Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-04@07:07:49 GMT

مراسم بزرگداشت علامه عاملی در اصفهان برگزار شد

تاریخ انتشار: ۱۴ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۶۹۷۴۱۲

مراسم بزرگداشت علامه عاملی در اصفهان برگزار شد

یکی از شاگردان این عالم دینی، سه‌شنبه شب در این مراسم که با حضور اساتید حوزه و دانشگاه در مرکز جهانی حضرت ولی‌عصر(عج) اصفهان برگزار شد، گفت: در تحلیل افراد بزرگ باید متون، شخصیت و جایگاه علمی آنها را بررسی کرد.
علیرضا هزار افزود: علامه سیدجعفر مرتضی عاملی برآمده از حوزه نجف‌اشرف و قم مقدسه بود و دانش خود را مرهون فقه سنتی می‌دانست و یک فقیه تمام‌عیار بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: علامه فقیه، مورخ و مفسر بود و نگاه عالی او به تاریخ و تفسیر از دریچه فقه میسر شده بود و به امور نگاه اجتهادی داشت.
این محقق دینی اضافه کرد: این دانشمند اسلامی، اهل علم و تلاش و در نوشتن بلندهمت بود لذا خروجی آثارش شاهکار است به‌گونه‌ای که برخی آثار او مانند"الصحیح من سیره‌النبی الاکرم‌(ص)" در ۳۵ جلد، "الصحیح من سیره‌الامام علی ابن‌ابی طالب(ع) در ۵۳ جلد و سیره‌الامام‌الحسین(ع) در ۲۴ جلد نگارش یافت.
وی ادامه داد: این عالم دینی دردمند بود و نویسندگی را رسالتی برای درمان دردهایش و دردهای جامعه می‌دانست و در برخی موارد به‌جای نام بردن از برخی روشنفکرانی که شُبهاتی علیه دین مطرح می‌کردند، به نقد علمی مبانی فکری آنها می‌پرداخت.
 هزار تصریح کرد: یکی از مشکلات امروز برخی افراد آن است که یا درد را متوجه نمی‌شوند یا درمان مناسب ارائه نمی‌کنند ولی ویژگی علامه عاملی این بود که هم درد را بخوبی می‌شناخت و هم برای آن، درمان متناسب ارائه می‌کرد.
وی با بیان‌اینکه علامه به دانش به‌عنوان ابزار رسالت می‌نگریست نه محلی برای تجارت، افزود: علامه آنچه می‌نوشت از سر رسالت بود نه از سر مصلحت و نه به سفارش کسی بلکه با افکار با جدال‌احسن مواجهه می‌کرد و بدون توهین و صرفا با روش علمی به نقد افکار می‌پرداخت.
این پژوهشگر اسلامی گفت: علامه دارای روحی بزرگ بود و به مسائل امور حاشیه‌ای نمی‌پرداخت، با مردم ارتباط اجتماعی و علمی داشت، خانه‌اش محل قضاوت و رفع مشکلات مردم بود لذا در خلا نمی‌نوشت بلکه کتب او متناسب با نیاز روز مردم بود.
وی اضافه کرد: علامه دارای سلامت فکر و دارای قلمی روان و هنرمندانه بود.
علامه سیدجعفر مرتضی عاملی، چهارم آبان امسال بعد از یک دوره بیماری در بیمارستانی در بیروت دارفانی را وداع گفت.
پیکر این عالم وارسته بعد از تشییع در منطقه ضاحیه جنوبی بیروت به زادگاهش روستای "عیتاالجبل" منتقل و در آنجا به خاک سپرده شد.
تاسیس حوزه علمیه امام علی ابن ابی طالب(ع) بعلبک، تالیف ۱۰۵ اثر در زمینه‌ علوم قرآنی و تاریخ اسلام از نمونه‌های بارز تلاش‌های علامه سید جعفر مرتضی عاملی در راه ترویج علوم دینی و قرآنی است.
وی از محققان تاریخ اسلام بود که در این زمینه تالیفات و مقالات او به یادگار مانده است.

 

برچسب‌ها سید جعفر مرتضی حوزه علميه لبنان اصفهان

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سید جعفر مرتضی حوزه علميه لبنان اصفهان سید جعفر مرتضی حوزه علميه لبنان اصفهان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۷۴۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراسم تشییع و وداع با پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی در دیلم

دریافت 131 MB کد خبر 6095861

دیگر خبرها

  • مراسم بزرگداشت سردارشهیدجواددوربین درانزلی برگزار می شود
  • جلوگیری از اجرای نوازنده خانم در مراسم بزرگداشت مرتضی مطهری (فیلم)
  • مراسم تشییع و وداع با پیکر مطهر شهید مرتضی غلامی در دیلم
  • مراسم چهل و پنجمین سالگرد شهادت آیت الله مرتضی مطهری برگزار شد + عکس
  • مراسم بزرگداشت مرحومه معصومه حائری برگزار شد
  • (تصاویر) مراسم سالگرد شهادت آیت الله دکتر مرتضی مطهری
  • تولید فکری رسالت و ماموریت جشنواره علامه حلی است
  • معرفی آثار برتر دهمین جشنواره علامه حلی
  • تجلیل از ۷۰ سال خدمت علمی آیت الله جوادی آملی
  • بزرگداشت روز خلیج فارس و رونمایی از ارج نامه محمدباقر وثوقی