Web Analytics Made Easy - Statcounter

تابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون "گوجه فرنگی" جیره غذایی دام شد تا امروز به کیلویی ۶ هزار تومان برسد، عرضه اولیه آرامکو در بازار‌های خارجی یکسال زمان می‌برد، ارزش یوان به بالاترین سطح سه‌ماه اخیر رسید، شاخص‌های بورسی جهان بالا رفتند، وزیر صنعت: صادرات کالا به چین نیازمند رویکرد جدید است، چرا قیمت بالاتری در بازار طلا شکسته نخواهد شد؟ و رونمایی ارز دیجیتالی ترکیه را در بر دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

"گوجه فرنگی" جیره غذایی دام شد تا امروز به کیلویی 6 هزار تومان برسد!

در اوایل مهر ماه سال جاری بود که کلیپ‌هایی در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید و جز افسوس برای مردم و کشاورزان چیزی در بر نداشت. محتوی این کلیپ‌ها این بود که به دلیل پایین بودن قیمت گوجه فرنگی برخی از کشاورزان این محصول کشاورزی را به خوراک دام خود تبدیل کرده بودند و این گونه با حاصل دسترنج خود برخورد می‌کردند. برخی دیگر از کشاورزان نیز به دلیل دلسردی از پایین بودن قیمت گوجه فرنگی زمین کشاورزی و گوجه فرنگی‌هایی را که با هزار زحمت به بار آورده بودند، رها کردند. حالا خبر‌ها حکایت از آن دارد که در کمتر از یک ماه قیمت گوجه فرنگی به حدود کیلویی ۶ هزار تومان رسیده است! اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی طی مصاحبه‌ای در روز جاری با اشاره به اینکه تا جایگزین شدن محصول گوجه فرنگی جنوب احتمال افزایش مجدد قیمت این محصول وجود دارد، افزود: قیمت این محصول در میدان مرکزی میوه و تره بار بین ۲۵۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان و در مراکز خرده فروشی با حدود ۳۵ درصد سود نزدیک به ۶ هزارتومان است.

پیش بینی رئیس کل بانک مرکزی از آینده بازار ارز

عبدالناصر همتی با انتشار یادداشتی در صفحه مجازی خود با تاکید بر سیاست های ارزی بانک مرکزی نوشت: قبلاً تأکید کردم، به علت سیاست های ارزی بانک مرکزی و نقش صادرکنندگان غیرنفتی در تأمین ارز سامانه نیما و واردات در مقابل صادرات و نیز مدیریت و راهبری بانک مرکزی برای کنترل بازار اسکناس و ارز شاهد تأمین روانتر نیازهای وارداتی و منطقی تر شدن قیمت ارز در بازار خواهیم بود. وی افزود: البته این نکته را هم بارها تأکید کرده ام که در شرایط تحریمی برخی عوامل سیاسی نیز در مقاطعی تأثیر حداقلی در نوسانات ارزی دارند و اخبار به ظاهر مثبت و منفی، هر کدام تا حدودی می توانند بازار ارز را متأثر سازند. با اطلاع و شناختی که از توانایی ها و امکانات و ذخایر ارزی کشور دارم، ثبات نسبی بازار ارز ادامه خواهد شد.

بانک مرکزی تلاش کرده است به طور مرتب با نرخ مناسب بازار از طریق صرافی های منتخب، امکان لازم برای پاسخگویی به عرضه ارزهای خانگی و صادراتی فراهم آورد. خرید خالص روزانه میلیون ها یورو ارز عرضه شده خانواده ها و فعالین اقتصادی توسط بانک مرکزی ایران نتیجه تداوم این سیاست است. همتی همچنین خاطرنشان کرد: ضمناً آنچه تاکنون در خصوص تقویت ارزش پول ملی گفته ام، صرفاً در مورد تأثیر مقاومت مردم و عملکرد یک سال اخیر در برابر فشار حداکثری بوده و به هیچ وجه نافی آنچه تحریم های ظالمانه بر ارزش پول ملی و سطح قیمت ها و فشار بر اقشار آسیب پذیر آورد، نیست.

عرضه اولیه آرامکو در بازارهای خارجی یکسال زمان می‌برد

آکانومیک تایمز: سه منبع آگاه خبر دادند که دولت عربستان در نظر دارد در ۱۱ سپتامبر ۲ درصد از سهام خودد را در بورس‌های داخلی این کشور عرضه کند، اما محدودیت‌هایی که برای فروش آینده سهام وضع کرده است نشان می‌دهد که عرضه اولیه بین‌المللی سهام این شرکت حداقل تا یک سال دیگر انجام نخواهد شد. منابع می‌گویند قیمت‌گذاری نهایی سهام آرامکو در ۵ دسامبر انجام خواهد شد و انتظار می‌رود معاملات سهام آرامکو در بورس ریاض، ۶ روز پس از این تاریخ آغاز شود. طبق آن‌چه این منابع اگاه خبر داده‌اند، دولت سعودی پس از آغاز خریدوفروش سهام آرامکو در بورس‌های داخلی عربستان، با ممنوعیت فروش یک ساله سهام بیشتر این شرکت مواجه خواهد شد. این یعنی احتمالا عرضه اولیه بین‌المللی سهام آرامکو در سال ۲۰۲۰ انجام نخواهد شد. 

ارزش یوان به بالاترین سطح سه‌ماه اخیر رسید

خوش‌بینی‌ها به پایان جنگ تجاری ارزش یوان را بالاترین سطح خود در سه ماه اخیر رسانده است. با این‌حال روند تقویت ارزش پول ملی چین کُند بوده که نشان می‌دهد فعالان بازار و سرمایه‌گذاران با دقت روند مذاکرات را زیر نظر دارند و سیاست‌های مالی چین را نیز با دقت رصد می‌کنند. ارزش یوان به ۶.۹۹ معادل هر دلار رسیده و در محدوده روانی هفت دلاری در نوسان است.

شاخص‌های بورسی جهان بالا رفتند

بلومبرگ، شاخص‌های بورسی در معاملات روز چهارشنبه تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری و عملکرد سه ماهه سوم شرکت های بزرگ آمریکایی قرار گرفتند. ویلبر راس، وزیر تجارت آمریکا نسبت به رسیدن چین و آمریکا به فاز نخست توافق تجاری تا پایان این ماه ابراز خوش بینی کرده و گفته است شرکت‌های آمریکایی فعلا به مدت محدودی می‌توانند به فروش تراشه به شرکت هوآوی ادامه دهند. دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا  نیز به خبرنگاران گفته است اگر توافق تجاری تکمیل شود، محل امضای آن جایی در آمریکا خواهد بود.

از سوی دیگر نشریه های فایننشیال تایمز و وال استریت ژورنال در گزارش های جداگانه ای به نقل از منابع آگاه مدعی شده‌اند کاخ سفید به عنوان بخشی از گام‌های اعتمادساز برای طرف چینی تصمیم به لغو افزایش تعرفه روی واردات کالاهایی به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار گرفته است که طبق برنامه قبلی قرار بود در ماه آینده اجرایی شود. نیل ویلسون، کارشناس بازار بورس آمریکا گفت: به نظر می رسد که آمریکا و چین به امضای فاز نخست توافق تجاری نزدیک شده اند با این حال نباید فراموش کرد که برخی دشواری ها هنوز به قوت خود باقی هستند. در وال استریت، بیش‌تر شاخص‌ها   صعودی بودند تا جایی که شاخص "داوجونز ایدانستریال اوریج"  ۰.۱۱  درصد جهش کرد و به ۲۷ هزار و ۴۹۲.۶۳  واحد رسید، شاخص " اس اند پی ۵۰۰" با ۰.۱۲ درصد کاهش تا سطح ۳۰۷۴.۶۲ واحدی پایین رفت و دیگر شاخص مهم بورسی آمریکا یعنی " نزدک کامپوزیت" با افزایش ۰.۰۲ درصدی در سطح ۸۴۳۴.۶۸ واحدی بسته شد.

وزیر صنعت: صادرات کالا به چین نیازمند رویکرد جدید است

وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران که به منظور گفت و گو با مقامات چین و شرکت در نمایشگاه واردات این کشور به شانگهای سفر کرده است گفت: چین سالانه دو هزار میلیارد دلار کالا وارد می کند و استفاده از این ظرفیت نیازمند رویکرد و نگاه جدید دولت و بخش خصوصی است. رضا رحمانی روز چهارشنبه در شانگهای در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اینکه بازار چین فرصت بزرگی برای تولید کنندگان ایرانی است و باید از این فرصت، برای بهبود و گسترش صادرات به چین استفاده کرد افزود: باید از برخی توانمندی های مازاد بر نیاز داخل برای توسعه این بخش بهره برد. وی تصریح کرد برای کسب سهم ایران در بازار چین، نیاز است از پتانسیل های مازاد بر کشور از جمله تولیدات صنعتی، کشاورزی، معدنی، نفت، گاز و دارو در راستای صادرات کالا به چین استفاده کرد.

چرا قیمت بالاتری در بازار طلا شکسته نخواهد شد؟

روند افزایشی تماشایی قیمت طلا از ماه مه تا ابتدای سپتامبر با وجود عواملی همچون تنشهای ژئوپلیتیکی و نگرش مثبت سرمایه‌گذاران متوقف شده است. فقدان تقاضای فیزیکی از سوی دو خریدار بزرگ جهان شامل چین و هند به طلا ضربه زده و تا زمانی که این فلز ارزشمند از منبع حمایت مذکور برخوردار نشود، برای افزایش بیشتر قیمت باید به سختی بجنگد.

قیمت هر اونس طلا برای تحویل فوری از رکورد پایین ۱۲۶۵ دلار و ۸۵ سنت در دوم ماه مه، ۲۳ درصد رشد کرد و به ۱۵۵۷ دلار در چهارم سپتامبر رسید که در نتیجه هجوم سرمایه گذاران به صندوقهای سرمایه گذاری قابل معامله در بورس (ETF) در بحبوحه ادامه مناقشات تجاری میان آمریکا و چین، تنش‌ها در خاورمیانه و بروز نشانه‌های کندی رشد اقتصاد جهانی روی داد. اما طلا از زمانی که به بالاترین حد در شش سال اخیر صعود کرد، در بازه محدودی بین ۱۴۵۸ تا ۱۵۳۵ دلار معامله شده است. عدم تقاضا میان خریداران چینی و هندی که با افزایش شدید قیمتهای داخلی روبرو شده‌اند، محتمل‌ترین دلیل برای عدم ادامه روند افزایشی طلا بوده است.

محمد بارکیندو: قیمت نفت احتمالا سال آینده افزایشی است

کشورهای صادرکننده نفت خام و هم پیمانانشان نظیر روسیه در ماه دسامبر دیدار خواهند کرد. این گروه که اوپک پلاس نامیده می شوند با هدف تقویت قیمت نفت، از ماه ژانویه قراردادی منعقد کردند که روزانه 1.2 میلیون بشکه از تولید نفت خود را کاهش دهند و این قرارداد تا مارس 2020 ادامه دارد. بارکیندو گفت: در مورد چشم انداز بازار برای سال آینده نسبت به ماه اکتبر خوش بین تر است. دبیرکل اوپک در ماه اکتبر گفته بود تمامی گزینه ها، نظیر کاهش بیشتر تولید نفت، در میانه پیش بینی های فزونی عرضه، باز است. وی در کنفرانس خبری پس از رونمایی گزارش چشم انداز جهانی نفت 2019 گفت: «بر اساس ارقام اولیه، به نظر می رسد در سال 2020 احتمال افزایش قیمت وجود داشته باشد. ارقام بیشتر بررسی شده و چشم انداز روشن تر گشته است.» «عوامل موثر غیربنیادین بر بازار، نظیر موضوعات مربوط به تجارت، تاثیر منفی بر اقتصاد جهان داشته؛ اخبار (اکنون) خوش بینانه تر است.»

دلار از همتایان جهانی‌اش جلو زد

رویترز: در معاملات روز چهارشنبه بازارهای ارز، فضای معاملات بار دیگر کاملا تحت تاثیر اخبار مربوط به جنگ تجاری آمریکا و چین قرار گرفت. شاخص دلار که نرخ برابری آن در مقابل سبدی از ارزهای جهانی را اندازه می‌گیرد، با ۰.۳۷ درصد افزایش در مقایسه با روز قبل و در سطح ۹۷.۹۳۶ واحد بسته شد. نرخ برابری هر فرانک سوئیس معادل ۱.۰۰۷۱ دلار اعلام شد. پوند با اندکی کاهش قیمت نسبت به روز قبل خود و به ازای ۱.۲۸۸۲ دلار مبادله شد. همچنین هر یورو به ۱.۱۰۷۴ دلار کاهش یافت تا مجددا یورو از کانال ۱.۱۱ دلاری رانده شود. هم چنین در معاملات روز چهارشنبه، هر دلار آمریکا به ۱.۳۱۶۴ دلار کانادا افزایش یافت. در برابر همتای سنگاپوری، هر دلار به ازای ۱.۳۵۸۱ دلار سنگاپور مبادله شد. در معاملات بازارهای ارزی جهانی، همچنین هر دلار با افزایش محسوس نسبت به روز گذشته به ۱۰۹.۰۵۱۳ ین رسید. در برابر همتای استرالیایی، هر دلار آمریکا به ازای ۱.۴۵۰۱ دلار مبادله شد. هم‌چنین نرخ برابری دلار معادل ۷.۰۰۱۸ یوان چین اعلام شد.

ظرفیت ۱۰۰ میلیارد دلاری صادرات به اتحادیه اوراسیا

یحیی آل اسحاق در رابطه با تأثیر موافقتنامه تعرفه ترجیحی بین ایران و اتحادیه اوراسیا گفت: قطعا امضا این موافقتنامه تأثیر قابل توجهی در امر صادرات و واردات کشور خواهد داشت. رئیس اتاق مشترک ایران و عراق با اشاره به 5 کشور عضو اتحادیه اوراسیا بیان داشت: با توجه به ارتباطات کشورهای عضو اتحادیه اوراسیا با سایر کشور زمینه مبادلات تجاری خوبی برای ایران فراهم می‌شود و رشد خوبی برای تجارت کشور قابل پیش‌بینی است. این فعال اقتصادی با بیان اینکه مبادلات تجاری بین 5 کشور عضو اتحادیه اوراسیا حدود هزار میلیارد دلار است، افزود: ارتباط تجاری با کشورهای عضو این اتحادیه ظرفیت 100 میلیارد دلاری برای صادرات فراهم خواهد کرد. آل اسحاق در گفت‌وگو با فارس گفت: در حال حاضر بیش از 800 کالا برای طرفین مشمول تعرفه ترجیحی شده است و احتمالا در آینده تعداد این کالاها افزایش می‌یابد. 

ارز دیجیتالی ترکیه سال‌ آینده رونمایی می‌شود

در سال ۲۰۱۸ ترکیه دچار یکی از بدترین بحران های بدهی و ارزی در تاریخ خود شد. ارزش لیر از ماه می ۲۰۱۸ تا جایی کاهش یافت که بسیاری از صرافی‌ها در استانبول از خرید و فروش ارز دست کشیدند تا مشخص شود روند ریزشی ارزش لیر تا کجا ادامه خواهد داشت. پس از آن اتفاق بود که بحث ارزهای دیجیتالی به عنوان یکی از راهکارهای افزایش تاب‌آوری اقتصادی در ترکیه شکل جدی‌تری به خود گرفت. رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور این کشور در ژوئیه امسال، بانک مرکزی را رسما مامور راه اندازی ارز دیجیتالی ملی این کشور کرد و اکنون به نظر می رسد کار راه اندازی این ارز همزمان با بهبود تدریجی وضعیت اقتصادی ترکیه در مراحل پایانی خود قرار دارد.

نسخه اولیه این ارز دیجیتالی برای نخستین بار توسط فوات اوکتای، معاون اردوغان به عنوان بخشی از برنامه توسعه اقتصادی ترکیه تا سال ۲۰۲۳ به کمیته برنامه ریزی بودجه مجلس این کشور معرفی شد. این ارز دیجیتالی توسط بانک مرکزی ترکیه و با همکاری شورای مطالعاتی فناوری این بانک موسوم به " توبیتاک"  توسعه داده شده است. نشریه رسمی دولت ترکیه به نام " رسمی گازت" به نقل از اردوغان نوشته است که راه اندازی ارز دیجیتالی ترکیه ممکن است زودتر از موعد زمانی مقرر صورت گیرد و آزمایش های فنی روی این ارز احتمالا تا اواسط سال ۲۰۲۰ به پایان خواهند رسید و انتظار می‌رود در صورت تداوم پیشرفت ها این ارز تا اواخر سال آینده راه اندازی شود. لیر دیجیتالی امکان انجام طیف گسترده‌ای از تراکنش ها را برای شهروندان ترک مهیا خواهد کرد و از ابزارهای مالی موجود تمرکززدایی خواهد کرد. طبق اعلام وزارت دارایی و خزانه داری ترکیه، ارز جدید باعث ارتقای روند گذار اقتصاد سنتی به اقتصاد دیجیتال محور این کشور خواهد شد.

اجرای رمز دوم یکبار مصرف از دی ماه

مهران محرمیان معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در توییتی با اشاره به تعداد کلان پروندهای فیشینگ گفت: به صورت روزانه ۸۰۰ پرونده جدید در پلیس فتا ثبت می‌شود که بسیاری از آنها مربوط به فیشینگ است. وی در خصوص اجرایی شدن رمز دوم یکبار مصرف افزود: رمز دوم پویا از ابتدای دی ماه این مشکل را مدیریت خواهد کرد؛ هر چند ممکن است که کمی زحمت برای همه داشته باشد اما هر کس که یکبار هک شده باشد تایید می‌کند که ارزشش را دارد.

 

منبع: تابناک

کلیدواژه: سانتریفیوژ IR 6 مهدی خدابخشی گام چهارم توافق ریاض کردستان سوریه بوریس جانسون غنی سازی اورانیوم حمیده زرآبادی بانک مرکزی آینده بازار ارز قیمت نفت محمد بارکیندو اتحادیه اوراسیا سانتریفیوژ IR 6 مهدی خدابخشی گام چهارم توافق ریاض کردستان سوریه بوریس جانسون غنی سازی اورانیوم حمیده زرآبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۸۲۶۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد

پیمانه اقتصادی تابناک هر روز بسته‌ای خبری از آخرین اخبار و تحولات مهم اقتصادی ایران و جهان ارائه می‌کند؛ پیمانه‌ای شامل تغییرات ۲۴ ساعت اخیر از بازار‌هایی همچون ارز، خودرو، طلا، انرژی و مسکن، که در کنار آن به واکنش‌ها و صحبت‌های اقتصادی مسئولان نیز پرداخته می‌شود.

انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو

روزنامه دولتی ایران در گزارشی با عنوان پژو پارس پر حاشیه! نوشت: "طی روزهای اخیر فیلم‌های متعددی در فضای مجازی پخش شده که نشان می‌دهد، ثبت‌نام‌کنندگان خودرو پژو پارس که با افزایش 50 درصدی قیمت‌ها روبه‌رو شدند، بشدت از اقدام شرکت ایران خودرو، ابراز گلایه می‌کنند و حتی برخی از آنها در حال گریه هستند. این اتفاق دو نگاه فکری را ایجاد کرده است. ایران خودرویی‌ها می‌خواهند این‌گونه القا کنند که اکثر کسانی که در حال گریه هستند، دلالان و سودجویانی هستند که می‌خواهند با جنجال‌آفرینی، وزارت صمت و سایر ارگان‌ها را تحت تأثیر قرار دهند تا افزایش قیمت اتفاق نیفتد و آنها با قیمت سال گذشته به خودروی ثبت‌نامی خود برسند. در خیلی از کانال‌های تلگرامی این ادبیات پرتکرار شده اما نگاه دیگر این است که 100 هزار نفر با شرایط سختگیرانه‌ای که وزارت صمت اعلام کرده بود، در سامانه یکپارچه خودرو برای پژو پارس ثبت‌نام کردند و اکنون ضمن مواجهه با خلف وعده شرکت ایران خودرو، با گرانی 160 میلیون تومانی این خودرو روبه‌رو شدند؛ لذا تنها راهکار آنها برای برون‌رفت از شرایط فعلی، پناه بردن به دستگاه‌های دولتی چون وزارت صمت و سازمان تعزیرات حکومتی است. محمدعلی اسفنانی، سخنگوی سازمان تعزیرات حکومتی در پاسخ به سؤال «ایران» مبنی بر اینکه آیا این سازمان می‌تواند به مردم کمک کند تا آنها بتوانند از معضل پیش آمده عبور کنند، گفت: بر اساس رأی دیوان عدالت اداری، سازمان تعزیرات حکومتی، صالح به رسیدگی در پرونده‌های عدم تحویل خودرو تشخیص داده نشده و همچنین اعلام شده که دادگاه‌های حقوقی در زمینه پرونده‌های عدم تحویل خودرو صلاحیت رسیدگی دارند؛ لذا با وجود تمایل به کمک و حل‌وفصل چالش پیش آمده، از نظر قانونی این سازمان نمی‌تواند هیچ اقدامی انجام دهد و عملاً دادگاه‌های حقوقی مسئول پیگیری هستند."

عقب گرد شاخص کل بورس

شاخص کل بورس تهران در پایان معاملات امروز (سه‌شنبه ۴ اردیبهشت) با ۱۳ هزار و ۴۲۰ واحد افت در ارتفاع ۲ میلیون و ۳۰۳ هزار و ۳۸۲ واحد ایستاد. معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از ۱۰ میلیارد و ۳۷۸ میلیون سهم و اوراق مالی را به ارزش تقریبی ۶۵ هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال با انجام بیش از ۴۰۴ هزار معامله دادوستد کردند. نمادهای فولاد، فملی، شپنا، نوری، شبندر، وغدیر و بملت بیشترین اثر منفی را بر شاخص بورس گذاشتند.

مراسم انعقاد قرار داد واگذاری شركت های استقلال پرسپولیس

مالکیت سهام دو باشگاه استقلال و پرسپولیس، فردا (چهارشنبه) طی مراسمی با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی، وزیر ورزش و جوانان، مدبران عامل دو باشگاه و پیشکسوتان ورزشی بطور رسمی به خریداران واگذار می شود.

افزایش نرخ دلار و یورو در مرکز مبادله

هر اسکناس دلار امروز (سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت) در مرکز مبادله ارز و طلای ایران با ۱۸۱ تومان افزایش نسبت به روز گذشته، ۴۳ هزار و ۸۹۶ تومان داد و ستد شد. قیمت حواله دلار آمریکا نیز با ۱۷۱ تومان افزایش نسبت به روز کاری قبل، ۴۰ هزار و ۹۷۶ تومان معامله شد. قیمت هر اسکناس یورو با افزایش ۲۰۰ تومانی به ۴۶ هزار و ۷۳۶ تومان و حواله آن با افزایش ۱۹۹ تومانی نسبت به دیروز، ۴۳ هزار و ۶۲۸ تومان قیمت خورد.

بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند

بانک مرکزی اعلام کرد: امروز سه شنبه چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳ در مجموع معادل ۴۲۶.۸ میلیون دلار حواله ارزی عرضه شد که از این میزان ۱۲۴.۸ میلیون دلار آن معامله شد. به این ترتیب در معاملات امروز سامانه نیما از مجموع ۴۲۶.۸ میلیون دلار حواله ارزی عرضه شده ۳۰۲ میلیون دلار آن به فروش نرسید.

طلای جهانی چند دلار شد؟

قیمت طلا امروز، سه‌شنبه (۲۳ آوریل) افزایش یافت اما به دلیل کاهش نگرانی‌ها در مورد مناقشه گسترده‌تر در خاورمیانه، افزایش ریسک‌پذیری سرمایه‌گذاران و کاهش تقاضای شمش به عنوان پناهگاه، نزدیک به پایین‌ترین سطح یک هفته‌ای در جلسه قبل بود. بهای هر اونس طلا با ۰.۳ درصد افزایش به ۲۳۳۳ دلار و ۲۹ سنت رسید. هر اونس طلای آمریکا بدون تغییر به ۲۳۴۶ دلار و ۷۰ سنت رسید.

کاهش قیمت سکه در بازار تهران

قیمت هر قطعه سکه طرح جدید تا لحظه درج این خبر در معاملات امروز (سه‌شنبه، چهارم اردیبهشت ۱۴۰۳) در بازار طلای تهران نسبت به قیمت پایانی روز گذشته افت ۸۹۶ هزار تومانی داشت و به ۴۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان رسید. سکه بهار آزادی طرح قدیم نیز با کاهش ۷۸۴ هزار تومانی نسبت به قیمت پایانی دیروز، ۳۹ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان معامله شد. /ایرنا

حذف چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی

اول اردیبهشت ماه جاری، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیأت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد. بر این اساس کالاهایی مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف چای از این لیست است. در این راستا مسعود طاهری کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند. یکی از فعالان صنعت چای در این زمینه گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می‌شود. وی اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می‌شود. /مهر

پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد

پیمان پاک قائم مقام وزارت جهاد کشاورزی در امور تجارت و تنظیم بازار گفت: یکسری حوزه‌ها را می‌توان بدون اینکه بحران به‌وجود بیاید، مصرف ارزی‌شان را مدیریت کرد، مثلا سال گذشته در حوزه واردات گوشت منجمد گوسفند و گوساله ارز ۲۸۵۰۰ تخصیص ندادیم و ارز این محصول را به تالار دوم منتقل کردیم. وی افزود: با فراوانی که اتفاق افتاد، قیمت این محصول از ۴۰۰ هزار تومان به ۳۱۰ هزار تومان رسید و نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه با مدیریت درستی که انجام شد، کاهش قیمت هم اتفاق افتاد. وی بیان کرد: یکسری کالاها قابلیت این را دارد که در عین اینکه تاثیر کمتری در بازار و قمیت‌ها داشته باشد با یک مدیریت درست ارز مورد نیاز از تالار اول به تالار دوم منتقل شود و به آنها ارز ۲۸۵۰۰ تومانی تعلق نگیرد.

هشدار یک مقام دولتی به ۲ سایت معروف فروش مسکن

ابوالفضل نوروزی - مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی - درباره بخش املاک دو سکوی معروف اینترنتی گفته که چنانچه این دو سایت تا هفته آینده احراز هویت مالک و کد پستی ملک را فراهم نکنند، مسدود خواهند شد. به گفته وی، بعضا دلالان و سوداگران از این بستر استفاده کرده و نسبت به درج آگهی خانه‌هایی که وجود خارجی ندارند، اقدام می‌کنند. /ایسنا

درخواست اوپک از عراق برای ازسرگیری صادرات نفت اقلیم کردستان

یک منبع در وزارت نفت دولت مرکزی عراق به رسانه‌های عراقی اعلام کرده است که سازمان کشورهای صادرکننده (اوپک) به‌طور ویژه از حیان عبدالغنی، وزیر نفت عراق خواسته است که با هدف کاهش نگرانی‌های اقتصادی به روند از سرگیری صادرات نفت میدان‌های نفتی منطقه کردنشین با خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه شتاب ببخشد. به گفته این منبع، اوپک به دولت عراق مجوز داده است که روزانه تا ۲۰۰ هزار بشکه نفت از منطقه کردنشین این کشور با خط لوله کرکوک-جیهان به ترکیه انتقال دهد و از طریق پایانه نفتی جیهان ترکیه روانه بازارهای جهانی کند. بر اساس این گزارش، در پاسخ به درخواست اوپک، عبدالغنی این درخواست را به محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق ارسال کرده و منتظر پاسخ است. /مهر

بهادری جهرمی: واردات خودروی کارکرده صرفا از مناطق آزاد تصویب شد

بهادری جهرمی سخنگوی دولت امروز گفت: واردات خودروی کارکرده در این مقطعی که هستیم صرفا از مناطق آزاد تصویب شده و ابلاغ شده است آیین نامه دیگری در این زمینه ابلاغ نشده است. وی افزود: در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۴ هزار خودروی نو به ارزش بیش از ۲۲۲ میلیون دلار وارد شد که رشد ۲۰ برابری نسبت به ۱۴۰۱ داشته است. /ایرنا

 

 

 

 

دیگر خبرها

  • بیت‌کوین جهش کرد/ پیش‌بینی ۱۴۰هزار دلاری برای رهبر بازار رمزارز!
  • یک پیش‌بینی جدید درباره قیمت خودرو در روز‌های آینده؛ زمان خرید خودرو هست یا خیر؟
  • هشدار درباره نفت ۱۰۰ دلاری و تورم جهانی
  • دلار باز هم سقوط کرد/ دلار احتمالا به این عدد می‌رسد
  • حراج شمش طلا در مرکز مبادله توانسته به قیمت بازار آزاد کمک کند؟
  • بودجه روسیه برمبنای نفت ۶۵ دلاری تنظیم می‌شود
  • لمس یک میلیارد دلاری صادرات به روسیه
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • انتقاد روزنامه دولتی ایران از تصمیم ایران خودرو/ بانک مرکزی: ۳۰۲ میلیون دلار نیمایی بدون مشتری ماند/ پیمان پاک: گوشت نه تنها افزایش قیمت نداشت، بلکه ارزان هم شد
  • مدیریت صحیح بانک مرکزی در شرایط فعلی