Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-27@05:28:07 GMT

هنر باید متأثر از فلسفه باشد

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۰۵۲۸

هنر باید متأثر از فلسفه باشد

به گزارش خبرگزاری مهر، سید یحیی یثربی نویسنده و فلسفه دان مهمان برنامه شب روایت در پاسخ به این سوال که آیا شما معتقد هستید که رابطه میان ادبیات و فلسفه رابطه منقطعی است، گفت: بله.  بین فلسفه و هنر یک رابطه ضروری است. اجازه بدهید ابتدا فلسفه و هنر را تعریف کنم. فلسفه نگرش عمیق انسان برحوادث جهان براساس قوای ادراکی خود است، اما هنر یک نوع آفرینش به وسیله هنرمند است و بالاترین اثرش زیبایی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: باید بیینیم فلسفه و هنر چه ارتباطی باهم دارند. هنر زبان عمومی است، اگر با زبان عموم وارد میدان شویم می توانیم روی فرهنگ تاثیر بگذاریم. اقسام هنر چه ادبیات، چه نقاشی، چه موسیقی لذت ایجاد می کند. غربی ها در دوران جدید گفتند که ما فلسفه را در میان مردم می بریم این فکر خوبی بود. ما به مردم می گوییم که ملاصدرا اینگونه گفته است. در حالی که باید به مردم فکر کردن یاد دهیم.

یثربی با بیان اینکه فیلسوف در هر زمانی می آید کاستی ها را می‌بیند، گفت: به نظر من این فیلسوف است که ببیند در صداوسیما چه مشکلاتی وجود دارد و راه حل نشان دهد. وقتی یک فیلسوف نظر می دهد هنرمند باید آن را خرد کند و به مردم دهد.

وی گفت: اما در جامعه این رابطه را تولید نکردیم. فیلسوف باید طوری نظر خود را اعلام کند که هنرمند از آن اثر بگیرد و این اثر را در هنرش منتقل کند و هنر پیام خود را به توده مردم منتقل کند.

وی در خصوص این که گاهی یک اثر ادبی یک جریان فکری است اظهار داشت: ادبیات مکلف به این نیست که تفکر ایجاد کند. آن نویسنده خودش فیلسوف است. فیلسوف کسی نیست که فلان کتاب را خوانده باشد بلکه فلسفه، تفکر و فهم است. ما درباره عاشورا از نظر معرفتی کم کار می کنیم و فقط از نظر احساسی کار می کنیم.

یثربی افزود : بعضی ها فکر می کنند فلسفه یک چیز است و علم چیز دیگری، اما فلسفه فرزند علم است یعنی امکان ندارد اگر کسی فیلسوف باشد و از زیست و فیزیک چیزی نداند. این فیلسوف روز خودش نیست. بنابراین ابن سینا هم می گوید فلسفه محصول علم است. بنابراین من معتقدم  اگر فیلسوف دقیقی باشیم باید جامعه را بشناسیم. اگر روح را بشناسیم باید جسم را هم بشناسیم. الان در جامعه ما این مسئله وجود دارد که جامعه شناسی غربی است ،خب پس بیایید خودمان جامعه شناسی کنیم مشکل ما این است که یک چیز را قبول نداریم خودمان هم کار نمی کنیم.

یثربی در پایان درباره کتاب خود، قلندر و قلعه که یک رمان فلسفی است تصریح کرد:  از طرف بنیاد فارابی آمدند و از من اجازه گرفتند و فیلم نامه شد اما به فیلم تبدیل نشد. من معتقدم این کتاب برای جوانان خوب است و ترویج معنویت،فداکاری و بی اعتنایی به دنیا و جاه و مال است.

"شب روایت" به تهیه کنندگی حسین شاه مرادی سه شنبه ها ساعت ۲۳ روی آنتن شبکه چهار می رود.

کد خبر 4765513

منبع: مهر

کلیدواژه: فلسفه برنامه شب روایت کنفرانس بین المللی نشست علمی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی علوم انسانی فعالیت های قرآنی قرآن مجمع عالی حکمت اسلامی سیدجعفر مرتضی عاملی آیت الله جوادی آملی رحلت پیامبر اکرم ص خانه اندیشمندان علوم انسانی سازمان اوقاف و امور خیریه مهدویت رادیو گفتگو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۰۵۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم امدادرسانی هلال احمر در مناطق متأثر از سیل و آبگرفتگی

به گزارش خبرگزاری مهر، بابک محمودی گفت: ۱۱ استان اصفهان، تهران، خراسان جنوبی، سمنان، سیستان و بلوچستان، فارس، قم، گلستان، مازندران، کرمان و یزد تحت تأثیر سامانه بارشی قرار گرفتند.

وی اضافه کرد: در این مدت نیروهای این جمعیت طی ۸۱ مورد عملیات امداد و نجات به ۲ هزار و ۶۵۲ نفر متأثر از سیل امدادرسانی کردند، ۱۱۸ نفر را به مناطق امن انتقال، و از ۲۸۱ واحد مسکونی تخلیه آب صورت گرفت.

محمودی تصریح کرد: ۴۶۸ کیلوگرم نایلون، ۳۴۹ تخته پتو، ۱۹۷ تخته موکت، ۱۵۵ بسته غذایی و ۹ دستگاه چادر توسط نیروهای امدادی جمعیت هلال احمر در بین متأثرین توزیع گردید.

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر کشور بیان کرد: ۱۶۰ تیم عملیاتی متشکل ۶۱۵ نفر امدادگر و نجاتگر در این عملیات حضور و به متأثرین امدادرسانی کردند.

کد خبر 6088869

دیگر خبرها

  • آیت‌الله مطهری فیلسوف زمان و یکی از متفکرین انقلاب بود
  • حج آغاز راهی طولانی برای گسترش معنویت در جامعه است
  • ادامه امدادرسانی هلال احمر در ۱۱ استان متأثر از سیل
  • تداوم امدادرسانی هلال احمر در مناطق متأثر از سیل و آبگرفتگی
  • فرهنگستان ظرفیتی برای دغدغه انقلاب فرهنگی در مسیر تمدن نوین است
  • فلسفه وجودی سپاه، فدایی شدن است
  • امدادرسانی‌ نیروهای هلال احمر به ۱۱ استان متأثر از سیل و آب‌گرفتگی
  • ویدیو/ امدادرسانی نیروهای هلال‌احمر خراسان‌ جنوبی به مناطق متأثر ‌از سیل و آب‌گرفتگی
  • شولتز: پوتین حق ندارد از امانوئل کانت نقل قول کند!
  • علامه جعفری از شایستگی تفکر به صورت بالفعل برخوردار بود