رضا گشتاسب با سه نمایشنامه «دستهایت کو مم حسن»، «غراب شیطان» و «رمان سمپاشی» در بخش صحنه‌ای و نمایش نامه «غراب شیطان» در بخش نمایش نامه نویسی پرکارترین نمایش نامه نویس جشنواره فتح خرمشهر است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از یاسوج، «رضا گشتاسب» از نمایش نامه نویسان پرکار و مطرح کشور است و ردپای آثارش همواره در جشنواره های مهم کشور از جمله جشنواره بین المللی فجر، دفاع مقدس، تئاتر مقاومت و .

.. دیده می شود.

 

تلاش و جدیت این هنرمند یاسوجی در سال گذشته از جمله کسب عنوان نخست نویسندگی جشنواره‌ های ملی ایثار، فانوس، تئاتر معلولین و جشنواره بین المللی تئاتر مقاومت و نیز چاپ چهار نمایشنامه با موضوع دفاع مقدس باعث شد تا به عنوان چهره برتر هنر انقلاب اسلامی استان کهکیلویه و بویر احمد در سال 97 انتخاب شود.

 

گشتاسب در بیست و دومین جشنواره سراسری فتح خرمشهر نیز حضور جدی دارد.

 

ورود سه نمایش نامه «دستهایت کو مم حسن»، «غراب شیطان» و «رمان سمپاشی» در بخش صحنه ای و نمایش نامه «غراب شیطان» در بخش نمایش نامه نویسی لقب پرکارترین نمایش نامه نویس جشنواره فتح خرمشهر را به او داده است.

 

بیشتر در ژانر دفاع مقدس مطرح هستید و آثارتان در این حوزه به نظر از مقبولیت بیشتری نزد کارگردانان برخوردار است، خودتان دلیلش را در چه می بینید؟

واقعیتش این است که من در حوزه نمایش نامه نویسی پرکارم و حداقل در سال دوسه نمایش نامه می نویسم و در حال حاضر 30 نمایش نامه دارم که از این تعداد فقط 10 اثرم مربوط به دفاع مقدس است. پس برخلاف تصور که احساس می شود من نمایش نویس ژانر دفاع مقدس هستم فقط یک سوم آثارم مربوط به این حوزه است، اما چون در جشنواره های دفاع مقدس و فتح خرمشهر کارگردانان زیادی از من متن می گیرند و در این جشنواره ها اجرا می کنند بیشتر با این ژانر مطرح هستم.

 

اما قبول دارید در این ژانر جا افتاده اید و متن های مطرح تان هم در این ژانر است؟

بله. من اولین نمایش نامه ام «پاهایت را توی یک کفش نکن تا از جبهه برگردم» را در دوران دانشجویی در سال 80 نوشتم. یادم می آید با آنکه فرصت کمی برای اجرا در جشنواره تئاتر دانشجویی عروج که در گچساران برگزار می شد، داشتیم اما خوش یمن از کار درآمد و هشت جایزه گرفتیم. بعد از آن گرچه چند نمایش نامه دیگر مثل سوه هاضمه، سه گانه سوء زن و سوسک، سه روایت از مردن در یک روز مه آلود  و ... را نوشتم و استقبال شد، اما با نمایش «خرگوش سفید با چشم های قرمز» که اقتباس از داستان کوتاه علی صالحی از نویسندگان خوب بوشهری بود و داستان نامه یک رزمنده به مادرش را روایت می کرد، اتفاقات بسیار خوبی برایم افتاد. این نمایش نامه در سراسر کشور اجرا شد و هنوز هم که 11 سال از عمرش می گذرد روی صحنه می رود. حتی در سلیمانیه عراق هم این کار را اجرا کردیم. با نظر شما در این زمینه موافقم.

 

علت این استقبال از نمایش نامه های با ژانر دفاع مقدس را در چه می بینید؟

دفاع مقدس یک بخش از تاریخ ماست. من گرچه در شهر کوچکی به دنیا آمده ام اما یاسوج بیشترین شهید را در مقیاس جمعیتی به خود اختصاص داده است. در هر خانواده ای حداقل یک جانباز یا شهید وجود دارد که نشان می دهد ما با فرهنگ دفاع مقدس بزرگ شده ایم. از دوران کودکی یکسری داستان ها، خاطرات و روایات همراه من بود که توانستم امروز از دل آنها آثارم را بنویسم و مخاطب کارهای من و امثال من که جنگ را با پوست و گوشت و استخوان خود لمس کرده ایم، بسیار واقعی تر و ملموس تر درک می کند.

مسئله ای دیگری که به نظرم کارگردانان را راغب به اجرای متون من می کند نوع نگاه تازه و دغدغه هایی است که روایت می کنم. داستان های من خاستگاه بومی دارند و شیوه روایتم نیز متفاوت است به همین دلیل نه تنها در جشنواره های دفاع مقدس، که در سایر جشنواره ها نیز کارهایم اقبال دارد.

همین الان در کنار جشنواره فتح خرمشهر، این اثر برای جشنواره های دیگر هم تقاضا شده و احتمالا به اجرا در خواهد آمد.

 

عنوان کردید روایات و داستان های کودکی شالوده متن های شماست، چگونه آنها برای درام پرورش می دهید؟

ببینید، من از یک خاطره واقعی الگو نمی گیرم. من از خاطرات محو یک موقعیت که یک حس در من به وجود آورده برای خودم روایت می سازم. مثلا در نمایش نامه خرگوش سفید با چشم های قرمز که اقتباسی از داستان علی صالحی است من تجربه شخصی خودم در فضای اقلیمی و بومی که در آن زندگی کردم را دخیل نمودم تا به موقعیت دلخواه برسم. در حقیقت داستان های متون من نوعی بازسازی از بازخورد رفتار دیگران و انباشت قصه ها و داستان های گذشته است که در ذهن می پرورانم و به درام تبدیل می کنم. هرچند شاید فردی که در موقعیت مشابه داستان من باشد، احساس کند این قصه واقعی است. مثلا من در «رمان سمپاشی» که مربوط به عملیات کربلای چهار است موقعیتی را به تصویر کشدیم که شاید یک رزمنده حاضر در آن عملیات موقعیت مشابه آن را دیده باشد چون به هرحال یک قسمت از روایتگری داستات از دل مستندات و آثار به جامانده از عملیات به دست آمده است. اما در کل آنچه من می نویسم برایم روایت نشده و ساخته تراوشات ذهنی است.

من از شرایط پیرامونم می نویسم. از بافت و اقلیم خودم، و سعی می کنم جامعه خودم را به تصویر کشم.

 

بیشتر چه مولفه هایی را برای کارگردانانی که قصد دارند آثارتان را به اجرا گذارند، مدنظر می گیرید؟

من آدم سخت گیری نیستم و هرکس با هر سن و تجربه ای به من زنگ بزند تقاضایش را می پذیرم چون اعتقاد دارم نگاه های مختلف تولیدات مختلف را به منصه ظهور می رسانند. تقریبا از سراسر ایران هم به من لطف دارند و حتی خیلی از آنها را نمی شناسم اما نمایش نامه در اختیارشان می گذارم.

 

جشنواره فتح خرمشهر یکی از جشنواره مطرح تئاتر کشور است و شما سالهاست در کسوت نمایش نامه نویس در آن شرکت داشته اید، نظرتان در خصوص این رویداد مهم چیست؟

واقعیت این است که متن های من سالهاست در این جشنواره حضور دارند و همواره در بخش های صحنه و نمایش نامه نویسی حضور داشته ام، حتی دو دوره به عنوان نویسنده اول انتخاب شدم؛ با این وجود هنوز خودم به این جشنواره نرفته ام و امسال برای اولین بار قرار است به همراه گروه نمایش «دستهایت کو مم حسن» به اروند بروم.

اما باید بگویم جشنواره فتح خرمشهر همواره از رویدادهای مهم در تقویم تئاتر کشور بوده و امسال نیز، هم به دلیل رشد بالای آثار ارسالی به دبیرخانه و هم سخت گیری هایی که هیئت داوران برای تایید آثار برای ورود به بخش نهایی داشتند از اهمیت ویژه تری برخوردار شد. تیم پشتیبانی و مدیریتی جشنواره از بزرگان تئاتر کشور هستند و دورادور تلاش و جدیت آنها برای اجرای یک جشنواره باشکوه شاهدم. اطلاع رسانی مناسبی داشتند و تفاوت چشم گیری نسبت به دوره های قبل داشت.

 

از نمایشنامه هایی که برای این جشنواره حاضر کردید بگوید، حضور سه متن از 12 متن صحنه ای در جشنواره، آمار بسیار خوبی است و نشان از توانمندی شما دارد، در مورد آنها صحبت کنید.

بله خدا را شکر، امثال در دو بخش نمایش نامه و صحنه حضور دارم. نمایش نامه «غراب شیطان» در بخش نمایش نامه نویسی یکی از 9 کاندیدای انتخابی است و سه نمایش نامه «دستهایت کو مم حسن»، «غراب شیطان» و «رمان سمپاشی» را کارگردانان سه استان کهگیلویه و بویراحمد، هرمزگان و بوشهر به روی صحنه می برند.

دو نمایش نامه «دستهایت کو مم حسن» و«غراب شیطان» را به تازگی نوشته ام و اولین اجرای آنهاست. رمان سمپاشی نیز با یک دراماتورژی متفاوت توسط جواد صداقت و الهام ابنی به روی صحنه می رود. به نظرم من حضور این سه نمایشنامه در این جشنواره که سخت گیری های زیادی در مرحله بازبینی داشت به اعتبار توانمندی کارگردانان بود چون واقعا کارگردانان کاربلدی هستند.

 

فکر می کنید آثارتان در این جشنواره موفقیتی کسب کنند؟

واقعیت این است که هر سه کارگردان نگاه نویی به میزانسن و طراحی اجرا داشتند و اجراهای خوبی از آنها دیدم و امیدوارم در جشنواره موفق شوند.

 

پایان پیام/82

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد راهپیمایی 13 آبان یوم الله ۱۳ آبان ظهور امام زمان عج کانون های مساجد ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی استان همدان نمایش نامه نویسی نمایش نامه تئاتر دفاع مقدس جشنواره شهید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه در مورد انتشار این خبر انتقاد یا پیشنهادی دارید لطفاٌ کد ۲۵۷۱۱۴۴۵ را به همراه موضوع به آدرس ایمیل [KHABARBAN] ارسال فرمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

جو بایدن به دنبال بازگشت به برجام پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران؛ چه کسانی ترسیده‌اند؟

فیلم| صف‌های طولانی مردم برای مرغ/ وزیر صنعت: ما مسئول گوشت و مرغ نیستیم

احمد رهدار: ائمه میلیاردر بودند پس روحانیون هم باید میلیاردر باشند!

معاون تحقیقات وزیر بهداشت استعفا کرد/انتقادات تند از نمکی

درحالی که خیلی‌ها به دنبال تهیه ماسک هستند ما در حال تمرین هستیم!/ تغییر سبک زندگی را مدیریت کردیم/ قایقران‌ها می‌توانند در ایام کرونا الگو باشند

خبر بعدی:

زیدان: ایسکو از رئال می‌رود؟ فعلاً بازیکن ماست

آفتاب‌‌نیوز :

امشب رئال مادرید در دیدار حساس لیگ قهرمانان اروپا به مصاف اینترملان می‌رود. (مشکلات اساسی تیم زیدان را در اینجا بخوانید)

سرمربی رئال مادرید پیش از این بازی در خصوص شایعه رفتن ایسکو در پنجره زمستانی صحبت کرد.

زیدان اظهار داشت: ایسکو بازیکن ماست. نمی‌دانم تا چه وقت ولی او فعلاً بازیکن ماست و خوشحالیم که او را داریم.

وی در خصوص نبود راموس در ترکیب رئال مادرید اظهار داشت: می‌دانیم که سرخیو چقدر بازیکن مهمی است و این مسئله را آمار نشان می‌دهد. راموس در بازی مقابل اینتر نیست و می‌رویم که بدون او به پیروزی برسیم.

زیدان گفت: ما می‌دانیم بازی مقابل اینتر به مانند یک فینال است و در جدال مقابل آنها بسیار اذیت خواهیم شد. می‌رویم که 3 امتیاز را کسب کنیم.

وی در خصوص بازی مقابل ویارئال که با تساوی رئال به پایان رسید گفت: تا دقیقه 75 مقابل ویارئال جلو بودیم ولی به سرانجامی که می‌خواستیم نرسید. باید تلاش کنیم که کمتر گل بخوریم و بیشتر گل بزنیم.

منبع: خبرگزاری فارس

دیگر خبرها

  • مظلومیت پناهگاه پارک شیرین حتی در روایت
  • برنامه نمایش آثار در ششمین روز جشنواره فیلم مقاومت در عمار یار
  • نمایش «شبی که ماه کامل شد» در روز ششم جشنواره مقاومت
  • حسینی: پرسپولیس بهترین تیم ایران است و ما کار سختی مقابل آنها داریم
  • حسینی: پرسپولیس بهترین تیم ایران است
  • فتونیوز/ لباس جهاد از تن ما بیرون نخواهد آمد
  • نیویورکر انتخاب کرد | این فیلم نیست یکی از ۶۲ مستند برتر ۹۰ سال اخیر
  • فراخوان آثار پژوهشی تئاتر عروسکی منتشر شد
  • واکنش فرمانده کل سپاه به زمزمه های احتمال حمله آمریکا به ایران: جنگ نظامی از گزینه های دشمن خارج شده
  • روایت فرمانده کل سپاه از واقعیت تصمیم دشمن درباره جنگ نظامی | لباس جهاد از تن ما بیرون نخواهد آمد
  • فرمانده سپاه: جنگ نظامی علیه ایران از گزینه های دشمن خارج شده است
  • فراخوان بخش آثار پژوهشی جشنواره نمایش عروسکی منتشر شد
  • واکنش فرمانده کل سپاه به ادعای احتمال حمله آمریکا به ایران
  • وظیفه ای که بر عهده بسیج است برجسته‌ترین فراز تاریخ مقاومت ماست/ لباس جهاد از تن ما بیرون نخواهد آمد
  • عضو فدراسیون فوتبال کلمبیا: کی‌روش هنوز سرمربی ماست
  • واکنش فرمانده کل سپاه به زمزمه‌های احتمال حمله نظامی آمریکا به ایران
  • واکنش فرمانده کل سپاه به زمزمه های احتمال حمله آمریکا به ایران
  • سردار سلامی: ما تا غروب مطلق دشمنان ایستاده‌ایم
  • سرلشکر سلامی: ما تا غروب مطلق دشمنان ایستاده‌ایم