Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/زنجان رئیس آموزش و پرورش خرم‌دره گفت: یکی از محورهای اساسی امنیت ملی، بحث پدافند غیرعامل است که حفظ سرمایه‌های ملی، بازدارندگی و پیشگیری از آسیب‌ها در هنگام بروز حوادث از اهداف آن به‌شمار می‌آید.

لعیا جعفری در حاشیه اجرای مانور پدافند غیرعامل در شهرستان خرم‌دره، بیان کرد: پدافند غیرعامل از بدو تولد انسان آغاز و تا همیشه عمر بشر مورد نیاز است و متعلق به یک دوران و زمان خاصی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان این‌که پدافند غیرعامل مصونیت‌سازی و آمادگی بشر در برابر اقداماتی است که حیات و زندگی او را به خطر می‌اندازند، اظهار کرد: باید به صورت جدی با برنامه‌ریزی مناسبت نسبت به فرهنگ‌سازی و ایجاد باور نقش و تأثیر پدافند غیرعامل در کاهش آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی اهتمام ورزید.

جعفری با بیان این‌که ما اگر تهدیدات را بشناسیم راحت‌تر با آن‌ها مقابله خواهیم کرد، افزود: برخی از تهدیدات طبیعی هستند، مانند سیل، زلزله، سونامی و غیره که وقوع آن‌ها خارج از اختیار انسان است اما برخی از تهدیدات یا انسان‌ساز بوده و یا اینکه از سوی دشمنان به جامعه‌ای متحمل می‌شود که در راستای این تهدیدات همگان باید هوشیار و آگاه باشند؛ چراکه غفلت از این نوع تهدیدات جبران‌ناپذیر است.

این مسئول ادامه داد: امروز دشمن تحریم‌ها و تهدیدات متنوعی را علیه کشور ما اعمال کرده که مقابله با آن‌ها نیازمند آگاهی‌بخشی و آموزش است و آموزش و پرورش در این راستا نقش و رسالت مهمی ایفا می‌کند.

جعفری با تأکید بر این‌که نهادینه‌ کردن و تعمیق فرهنگ پدافند غیرعامل در مدارس ضروری است، اظهار کرد: مدارس یکی از مؤثرترین مکان‌ها برای آموزش پدافند غیرعامل محسوب می‌شوند، بنابراین در وهله اول باید این مقوله را به خوبی شناخته‌ و آگاهی لازم را به مردم در این راستا ارائه کرد.

وی در ادامه فضای مجازی، فضای الکترونیکی و ماهواره را از مهم‌ترین تهدیدات دشمن علیه کشور برشمرد و با تأکید بر ضرورت مدیریت این فضاها توسط مسئولان و به‌ویژه خانواده‌ها، گفت: دفاع جزئی از هویت یک ملت زنده است و ملتی که نتواند از خود در مقابل تهدیدات دفاع کند، زنده نیست.

این مسئول با بیان این‌که برای مقابله با دشمنان باید با هوشیاری تهدیدها را شناخت؛ چرا که امروز دشمنان با اشکال مختلف وارد میدان جنگ شده‌اند، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین تهدیدهای جامعه شبکه‌های مجازی و ماهواره‌ای است که قشر جوان و نوجوان کشور را زیر نظر گرفته‌اند که باید نسبت به این نوع تهدیدات هوشیار بود که بهترین راهکار آن نیز نهادینه کردن فرهنگ خودحفاظتی است و آموزش و پرورش در این زمینه می‌تواند آموزش لازم را ارائه دهد.

وی با بیان این‌که یکی از مهم‌ترین راه‌های ایجاد آمادگی اقشار مختلف جامعه به‌ویژه دانش‌آموزان برای مقابله با تهدیدات غیرنظامی و مصون‌سازی جامعه در برابر تهدیدات دشمن، آموزش و تمرین است، ادامه داد: با اجرای مانور پدافند غیرعامل ضمن تأکید بر اهمیت دانش و آگاهی دانش‌آموزان از مسائل مرتبط با پدافند غیرعامل، آنان به نوعی تمرین می‌کنند که در مواقع بروز با حوادث و بحران تا قبل از رسیدن نیروهای امداد چگونه می‌توانند به هم‌نوعان خود کمک و امدادرسانی کنند.

جعفری با اشاره به این‌که هیچ فرهنگی در جامعه نهادینه نمی‌شود، مگر اینکه از مدرسه و با دانش‌آموزان شروع شود، گفت: برخی از بازی‌های اینترنتی و فضاهای مجازی ممکن است با هویت و فرهنگ ایرانی - اسلامی ما مغایرت داشته باشد اما باید این آگاهی به دانش‌آموزان داده شود تا بتوانند از آسیب‌های آن در امان بمانند.

وی با تاکید بر این‌که پدافند غیرعامل به مجموعه اقدامات دفاعی غیرمسلحانه گفته می‌شود که موجب افزایش بازدارندگی، کاهش آسیب‌پذیری، تداوم فعالیت‌های ضروری، ارتقای پایداری ملی و تسهیل مدیریت بحران در برابر تهدید و اقدامات خصمانه دشمن می‌شود، افزود: شیوه دشمنان برای ضربه زدن به مردم و کشور تغییر پیدا کرده و از بخش نظامی به حوزه‌های فرهنگی، اقتصادی و سایبری انتقال یافته است.

رئیس آموزش و پرورش خرم‌دره یادآور شد: با اشراف کامل امنیتی و نظامی ایران بر مناطق مرزی و بیرون از مرزها امروز دشمن از طریق نظامی و تروریسم آشکار قادر به آسیب زدن به کشور و مردم نیست و به همین دلیل آن‌ها شیوه‌های غیرمستقیم و پنهانی را برای حمله و تهدید انتخاب کرده‌اند. تهدیدهای نوین دشمن با محوریت انسان و فناوری است و از آنجایی که انسان دارای تفکر بوده و فناوری نیز هر روز در حال تغییر و پیشرفت است، بنابراین این نوع تهدیدها هر روز پیچیده‌تر شده و شناسایی و مقابله با آن‌ها نیز به همین نسبت سخت‌تر از تهدیدهای قدیمی و کلاسیک است.

جعفری با تاکید بر این‌که در اکثر کشورهای جهان، پدافند غیرعامل به عنوان یکی از مهم‌ترین و پایدارترین نوع دفاع در برابر تهدیدات، مورد توجه قرار گرفته است، زیرا به سبب افزایش بازدارندگی و سایر خصوصیاتی که موجب تسهیل مدیریت بحران در یک کشور می‌شود، افزود: این نوع دفاع، بستر بسیار مناسبی را برای توسعه پایدار فراهم می‌کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پدافند غیرعامل زنجان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۰۹۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتناب‌ناپذیر در زندگی شهروندان، سرقت نه تنها شخص مال‌باخته، بلکه به‌موازات آن امنیت جامعه را نیز متزلزل می‌کند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، ابوالفضل نیکوکار، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران گفت: امروزه به لحاظ پیچیدگی روابط اجتماعی و وجود رابطه اجتناب‌ناپذیر در زندگی شهروندان، سرقت نه تنها شخص مال‌باخته، بلکه به‌موازات آن امنیت جامعه را نیز متزلزل می‌کند و انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد.

وی افزود: سرقت موجب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود و بخش‌های زیادی از بیت‌المال و سایر امکانات کشور باید صرف پیشگیری از سرقت و مبارزه با تبهکاران و سارقان، اداره زندان‌ها، تأمین زندگی خانواده‌های زندانیان و غیر آن شود، که آثار زیان‌بار آن بر مصرف‌کننده‌ها و شهروندان تحمیل و اضطراب و نگرانی دامن‌گیر خانواده‌ها می‌شود و از لحاظ سیاسی، امنیت داخلی مخدوش شده و موجبات نارضایتی و اعتراض مردم را فراهم می‌کند.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران تصریح کرد: در راستای ارتقاء هماهنگی بین دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در پیشگیری از جرم، به همت معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری تهران در پیگیری مصوبات، جلساتی برگزار شده است که اقدامات صورت گرفته منجر به کاهش ۶/۱ درصدی ورودی پرونده‌های سرقت مستوجب تعزیر در شهر تهران شده است.

دیگر خبرها

  • تاکید استاندار بر پیشگیری و کاهش آسیب‌های اجتماعی دانش آموزی
  • سمن‌ها و گروه‌های مردمی بر حوزه دانش آموزان تمرکز کنند
  • «سرقت» انگیزه کار و تلاش و سرمایه گذاری را از بین می‌برد
  • خزعلی: دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • دشمن در جنگ نرم به دنبال سلب هویت و معنویت ما است
  • تمامی پروژه‌های کردستان باید دارای پیوست پدافند غیرعامل باشد
  • افزایش شمار پیکر‌های بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • افزایش شمار پیکرهای بیرون کشیده شده از گور جمعی بیمارستان ناصر
  • سنجش بینایی بیش از ۱۶۲ هزار کودک سال گذشته در آذربایجان‌غربی
  • اجرای طرح همیاران آرامش در گرگان و گنبد