Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام ذوالنوری با تاکید بر اینکه قطعاً گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای هم برداشته می شود، گفت: گام‌ها نباید به گونه‌ای باشد که طرف مقابل را مقاوم کند بلکه گام‌ها باید اثر بخش و شوک آور باشد.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام «مجتبی ذوالنوری» شب گذشته (سه شنبه 14 آبان) در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما درباره گام چهارم کاهش تعهدات برجامی ایران با بیان اینکه برای آن‌ها فردو‏، حساس‌ترین محل هسته‌ای ماست زیرا دفاع غیرعامل در آن رعایت شده است، گفت: با توجه به شرایط ایجاد شده و اینکه سایت هسته‌ای فردو در زیر زمین قرار دارد زدن آن کار ساده‌ای نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سانتریفیوژ‌های IR۱ معمولا در نطنز سازماندهی و آرایش یافتند و سعی کردیم سانتریفیوژ‌های نسل برتر را در فرود قرار دهیم، زیرا پدافند غیر عامل و امنیت آن مناسب‌تر است.

 

ذوالنوری با بیان اینکه ۲۷۰۰ سانتریفیوژ در فردو داشتیم، گفت: بر اساس برجام به ما اجازه دادند فقط هزار و ۴۴ عدد آن بماند و اجازه ندادند همه این تعداد نیز روشن باشد و گفتند فقط ۵۰۰ عدد آن روشن باشد وگاز هم نباید به آن‌ها تزریق کرد.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: با آغاز گام چهارم کاهش تعهدات هسته ای‏ به این سانتریفیوژ‌ها گاز تزریق می کنیم. سانتریفیوژ‌های IR۱ و P۱ حدود ۸۰۰ گرم تا ۱۲۰۰ گرم اورانیوم را در سال غنی سازی می‌کنند، اما سانتریفیوژ‌های پیشرفته ما مانند IR۸ بین ۲۴ تا ۲۷ کیلوگرم در سال غنی سازی می‌کنند.

 

وی با بیان اینکه پیش بینی می‌شود در مدت یک سال در فردو حدود ۷۰۰ کیلوگرم به ذخایر اورانیوم غنی سازی شده ما افزوده شود، گفت: همچنین در حال تولید ایزوتوپ‌های پایدار هم در فردو هستیم.

 

حجت الاسلام ذوالنوری با بیان اینکه برخی از آزمایشگاه‌های خاص مواد و بخشی از رادیودارو‌ها را در فردو راه اندازی کردیم، افزود: فردو مجتمع بسیار مهم و حساسی است و با توجه به این حساسیت و بحث افزایش غنی سازی‏، آن‌ها حساسیت نشان می‌دهند، زیرا قله نگرانی آن‌ها در افزایش درصد غنی سازی اورانیوم و انباشت آن است و ما هم در گام چهارم دقیقا روی همین نقطه دست گذاشته ایم.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه قطعاً گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای هم برداشته می شود، گفت: گام‌ها نباید به گونه‌ای باشد که طرف مقابل را مقاوم کند بلکه گام‌ها باید اثر بخش و شوک آور باشد.

 

حجت الاسلام ذوالنوری همچنین درباره واکنش انگلیس به آغاز گام چهارم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران گفت: آنها حرف‌های پرت و پلای زیادی می‌زنند و هیچ ارتباطی میان غنی سازی ما و امنیت ملی انگلیس وجود ندارد. مدیر کل آژانس در ۱۶ قطعنامه اعلام کرده است که جمهوری اسلامی تعهدات برجامی را بی کم و کاست انجام داده و آژانس هم نظارت داشته و اینکه اقدامات هسته‌ای ما صلح آمیز است.

 

وی با بیان اینکه اگر ۶۰ تا ۷۰ درصد هم غنی سازی کنیم باز صلح آمیز است، اضافه کرد: برای تولید پنل سوخت راکتور ۵ مگاواتی تحقیقاتی رازی که رادیودارو‌های ۱۰۵ مرکز پزشکی هسته‌ای ما را تامین می‌کند به سوخت هسته‌ای ۲۰ درصد غنی شده نیاز داریم.

 

ذوالنوری با اشاره به اینکه استفاده از سوخت‌های فسیلی برای زیردریایی ها، خاصیت آن را کم می‌کند، گفت: نیاز به زیردریایی با سوخت هسته‌ای هستیم تا ماندگاری آن را در زیر آب بیشتر کنیم و ارتشاعات آن هم کمتر و رادار گریزتر می‌شود و برای باطری‌های این زیردریایی‌ها به غنی سازی ۶۰ درصدی نیاز داریم.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه غنی سازی ۵ درصدی تهدید آمیز نیست، گفت: در راهبرد دفاعی و نظامی ما بر اساس اعلام نظر مقام معظم رهبری، ساخت و استفاده از سلاح هسته ای، مشروع نیست.

 

وی با بیان اینکه انگلیسی‌ها برای انجام ندادن تعهدات خود و مداخله در امور داخلی کشور ما و اعمال کینه خود حرف‌هایی می‌زنند که تکمیل پازل تهدیدات آمریکاست، افزود: این گونه اظهارات نه تنها بی اعتمادی ما را بیشتر خواهد کرد بلکه ما را وادار می‌کند عزم ما در مسیر جزم‌تر شود.

 

ذوالنوری با اشاره به اینکه اروپایی‌ها در تنگنا قرار گرفته اند، گفت: آن‌ها می‌خواهند کاری را انجام دهند، اما اراده انجام آن را ندارند و نمی‌خواهند هزینه بدهند. آنها می‌خواهند برجام بدون هزینه و صد در صد به نفع آن‌ها و صد در صد به ضرر جمهوری اسلامی باقی بماند.

 

وی با بیان اینکه آنها در دو ماه آینده هم اقدامی نخواهند کرد، غرب و آمریکا تقریبا به این نتیجه رسیده اند که دوام تحریم‌ها و فشار حداکثری نه تنها جمهوری اسلامی را از پا در نیاورده بلکه نقش مقاوم سازی داشته است، گفت: این یعنی سرعت ما را به سمت اقتصاد بدون نفت افزایش می‌دهد.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مسیر برنامه و بودجه کشور و مجلس این است که سال آینده اقتصاد بدون نفت باشد که از سال‌های پیش جزو تاکیدات مقام معظم رهبری بوده است، افزود: همه دولت‌هایی که در گذشته در این زمینه کوتاهی کردند باید پاسخگوی فشار‌های وارده بر مردم باشند.

 

وی با تاکید دوباره بر این نکته که قطعاً گام پنجم کاهش تعهدات هسته‌ای هم برداشته می شود، گفت: ما هنوز وارد موضوع نظارت آژانس نشده ایم. اکنون در حال اجرای پروتکل الحاقی و حتی فراتر از آن به صورت داوطلبانه هستیم.

 

ذوالنوری در ادامه با انتقاد از طرح اینستکس اروپایی‌ها گفت: آن‌ها ما را به زعم خود مهجور تلقی کرده اند و به نوعی نقش قیمومیت ایفا می‌کنند. اینکه ما نفت را بفروشیم و پولش را در صندوق اینستکس بگذاریم و اختیار نوع معامله به دست آن‌ها باشد، منطقی نیست.

 

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه عمل آن‌ها نسبت به ما از جنایتکاران جنگی، تحقیرآمیزتر است، گفت: اگر مسئولان به این موضوع تن دهند در پیشگاه ملت بخشیده نمی‌شوند./

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان کانون های فرهنگی هنری مساجد یوم الله ۱۳ آبان ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی راهپیمایی 13 آبان مسجد روز 13 آبان استکبار ستیزی کاهش تعهدات برجامی ایران ذوالنور حجت الاسلام ذوالنور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۱۰۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه جمعیت و فرزندآوری در کشور و استان قم گفت: علاوه بر تلاش برای افزایش جمعیت، باید از اتفاقاتی همچون سوانح رانندگی و ابتلا به بیماری‌های غیرواگیر که باعث کاهش جمعیت می‌شود نیز جلوگیری کرد. - اخبار استانها -

مهدی مصری به خبرنگار تسنیم در قم گفت: با توجه به اهمیتی که موضوع جوانی جمعیت در کشور دارد باید ابتدا فرهنگ‌سازی و نگرش همکاری در ما نهادینه شود.

وی با تاکید بر اصلاح رویکرد بازدارنده گذشته از نگاه دولت و وزارت بهداشت در زمینه‌ جوانی جمعیت افزود: جمعیتی که به سمت پیری می‌رود، پیشرفت و توانمندی خاصی نخواهد داشت؛ در سطح  جوانی جمعیت باید فرهنگ‌سازی صورت بگیرد و تاکنون مجلس توانسته قانون را اصلاح کند، قانون جوانی جمعیت را نهادینه کرده و نگاه دولت و وزارت بهداشت و مردم را به عواقب پیری جمعیت که شامل عدم پیشرفت کشور، مشکلات معیشتی، فرهنگی و... خواهد بود، جلب کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم با اشاره  به آمار بالای حوادث تصادفات جاده‌ای و نقش آن در کاهش جمعیت گفت: آمار بالای تصادفات، نشان دهنده لزوم اهمیت فرهنگ‌سازی انسانی و پیگیری دستگاه‌های نظارتی‌ است، ما باید علاوه بر فرهنگ سازی، بتوانیم زیرساخت ها و تسهیلات لازم در حوزه بیمارستانی، بهداشت و درمان را اصلاح کنیم و در بحث جاده سازی، فرهنگ ترافیک، خودروسازی و ... کارهایی در جهت رفع این مشکلات انجام دهیم.

وی عنوان کرد: پیشگیری قاعده‌مند از بیماری‌های غیرواگیر و اصلاح سبک زندگی، جمعیت موجود را حفظ و مانع از بین رفتن جمعیت جوان کشور می‌شود.

وی با اشاره به کارهای خوب دولت در حوزه حمایت از زوج‌های نابارور تصریح کرد: دولت با ایجاد صندوق صعب‌العلاج، درمان ناباروری را در دستور کار بیمه‌ها قرار داده است، ضمن اینکه خدمات سطح یک و دو و سه با فراهم آوردن نیروی انسانی و ملزومات در حال اجراست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تجهیز زیرساخت‌های استان در زمینه درمان مستقل را نیز مهم دانست و گفت: جذب نیروهای جدید انسانی و برگزاری دوره های تخصصی هیئت علمی، استقلال درمانی استان را بالا می‌برد.

وی با اشاره به افزایش فرزندآوری در قم با برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌های انجام شده توسط تیم‌های بهداشت و درمان و سلامت افزود: تعداد ولادت نوزادان در سال گذشته این استان در مقایسه با سال 1401، نیم درصد افزایش نشان می‌دهد.

مصری با بیان اینکه برای موضوع جوانی جمعیت و فرزندآوری در استان باید برنامه‌ریزی‌های بیشتری انجام داد، عنوان کرد: در راستای فرزندآوری اقداماتی توسط تیم‌های بهداشت و درمان در استان قم انجام‌ شده که می توان به برپایی میز خدمت ارائه مشاوره فرزندآوری در هر هفته در محل برگزاری نماز جمعه قم اشاره کرد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی قم تصریح کرد: کارشناسان مامایی و مراقبین سلامت در مناسبت‌ها و جشن های عمومی به مردم مشاوره فرزندآوری و باروری سالم ارائه می دهند.

به گزارش تسنیم، استان قم از نظر جمعیتی، رتبه بیستم کشور را به خود اختصاص داده است و از نظر توزیع سالمندان بالای 60 سال براساس سرشماری سال 1395 مرکز آمار در رتبه 26 قرار دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقاط حادثه خیز جاده‌های گیلان شناسایی و رفع شود
  • ایمن‌سازی بزرگراه‌ های پایتخت برای کاهش تصادفات؛ آغازطرح با بزرگراه آزادگان
  • ایمن‌سازی بزرگراه‌های پایتخت برای کاهش تصادفات/ آغازطرح با بزرگراه آزادگان
  • برداشته شدن سدهای صخره‌ای هتل صخره‌ای
  • اهمیت فرهنگ‌سازی در کاهش آسیب‌های زیست‌محیطی
  • مشکلات کارگران از سر راهشان برداشته شود
  • کاهش تلفات تصادفات رانندگی نیازمند اقدامات فرهنگی است
  • در قم مطرح شد: ضرورت توجه به عوامل کاهش‌دهنده جمعیت
  • ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است
  • منظور: ایران گام‌های مهمی برای کاهش موثر خطر بلایا برداشته است