Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-05-06@13:09:38 GMT

خاصیتی نهفته در خواب عمیق که نمی‌دانید

تاریخ انتشار: ۱۷ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۲۳۰۶۰

خاصیتی نهفته در خواب عمیق که نمی‌دانید

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، محققان از سال‌ها قبل بر ارتباط بین کمبود خواب و اضطراب تاکید داشته‌اند. در این بررسی جدید شواهد بیشتری از این ارتباط به دست آمده است که نشان می‌دهد این تاثیر به اندازه‌ای حائز اهمیت است که نمی‌توان آن را نادیده گرفت. علاوه بر این مطالعه جدید نشان می‌دهد مرحله عمیق خواب همچون یک تسکین دهنده طبیعی اضطراب عمل می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«متیو واکر» محقق ارشد این مطالعه از دانشگاه کالیفرنیا گفت: در این مطالعه تأثیر مراحل مختلف خواب بر سطح اضطراب ۱۸ نفر مورد بررسی قرار گرفت.

محققان معمولا خواب را به دو گروه جامع تقسیم می‌کنند: خواب همراه با حرکات سریع چشم (REM) و خواب همراه با حرکت غیرسریع چشم (NREM) همچنین دو مرحله نخست خواب NREM دوره‌هایی از خواب سبک هستند که در آن بدن بین حالت بیداری تا استراحت قرار دارد.

مراحل مختلف خواب تاثیرات متفاوتی بر فعالیت مغز دارند. محققان با ارزیابی فعالیت مغز، تأثیر مراحل مختلف خواب بر اضطراب را مشخص کردند.

محققان به منظور سنجش سطح اضطراب، یک گروه ۱۸ نفره را مورد بررسی قرار دادند و از آنان درخواست کردند تا فیلم‌های هیجانی و احساسی را بعد از یک خواب شبانه کافی و یک شب بی‌خوابی تماشا کنند همچنین این افراد پس از گذراندن هر یک از این دو مرحله به پرسشنامه استاندارد تعیین میزان اضطراب پاسخ دادند.

اسکن‌های مغزی شرکت کنندگان نشان داد که ناحیه‌ای از مغز موسوم به قشر پیش‌پیشانی پس از یک بی‌خوابی شبانه غیرفعال می‌شود. نتایج مطالعات قبلی حاکی از آن است این ناحیه از مغز باعث کاهش اضطراب و استرس می‌شود.

نتایج اسکن‌ها نشان داد فعالیت بیش از حد مغز در دیگر بخش‌ها با پردازش احساسات مرتبط است. به گفته محققان بی‌خوابی شبانه میزان اضطراب را تا حدود ۳۰ درصد افزایش می‌دهد.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار سلامت خواب عمیق کاهش اضطراب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۳۰۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خط و نشان برای شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را نمی‌دهند | سود مرحله سوم چه زمانی واریز می شود؟

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، ولی الله جعفری در رابطه با شرکت‌هایی که سود سهام عدالت خود را واریز نکردند، افزود: مهلت قانونی این شرکت‌ها تمام شده و هشت ماه قانونی پایان سال ۱۴۰۲ بوده است منتهی تاکنون این شرکت‌ها سود سهام عدالت را واریز نکردند .

وی اضافه کرد: شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را همچنان واریز نکردند مطالباتی از کارفرماهای خود دارند تا آنجایی که ما در جریان هستیم این مطالبات را نتوانستند وصول کنند لذا سود سهام عدالت را هم پرداخت نکردند اما زمان اعلام واریزی خرداد برای مرحله سوم سود سهام عدالت سرجای خود باقی است.

اگر سود سهام عدالت دریافت نمی‌کنید بخوانید | یک راه بسیار ساده برای دریافت سود سهام عدالت

جعفری اظهار کرد: اگر این شرکت‌ها سود سهام عدالت را واریز نکنند سازمان بورس بر اساس ضوابط، مقررات، وظایف و اختیاراتی که دارد حتما برخورد مقتضی را انجام می‌دهد در نهایت سازمان بورس پیگیر است که مابقی سود سهام عدالت را دریافت تا برای سهامداران این سود واریز شود.

سود سهام عدالت که رئیس سازمان بورس در رابطه با واریز مرحله سوم آن به تازگی گفته بود: امیدواریم تا خرداد بتوانیم سودها راجمع آوری و مابقی سود سهام عدالت را پرداخت کنیم البته باید زمان دقیق آن را شورای عالی بورس مشخص کند.

کد خبر 849628 برچسب‌ها سازمان بورس و اوراق بهادار خبر مهم سهام عدالت سهام شرکت‌ها

دیگر خبرها

  • اولین داروی رشد دندان آزمایش می‌شود
  • خط و نشان برای شرکت‌هایی که سود سهام عدالت را نمی‌دهند | سود مرحله سوم چه زمانی واریز می شود؟
  • دقیقا چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • راه اندازی دو مرکز خرید گندم در کهگیلویه/ مراکز شبانه روزی است
  • راه اندازی دو مرکز خرید در کهگیلویه/مراکز خرید شبانه روزی است
  • چند ساعت در شبانه‌روز بشینیم، بایستیم و بخوابیم؟
  • آمریکا دیگر مقصد آرمانی محققان نیست/ تغییر الگوی مهاجرتی دانشمندان
  • تغییرات آب و هوایی می‌تواند منجر به افزایش ویروس‌هایی مانند کووید شود
  • ارتباط گُرگرفتگی زنان یائسه با سلامت مغز
  • از خورشید فرار نکنید/ ۴ فایده نور طبیعی که نمی‌دانستید