Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-02@20:53:31 GMT

عضو شورای عالی سیاسی یمن: توافق ریاض غیر یمنی است

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۰۰۴۷۶

عضو شورای عالی سیاسی یمن: توافق ریاض غیر یمنی است

الحوثی در توئیتی نوشت: ائتلافی که توافق «موفنبیک» را که زیر نظر جامعه جهانی به دست آمد پیش از آغاز جنگ یمن با توجیه ادامه اجرای طرح شواری همکاری خلیج فارس درباره بحران یمن، به شکست کشاند، امروز به صورت رسمی تاکید می کند که توجیهات آن ها برای حمله به یمن مشروعیت ندارد و هیچ فرقی میان ادعایی که دیروز می کردند و ادعایی که امروز می کنند وجود ندارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: این توافق با اینکه به یمنی ها مربوط نمی شود به خاطر اینکه دو طرف آن از مزدوران ائتلاف سعودی هستند، اما بر عدم مشروعیت متجاوزان به یمن و کشتار و محاصره مردم تاکید می کند.

عضو شورای عالی سیاسی یمن در ادامه نوشت: پس از پایان همه چیز ائتلاف سعودی اقدام به تحمیل امضای این توافق به کسانی کرد که هیچ اراده ای از خود نداشتند و آن را یک دستآورد برای توقف جنگ در یمن قلمداد کرد.

الحوثی تاکید کرد، اگر که این توافق به خاطر مصلحت یمن و نه در پی به وجود آمدن اختلاف ها بود، بدون جنگ و خونریزی انجام می شد.

پس از چند ماه کشمکش و درگیری مسلحانه میان نیروهای وفادار به «منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن (وابسته به عربستان) و شورای انتقالی جنوب (وابسته به امارات) در جنوب یمن روز سه شنبه با میانجیگری سعودی ها، توافقی میان طرف های یمنی در ریاض به امضا رسید.

امضای این توافق با حضور چهره هایی همچون «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان، «محمد بن زاید» ولیعهد ابوظبی و «منصور هادی» رئیس جمهوری مستعفی یمن در ریاض برگزار شد.

پیش از امضای توافق، بن سلمان که کشورش ۴.۵ سال قبل در قالب ائتلافی عربی، تجاوز به یمن را آغاز کرد از تلاش های ریاض برای نزدیک کردن نظرات گروه های درگیر در یمن خبر داد و ابراز امیدواری کرد که توافق ریاض منجر به برقراری ثبات در یمن شود.

از مهم ترین بندهای توافق ریاض می توان به استقرار دولت منصور هادی در شهر عدن در طی ۷ هفته، متمرکز شدن نیروهای نظامی زیر نظر وزارتخانه های کشور و دفاع، مقابله مشترک با جنبش انصارالله زیر نظر ائتلاف سعودی، تشکیل یک کمیته نظارت بر توافق ریاض با نظارت عربستان و تعیین ۱۲ وزیر از شورای انتقالی جنوب (متحد امارات) در دولت آینده از مجموع ۲۴ وزیر کابینه اشاره کرد.

درگیری های شدید میان نیروهای شورای انتقالی جنوب و نیروهای منصور هادی از ۱۹ مرداد سال جاری در استان عدن و برخی استان های جنوبی این کشور صورت گرفت. جدایی طلبان در آن زمان کنترل کاخ ریاست جمهوری «معاشیق» در شهر بندری عدن و دیگر مراکز راهبردی این شهر را در دست گرفتند.

شورای انتقالی جنوب یمن در سال ۲۰۱۷ پس از برکناری «عیدروس الزبیدی» استاندار پیشین عدن توسط منصور هادی و با حمایت ابوظبی تشکیل و هدف آن استقلال مجدد بخش جنوبی یمن اعلام شد.

عربستان و امارات از کشورهای فعال در ائتلاف عربی بوده و از ۲۶ مارس ۲۰۱۵ (ششم فروردین ۹۴) با ایجاد ائتلافی به بهانه بازگرداندن منصور هادی به قدرت، یمن را هدف حملات خود قرار داده اند. این در حالی است که پس از گذشت بیش از چهار سال و نیم از این جنگ، ائتلاف سعودی هیچ دستاوردی در یمن کسب نکرده است.

برچسب‌ها یمن عربستان سعودی امارات‌ متحده ‌عربی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: یمن عربستان سعودی امارات متحده عربی یمن عربستان سعودی امارات متحده عربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۰۴۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، فهیمه فرهمندپور دبیر ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی با نقد بهره برداری سیاسی جناح‌های مختلف از موضوعات مرتبط با حوزه زنان و خانواده در جهت تقابل و توازن قوا در جریان‌های سیاسی، انتخاباتی و موسمی، به ارزیابی سهم دغدغه‌های مرتبط با این موضوع در ساختار حکمرانی کشور پرداخت.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با مهم دانستن افزایش فرصت کنشگری زنان در سپهر سیاسی کشور و تقویت ساختار‌های فعال موجود در این زمینه، ساختارسازی یا صرف افزایش کمّی زنان کنشگر سیاسی را کافی ندانست و بر ضرورت تمرکز بر حل مسائل واقعی زنان و نهاد خانواده و ارائه کارنامه بر این اساس تأکید کرد.

فرهمندپور با تشریح مأموریت‌های ستاد خانواده و زنان شورای عالی انقلاب فرهنگی، از دانشجویان فعال و دغدغه‌مند خواست تا با شناسایی مسائل واقعی زنان و خانواده‌ها در میدان عینی جامعه در مسیر سیاستگذاری مطلوب‌تر و اثربخش‌تر این نهاد سیاستگدار کمک کنند.

وی افزود: ارزیابی میزان اثربخشی سیاست‌های طراحی شده و فعالیت همه جانبه در مسیر ادراک سنجی اجتماعی و البته ادراک‌سازی مثبت در راستای سیاست‌ها، برنامه‌ها و اقدامات همه اجزاء ساختار حکمرانی جمهوری اسلامی از مأموریت‌های مهم تشکل‌های دانشجویی است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تشکل‌های دانشجویی در شناسایی مسائل و اعتباربخشی سیاست‌ها کمک کنند
  • گاردین: سعودی‌ها «پلن ب» را برای معامله کلیدی با آمریکا روی میز دارند
  • هشدار جدی عربستان به اسرائیل | خطای بزرگ را انجام نده تا ما خائن نشویم!
  • چراغ سبز عربستان به اسرائیل با بازداشت حامیان فلسطین
  • بلومبرگ: عربستان دیدگاه‌های ضد اسرائیلی را سرکوب می‌کند
  • «الحوثی»: سلاح‌هایی در اختیار داریم که آمریکا تصورش را هم نمی‌کند
  • عربستان و اسرائیل سازش می‌کنند؟
  • هشدار یمن درباره پیامدهای آتش‌افروزی آمریکا
  • رسانه عبری از پیشرفت ملموس در سازش ریاض-تل‌آویو خبر داد
  • نسبت به تنش‌زایی آمریکا علیه امنیت و ثبات یمن هشدار می‌دهیم