Web Analytics Made Easy - Statcounter

علی رسولیان روز سه‌شنبه در نشست فعالان و مسئولان اقتصادی خراسان رضوی که با حضور سفیر ایران در هندوستان برگزار شد افزود: خراسان رضوی از ظرفیت‌های بی بدیلی در حوزه گردشگری مذهبی، گردشگری سلامت، اقتصادی، کشاورزی، ترانزیت کالا در حوزه تجارت با هندوستان برخوردار است.

وی اظهار داشت: خراسان رضوی محور ترانزیت کالا به کشورهای آسیای میانه و افغانستان است و رتبه‌های نخست کشور را در تولید برخی محصولات کشاورزی دارد، همچنین این استان سالانه پذیرای ۳۲ میلیون زائر است و با برخورداری از مزیت‌های صنعتی و معدنی یک فرصت مغتنم برای سرمایه‌گذاران به شمار می‌رود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: ۹۵ درصد صنایع موجود در خراسان رضوی متعلق به بخش خصوصی است، ۶ هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی در استان فعالیت دارند و خراسان رضوی از رتبه چهارم صنعتی در کشور برخوردار است.

معاون استاندار خراسان رضوی افزود: این استان مراودات مناسبی با کشور هندوستان دارد اما این مراودات چندان رضایت بخش نیست زیرا براساس آخرین اطلاعات، طی نیمه نخست امسال ۷.۲ میلیون دلار کالا از این استان به هند صادر شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۸۰ درصد رشد داشته است.

وی اظهار داشت:  به خاطر تعرفه‌ای که برای واردات کالا از کشور ایران به هند وجود دارد، صادرات خراسان رضوی با آن کشور با مشکلاتی مواجه است که امیدواریم این مشکلات برطرف شود.

وی گفت: کمیته روابط خارجی در خراسان رضوی تشکیل شده و ارتباط با هند به عنوان یکی از محورهای اصلی کار این کمیته قرار گرفته است، همچنین برقراری پرواز مستقیم بین مشهد و هندوستان نیز در دست پیگیری است.

رئیس دفتر نمایندگی وزارت امور خارجه در شمال شرق کشور نیز گفت: نخستین پذیرش هیات تجاری از هند در مشهد مربوط به سال ۱۳۸۱ می باشد، هرچند طی ۱۷ سال گذشته روابط این استان با هند بیشتر شده اما روند توسعه رضایت بخش و در شان خراسان رضوی نیست.

غلامعباس ارباب خالص افزود: با توجه به همه زمینه‌های مثبتی که در برقراری ارتباط بین خراسان رضوی و هندوستان وجود دارد، ضعف ارتباطی و همکاری دو جانبه این دو منطقه نیاز به بررسی و واکاوی دارد تا راه‌ حل لازم برای آن اتخاذ شود.

رییس دانشگاه فردوسی مشهد نیز در این نشست گفت: کمیسیون مشترک همکاری‌های علمی ایران و هند به ریاست این دانشگاه شکل گرفته است و به زودی کمیسیون مشترک نمایشگاه شرکت‌های دانش بنیان دو کشور نیز تشکیل می‌گردد.

محمد کافی افزود: هندوستان یکی از بزرگترین تولیدکنندگان حوزه کشاورزی و صنعتی است و چهارمین قدرت دفاعی دنیا به شمار می‌رود، ریشه پیشرفت آنان الگوگیری و تبعیت از ایران است.

وی اظهار داشت: صنعت پیشتاز هند در اختیار شرکت‌های گروه "تاتا" است که پارسیان هندی که ریشه ایرانی دارند، تشکیل دهنده این شرکت‌ها هستند، صنایع فعلی هندوستان اغلب از ایران به آن کشور انتقال یافته و بیشتر صنایع دستی که از هند به کشورهای دیگر صادر می‌شود، متعلق به ایران است.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی با اشاره به حجم ۱۲ میلیون دلاری صادرات این استان به هند در سال گذشته گفت: ایران بویژه این استان در حوزه سنگ مزیت‌های فراوان دارد، اما سنگ ایران به صورت خام به ایتالیا ارسال و در آنجا فراوری می‌شود، سپس با نام ایتالیا به هند صادر می‌گردد.

محمدرضا مس فروش افزود: مشهد شهر گوهرسنگهاست و هندی‌ها به این نوع سنگها اهمیت فراوان می‌دهند لذا باید مراودات اقتصادی در این حوزه را توسعه داد.

رییس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان خراسان رضوی هم گفت: از آنجا که خراسان رضوی با هندوستان مرز ندارد، حجم صادرات از این استان به هند بیشتر از مقداری است که توسط گمرک اعلام می‌شود.

محمد حسین روشنک افزود: خراسان رضوی بازرگانان قدرتمند دارد که سال‌هاست با هندی‌ها مراوده و تهاتر کالا دارند و حجم قابل توجهی از برنج‌ هندی توسط بازرگانان ایرانی وارد می‌شود.

وی اظهار داشت: خراسان رضوی تمایل بسیار در برقراری ارتباط تجاری با هندوستان دارد که در این راستا توسعه بندر چابهار، احیای جاده ابریشم و توسعه تجارت در آن  ضروری است.

معاون امور سرمایه‌گذاری و توسعه سازمان اقتصادی رضوی نیز در این نشست گفت: این سازمان از سال قبل تفاهم نامه‌ای را با سازمان بازرگانی و صنعتی شیعیان هند به امضا رسانده است تا بتوان ارتباط بیشتری با آن کشور برقرار کرد.

امیررضا رجبی افزود: در ایران نیز شرکت‌های متناظر با شرکت‌های هندی از سوی سازمان اقتصادی رضوی مامور شدند که کارهای مربوط به صادرات و واردات را انجام دهند، به عنوان مثال مقدار بسیاری سیب و کیوی از ایران به هند صادر و در مقابل موز از آن کشور وارد شد، در سایر حوزه ها نیز تبادلات کالایی دیگری بین دو طرف انجام گرفته است.

وی راه‌اندازی تهاتر کالا با هند و تهاتر نفت با کالا را از دیگر اقدامات سازمان اقتصادی رضوی برشمرد و اظهار داشت: تاکنون سه مورد سرمایه‌گذاری از سوی هندی‌ها در ایران انجام گرفته که در حوزه‌های آی.سی.تی، صنایع پایین دست پتروشیمی و انیمیشن سازی می‌باشد.

رییس انجمن حرفه ای گردشگران سلامت خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: ۳۰ شرکت سلامت گردشگری حرفه ای در مشهد فعالیت دارد که بیشترین ظرفیت این بخش در کشور است.

حسین نیکونام افزود: ۴۰ کلینیک تخصصی و ۶۰ بیمارستان تخصصی با برخورداری از ۶ هزار پزشک در خراسان رضوی فعالیت دارد که از این تعداد ۱۴ بیمارستان از مجوز پذیرش بیماران خارجی برخوردار هستند.

وی اظهار داشت: سالانه حدود پنج میلیارد دلار سرمایه خارجی در بخش بیمار در مشهد جذب می‌شود اما در کنار آن کمبودهایی از جمله ایجاد پروازهای مستقیم نیز وجود دارد، بویژه پرواز مستقیم بین مشهد – حیدرآباد ضروری است.

برچسب‌ها هند استانداری خراسان رضوی کشاورزی تجارت

منبع: ایرنا

کلیدواژه: هند استانداری خراسان رضوی کشاورزی تجارت هند استانداری خراسان رضوی کشاورزی تجارت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۶۹۹۲۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مشهد قطب آجیل ایران می‌شود

به گزارش قدس خراسان به نقل از روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی، سید جمال حسینی اظهار کرد: در حال حاضر دیدگاه کشور ما در مورد آجیل و خشکبار از کالای سنتی و لوکس به کالای ضروری تغییر کرده است و دانش و آگاهی مردم در این مورد افزایش یافته و سلامت محصول برای همه مشخص است و فرهنگ مصرف تغییر کرده است.

رئیس اتحادیه آجیل و خشکبار مشهد افزود: یکی از مهمترین مشکلات ما پایین بودن نرخ بهره‌وری در بخش کشاورزی است جهت ارتقای صنعت در بخش صادرات و مصرف داخلی دچار مشکلاتی هستیم، محصولات کشاورزی ما تجاری سازی نمی‌شود و سهولت در تجارت نداریم.

وی گفت: خراسان رضوی محصولات انحصاری زیادی نسبت به کل دنیا دارد و صنعت آجیل و خشکبار در حوزه فعالیت در بازار مقام دوم را در کشور دارد به طوری که در حال حاضر ۸۰۰ صنف دارای پروانه کسب در این حوزه در مشهد فعالیت می‌کند.

آجیل و خشکبار در مسیر صنعتی شدن

در ادامه مسعود نجفی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی اظهار کرد: در آستانه برگزاری سومین رویداد استارتاپی در مسیر دانش بنیان کردن بخش کشاورزی با همکاری اتحادیه آجیل و خشکبار استان با نگاه صنعتی با توجه به مزیت‌هایی که در کشور و استان دارد به سمت صنعتی شدن این حوزه پیش می‌رویم.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی خراسان رضوی افزود: با توجه به تصمیم گیری در جهت  برگزاری نخستین رویداد ملی عرضه و تقاضای  صنعت آجیل  و خشکبار (ناتک) مشکلات صنعت آجیل و خشکبار  با چند عنوان مشخص در حضور اعضا کارگروه رویداد مطرح و ارزیابی شد.

وی گفت: خشک کردن آجیل و خشکبار، استفاده از سیستم‌های دقیق و هوشمند در طول فرایند فراوری آجیل، روش‌های جدید رفع آلودگی و میکروب زدایی، استفاده از ضایعات آن و استفاده از افزودنی‌های مجاز به منظور ایجاد طعم و.... مشکلاتی بود که طبق آن‌ها فراخوان صادر شد و طرح و ایده‌های مختلفی به دبیرخانه رویداد واصل شد.

نجفی بیان کرد: حدود ۲۵ ایده پذیرفته شد و در طول سه روز بصورت حضوری توسط هیات داوران مورد ارزیابی قرار گرفت و سرانجام ۷ طرح و ایده در محل اصلی رویداد در حضور صنف آجیل و خشکبار از سراسر کشور عرصه خواهد شد و امید است که دستاورد آن انتقال دانش فنی و عقد قرارداد باشد.

دیگر خبرها

  • گزارش سفیر ایران در روسیه به امیرعبداللهیان
  • صدور مجوز تأسیس و فعالیت مرکز تجاری ج. ا. ایران در نروژ
  • مجوز تأسیس و فعالیت مرکز تجاری ج. ا. ایران در نروژ صادر شد
  • مشهد قطب آجیل ایران می‌شود
  • بندر چابهار بهترین گزینه برای مبادلات تجاری افغانستان
  • امضاء پروژه جدیدی برای افزایش اصالت زعفران بین فائو و ایران
  • ایران و فائو در زمینه تولید زعفران پروژه جدید امضا کردند
  • خاندوزی : فصل جدیدی از توسعه اقتصادی ایران و عراق آغاز شد
  • ایران و عراق در مبادلات اقتصادی از ارز ملی استفاده کنند
  • اتحاد ایران وعراق مایه ضرر و زیان دشمن و رفاه دو ملت است