Web Analytics Made Easy - Statcounter

آمریکا به عدم پذیرش بازرس مشکوک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران واکنش نشان داد.

به گزارش مشرق به نقل از رویترز، «جکی وولکات»، نماینده آمریکا در نشست شورای حکام آنس بین‌المللی انرژی اتمی که در ارتباط با ایران برگزار شده بود، در ادعایی اعلام کرد که بازداشت موقت یک بازرس آژانس در ایران، اقدام «تحریک‌آمیز ظالمانه‌ای» است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بخوانید:

واکنش اتحادیه اروپا و آمریکا به اخراج یک بازرس آژانس از ایران

وولکات در ادعاهای خود در نشست شورای حکام همچنین خواستار آن شده تا همه اعضای شورا این را مشخص کنند که چنین اقداماتی از سوی ایران غیرقابل قبول است.

هفته گذشته مسئولین سازمان انرژی اتمی ایران از ورود یکی از بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی به سایت غنی سازی نطنز جلوگیری کردند، سازمان انرژی اتمی ایران، علت این اقدام را نگرانی از احتمال همراه داشتن مواد مشکوک اعلام کرد.

سازمان انرژی اتمی ایران عصر چهارشنبه اعلام کرد: به طور معمول وسائل همراه تمام بازرسان آژانس بین المللی انرژی اتمی، در بدو ورود به هر یک از سایت های هسته ای مورد تفتیش و کنترل قرار می گیرد.

در گزارش سازمان انرژی اتمی آمده است: در ظاهر هنگام ورود این خانم بازرس تجهیزات کنترلی علامت هشدار را نشان داده است و به همین دلیل ضمن کنترل وسایل همراه بازرس از ورود او به سایت جلوگیری شده و مراتب امر به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی منعکس شد و از طرف جمهوری اسلامی ایران به آژانس اعلام می شود که پذیرش قبلی این بازرس، لغو شده تلقی می شود.

این گزارش می افزاید: ایران همچنین خواستار همکاری آژانس برای ادامه تحقیقات در این خصوص شده است که آژانس نیز در پاسخی کتبی این موضوع را می پذیرد. در نتیجه لغو پذیرش بازرس، وی با ناتمام گذاشتن ماموریت خود ایران را به مقصد وین ترک کرده است.

منبع: مهر

منبع: مشرق

کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق روح الله زم تحولات لبنان سازمان انرژی اتمی آمریکا جمهوری اسلامی ایران انرژی اتمی وین آژانس بین المللی انرژی اتمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۳۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی

آغاز اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران پس از تنش‌های منطقه‌ای اخیر و حضور مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای سوژه گمانه‌زنی برخی از رسانه‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، خبرگزاری چینی شینهوا نوشته است که محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ادامه همکاری با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در چارچوب پادمان و ان‌پی‌تی (منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای) را اعلام کرد. شینهوا همچنین به دیدار گروسی با وزیر خارجه کشور اشاره کرده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نقش مستقلی در برنامه هسته‌ای تهران ایفا کند. رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این برای شرکت در این کنفرانس و همچنین دیدار با مقامات ایرانی وارد ایران شد. محمد اسلامی ابراز امیدواری کرد که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تحت تأثیر «نفوذ و فشارهای سیاسی» خارجی علیه برنامه هسته‌ای ایران قرار نگیرد.

او افزود: «همانطور که گزارش‌های آژانس گواهی می‌دهد، بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران در سال گذشته ۲۲ درصد از بازرسی‌های جهانی آژانس را به خود اختصاص داده است در حالی که ظرفیت نصب شده این کشور ۳ درصد ظرفیت جهانی بوده است که در تاریخ بی‌سابقه بوده است.»

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از کارزار تبلیغاتی رسانه‌ای و جنگ روانی علیه برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران انتقاد کرد و دسترسی جهانی به تأسیسات آن همانطور که در اساسنامه آن تصریح شده فراهم است که به همه کشورها اجازه استفاده از علم و فناوری هسته‌ای به شیوه‌ای عادلانه داده است.

اسلامی با بیان اینکه ایران نیز مانند بسیاری از کشورها، فناوری هسته‌ای خود را توسعه خواهد داد، گفت که سازمان انرژی اتمی برای تولید انرژی پاک و پایدار تلاش‌های سریعی برای برای این منظور انجام می‌دهد. وی تاکید کرد که سازمانش تولید ۲۰ هزار مگاوات برق از طریق انرژی هسته‌ای تا سال ۲۰۴۱ را در دستور کار خود قرار داده است.

خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که انتظار می‌رود گروسی در اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فناوری هسته‌ای ایران سخنرانی کند. گروسی آخرین بار در مارس ۲۰۲۳ به کشور سفر کرد و با مقامات ارشد از جمله رئیس جمهور ابراهیم رئیسی دیدار کرد.

به گفته این وبگاه خبری، تنش‌ها بین ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از زمان شکست توافق برجام بارها شعله‌ور شده است و تلاش‌های میانجی‌گری اتحادیه اروپا تاکنون برای بازگرداندن واشنگتن به توافق و هم برای وادار کردن تهران به پایبندی مجدد به مفاد توافق شکست خورده است. سال گذشته، ایران طی مذاکرات غیررسمی با ایالات متحده سرعت غنی‌سازی اورانیوم خود را کاهش داد، که به عنوان یک اقدام نمایش حسن نیت تلقی شد. بازدید گروسی فرصتی برای تبادل نگرانی‌های طرفین فراهم خواهد کرد.

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران نوشته است که بازدید مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در سایه تنش‌های شدید ناشی از جنگ رژیم صهیونیستی در غزه رخ می‌دهد.

گروسی در ماه‌های گذشته چندین بار اظهارات غیرمسئولانه‌ای در خصوص برنامه‌ی هسته ایران کرده است، مخصوصاً اینکه آژانس نمی‌تواند تضمین کند ترکیب سانتریفیوژها در آبشار غنی‌سازی تغییری کرده‌اند یا نه و ایران به اندازه کافی اورانیوم غنی‌سازی داده که چندین بمب هسته‌ای بسازد.

گروسی در شبکه اجتماعی ایکس درباره دیدارش با حسین امیرعبداللهیان نوشت که وی «یک سری اقدامات عملی» برای احیای بیانیه مشترک سال گذشته، اعتمادسازی و افزایش شفافیت پیشنهاد داد. گروسی پس از سفر به اصفهان به وین بازمی‌گردد، جایی که قصد دارد اخبار جدیدی را در اختیار خبرنگاران قرار دهد.

در اولین روز کنفرانس اصفهان، محمد اسلامی تاکید کرد که همکاری با آژانس و پایبندی به معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای «در رأس سیاست‌ها و راهبرد جمهوری اسلامی است.»

آسوشیتدپرس در پایان با اشاره به عملیات وعده صادق و تلاش رژیم صهیونیستی برای پاسخ به آن در اصفهان نوشته است که برنامه تسلیحات هسته‌ای اسرائیل که به طور گسترده توسط کارشناسان شناخته شده است، مانع از حمله ایران نشد. و اکنون کارشناسان به طور فزاینده‌ای پیشنهاد می‌کنند که ایران ممکن است پس از یک حمله بزرگ به خاکش به دنبال ایجاد بمب برود.

کد خبر 751295

دیگر خبرها

  • کنفرانس خبری رییس سازمان انرژی اتمی و مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی
  • سند جدیدی در کار نیست/ معیار کار آژانس و ایران بیانیه مشترک است
  • نشست خبری گروسی و رئیس سازمان انرژی اتمی آغار شد
  • بازتاب حضور گروسی در ایران در رسانه‌های بین‌المللی
  • بازتاب حضور گروسی در اصفهان در رسانه‌های بین المللی
  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • در دیدار گروسی و باقری چه گذشت؟
  • همکاری ایران و آژانس تحت تأثیر رویکرد و رفتار بی‌ثبات و متناقض آمریکا قرار نگیرد
  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ مدیریت بحران، محتمل‌ترین نتیجه سفر
  • درباره سفر رافائل گروسی به ایران؛ ماموریت دیپلماتیک مدیرکل آژانس در روزهای طوفانی منطقه/ مدیریت بحران؛ محتمل ترین نتیجه سفر