Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-27@21:05:32 GMT

کم‌خواب ها استرس بیشتری دارند!

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۰۱۹۷

کم‌خواب ها استرس بیشتری دارند!

بررسی‌های اخیر محققان نشان می‌دهد رابطه مستقیمی بین خواب ناکافی و اضطراب وجود دارد.

به گزارش سرویس ترجمه ایمنا، محققان معتقد هستند که خواب دارای دو مرحله اصلی حرکت سریع چشم (REM) و حرکت غیرسریع چشم (non-REM) است که خواب آرام نیز خوانده می‌شود. همچنین خواب دارای چهار زیرمرحله است؛ دو مرحله اول non-REM، مراحل بین بیداری و خواب محسوب می‌شود که در آن‌ها فرد حرکات غیرارادی و سریع عضلات را تجربه می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرحله سوم و چهارم، عمیق‌ترین مراحل خواب است.

گروهی از محققان آمریکایی به منظور بررسی تاثیر مراحل مختلف خواب بر میزان اضطراب افراد، مطالعه‌ جدیدی انجام دادند؛ آن‌ها برای نیل بدین هدف، فعالیت مغز ۱۸ فرد را بررسی کردند. پژوهشگران از افراد شرکت‌کننده خواستند پس از یک خواب کامل و همچنین بعد از  یک شب بی‌خوابی، ویدئوهای غمگین احساسی را تماشا کنند و  پس از آن پرسشنامه استاندارد اضطراب (STAI) را تکمیل کنند.

محققان برای تشخیص مراحل مختلف خواب، مغز شرکت‌کنندگان را حین خواب اسکن کردند. نتایج بررسی‌های جدید نشان داد قسمتی از مغز (قشر پیش‌پیشانی) افرادی که خواب ناکافی داشتند، غیرفعال می‌شود. تحقیقات اخیر ثابت کرد این قسمت از مغز استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. همچنین اسکن مغز افراد نشان داد قسمت‌های دیگر مغز فعالیت بیشتری در زمینه پردازش احساسات داشته و یک شب بی‌خوابی، میزان اضطراب افراد را تا حدود ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

یافته‌های جدید حاکی از این است که مقدار استرس و اضطراب افراد پس از یک خواب کافی در شب کاهش پیدا می‌کند؛ حتی این کاهش اضطراب در میان افرادی که خواب عمیق با موج آهسته (یکی از مراحل خواب non-REM) را تجربه می‌کنند، چشمگیرتر است. خواب عمیق باعث می‌شود که مغز افراد، احساسات را به طور موثرتری پردازش کند؛ در نتیجه واکنش‌های احساسی و فیزیولوژیکی کاهش یافته و مانع تشدید اضطراب می‌شود.

پژوهشگران به منظور اطمینان از صحت نتایج این مطالعه از ۲۸۰ فرد دیگر خواستند که پرسشنامه‌ای را به صورت آنلاین تکمیل کنند. نتایج بررسی‌های این تحقیق نیز نشان داد  افرادی که  شب‌ها خواب کامل و عمیق را تجربه می‌کنند، روز بعد اضطراب کمتری دارند. پرسشنامه آنلاین تایید کرد که با در نظر گرفتن کیفیت خواب افراد می‌توان سطح استرس و اضطراب آن‌ها را در روز بعد را پیش‌بینی کرد.

نتایج این مطالعه در مجله Nature Human Behaviour منتشر شده است.

کد خبر 395880

منبع: ایمنا

کلیدواژه: تازه های پزشکی خواب بی خوابی استرس اضطراب کاهش اضطراب اختلالات خواب شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۰۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزیر علوم: کنکوری‌ها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد

آفتاب‌‌نیوز :

محمدعلی زلفی‌گل در حاشیه بازدید از حوزه برگزاری نوبت اول آزمون سراسری که امروز در دانشگاه الزهرا (س) برگزار شد، گفت: خوشبختانه تمهیدات لازم برای برگزاری امن و بانشاط کنکور پیش بینی شده است امیدواریم شاهد یک رقابت علمی در پنج رشته آزمایشی باشیم.

وی در ادامه تصریح کرد: نوبت اول کنکور ۱۴۰۳ در ۱۹۱۳ حوزه در بیش از ۴۰۰ شهرستان برگزار می‌شود، در رشته علوم تجربی بیشترین داوطلب را داریم.

وزیر علوم خاطرنشان کرد: تفاوت کنکور امسال با سال‌های گذشته نزدیکی زمان برگزاری دو نوبت کنکور است، ما مکلفیم در سال دو نوبت کنکور برگزار کنیم که با توجه به شرایط ماه مبارک رمضان فاصله دو کنکور زیاد نیست و کنکور بعدی تیرماه است.

زلفی گل با بیان اینکه نتیجه دو سال کنکور که چهار نوبت است برای داوطلبان لحاظ می‌شود، خاطرنشان کرد: داوطلبان می‌توانند از نمره بهتر خود استفاده کنند. سازمان سنجش آموزش کشور سعی می‌کند عدالت آموزشی را لحاظ کند.

وزیر علوم اظهار کرد: نتیجه نهایی کنکور تلفیقی از سوابق تحصیلی و نمره کنکور است، داوطلبان اضطراب نداشته باشند، زیرا فرصت جبران دارند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • ببینید | تدابیر پیشگیری از خواب آلودگی بهاری
  • آغاز بارگذاری مدارک پذیرفته‌شدگان «آزمون‌ آموزگاری»/ مراحل گزینش و مدارک امتیازآور
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • این ویتامین از ابتلا به کبد چرب جلوگیری می‌کند
  • غیبت ۱۳۷ کنکوری در مناطق سیل‌زده شهرستان زیرکوه/ علاوه بر فرصت مجدد آیا سهمیه‌ای به داوطلبان اختصاص داده می‌شود؟ +فیلم
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید
  • از صدای خودرو به شخصیت افراد پی ببرید/ رابطه عجیب صدای بلند خودرو و ابتلا به سادیسم، روان‌پریشی و خودشیفتگی
  • مشکلات مردم شهرستان عسلویه بررسی و پیگری شد
  • «مه مغزی» عارضه جدید کرونا
  • وزیر علوم: کنکوری‌ها اضطراب نداشته باشند/ فرصت جبران وجود دارد