Web Analytics Made Easy - Statcounter

شورای سیاست‌گذاری با تصویب طرحی موسوم به "سرا" به‌دنبال ترمیم شکاف با بدنه اصلاح‌طلبی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی است طرحی که در همین ابتدا به "سَرا"ی اختلاف تبدیل شده است. به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، بعد از انتخابات شورای شهر و مجلس شورای اسلامی، برخی چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب به‌صراحت از شکاف بین بدنه و رهبران جبهه اصلاحات سخن گفته تأکید کردند که این شکاف، انتخابات آتی مجلس شورای اسلامی را تهدید می‌کند، بر همین اساس سازوکار‌هایی برای از بین بردن این شکاف توسط اصلاح‌طلبان مطرح شد؛ از تغییر در رهبران سیاسی و شعار‌های انتخاباتی تا اصلاح نحوه ورود به انتخابات.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



شورای سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان که یکی از مراکز تصمیم‌گیر درباره اصلاح‌طلبان است در بیست ودومین جلسه خود طی بررسی‌هایی، طرح‌هایی را برای مقابله با اختلاف و ایجاد انسجام اصلاح‌طلبان بررسی و در نهایت و به‌پیشنهاد کارگروه سیاست‌ها و راهبردها، طرح "سَرا" را که اختصار سامانه رأی‌سنجی اصلاح‌طلبان است، به‌تصویب رساند.

طرح "سَرا" طبق آنچه رسانه‌های اصلاح‌طلب نوشته‌اند، می‌گوید: هرکدام از اعضای شورای‌عالی، حداکثر ۲۰ نفر را انتخاب کنند و آن ۲۰ نفر هر کدام حداکثر ۲۰ نفر بعدی را انتخاب کنند تا این جمعیت به ۱۶ هزار نفر برسد و سپس از این ۱۶ هزار نفر در سامانه ثبت‌نام به‌عمل آمده و لیست نهایی بر اساس میزان رأی‌گیری در این سامانه بسته شود.

شورای سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان در توصیف "سرا"، گفته بود: "این طرح گام جدید شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان به‌سمت انتخاب دموکراتیک‌تر، شفاف‌تر و کارآتر نامزد‌های جبهه اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس است" و برخی رسانه‌های اصلاح‌طلب در توصیف بیشتر آن تصریح کرده بودند: "این شیوه شفاف و دموکراتیک انتخاب نامزد‌ها در سده گذشته در احزاب و جریان‌های سیاسی ده‌ها کشور جهان آزموده و پرورده شده است، فساد سیاسی و نقش لابی‌های ناسالم در برآمدن نامزد‌ها را می‌کاهد، به شکل‌گیری فضای انتخاباتی و افزایش مشارکت و استفاده از فرصت انتخابات برای آگاهی‌افزایی کمک می‌کند، به شناسایی و برآمدن نامزد‌های شایسته و معرفی چهره‌های توانا و جدید به جامعه می‌انجامد، اقتضای دموکراتیزسیون در سطح احزاب و جریان‌های سیاسی است و ارتباط میان یک جریان سیاسی با بدنه اعضا و حامیانش را تقویت می‌کند و مشارکت اعضای یک جریان سیاسی را به‌نحوی معنادار در فرآیند انتخاب نامزد‌ها جلب می‌کند".

و، اما این طرح که اعضای شورای سیاست‌گذاری جبهه اصلاح‌طلبان آن را گامی بزرگ برای از بین بردن اختلافات در نحوه رسیدن به لیست مشترک و البته آنچه دموکراتیزه‌تر کردن فعالیت انتخاباتی خودشان می‌دانند، در ابتدای راه نه‌تن‌ها به عاملی برای انسجام اصلاح‌طلبان تبدیل نشد بلکه بار دیگر بر آتش اختلافات سنتی گروه‌های اصلاح‌طلب دمید.

اعضای شورای سیاست‌گذاری خواهان حمایت همه‌گروه‌های اصلاح‌طلب از طرح "سرا" شده و بر ضرورت اجرای این طرح تأکید می‌کنند؛ از جمله آذر منصوری عضو شورا در واکنش به مخالفت‌ها با این طرح گفته است: "طرح سرا در پاسخ به نقدی است که نسبت به عملکرد شورای‌عالی جبهه اصلاح‌طلبان در فرآیند نهایی شدن نامزد‌ها و رسیدن به لیست واحد وجود داشت و پس از سپری شدن دو سال از انتخابات شورا‌ها هنوز هم حرف و حدیث‌ها ادامه دارد؛ اگر این شورا با فرآیند‌های گذشته به لیست واحد می‌رسید حتی اگر بهترین‌ها هم در لیست قرار می‌گرفتند، باز هم به‌دلیل غیرشفاف و غیردموکراتیک بودن و نیز به‌دلیل اینکه یک جمع محدود بدون مشارکت بدنه اجتماعی به آن رسیده بودند، انتقاد‌ها هم به فرآیند و هم به لیست وجود خواهد داشت. این فرآیند در پرسشگری بدنه اجتماعی و پاسخگویی منتخبان هم نسبت به دوره‌های گذشته یک قدم به جلوست. " برخی دیگر از اصلاح‌طلبان این طرح را نه برای ترمیم شکاف بلکه عاملی برای شکاف در جبهه اصلاح‌طلبان توصیف کرده‌اند.

در همین زمینه، غلامحسین کرباسچی که می‌توان او را اولین منتقد علنی طرح "سرا" دانست، در توییتر خود درباره این طرح نوشت: "بدنه اجتماعی اصلاحات از پایین به بالا شکل می‌گیرد، نه از بالا به پایین! چه‌کسی حق دارد بدنه اجتماعی اصلاحات را انتخاب کند؟ آنان باید ما را انتخاب کنند یا ما آنان را؟ ".

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در گفتگو با ارگان رسانه‌ای حزب متبوعش از اشکالات متعدد این طرح گفته و با توصیف آن به "دموکراسی وارونه" تصریح کرده است: "یکی از مهم‌ترین اشکالات، عارضه شائبه اقدام مغایر قانون است، این طرح به‌دنبال این است که در یک شبکه مجازی گسترده برای یک‌سری از افراد تبلیغات صورت گیرد، درحالی‌که مطابق قانون انتخابات هنوز موعد تبلیغات انتخابات نرسیده است و اگر هم بخواهند این تبلیغات را مطابق قانون به یک هفته آخر منتهی به زمان برگزاری انتخابات موکول کنند به‌نظر نمی‌رسد کارآیی داشته باشد و نمی‌توان در یک هفته هم نظرخواهی و هم تبلیغ کرد به‌نظر نمی‌رسد این طرح حساب‌شده باشد و آقایان نیز گفته بودند شرط تأیید و پیگیری این مسئله اجماع درباره آن است و متأسفانه این عملی نشده است".

و، اما امروز، مخالفت با طرح سرا وارد مرحله جدیدی شده و روزنامه سازندگی ارگان رسانه‌ای حزب کارگزاران، خبر از مخالفت چهار حزب کارگزاران، اعتمادملی، حزب اسلامی کار و حزب پیشروی اصلاحات با طرح "سرا" داده است؛ حال باید دید که شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان تسلیم این مخالفت‌ها شده و از تصمیم خود عقب‌نشینی می‌کند یا مخالفان به تصمیم این شورا تمکین خواهند کرد و یا اینکه طرحی که برای ترمیم شکاف با بدنه تنظیم شده بود به سَرای اختلاف در جبهه اصلاح‌طلبان مبدل خواهد شد. منبع: خبرگزاری تسنیم

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اصلاح طلبان مجلس شورای اسلامی شورای شهر انتخابات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۲۰۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحقق صلح و سازش در پرونده‌های قضایی با مشارکت مردمی

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان خوزستان، حجت الاسلام عبدالحمید امانت بهبهانی در نشست با رئیس و نائب رئیس اتاق اصناف اهواز، گفت: مشارکت‌های مردمی نیز در راستای ایفای نقش مردم در اجرای عدالت بوده و قطعا می‌تواند نقش مهمی و اثرگذاری در امنیت و پایداری صلح و سازش در جامعه داشته باشد.

وی احیای فرهنگ صلح و سازش در همه بخش‌ها را از اهداف قوه قضاییه دانست و افزود: به منظور تحقق شعار امسال و منویات مقام معظم رهبری و با توجه به اینکه اصناف از مهمترین عناصر اقتصادی کشور هستند و حجم بالای قشر مرتبط با اتاق اصناف وجود دارد، بزودی ۵ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف اتاق اصناف اهواز، که سبب کاهش حجم پرونده‌ها در دادگاه خواهد شد، تشکیل و راه اندازی می‌شوند.

حجت الاسلام امانت بهبهانی ادامه داد: شعبه تخصصی اتاق اصناف در رفع اختلاف و مسایل بین واحد‌های صنفی، مشتریان و اتحادیه‌ها نیز ایفای نقش می‌کند و سعی بر حل مسائل براساس ایجاد صلح و سازش بین طرفین دعوا دارد.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان اضافه کرد: شعب تخصصی به مشکلات و مسائل اصناف رسیدگی خواهند کرد تا علاوه بر اینکه در بهبود روند اجرایی برنامه‌ها و حل اختلافات اثرگذار باشند موجب افزایش رضایت قشر‌های مختلف مردمی نیز می‌شوند.

وی می‌گوید: به جهت ایجاد راهکار‌های کاربردی و تسریع در رسیدگی به پرونده‌های این اتاق، شورای سیاست گذاری مرتبط با شعب شورای حل اختلاف اتاق اصناف اهواز راه اندازی خواهد شد.

در این نشست رئیس اتاق اصناف اهواز ضمن معرفی ساختار این اتاق، برای راه اندازی شعب تخصصی شورای حل اختلاف اتاق و هیأت‌های صلح اتحادیه‌ها، ابراز علاقه مندی و اعلام آمادگی کرد.

مراد بدری با اشاره به وجود هیأت‌های رسیدگی به شکایات در محل اتاق و اتحادیه‌ها، گفت: با توجه به جایگاهی که شورا‌های حل اختلاف و هیأت‌های صلح دارند و زیر مجموعه دادگستری و قوه قضائیه می‌باشند، از اعتبار بالایی در ایجاد صلح و سازش و حل و فصل اختلافات دارند.

دیگر خبرها

  • خیز اصلاح طلبان رادیکال به سوی خیابان به بهانه طرح نور/ روزنامه آرمان ملی: مسئله مذاکره با آمریکا و حجاب باید حل شود!
  • انتقاد تند جهره شاخص اصلاح‌طلبان از سوپر افراطی حزب‌اللهی دیروز!
  • اصلاح‌طلبان درباره روند بررسی صلاحیت‌ها چه گفتند؟
  • رابط اصلاح‌طلبان با رهبری بعد از فوت هاشمی‌رفسنجانی چه کسی است؟
  • فاکتور اشتباه و شیطنت آمیز اصلاح طلبان در خصوص شرایط امید در جامعه/ آغاز کنش‌های انتخاباتی رادیکال‌ها پس از عملیات تحریم!
  • اختصاص شعب ویژه کارگران و کارفرمایان در گلستان
  • با مشارکت مردمی صلح و سازش در پرونده های قضایی تحقق پیدا می کند
  • ۵ شعبه تخصصی شورای حل اختلاف اتاق اصناف اهواز راه‌اندازی می‌شود
  • تشکیل کانون‌ نقد و کانون‌های شورش!
  • تحقق صلح و سازش در پرونده‌های قضایی با مشارکت مردمی