Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-27@12:10:15 GMT

در هوای آلوده چه بخوریم؟

تاریخ انتشار: ۱۶ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۱۲۴۵۶

در هوای آلوده چه بخوریم؟

خبرگزاری میزان- اگر می‌خواهید بدانید چگونه می‌توان با رژیم غذایی سالم با اثرات مضر آلودگی هوا مقابله کرد، این مطلب را دنبال کنید. تاریخ انتشار: 14:49 - 16 آبان 1398 - کد خبر: ۵۶۵۶۳۰

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،تعداد زیاد اتومبیل و موتورسیکلت پرمصرف، وسایل نقلیه سنگین با استاندارد‌های ضعیف که بیشتر با موتور‌های دیزلی کار می‌کنند از یک طرف و صنایع آلاینده واقع در حومه پایتخت همراه با زیرساخت‌های ضعیف برای توسعه عمومی حمل و نقل از سوی دیگر از اصلی‌ترین دلایل آلودگی شدید و خفه کننده هوای تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پایتخت نشینانی که ممکن است در بهار و تابستان کیفیت هوای بهتری را تجربه کنند، با بدترین کابوس خود در طول روز‌های سرد، خشک و بدون باران پاییز و زمستان مواجه هستند.

هریک از ما به عنوان شهروندان مسئول، وظیفه داریم که با استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی، انجام تست‌های بازرسی وسیله نقلیه یا حتی کاشت درختان در مقابل خانه‌های خود، راه حلی برای وخیم‌تر شدن آلودگی هوا پیدا کنیم، اما همچنین مسئول سلامت خود نیز هستیم. سوالی که در اینجا مطرح می‌شود این است که چگونه می‌توان با رژیم غذایی سالم با اثرات مضر آلودگی هوا مقابله کرد؟ درادامه به ارائه برخی از راه حل‌ها در این زمینه می‌پردازیم.
آنتی اکسیدان‌ها را تا حد امکان در بدن خود ذخیره کنید!

آنتی اکسیدان‌هایی شامل سلنیوم و بتاکاروتن بهترین دوستان شما در روز‌های آلودگی خواهند بود. طالبی، انبه، کدو تنبل، فلفل زنگ، اسفناج، کلم و زردآلو سرشار از بتاکاروتن هستند. سلنیوم در غذا‌های دریایی، مرغ، نان، آجیل و غلات کامل یافت می‌شود.

غذا‌هایی که سرشار از آنتی اکسیدان هستند بهترین دشمن رادیکال‌های آزاد هستند.

اما رادیکال‌های آزاد چیست؟ رادیکال‌های آزاد مولکول‌های بسیار ناپایداری هستند که به طور طبیعی هنگام ورزش و هنگامی که بدن شما غذا را به انرژی تبدیل می‌کند تشکیل می‌شوند.

با این وجود بدن شما می‌تواند در معرض رادیکال‌های آزاد از انواع منابع محیطی، مانند دود سیگار، آلودگی هوا و نور خورشید هم قرار گیرد. این رادیکال‌ها می‌توانند باعث ایجاد "استرس اکسیداتیو" شوند، فرآیندی که باعث آسیب سلول شود.

استرس اکسیداتیو در انواع بیماری‌ها از جمله سرطان، بیماری‌های قلبی عروقی، دیابت، آلزایمر، پارکینسون و بیماری‌های چشمی مانند آب مروارید و دژنراسیون ماکولا وابسته به سن نقش دارد.

ویتامین‌های E، C: بهترین دشمنان آلودگی هوا

خوردن کرفس، اسفناج، گوجه فرنگی، لیمو شیرین، نارنج، نارنگی و کاهو را در هر کجا که باشید، در داخل اتومبیل، خانه یا دفتر خود فراموش نکنید! آن‌ها سرشار از ویتامین C هستند و طبق مطالعات انجام شده، چنین مواد غذایی اثرات مضر آلودگی هوا را کاهش می‌دهد.

ویتامین E را می‌توانید در جوانه گندم، روغن نباتی، گردو، بادام، زیتون و سبزیجات با برگ‌های سبز پیدا کنید. شیر، کره و زرده نیز منابع خوبی برای ویتامین E هستند.

یک سیب در روز سمیت سرب را از بین می‌برد!

روزانه یک سیب بخورید تا پکتین آن از شما در برابر سمیت سرب در هوا محافظت کند.

لبنیات را فراموش نکنید!

در روز‌های با آلودگی هوا، تا حد امکان شیر، ماست و سایر لبنیات مصرف کنید. این مواد حاوی فسفر، منیزیم و کلسیم هستند و به شما در مبارزه با اثرات آلودگی هوا بر بدن کمک می‌کند.

پروتئین موجود در شیر می‌تواند سرب را به صورت محلول درآورد و به این ترتیب مانع از جذب آن در بدن و همچنین از بین بردن آن شود. کلسیم و آهن باعث کاهش دوز جذب سرب شده و به این ترتیب شما را از آلودگی هوا محافظت می‌کنند.

سیر و پیاز دوستان خوش بوی شما در روز‌های آلوده هستند!

سیر و پیاز به شما کمک می‌کنند تا ریه‌های خود را سالم نگه دارید. آلیسین موجود در سیر به عنوان یک عامل طبیعی آنتی بیوتیک طبیعی در بدن عمل می‌کند و می‌تواند در از بین بردن عفونت‌های تنفسی که باعث انسداد ریه‌های شما می‌شود، کمک کند.

خوردن فست فود در روز‌های با آلودگی هوا ممنوع است!

فست فود‌ها تمام تلاش شما برای محافظت از آسیب‌های ناشی از آلودگی هوا را بیهوده می‌کند. چنین غذا‌هایی را با لبنیات و سبزیجات جایگزین کنید تا سلامت شما بهبود یابد.

منبع:باشگاه خبرنگاران
انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: میزان آلودگی هوا تغذیه سالم سلامت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۲۴۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا

گزارش جدید «انجمن ریه آمریکا» از «کیفیت هوا» در ایالات مختلف این کشور نشان می‌دهد افزایش حجم آلاینده‌های کشنده طی ۲۵ سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

به گزارش ایسنا، در گزارش ۲۰۲۴ این سازمان تاکید شده است مردمِ ایالات متحده طی ۲۵ سال گذشته بیشترین تعداد روزهایی با هوای «بسیار ناسالم» و «خطرناک» را به دلیل افزایش انتشار آلودگی ناشی از ذرات معلق تجربه کردند.

همچنین در مجموع این گزارش نشان می‌دهد که ۱۳۱ میلیون نفر (۳۹ درصد) در مناطقی با سطوح ناسالم آلودگی هوا زندگی می کنند.

گزارش امسال شامل جدیدترین داده‌های کیفیت هوای تضمین‌شده از سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ میلادی و به‌روزرسانی شده است تا استاندارد سالانه آلودگی ذرات جدید را که آژانس حفاظت از محیط‌ زیست ایالات متحده (EPA) در فوریه ۲۰۲۴ نهایی کرد، منعکس کند.

«هارولد ویمر»، رئیس و مدیرعامل انجمن ریه آمریکا در این باره گفت: ما از ۲۵ سال گذشته تاکنون که این تحقیق را دست گرفتیم در زمینه پاکسازی هوا پیشرفت‌هایی داشتیم که بخش عمده ای از آن به دلیل اجرای قانون هوای پاک است با این حال، زمانی که تهیه این گزارش را شروع کردیم، تیم ما هرگز تصور هم نمی کرد که در این بازه زمانی بیش از ۱۳۰ میلیون نفر همچنان هوای ناسالم تنفس می کنند.

وی افزود: تغییرات اقلیمی نیز در این زمینه بی تاثیر نیست. هر روز که سطوح ناسالم ازن یا آلودگی ذرات معلق وجود دارد به این معنی است که شخصی – کودک، پدربزرگ، مادربزرگ، عمو یا مادر – در تقلای نفس کشیدن است. ما باید کارهای بیشتری انجام دهیم تا اطمینان حاصل شود که همه هوای سالم تنفس می‌کنند.

همچنین این گزارش نشان داد از هر ۱۰ نفر تقریبا چهار نفر در منطقه ای زندگی می کنند که حداقل در یک معیار آلودگی هوا امتیاز منفی دارد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی انجمن ریه آمریکا، آلودگی هوا با ذرات ریز که به عنوان PM۲.۵، آلودگی ذرات یا دوده نیز شناخته می شود، می تواند کشنده باشد. این ذرات از آتش سوزی جنگل ها، اجاق های چوبی، نیروگاه های زغال سنگ، موتورهای دیزل و منابع دیگر می آیند. این ذرات میکروسکوپی می توانند حملات آسم، حملات قلبی و سکته مغزی را تحریک کرده و باعث سرطان ریه شوند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • تخلیه فضولات حیوانی رودخانه روستای همای علیا را آلوده کرد + فیلم و تصاویر
  • هوای تبریز ناسالم برای گروه‌های حساس
  • هوای ۲ شهر خوزستان در وضعیت نارنجی آلودگی
  • پایداری هوای قابل قبول در پایتخت
  • رکورد «روزهای خطرناکِ آلودگی هوا» در ۲۵ سال اخیر در آمریکا
  • هوای هیچ شهری امروز در کشور آلوده نیست
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / شاخص کیفی ۲۲ شهر سالم و پاک ثبت شد
  • هوای روز جمعه اصفهان و کاشان آلوده است
  • چرا ایرانی‌ها بیشتر در دام بدافزار‌ها می‌افتند؟
  • هوای هیچ شهری امروز آلوده نیست / پاک‌ترین هوا سهم بجنورد شد