Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-04-28@19:07:33 GMT

وزارت نیرو: هنوز هم کمبود بارش داریم

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۰۹۴۹۲

وزارت نیرو: هنوز هم کمبود بارش داریم

رئیس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، با بیان این که در مدت ۲۰ سال اخیر، میزان بارندگی‌های کشور ۱۴ درصد کاهش یافته است، گفت:دمای هوای کشور نیز طی ۲۰ سال گذشته یک و نیم درجه اضافه شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، سازمان برنامه و بودجه کشور، نشست تخصصی آینده‌نگری تغییرات اقلیمی کشور با اهتمام مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری سازمان برنامه و بودجه کشور و با حضور صاحب‌نظران این حوزه و با شرکت جمع کثیری از کارشناسان، در محل این سازمان برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نشست، افتخاری رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در این نشست گفت: روند بارش در فصل پاییز ۲۵ درصد، زمستان ۴۵ درصد، بهار ۲۵ درصد و تابستان تنها پنج درصد است و بارش‌های اخیر نباید ما را به سمتی سوق دهد که از مدیریت مصرف آب و منابع آبی غفلت کنیم.

وی افزود: مولفه‌های مهم در تغییرات بارشی، ارزیابی مقدار بارندگی، تحلیل شدت بارندگی، بررسی مدت بارندگی، مطالعه توزیع مکانی بارش‌ها، برآورد توزیع زمانی بارش‌ها و وضعیت الگوی بارش‌ها است.

افتخاری با اشاره به پروژه‌های کاربردی مورد حمایت سازمان برنامه و بودجه کشور در زمینه منابع آب، گفت: حمایت‌های این سازمان از پروژه‌های مذکور می‌تواند موجب هم‌گرایی بخش‌های مختلف دستگاه‌های مرتبط شود.

وی با بیان این که در مدت ۲۰ سال اخیر، میزان بارندگی‌های کشور ۱۴ درصد کاهش یافته است، اظهار داشت: دمای هوای کشور نیز در مدت ۲۰ سال اخیر یک و نیم درجه اضافه شده است و ما نباید از حد اعتدال خارج شویم و باید این امر مهم را در نظر داشته باشیم که همواره با کمبود آب به ویژه در بخش کشاورزی مواجه هستیم.

رییس موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در ادامه سخنان خود تأکید کرد: با توجه به روند افزایشی دما در کشور و کاهش بارندگی، ضرورت دارد تا در مورد مطالعات مرتبط با تعیین سهم عوامل طبیعی و دخالت‌های انسانی، اقدام‌های جدی و عملی از سوی مبادی و مدیران ذی‌ربط انجام پذیرد.

منبع: تابناک

کلیدواژه: سانتریفیوژ IR 6 مهدی خدابخشی گام چهارم توافق ریاض کردستان سوریه بوریس جانسون غنی سازی اورانیوم حمیده زرآبادی وزارت نیرو بارندگی تغییرات اقلیمی کمبود بارش مصرف آب منابع آبی سانتریفیوژ IR 6 مهدی خدابخشی گام چهارم توافق ریاض کردستان سوریه بوریس جانسون غنی سازی اورانیوم حمیده زرآبادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۰۹۴۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار وقوع سیلاب در افغانستان

ریاست هواشناسی وزارت ترانسپورت و هوانوردی طالبان از احتمال بارش برف، بارش شدید باران، رعد‌وبرق و سرازیرشدن سیلاب‌ در ۱۷ ولایت کشور هشدار داده است.

این ریاست بارش برف و باران و سرازیرشدن سیلاب‌ را برای فردا (دوشنبه، ۱۰ ثور) در ولایت‌های بدخشان، تخار، سمنگان، بغلان، نورستان، کنر، لغمان، ننگرهار، پنجشیر، کاپیسا، پروان، بامیان، کابل، میدان وردک، لوگر، پکتیا و خوست پیش‌بینی کرده است.

ریاست هواشناسی افغانستان همچنین میزان بارش باران را در نقاط مختلف این ولایت‌ها بین ۱۵ تا ۳۰ میلی‌متر پیش‌بینی کرده است.

گفتنی است که در روزهای اخیر شمار زیادی از ولایت‌های کشور شاهد بارش شدید باران و سرازیرشدن سیلاب‌ بوده است.

به تازگی وزارت دولت در امور رسیدگی به حوادث طبیعی اعلام کرد که بارندگی و سیلاب در سه روز اخیر در کشور جان هشت نفر را گرفته و سه نفر را زخمی کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • هشدار وقوع سیلاب در افغانستان
  • مهر۱۴۰۳ کمبود معلم نداریم/توجه به مدرسه سازی اولویت آموزش و پرورش
  • با کمبود منابع آبی در استان‌های کم بارش چه کنیم؟
  • علت بارش‌های سیل‌آسای ایران؛ عامل انسانی دخیل بود؟
  • بارورسازی ابر‌های کشور‌های همسایه علت بارش‌های سیل‌آسای ایران بود؟
  • کشاورزان با تنظیم نوبت آبیاری به حفظ ذخایر آب های زیرزمینی کمک کنند
  • کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور برخلاف بارندگی‌های اخیر
  • برخلاف بارندگی‌های اخیر؛ کاهش ۲۵.۹ میلی‌متری بارش‌ها در کشور
  • یمنی‌ ها کشتی تجاری اسرائیل را هدف قرار دادند
  • جزییات بودجه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات