Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، ثبت تصاویر خیره کننده از فضا و آسمان مبحثی را در علم عکاسی با نام عکاسی نجومی به راه انداخته که برخی را شیفته و عاشق خود کرده است و نکته جالبی که در آن وجود دارد شاید این باشد که؛ علاوه بر تلسکوپ می‌توان با دوربین عکاسی و هر لنزی از ستاره‌ها و سیارات نزدیک عکس گرفت! هنر عکاسی را می توان هماهنگی تکنیک، ابداع و هنر دانست که با توجه به محدوده ناشناخته‌های نجوم، فعالیت‌های اندکی در زمینه عکاسی نجومی در آن شده‌است اما با این حال زیبایی‌های اعجاب‌انگیز و نیاز به اطلاعات ثبت شده بهتر؛ عرصه را برای حضور هر چه بیشتر و پررنگ تر عکاسی نجومی باز کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

باید بدانید که با دوربین عکاسی و با هر لنزی می‌توان از ستاره‌ها و سیارات نزدیک عکس گرفت. از طرفی تلسکوپ ها نیز به عنوان لنزی بسیار قوی برای مشاهده اجرام آسمانی محسوب می شوند که می توان این تصویر را در دوربین و بر روی فیلم ثبت کرد و زمان نوردهی در معمولاً از چند دقیقه تا چند ساعت است. بعنوان مثال؛ به وسیلهٔ یک تله بلند که (۳۰۰ تا ۸۰۰ میلی‌متر) و یک تله کنور تور می‌توان از ماه به عنوان نزدیک‌ترین جرم آسمانی عکس‌هایی با جزئیات زیاد گرفت. تله کنور تور بر اساس ضریبی که دارد، فاصلهٔ کانونی لنز را افزایش می‌دهد، یعنی تله کنور تور x۲ فاصله کانونی لنز را دو برابر می‌کند.

انواع عکاسی نجومی

انواع زیادی از عکاسی نجومی وجود دارد که شما می‌توانید دنبال کنید:

عکاسی از اعماق فضا

عکس‌هایی که با استفاده از تلسکوپ از اجرامی که فراتر از منظومه خورشیدی ما قرار دارند تهیه می‌شوند. این‌ها همان عکس‌های خیره‌کننده‌ای هستند که شما از کهکشان‌های دوردست و سحابی‌ها می‌بینید. این نوع از عکاسی نجومی بسیار تکنیکی است و سخت‌ترین نوع آن نیز است.

عکاسی از منظومه خورشیدی

این‌ نوع عکاسی در واقع همان عکس‌هایی از سیارات، قمر‌ها و خورشیدِ منظومه خورشیدی خودمان هستند. باز هم عکس‌ها بیشتر با تلسکوپ گرفته می‌شوند، اما نصب لنز‌های غول‌پیکرِ تِله فوتو بر روی دوربین‌های DSLR هم می‌تواند نتیجه‌ی خوبی برای شما داشته باشد.

عکاسی نجومی با میدان دید باز

این عکاسی نجومی با استفاده از دوربین‌های DSLR و لنز‌هایی با میدان دید باز مانند لنز‌های واید (wide-angled lens) انجام می‌شود. این عکس‌ها شامل آسمانی پرستاره یا رد ستارگان بر فراز منظره‌ای زمینی می‌شوند. این در دسترس‌ترین نوع عکاسی نجومی‌ است.

عکاسی نجومی مرور زمان (Time-Lapse)

این نوع عکاسی ادامه‌ی عکاسی با لنز‌های زاویه باز است. تنها تفاوت این است که شما نوردهی‌های طولانی‌تری در مرور زمان می‌گیرید و سپس فریم‌ها را ترکیب می‌کنید تا ویدئوی مرور زمان را تهیه کنید. مشابه همین تکنیک برای عکس‌های رد ستاره به کار برده می‌شود.

ابزار عکاسی نجومی

عکاسی میدان‌دید باز اکنون در دنیای مدرن عکاسی دیجیتال، در دسترس همه قرار دارد و  از حیث ابزار تمام آنچه شما نیاز دارید، یک دوربین مدرن DSLR با توانایی خوب در نور کم، لنزی پرسرعت و سه پایه‌ای محکم است. این ابزار‌ها به شما این توانایی را می‌دهند که عکس‌هایی با کیفیت از آسمان شب تهیه کنید. در کنار این ابزارات شما می‌توانید ابزارآلاتی به توشه‌ی خود اضافه کنید که به شما توانایی انجام کار‌های بیشتری می‌دهند، مانند فاصله‌سنج (intervalometer) که به شما در تهیه تایم‌لپس (فیلم‌های مرور زمان) و رد ستاره کمک می‌کند. درست است که شما می‌توانید بسیاری ابزار‌آلات مخصوص دیگر مانند پایه‌ی استوایی که چرخش آسمان شب را دنبال می‌کند و پایه استوایی دوربین برای عکاسی پانوراما را استفاده کنید، اما اکنون ما فقط بر اصول تمرکز می‌کنیم.

دوربین‌های DSLR

دوربین‌های تک لنزه‌ی انعکاسی کاراییِ خوبی در نورِ کم دارند و برای عکاسی نجومی مناسب هستند. به طور ایده‌آل همانطور که به بیشترین فضای سنسور نیاز دارید تا بتوانید بیشترین مقدار ممکن نور را جمع‌آوری کنید، به دوربین‌هایی با سنسور فول فریم مانند Canon ۵d MkII و MkIII و Canon ۶D یا Nikon D۶۰۰ نیز احتیاج پیدا می‌کنید. همچنین می‌توانید با استفاده از Canon ۷d یا Nikon D۷۱۰۰ به نتایج مناسبی برسید که به بودجه‌ای کمی بیش از بودجه‌ی لازم برای دوربین‌های فول فریم نیاز دارید.

لنز‌ها

زمانی که از ستارگان عکاسی می‌کنید به دوربینی با دهانه‌ی بزرگ نیاز دارید که بیشترین نور ممکن را جمع‌آوری کند. به طور ایده‌آل بیشترین دهانه f/۲.۸ مطلوب است، اما شما می‌توانید با لنز f/۴.۰ هم به نتایج خوبی برسید. متاسفانه، هرچه دهانه‌ی لنز بزرگتر باشد، قیمت آن گران‌تر است، اما شما می‌توانید لنز‌های مناسبی بسیار ارزان‌تر از لنز‌های متعلق به کانن و نیکون تهیه کنید.

نکته‌ی جالب در عکاسی نجومی این است که؛ شما تنها از فوکوس دستی استفاده میکنید بنابراین لنزی مانند Rokinon ۱۴mm Ultra Wide-Angle f/۲.۸ لنزی با قیمتی مناسب است و تا زمانی که میزان فاصله‌ی کانونی برایتان بسیار مهم است در محدوده‌ی بسیار گسترده بمانید.

سه پایه

شایدباور نکنید، اما سه پایه یکی از مهم‌ترین ابزارآلاتی‌ست که شما برای عکاسی نجومی به آن نیاز دارید. به جایگاه دوربین خود نیاز دارید تا مانند سنگی جامد در مواقعی که شما با نوردهی‌هایی در محدوده ۱۰ تا ۳۰ ثانیه مواجه می‌شوید سرجای خود قرار بگیرد؛ بنابراین خیلی مهم است که سه پایه‌ای محکم داشته باشید که دوربین شما را محکم سرجای خود نگه دارد.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: عکاسی نجومی ابزار عکاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۱۶۸۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیامک اقساط نجومی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن

به گزارش «تابناک» به نقل از تجارت نیوز، داره راه و شهرسازی استان تهران اخیرا با ارسال پیامکی به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن هشدار داده تا ۳۱ اردیبهشت آورده خود را به ۱۸۰ میلیون تومان افزایش دهند.

«متقاضی محترم طرح نهضت ملی مسکن، با عنایت به شروع عملیات اجرایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن و تسریع در پیشرفت فیزیکی پروژه، مقتضی است حداکثر تا تاریخ ۳۱/ ۰۲/ ۱۴۰۳ نسبت به واریز یا تکمیل آورده تا سقف ۱۸۰ میلیون تومان اقدام نمایید. بدیهی است تسریع در پرداخت آورده، موجب کسب امتیاز بیشتر و رتبه بالاتر برای جنابعالی می‌گردد.»

این اداره کل اواخر سال گذشته نیز با ارسال پیامکی به متقاضیان فرصت داده بود تا ۲۰ اسفند ۱۴۰۲ آورده خود را به ۱۴۰ میلیون تومان افزایش دهند: «متقاضی محترم طرح نهضت ملی مسکن، با عنایت به شروع عملیات اجرایی پروژه‌های نهضت ملی مسکن مقتضی است حداکثر تا تاریخ ۲۰ /۱۲/ ۱۴۰۲ نسبت به واریز یا تکمیل آورده اولیه خود تا سقف ۱۴۰ میلیون تومان اقدام نمایید. بدیهی است عدم تکمیل آورده در مهلت مقرر به منزله انصراف شما تلقی خواهد گردید.»

 طبق اعلام وزارت راه و شهرسازی متقاضیان نهضت ملی مسکن آورده خود را باید در بازه‌های ۴ ماهه و هر بار ۴۰ میلیون تومان واریز کنند. حال مشخص نیست چرا برای برخی متقاضیان استان تهران مهلت ۴ ماهه کاهش یافته و این متقاضیان باید هر ۲ ماه آورده خود را ۴۰ میلیون تومان افزایش دهند؟

اداره کل راه و شهرسازی استان تهران مهرماه سال قبل نیز با ارسال پیامک به شرح زیر به متقاضیان نهضت ملی مسکن نسبت به حذف از این پروژه ملی در صورت عدم واریز ۲۴۰ میلیون تومان تا ۲۰ مهر هشدار داده بود: «اخطار حذف از پروژه، به‌علت عدم واریز آورده اعلامی: متقاضی محترم نهضت ملی مسکن آقا/خانم...؛ عدم واریز سهم آورده موجب توقف پروژه شده است. چنانچه تا تاریخ ۱۴۰۲/۰۷/۲۰ ساعت ۰۰:۰۰ مبلغ ۲/۴۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال به شماره حساب ... واریز ننمایید از پروژه حذف شده و جایگزینی برای شما انتخاب خواهد شد.»

دیگر خبرها

  • تصاویر نجومی دهم اردیبهشت (۲۹ آوریل)
  • تصاویر نجومی نهم اردیبهشت (۲۸ آوریل)
  • قیمت قورمه سبزی نجومی شد
  • پیامک اقساط نجومی برای متقاضیان نهضت ملی مسکن
  • قیمت عجیب و نجومی سنگ قبر دوباره سوژه کاربران شد + عکس
  • قیمت سنگ قبر هم نجومی شد
  • قیمت غذای محبوب ایرانی‌ها نجومی شد (اینفوگرافی)
  • عکاسی از انبوه عنکبوت‌ها روی مریخ
  • (عکس) قیمت نجومی اجاره‌بها برای بالاشهر نشینی در تهران
  • راهنمای خرید انواع بوته گرافیتی و شمش روی