Web Analytics Made Easy - Statcounter

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز از استحکام‌بخشی مقبره تاریخی «باز شکاری شاه عباس صفوی» موسوم به گنبد در نطنز خبر داد. ۱۵ آبان ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۵ استانها کاشان نظرات - اخبار استانها -

حسین یزدانمهر در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم از نطنز، با اعلام این خبر اظهار داشت: گنبد تاریخی باز طبق تفاهم‌نامه میان شهرداری نطنز و اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان با هدف مرمت و استحکام‌بخشی این عمارت تاریخی با اعتبار 250 میلیون ریال انجام شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان نطنز گفت: عملیات نورپردازی و بندکشی این بنای ارزشمند نیز با هزینه‌ای نزدیک به 200 میلیون ریال در اولویت برنامه‌های شهرداری شهرستان نطنز و اداره میراث فرهنگی این شهرستان قرار دارد.

وی ضمن اشاره به فلسفه این گنبد تاریخی ابراز داشت: بر بلندای قله‌ای مرتفع مشرف بر شهرستان نطنز گنبدی بر روی نوک یک کوه مشرف بر این شهرستان خود نمایی می‌کند؛ این گنبد که به گنبد باز معروف است، مقبره باز شکاری شاه عباس صفوی در زمان حکومت صفویان است که پایتختش شهر اصفهان بوده است.

تهران| میراثی بودن امامزادگان در دماوند مانع بازسازی و مرمت شده است13 هزار واحد مسکونی سیل‌زده استان گلستان مرمت و تحویل شدبازدید رایگان از مسجد تاریخی نصیرالملک در دهه وقف؛ مرمت مسجد به صورت مستمر انجام می‌شود

یزدانمهر ضمن اشاره به جزئیان این گنبد تصریح کرد: گنبد باز شهرستان نطنز بر تخت‌گاهی دایره مانند از سنگ لاشه و به‌قطر تقریبی 10 متر و بلندی 80 سانتی‌متر الی سه متر بر قله کوهی که بلندی آن از سطح اطراف در حدود دو هزار متر است، گنبدی آجری هشت ضلعی بنا شده است.

وی اذعان داشت: لبه پرتگاه تا جرزهای گنبد حدود یک متر فاصله دارد و این بنا که از آجر و ملات گچ ساخته شده، ابعاد هر یک از اضلاع هشت‌ضلعی آن سه و قطر پی 1.8 متر است به نحوی که هر یک از درگاه‌های هشت‌گانه آن به طول 100 و عرض 80 و بلندی 180 سانتی‌متر است و به فاصله 30 سانتی‌متر بالای هر درگاه دریچه‌هایی به بلندی 90 سانتی‌متر تعبیه شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان نطنز افزود: هر درگاه و دریچه بالای این گنبد از سمت خارج به ایوانی کوچک به طول دو متر و عرض یک و بلندی سه متر پایان می‌گیرد و کف ایوان‌ها نیز با آجر مفروش شده است که به شماره 644 در تاریخ 22 فروردین سال 1346 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/ح

R7760/P/S6,1369/CT1

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۴۵۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: ۵۹ شیء تاریخی از سوی یک خانواده ملایری به اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان ملایر اهدا شد و پس از تعیین قدمت در مخزن‌های نگهداری و در موزه‌های استان در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

به گفته معصوم علیزاده این آثار تاریخی مربوط به دوره‌های پیش از تاریخ، تاریخی و دوره اسلامی است که پدر مسعود محبی، اهدا کننده این اشیاء، آنها را خریداری و در موزه شخصی نگهداری کرده است.

او همچنین گفت: این اشیاء قدیمی هم اکنون به رایگان در اختیار موزه‌های استان قرار گرفته است و با نام اهدا کننده در معرض دید عموم قرار می‌گیرد.

باشگاه خبرنگاران جوان همدان همدان

دیگر خبرها

  • کاریکاتور/ خلیج فارس بخشی‌ از هویت تاریخی و فرهنگی ایران
  • تعطیلی بناهای تاریخی استان در نیمه اردیبهشت
  • مرمت بانیه تاریخی استان مرکزی شتاب می‌گیرد
  • توقیف خودروی تخلیه نخاله روی تپه تاریخی فرخ آباد
  • دستگیری دو نفر به دلیل تخلیه نخاله در حریم یک تپه تاریخی در البرز
  • نمایش ۵۹ شیء تاریخی به زودی در موزه‌های استان همدان
  • عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت موقتاً متوقف شد
  • ورود دادستانی و توقف عملیات عمرانی در شهر جدید جیرفت
  • تحویل ۹ شیء تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان
  • تحویل ۹ شئ تاریخی به میراث فرهنگی هرمزگان