Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-05-01@23:00:26 GMT

پیشنهادهای مطرح‌شده برای تشکیل دولت لبنان

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۰۶۹۳

پیشنهادهای مطرح‌شده برای تشکیل دولت لبنان

جبران‌باسیل و حریری دیشب دیدار دوم خود را در مقر اقامت حریری برگزار کرده و پیشنهادهای خود را در زمینه تشکیل کابینه جدید لبنان مطرح کردند.

به گزارش مشرق به نقل از روزنامه البناء پس از دیدار اول جبران‌ باسیل وزیر خارجه لبنان و نخست‌وزیر مستعفی این کشور٬ جلسه دوم میان آنها در راستای ادامه مباحثات دیدار نخست٬ دیشب در کاخ بیت الوسط مقر اقامت حریری برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس اطلاعات٬ این نشست فضای مثبتی داشته و پیشنهادهای مختلفی با هدف خروج کشور از بحران اقتصادی مطرح شد.

بیشتر بخوانید: دزد آمریکایی مدعی مردم عراق و لبنان شد! فیلم/ هوشیاری مردم لبنان در راه تشکیل کابینه جدید این کشور

منابع گزارش دادند که مباحثات میان باسیل و حریری هنوز در مرحله ارائه پیشنهادات است و به توافق نهایی منجر نشده است. این منابع همچنین اشاره کردند که ارتباط مستمر میان جبران‌باسیل و سایر تیم‌های سیاسی از جمله حزب‌الله نیز در راستای یافتن راه‌حلی برای این بحران‌ها همچنان ادامه دارد.

در این میان نبیه‌بری رئیس‌پارلمان لبنان نقش محوری در حل بحران کشور ایفا می‌کند. منابع آگاه از موضع بری به البناء گزارش دادند که رئیس‌پارلمان در حال برقراری تماس‌های مختلف به منظور تسهیل بازگشت سعد حریری به دولت برای تشکیل یک دولت تکنوسیاسی با حضور نمایندگان اعتراضات مردمی لبنان است.

منابع به البناء اعلام کردند که درحال حاضر امور منحصر به دو راه‌حل است:اول٬ باسیل پیشنهاد تشکیل دولتی متشکل از 18 تا 24 وزیر را داد که ریاست آن بر عهده سعد حریری بوده و 3 وزیر سیاسی از وزارت‌خانه‌های کلیدی و 20 کارشناس در امور مالی و اقتصاد و محیط ‌زیست و... نیز در آن حضور داشته باشند. پیشنهاد دوم را که حریری مطرح کرد٬ شامل تشکیل یک دولت با 14 وزیر با ریاست یک قاضی و یا یک شخصیت دانشگاهی از بیروت و باحضور وزرای ذی‌صلاحی که سیاستمداران آن‌ها را تعیین می‌کنند به اضافه 3 وزیر از نمایندگان اعتراضات مردمی بود. به گفته همین منابع مذاکرات میان حریری و باسیل همچنان ادامه دارد.

در این میان محافل سیاسی تاکید کردند که پیشنهاد باسیل٬ در راستای یافتن راه‌حلی برای حل بحران کشور در کنار رئیس‌جمهور است که از زمانی که قانون اساسی برای وی تعیین کرده استفاده می‌کند تا رایزنی‌ها در زمینه تشکیل دولت آینده را پیش از آغاز رایزنی‌های رسمی پارلمان کامل کند. این محافل خاطرنشان کردند که تلاش برای رسیدن به یک توافق٬ تنها در خصوص مسئله تعیین نخست‌وزیر مطرح نیست؛ بلکه این موضوع مربوط به ضرورت تسریع روند تشکیل کابینه است تا کشور بیش از این در بن‌بستی که به دنبال استعفای ناگهانی و بدون هماهنگی سعدحریری در آن گرفتار شده نماند.

همچنین سعد حریری دیشب به بری اعلام کرد که پیشنهاد باسیل را رد کرده و بر تشکیل دولت تکنوکرات اصرار دارد و در غیر این صورت به دنبال شخص دیگری برای تشکیل کابینه جدید باشند.

منبع: تسنیم

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق روح الله زم تحولات لبنان حزب الله لبنان جبران باسیل قانون اساسی سعد الحریری دولت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۰۶۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران

به گزارش همشهری آنلاین ، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی که برای شرکت در اجلاس ۵۰ امین سال تاسیس بانک توسعه اسلامی به عربستان سفر کرده است ، در صفحه اش در فضای مجازی نوشت که فیصل ابراهیم با هر ۵ پیشنهاد ایران موافقت نمود و بر تدوین نقشه‌راه همکاری‌های اقتصادی بخش دولتی - خصوصی و سرعت در اجرای آن، تاکید کرد.

کد خبر 848175 منبع: مهر برچسب‌ها ایران و عربستان خبر ویژه اقتصاد

دیگر خبرها

  • موضوع ناترازی بانک‌های خراسان شمالی در جلسه هیات دولت مطرح می‌شود
  • دلار بیش از ۵۰ و چند هزار تومان توجیه علمی و اقتصادی ندارد
  • امضای ۲ سند همکاری اقتصادی میان ایران و امارات 
  • اولین واکنش وزیر کشور به ادعای بی‌بی‌سی درباره فوت نیکا شاکرمی
  • دولت سیزدهم طلسم بهره‌برداری از خط ریلی شلمچه-بصره را می شکند؟
  • رفاقتی در میان راهپیمایی‌ها/ از تدریس برابر چشم ساواک تا تشکیل شبکه‌های زیرزمینی
  • وزیر صمت مطرح کرد: واردات خودروهای کارکرده منتظر مصوبه دولت
  • وزیر کشور: انتقال پایتخت ۱۰۰ میلیارد دلار لازم دارد
  • «حماس» باید در تشکیل کشور فلسطین مشارکت داشته باشد
  • موافقت عربستان با پیشنهادهای ایران