Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-05@14:07:50 GMT

پرونده| پوستری که سر زخم تجدید فراش را باز کرد

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۰۷۶۳

پرونده| پوستری که سر زخم تجدید فراش را باز کرد

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، یکی از جریانات خبری هفته اخیر، به موضوع انتشار پوستر تبلیغاتی یک کارگاه آموزش خانوادگی در فضای مجازی مربوط است. پوستری که در آن، کارگاه مهارت های زندگی چندهمسری تبلیغ شده بود و موسسه ای که این کار را می کند، پای آن ایستاده و معتقد است خدمت می کند چون گفتگو با یکی از مدیران کارگاه چندهمسری نشان می دهد که آنها معتقدند با برگزاری این کارگاه به مردم خدمت می کنند و برای مشکلات امروز جامعه از جمله ناسازگاری در خانواده های تعددی و دخترانی با تجرد قطعی و نظایر آن، راه حل هایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند زیر پوست سنتی جامعه، هنوز برخی خانواده ها معتقد به چندهمسری در چهارچوب رفتارهای سنتی خود هستند و معتقدند چندهمسری، نوعی زندگی معمول سنتی ایرانی است که در آن، مرد خانواده، با «نان رسانی» به زنان متعدد خود، «دست به خیر» شده است و باید این سنت در قالب روشی پسندیده، ترویج شود اما قاطبه عمومی مردم با این موضوع مخالف هستند و در این چند روز اخیر انتقادهایشان به این موضوع را در فضای مجازی بیان کردند.

البته به نظر می رسد این راه حل نه چندان ابتکاری  برای مدیران موسسه مزبور هم شکل متفاوتی دارد چون پاسخ موسسه تبلیغ کننده چندهمسری به پرسشی درباره تعداد همسران خودش گویای این است که چند همسری تنها یک نسخه برای دیگران نیست. البته مدیران این موسسه معتقدند نباید پوستر چندهمسری و آشوبی که در فضای مجازی راه انداخت را به حساب بخش مذهبی یا سنتی جامعه گذاشت چون این موضوع به گفته آنان امکان ترویج در زندگی های جدید و فضای شهرنشینی تازه هم دارد.

به هر جهت اشخاصی که به دنبال تبلیغ و ترویج چند همسری هستند معتقدند این کار نسخه شفابخشی برای برخی از مشکلات امروز نهاد خانواده در ایران است. در مقابل این دفاع محکم اما بعضی از شخصیت های اجتماعی و سیاسی کشور اعلام کردند تبلیغ و ترویج چند همسری به صلاح نیست.

از جمله بادامچی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس که معتقد است ترویج چندهمسری بنیان خانواده را سست می کند. به گفته این نماینده مجلس نباید با تبلیغ چند همسری کاری کرد تا بنیان خانواده های تک همسر مورد هجمه قرار گیرد و احیانا مشکلاتی برای آن درست شود. در این بین، معاون امور خانواده و زنان ریاست جمهوری هم در موضعگیری علنی از به صلاح نبودن تبلیغ چند همسری سخن گفت. به بیان دیگر ابتکار هم معتقد است عمومیت دادن چند همسری اصلا به صلاح نیست و نباید به صورت علنی و آشکار در جامعه تبلیغ شود.

البته باید این را هم در نظر گرفت که انتقادها به پوستر منتشر شده درباره چند همسری آنقدر بالا رفت که حتی برخی یادداشت نویسان اینطور برداشت کردند که انتشار این خبر تبلیغ همگانی برای چند همسری است.

واقعیت این است که مخالفتها با چندهمسری و تبلیغ آن در روند خبری اخیر، از یک زمان بیشتر افزایش یافت چون یکی از افراد مرتبط با بیت رهبری در گفتگو با یک خبرگزاری عنوان کرد که رهبر انقلاب به شدت با موضوع چند همسری مخالفت دارند.

خبر انتشار غیررسمی نظر رهبر انقلاب درباره چند همسری و اخراج کارکنان دوزنه بیت رهبری آنقدر در مسیر انتقاد به جنجالهای یک پوستر تبلیغاتی برای چند همسری موثر بود که بسیاری از منتقدان روند تبلیغ چندهمسری، آن را به عنوان نمونه اخلاقگرا و اخلاق مدار اسلامی در خانواده در نظر گرفته و عنوان کردند اخلاق اصیل اسلامی اقتضا می کند که مرد، با یک همسر به سر برده و اصطلاحا خانواده تک همسری، نمونه و الگوی خانواده از دیدگاه اسلامی و شرعی است.

اظهارنظر رهبری در این باره آنجا جالب توجه می شود که به گفته یکی از نزدیکان بیت رهبری، رهبر انقلاب، حتی دستور داده اند اگر مردی تجدیدفراش کرد، همکاری اش را با بیت قطع کرده و اخراج شود. حتی از قول ایشان بیان شد که رهبر انقلاب، شوخی درباره چندهمسری را هم در شان مردان ایرانی نمی دانند و شوخی ها را هم حتی باعث دلسردی و از بین رفتن صمیمیت بین زن و شوهر عنوان کرده اند.

شاید این نظر که منتشر شد و چندان مخالفتی از سوی راویان آن در جامعه دیده نشد، آب پاکی را روی دست مبلغان چند همسری ریخت و البته کج سلیقگی پوسترسازان تبلیغ چندهمسری هم کار دست این تبلیغ داد و این سئوال را در جامعه مطرح کرد که طبق آنچه در پوستر نمایش داده شده است، آیا واقعا خانم های چادری و مردان چفیه پوش دنبال ترویج چندهمسری هستند؟

۲۳۵۲۳۱

کد خبر 1317961

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: خانواده ازدواج سن ازدواج سلامت خانواده تعهدات ایران در برجام عراق باشگاه استقلال ایران و آمریکا ایالات متحده آمریکا شهرداری تهران آژانس بین المللی انرژی اتمی باشگاه پرسپولیس سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۰۷۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست

جلسه کارگروه تخصصی رؤسای شعب دیوان عالی کشور با عنوان بررسی موضوع وکیل در مرحله فرجام خواهی با حضور حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر منتظری دیوان عالی کشور در این جلسه با گرامیداشت روز معلم، به بخشی از سخنان امام راحل (ره) درباره شهید مطهری اشاره کرد و اظهار داشت: "خدمتی که استاد شهید مطهری به نسل جوان و جامعه نموده کم نظیر است. آثاری که از او هست، بی استثنا، همه خوب است و من کس دیگری را سراغ ندارم که بتوانم بگویم: «بی استثنا آثارش خوب است». انسان ساز است.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری ادامه داد: کلیات طرح اصلاح موادی از قانون آیین دادرسی مدنی و کیفری در کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تصویب شده است و پیگیر هستیم که در این مجلس به تصویب نهایی برسد.

وی با تاکید بر لزوم اختصاص بودجه مستقل برای پیشبرد برنامه‌های دیوان عالی کشور، از تصویب ردیف بودجه مستقل برای بخشی از هزینه‌های دیوان عالی کشور خبر داد.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با بیان اینکه دیوان عالی کشور در قانون اساسی دو مسئولیت مهم و اساسیِ نظارت بر اجرای صحیح قوانین در محاکم و ایجاد وحدت رویه قضائی را برعهده دارد، اظهار داشت: این دو مسئولیت اطلاق دارد و عملکرد صحیح و ضابطه‌مند در این زمینه، با تعریف درست از نحوه نظارت و یا اصلاح قانون و اصلاح روش‌ها و اصلاح ساختار ممکن خواهد بود. چنانچه قضات محترم در این رابطه پیشنهاداتی به منظور پیشبرد هر چه بهتر امور دارند، ارائه دهند.

وی تصریح کرد: آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست، به طوری که وارده پرونده‌های ما در این زمینه فقط در فروردین ماه بیش از ۸۰۰ فقره بوده است که بخش عمده آن مربوط به اختلافات خانوادگی و طلاق بوده است و باید در این زمینه چاره اندیشی شود.

حجت الاسلام والمسلمین منتظری با اشاره به تشکیل کارگروه‌های تخصصی چهارگانه حقوقی، خانواده، جرائم ناشی از مواد مخدر و دیگر عناوین کیفری در دیوان عالی کشور و آسیب شناسی پرونده‌های مطروحه اظهار داشت: ان شاءالله خروجی این جلسات برای دستگاه قضایی و عموم جامعه مفید به فایده باشد؛ استفاده از نظرات، پیشنهادات و تجربیات همکاران قضایی در رفع اشکالات و مدیریت کلان دیوان عالی کشور مثمرثمر خواهد بود.

گفتنی است در این جلسه موضوع وکیل در مرحله فرجام خواهی در پرونده‌های حقوقی و کیفری مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی حقوقی قضایی

دیگر خبرها

  • تعجب رئیس دیوان عالی کشور از آمار پرونده‌های خانواده
  • بررسی ۴۲۲ فقره پرونده در ۲۲ مرکز مهر خانواده مازندران
  • رئیس دیوان عالی کشور: آمار پرونده‌های «خانواده» مناسب نیست
  • آمار وارده پرونده‌های خانواده مناسب نیست
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده در مازندران
  • تجمع اعتراض‌آمیز خانواده‌های قربانیان انفجار بیروت
  • فعالیت ۲۲ مرکز مهر خانواده 
  • ۲۲ مرکز مهر در مازندران فعالیت می کند
  • بازی تیم قعرنشین لیگ حماسی شد! (عکس)
  • مراسم تجدید میثاق با شهید «مرتضی غلامی» در گناوه برگزار شد