورزی، ما را به سمت کشاورزی کم نهاده و اقتصادی که بازدهی مناسبی داشته باشد سوق داده است.

علی عسکری مالک مزرعه در این بازدید ترویجی با اشاره به اینکه در این نوع کشت با صرف کمترین وقت و انرژی، نتایج خوبی برای وی به ارمغان آمده، یادآور شد: کشاورزی بدون عملیات خاک‌ورزی و مستقیم چهار اصل را دنبال می‌کند که کاهش خاک ورزی و حذف شخم برگردان با روش‌های کشت مستقیم و کشت روی پشته‌های دیم، تردد کمتر و کنترل ترافیک و مشخص شدن ترددها، مدیریت بقایای گیاهی و رعایت تناوب زراعی و تنوع محصول با عمق‌های مختلف و ریشه‌های متفاوت جهت استفاده بهتر از عناصر غذایی از مهمترین این اصول می‌باشند.

در پایان این بازدید ترویجی، کشاورزان ضمن بازدید از مزرعه با نحوه کار دستگاه کاملاً آشنا شدند و به سؤالات آنها در این خصوص پاسخ داده شد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • پیش‌بینی تولید ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار تن محصول بهاره در خراسان رضوی 
  • افزایش هفت درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی
  • افزایش ۷ درصدی تولید سیمان در خراسان جنوبی
  • خراسان جنوبی/کارگران، فعالان عرصه اقتصاد و تولید
  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • هم اندیشی برای تولید آثاری فاخر و در خور دو هزار شهید استان
  • ارائه تکنولوژی‌های بومی در بخش کشاورزی/ رفع مشکل صادرات با آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رفع مشکل صادرات با تولید آفت‌کش زیست‌سازگار
  • رونق تولید در ایرانی‌ترین صنعت پتروشیمی کشور
  • ۲۱ درصد گازهای گلخانه‌ای تولیدی مربوط به بخش کشاورزی است