Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-26@13:00:53 GMT

عهدی دوباره به وسعت دل های منتظر

تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۰۶۳۲۴

عهدی دوباره به وسعت دل های منتظر

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،منتظران بهار را مژده که در نهم ربیع الاول،دوازدهمین ستاره درخشان عصمت در آسمان  ولایت، ردای سبز امامت بر تن کرد،نهم ربیع الاول سالروز تجلی غدیر و  آغاز رویش و تولدی دوباره برای پا در رکاب شدن امام زمان و لحظه پاک کردن زنگار دل از سیاهی ها  برای پیمانی دوباره با عدالت گستر گیتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ای منتظران غایب از نظر، مهلت تجدید پیمان، تمدید شد،آغاز امامتش  امتداد غدیر است و  خود غدیری دیگر برای پیمانی دوباره، آغاز امامتش  بشارت دهنده عدالت در سراسر گیتی است، سلام بر گل نرگس، سلام بر جان جانان، سلام بر امید مستمندان، سلام بر عدالت گستر، سلام بر منجی عالم بشریت.

حال و هوای شهر مقدس قم در نهم ربیع الاول

 

شهر کریمه اهل بیت حضرت فاطمه معصومه(س)و به ویژه میعادگاه منتظران مسجد مقدس جمکران  در شب نهم ربیع الاول آغاز امامت مهدی موعود(عج)، میلاد عدالت گستر جهانیان، حضرت، ولی عصر (عج) غرق در نور و شادی شده و حال و هوای ویژه‌ای به خود گرفته است، همه خیابان‌ها و محله‌های قم آماده میزبانی از هزار دلداده خاندان عصمت و طهارت شده است، وخادمانی که چراغانی کرده اند مسیر عبور منتظران را، بوی اسپند از هر گوشه به مشام می‌رسد و خادمانی که عاشقانه میزبانی می‌کنند.

در مسجد مقدس جمکران در این روز  هر کس به طریقی عشق و ارادتش را به ساحت قدسی امام زمان (عج)نشان می دهد،عده ای کفش منتظران را واکس می زنند و خاک پای منتظران را طوطیای چشمان خود می کنند،آن طرف تر با توزیع شیرینی و چای و شربت کام منتظران حضرت حجت را شیرین می‌کنند.

آری جشنی به وسعت دل‌های منتظر در جای جای شهر برپا است، حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و به ویژه مسجد مقدس جمکران میعادگاه خیل عظیم عاشقانی است که با گل سلام و صلوات است که خود را به این مکان مقدس رسانده تا بار دیگر با مهدی موعود(عج) خویش تجدید میثاق کنند.

ویژه برنامه های میعادگاه منتظران در سالروز امام عصر(عج)

حسین آبادی معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،گفت: برنامه‌های روز نهم ربیع الاول از صبح ساعت ۸ صبح روز نهم ربیع‌الاول در مسجد مقدس جمکران مانند سال‌های گذشته نیز با هشتگ عهد سربازی برنامه‌های مسجد جمکران آغاز می‌شود.

حجت الاسلام حسین آبادی اضافه کرد: امسال ارگان‌های نظامی، اقشار مردم و گروه‌های مختلف با شعار ۶ هزار نفر به نیابت از ۶ هزار شهید استان قم در این مراسم شرکت می‌کنند.

او ادامه داد: ۱۰۰ گروهان ۶۰ نفره با سخنرانی سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد مشترک نیرو‌های مسلح در مسجد جمکران برگزار می‌شود و ظهر نهم ربیع الاول افتتاحیه جشنواره مهدویت را با همکاری جهاد دانشگاهی  برگزار می شود.

پویش نذر همدلی با شعار برای آمدنت همدل باشیم

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران افزود: عصر نهم ربیع الاول نیز برنامه عصر همدلی از ساعت ۱۵ و ۳۰ دقیقه که با حضور چهره‌های محوری هنرمندان سینما و تلویزیون و هنرمندان موسیقی اجرا می‌شود.

حسین آبادی اضافه کرد: شام نهم ربیع‌الاول نیز مراسم جشن و قرائت دعای کمیل با سخنرانی حجت الاسلام رفیعی و قرائت دعا توسط غلامرضا زاده برگزار می‌شود و صبح روز دهم ربیع‌الاول نیز دعای ندبه انتظار برگزار خواهد شد و در این مراسم حجت الاسلام میرباقری به سخنرانی پرداخته و میرداماد نیز به مدیحه سرایی می‌پردازد.

او با بیان اینکه ظهر دهم ربیع الاول نیز حضور ویژه در نماز جمعه داریم، گفت: گروه‌های اجرا و گروه خادمان مسجد مقدس جمکران در این مراسم حضور دارند و خادمان به تهنیت نمازگزاران و اجرای برنامه تجدید عهد و بیعت اهتمام دارند.

حجت الاسلام حسین آبادی گفت:در حوزه نوجوان و جوان مسابقه «دوست خوب من» طراحی شده است، در برنامه‌های بزرگسالان و زوج‌های جوان شعار «رُحَمَاءُ بَیْنَهُمْ» را محور قرار دادیم تا اجتماع قلب‌ها محقق شود.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران ادامه داد: در فضای مجازی نیز پویش هشتگ نذر_همدلی با شعار «برای آمدنت همدل باشیم» را راه اندازی کرده ایم.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران در ادامه با اشاره به تاریخچه این مسجد گفت: تاکنون تغییرات زیادی در بنا و معماری جمکران ایجاد شده که بعد از انقلاب به صورت ویژه طرح جامعی نگاشته شده و بر اساس این طرح شبستان‌ها و صحن‌های این مسجد بنا گردیده است.

مختصری از زندگانی حجت پنهان الهی

آخرین امام شیعیان در روز جمعه پانزدهم ماه شعبان سال (۲۵۵ ق) علی رغم مراقبت‌های ویژه مأموران حکومت عباسی، در خانه امام عسکری (ع) و نرجس خاتون چشم به جهان گشودند.تولد مخفیانه آن حضرت بی شباهت به تولد حضرت موسی علیه السلام و حضرت ابراهیم خلیل علیه السلام نیست.

ایشان پس از پنج سال زندگی تحت سرپرستی پدر، و مادر بزرگوارشان نرجس خاتون، در سال ۲۶۰ ق به دنبال شهادت پدرشان همچون حضرت عیسی (ع) و حضرت یحیی علیه السلام که در سنین کودکی عهده دار نبوّت شده بودند ـ در پنج سالگی منصب امامت شیعیان را عهده دار شدند.

حدود پنج سال تحت سرپرستی پدر بزرگوارشان امام عسکری علیه السلام به صورت نیمه مخفی زندگی کردند. یکی از کار‌های بسیار مهمی که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در این دوره انجام دادند این بود که امام زمان حضرت مهدی (عج) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف نشوند.


از تولد تا غیبت مهدی آل طه (عج)

دوران زندگی امام زمان به چهار دوره تقسیم می‌شود:۱) از تولد تا غیبت، یکی از کار‌های بسیار مهمی که حضرت امام حسن عسکری علیه السلام در این دوره انجام دادند این بود که امام زمان حضرت مهدی (عج) را به بزرگان شیعه معرفی کردند تا در آینده در مسئله امامت دچار اختلاف نشوند.


غیبت صغری حجت پنهان الهی (عج)

حجت الاسلام والمسلمین قاسمی نیا،کارشناس مذهبی و معاون سوادآموزی قم در گفت و گو با خبرنگار به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،در زمان غیبت ضعرای حضرت مهدی موعود علیه السلام ،چهارنفر از یاران حضرت دارای وکالت خاص بودند و واسطه مردم و امام علیه السلام بودند ک به ترتیب ۱. عثمان بن سعید الامری ۲.محمدبی عثمان الامری ۳.حسین بن روح نوبختی ۴.علی بن محمد سمری که با پایان زندگی این وکلا دوران غیبت صغری در سال ۳۲۹ هجری که حدود ۶۹ سال طول کشید.

او ادامه داد:تا هرزمان که خدای متعال به آن حضرت اجازه ظهور دهد و زمین را پر از عدل و داد و قسط کند و وظیفه ما مردم در زمان غیبت کبری این است ک از نائبان عام آن حضرت که علمای واجد شرایط هستند، تبعیت و پیروی کنیم و وظایف و مسئولیت های خود را که سعادت دنیا و آخرت را به ارمغان می آورد تابع آنان باشیم و انشالله از یاوران و یاران باوفای حضرت علیه السلام باشیم و ولایت مطلقه فقیه نسخه نجات بخش بشریت است.


این کارشناس مذهبی عنوان کرد:خوب است کلامی گوهرباراز امام مهدی(عج) در جایگاه و اهمیت نماز اول وقت اشاره کنیم که آن حضرت فرمودند: از رحمت خداوند دوراست کسی که نماز مغرب را به قدری تاخیر اندازد که ستارگان درآسمان پیداشوند و از رحمت خداوند دور است کسی که نماز صبح را به قدری عقب اندازد که ستارگان در آسمان ناپیدا شوند.


او تاکید کرد:در عصر کنونی نیز نسخه نجات بخش ما اطاعت وپیروی از فرامین و دستورات حضرات امامان علیهم السلام وقرآن کریم است که به عنوان ثقل اکبر و اصغرنام دارند، و از زبان عالمان ومجتهدان دینی به آحادجامعه رسانده می شود .


دوره غیبت کبری یوسف زهرا (س)

حجت الاسلام قاسمی نیا بیان کرد:غیبت کبری  از سال ۳۲۹ ق شروع شد و تا زمانی که خداوند مصلحت بدانند ادامه خواهد داشت در این دوره پاسخ به پرسش‌ها و احکام مردم بر عهده نایبان عام آن حضرت است و حضرت نایب خاصی برای این دوره معرفی نکرده اند.

او ادامه داد:در زمان غیبت کبری،مقام امامت حضرت ولی عصر امام زمان مهدی موعود علیه السلام وبهره مندی عالم از آن امام عزیزوبزرگوار ومهربان مانندخورشید پشت ابراست که ازنوروجودش همه ذرات وعالم وزمین وآسمان وتمام موجودات استفاده می کنند.


جای شکرگزاری بی نهایت وبی شمار از خداوند متعال است که هدایت بشر و موجودات را با وجود پیامبران الهی و حضرات معصومین علیهم السلام تعیین نموده است وبیاییم بر این عهد پایدار و مانا باشیم ودستوراتشان را انجام دهیم.


حکومت جهانی عدالت گستر

پس از ظهور، امام زمان حضرت مهدی (عج) بر اساس احکام اسلام حکومت واحد جهانی تشکیل خواهند داد که در سایه آن سرتاسر عالم پر از عدل و داد خواهد شد.

 

هنگامى که امام زمان حضرت مهدی (عج) ظهور کند و قیام آزادى بخش وى فراگیر شود، برخى از سلاطین و حاکمان کشور‌ها در برابرسر تسلیم فرود می آورند و برخى دیگر با آن حضرت مقابله می کنند و پس از درگیرى شکست می خورندطبق روایات حکومت آن حضرت از شرق تا غرب کره زمین را فرا خواهد گرفت. در این باره، روایات فراوانى از معصومین (ع) نقل شده است امام محمد باقر (ع) می‌فرمایند:

قیام کننده از ما منصور به رعب و مؤیّد به نصر است. زمین از براى او در نوردیده شود و گنج‏ هاى پنهان را براى او آشکار کند حکومت او شرق و غرب را فرا خواهد گرفت و خداوند منان، به دست او دین خود را بر همه دین ‏ها غالب گرداند، اگر چه مشرکان را خوش نیاید. در روى زمین هیچ خرابى باقى نماند، مگر این که آبادش کند و عیسى بن مریم از آسمان نازل شده و بر او اقتدا کند و پشت سرش نماز بخواند.

 

معرفت به معنای شناخت شناسنامه‌ای نیست

حجت الاسلام ایمانی ،کارشناس مذهبی و عضو هیئت علمی دانشگاه ادیان و مذاهب  در گفت و گو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ازقم،در خصوص ویژگی‌های یک منتظر واقعی گفت:یک از اصلی‌ترین وظایف ما پیروان مکتب اهل بیت (ع) انتظار فرج است، اما انتظار مفهوم گسترده‌ای دارد، این طور نیست که منتظرظاهری باشیم، تنها اسم امام زمان راببرم فقط دعا کنم این حقیقت انتظار نیست انتظار واقعی را آن پیرزنی درک کرد که سی سال تمام هر وقت از خانه می‌رفت بیرون کلید خانه را می‌داد بقال محله که شاید پسر مفقود الاثرش برگردد، منتظر واقعی کسی است که واقعا اعمالش رفتارش و کردارش مورد رضایت آن حضرت باشد. این اولین و مهمترین وظیفه ما در دوران غیبت است.

او ادامه داد:در کنار وظیفه انتظار واقعی، وظیفه دعا هم داریم، در واقع هر چه خواسته ما برای فرج بیشتر باشد فریاد‌ها بلندتر باشد خداوند متعال بیشتر عنایت می‌کند، زیباترین دعا همان دعای فرج است که در فراز‌هایی از آن آمده:ای خدایی که مولای امام زمان هستی او را برای ما برسان و عمر طولانی به ایشان عطا کن تا اسلام راستین را پیاده کند و به داد مظلومین برسد.

این کارشناس مذهبی ادامه داد:وظیفه سوم منتظر واقعی مسئله معرفت و شناخت امام زمان است امام زمان را بشناسیم ومعرفت به معنای شناخت شناسنامه‌ای نیست که تنها بدانیم نام ایشان محمد نام، پدرشان امام حسن عسکری و نام مادرشان نرجس، تاریخ تولد ایشان ۲۵۵ هجری و محل تولدشان سامرا است، این‌ها معرفت نیست، معرفت یعنی امام چه نقشی دارد همه جهان هستی به برکت وجود او روزی می‌خورند به گفته جدشان اگر حجت خدا نباشد زمین اهل خود را می‌بلعد.

حجت الاسلام ایمانی گفت:خداوند یازده چراغ هدایت را فرستاد همه را به ستم جفا و کین کشتند امام دوازدهم حفظ شد، ایشان در پس پرده غیبت مانند خورشید پشت ابر جامعه بشری را هدایت می‌کند.

رمزو راز معماری مسجد مقدس جمکران

مسجد مقدس جمکران روز هفدهم ماه مبارک رمضان سال ۳۷۳ هجری به فرمان قائم آل محمد (عج) و در کنار روستای جمکران تاسیس شد. ساخت این بنا به نقل عالم معاصرمحدث نوری به فردی به نام شیخ حسن بن مثله جمکرانی مربوط می‌شود، به گفته او که در بیداری با امام دوازدهم شیعیان، مهدی دیدار کرده است و حجت ابن الحسن دستور ساخت مسجد را به وی داده است.

 این مسجد به نیت چهارده معصوم، ۱۴ گلدسته دارد و چهار گنبد در اطراف گنبد اصلی مسجد مقام وجود دارد که تداعی گر ۴ نائب خاص حضرت (نواب اربعه) است.

صحن‌های مسجد مقدس جمکران بر اساس اسامی پیامبران  نامگذاری شده است و وجود شبستان‌های مختلف در مناسبت‌های مذهبی جوابگوی خیل عظیم مشتاقان خواهد بود.

طنین دعای فرج در میعادگاه منتظران

امروز هزاران زائر از اقصی نقاط ایران و جهان در مسجد مقدس جمکران، میعادگاه عاشقانتان با زبان‌ها و ملیت‌های مختلف در روز میلادتان یک صدا دعای فرج را زمزمه می‌کنند، امروز جهان در انتظار حکومت عدلتان بیقرار‌تر از همیشه است بیا‌ای امید دلشکستگان. ظهورت پایانی است بر تاریکی‌های جهان.

انتهای پیام/ش

گزارش از زهره شعبانی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مناسبت های مذهبی مهدویت ائمه اطهار مسجد جمکران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۶۳۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، و به نقل از نشریه شماره ۴۴۱ خط حزب‌الله برنامه تلاوت روزانه یک جزء از قرآن کریم توسط قاریان نوجوان که با حضور بیش از ۲۰۰ دانش‌آموز از مدارس متوسطه اول شهر مقدس قم در حرم مطهر حضرت معصومه (س) ضبط شده و هر روز ساعت ۱۳ از شبکه قرآن سیما پخش می‌شود در روز‌های اخیر مورد عنایت و قدردانی مقام معظم رهبری قرار گرفت.

ایشان ضمن تقدیر از برگزارکننده این جلسه قرآنی، آستان مقدس حضرت معصومه (س) و شبکه قرآن سیما و با تحسین تلاوت‌های تجویدی و کامل این نوجوانان فرمودند: «مکررا این برنامه را از رسانه ملی دیده‌ام. برگزاری آن، اقدامی عالی است. من جداً از این جلسه قرآنی لذت می‌برم و خیلی اوقات دلم نمی‌آید که برخیزم و بروم.»

دیگر خبرها

  • برای تقرب به ساحت مقدس امام زمان(عج) چه کنیم؟
  • شناساندن حضرت حجت(عج) به جهانیان؛ اولین گام ظهور
  • سربازی برای امام زمان (عج)بالاترین توفیق طلاب حوزه‌های علمیه است
  • تحسین رهبر انقلاب از برنامه تلاوت قاریان نوجوان در شبکه قرآن سیما
  • حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • آماده ارسال// حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) مدال ولایت را از امام زمان خود گرفت
  • پیش‌کنگره  ۱۵۰۰۰ شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود
  • کارگاه دوخت لباس شیرخوارگان حسینی در مشهد مقدس افتتاح می‌شود
  • دسته عزاداری خدام حضرت عبدالعظیم (ع) روانه حرم شدند + فیلم
  • مسجد و مدرسه از برجسته‌ترین محیط‌های تبیین اندیشه و گفتمان