Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-28@08:06:35 GMT

تحلیل رفتار رای‌دهی بر بستر جامعه‌شناسی سیاسی

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۵۱۱۵

تحلیل رفتار رای‌دهی بر بستر جامعه‌شناسی سیاسی

این کتاب به عنوان " درآمدی بر جامعه‌شناسی سیاسی رفتار رای دهی " به تازگی توسط انتشارات نگاه معاصر و در ۴۴۴ صفحه چاپ و منتشر شده است . 

جامعه شناسی سیاسی رفتار رای دهی در بین اشکال گوناگون مشارکت سیاسی مانند فعالیت در احزاب سیاسی و نهادهای مدنی، جنبش های اجتماعی و سیاست اعتراض، مشارکت انتخاباتی و رفتار رای دهی یکی از پربسامدترین کنش سیاسی در دموکراسی های نهادینه است که از دهه های آغازین قرن بیستم میلادی، به ویژه نیمه دوم آن، موضوع مطالعه و توجه سیاست شناسان، انتخابات پژوهان و سیاست ورزان و کنش گران سیاسی واقع شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

نویسندگان کتاب درآمدی بر جامعه شناسی سیاسی رفتار رای دهی استاد جامعه شناسی سیاسی دانشگاه مازندران دکتر علی کریمی مله و وحید ذوالفقاری هستند.

این کتاب برخلاف کتب تاریخی و تمثیلی کاملا ریشه آموزشی و نظری دارد و به گفته نگارنده چند سالی است که مباحث آن حتی برای برای دانشجویان دکتری و ارشد تدریس می شود.

جامعه شناسی سیاسی رفتار رای دهی سراسر به دنبال این دغدغه است تا به مخاطب بگوید  که متغیرهای عمده اجتماعی و روانشناختی در حوزه رای دهی چه چیزی است و چه ویژگیهای دارد. 

کتاب علاوه بر صف‌بندی های سنتی و تاثیر آن بر انتخابات و رفتار رای دهی، سعی کرده صف‌بندی‌های نوین که بیشتر مبتنی بر فضای رسانه ای و شبکه های اجتماعی است را مورد بررسی قرار دهد.

این کتاب تقریبا طیف وسیعی از عوامل اجتماعی از مسائل قومیتی و دینی تا اثرات اقتصادی و شخصیتی را بررسی کرده و به خواننده می گوید صورت بندی آرایش نیروهای سیاسی واجتماعی تغییر کرده و صورت بندی جدیدی در حال شکل گیری است که می طلبد رای دهندگان نسبت به ان آگاه و آشنا باشند. 

دکتر کریمی در مورد این کتاب به خبرنگار ایرنا گفت: مطالعات بسیاری پیرامون این کتاب انجام شد و به این نتیجه رسیدیم اساسا که در حال حاضر در مقوله رفتار رای دهی ادبیات و متن مستقلی بویژه از بعد جامعه شناسی سیاسی  در کشور وجود ندارد.

وی با بیان اینکه در حوزه منابع در حوزه مشارکت سیاسی در کشور به شکل مقاله و پایان نامه گسترده است، افزود: اما در مورد رفتار رای دهی ما دچار فقر ادبیات هستیم که لزوم تدوین و نوشتار کتاب مذکور را بیشتر کرد.  

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه یافته های نظری این کتاب در انتخابات سال ۹۶ مورد محک آزمون نیز قرار گرفت، گفت: حدود ۶ سال برای نوشتن این کتاب تجربه مطالعاتی صرف شد.

کریمی ادامه داد: در واقع کتاب درآمدی بر جامعه شناسی سیاسی رفتار رای دهی صرفا ناظر به مباحث رفتار رای دهی ایرانیان و یا جامعه ایران نیست .

به گفته این استاد داشنگاه مباحث کتاب عمومی و نظری بوده و البته اشاراتی نیز به رای گیری و رفتار رای دهی ایران نیز در این کتاب تجربه می شود.

وی افزود: از واقعیتهای رای‌دهی جوامع مختلف در این کتاب آمده است که بیشتر آن از جوامع اروپایی بوده زیرا جوامع اروپایی زادگاه دموکراسی‌های نهادینه است که از دل آن رای دهی و رای گیری بیرون می آید.

او همچنین گفت: اگر قرار است جلد دیگری از این کتاب داشته باشیم که بخواهیم این یافته های نظری را بر رفتار رای دهی ایرانیان چه در سطح ملی و محلی تطبیق دهیم، جای خالی آن وجود دارد که امکان پذیر و ضروری نیز است ولی این کتاب صرفا به مباحث نظری و تولید دانش اولیه و ادبیات اکتشافی حرکت می کند.

کریمی یکی از اهداف کتاب رفتار رای دهی را پر کردن خلا و فقر ادبیات رای دهی در کشور دانست و افزود: بالاخره باید بپذیریم که مقوله رفتار رای دهی نیازمند بنیادهای تئوریک و نظری است .

وی توضیح داد : ما نیازمند این هستیم که افراد برای رای گیری از چه سازوکارهای روانشناختی ، جامعه شناختی ، اقتصادی و اقتصاد سیاسی عبور می کنند و چه متغیرهایی تصمیم آنها را تغییر می دهد که ادبیات رای دهی می تواند آن را توضیح دهد. 

این استاد دانشگاه افزود: ابتدا باید مکاتب ، نظریه‌ها، رهیافت ها، رویکرد و روشها و و نظریات پیرامون جامعه شناسی سیاسی رفتار رای گیری به صورت یک ادبیات و متن واحد تولید شود تا امکان به کارگیری و تطبیق این نظریات بر رفتار رای دهی ایرانیان داشته باشیم .

کریمی گفت: با توجه به اینکه نمی شود تمام متغیرهای رای‌دهی را در یک کتاب گردآوری کرد ، اما سعی شد به مهم ترین و آشکار ترین و موثر ترین آنها اشاره شود.

برچسب‌ها مازندران رشته علوم سیاسی معرفی کتاب جامعه شناسی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مازندران رشته علوم سیاسی معرفی کتاب جامعه شناسی مازندران رشته علوم سیاسی معرفی کتاب جامعه شناسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۵۱۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند

به گزارش خبرنگار مهر، اکبر قائدی شنبه شب در نشست انجمن کتابخانه های عمومی شهرستان دشتی عنوان کرد: موضوع کتاب و کتابخوانی را باید خارج از حیطه تکلیفی کتابخانه ها ببینیم و توجه داشته باشیم که مشکلات ما با کتاب کجا حل می‌شود و سراغ آنها برویم.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتی با اشاره به نقش کلیدی مطالعه در ادامه افزود: با مشارکت و یکپارچگی همه دستگاه‌ها می‌توان به افزایش میزان مطالعه مؤثر در سطح جامعه کمک کرد و همه نهادها و مردم باید برای اجرای این امر در سطح جامعه مشارکت داشته باشند.

قائدی در ادامه بیان داشت: از قوه قضائیه تقاضا داریم اقداماتی از قبیل کمک به تأمین ملزومات کتابخانه ای، خرید تجهیزات، تعمیر و ساماندهی کتابخانه ها بر اساس ضوابط قانون، تغییر مجازات مجرمین را در نظر بگیرد.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری دشتی گفت: هر اداره یک کتابخانه تخصصی مربوط به فعالیت‌هایش و تألیفات نویسندگان شهرستان، هر چند کوچک باید داشته باشد، که ارباب رجوع به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

کد خبر 6090447

دیگر خبرها

  • همه ادارات شهرستان دشتی باید کتابخانه داشته باشند
  • اخبار سیاسی ۸ اردیبهشت؛ رقابت‌ها برای ریاست مجلس/تحلیل‌ها از خیزش دانشجویان آمریکایی
  • کتاب نشانه‌شناسی شکلک‌ها منتشر شد
  • سفر ریاست جمهور ایران به پاکستان در راستای زمینه سازی وحدت و همکاری منطقه بود
  • این تحلیل که جز خشونت راهی نمانده ایران را به کجا می برد؟ / آیا وضعیت هراسناک است؟ / امید با توافق روی آغاز نو، و بازتعریف جدید شکل می گیرد
  • مسئولان نسبت به ایمنی راه‌ها توجه بیشتری داشته باشند
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • «مهاجرت» توازن توانمندی‌های توسعه‌ای را دگرگون می‌سازد
  • جامعه‌شناسی محیط‌زیست