Web Analytics Made Easy - Statcounter

تولید کنندگان شهرک صنعتی نمونه کاسپین قزوین با یک رخداد عجیب در هیئت دولت گرفتار مشکل مالیاتی شده اند و همچنان بعد از ۳ سال پیگیری هیچ مسئولی از جمله معاون اول رئیس‌جمهور پاسخگوی آن‌ها نیست.

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو- سینا احدیان؛ شهرک صنعتی کاسپین (یک) واقع در استان قزوین در سال ۱۳۷۸ با هدف کمک به رونق تولید و صنعت و ایجاد اشتغال در مناطق کمتر توسعه یافته و جلوگیری از تمرکز گرایی در پایتخت و کلان‌شهرها، در فاصله ۱۲۰ کیلومتری از پایتخت و با انگیزه‌ی تشویق معافیت مالیاتی ۵ ساله تاسیس شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این شهرک با تعداد ۳۲۰ واحد تولیدی بزرگ که حدود ۲۰۰ واحد آن با ۱۲ هزار پرسنل فعال و ۱۲۰ واحد در حال تاسیس یا تجهیز (با پیش بینی ایجاد ۸ هزار شغل) است به عنوان یکی از شهرک‌های صنعتی نمونه در کشور شناخته می‌شود.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی     پرونده ویژه "کاسپین" بخش مقدماتی را بخوانید:   وقتی دولت زیر قول خود به تولیدکنندگان می‌زند! / قانونی که روی زمین وضع شد و روی هوا اجرا شد +فیلم   سال ۱۳۹۴ در مجلس برای خروج صنعت کشور از رکود و کمک به بخش تولید تصمیم به افزایش مشوق برای این دست از شهرک‌های صنعتی تصمیم گرفته می‌شود که میزان معافیت برای واحد‌های تولیدی از 5 سال به 10 سال ارتقا یابد و قانون آن تصویب می‌شود.  

به موجب ماده (31) قانون رفع موانع تولید رقابت­پذیرو ارتقای نظام مالی کشور، مصوب 1/2/1394، این متن، بندها و تبصره­ های آن جایگزین متن قبلی ماده (132) قانون و تبصره­ های آن شد:

ماده ۱۳۲- درآمد ابرازی ناشی از فعالیت­های تولیدی و معدنی اشخاص حقوقی غیردولتی در واحد‌های تولیدی یا معدنی که از تاریخ اجرای این ماده از طرف وزارتخانه‌های ذی‌ربط برای آن‌ها پروانه بهره‌برداری صادر یا قرارداد استخراج و فروش منعقد می‌شود و همچنین درآمد‌های خدماتی بیمارستان­ها، هتل‌ها و مراکز اقامتی گردشگری اشخاص یادشده که از تاریخ مذکور از طرف مراجع قانونی ذی­ربط برای آن‌ها پروانه بهره­برداری یا مجوز صادر می‌شود، از تاریخ شروع بهره‌برداری یا استخراج یا فعالیت به مدت پنج‌سال و در مناطق کمترتوسعه‌یافته به مدت ده سال با نرخ صفر مشمول مالیات می‌باشد.

بند د. - نرخ صفر مالیاتی و مشوق‌های موضوع این ماده شامل درآمد واحد‌های تولیدی و معدنی مستقر در شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز استان تهران و پنجاه کیلومتری مرکز استان اصفهان و سی کیلومتری مراکز سایر استان‌ها و شهر‌های دارای بیش از سیصد هزار نفر جمعیت براساس آخرین سرشماری نفوس و مسکن نمی‌شود.

همچنین مالیات واحد‌های تولیدی و معدنی مستقر در کلیه مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی به استثنای مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌های مستقر در شعاع یکصد و بیست کیلومتری مرکز استان تهران با نرخ صفر محاسبه می­شود و از مشوق‌های مالیاتی موضوع این ماده برخوردار می‌باشند.

درخصوص مناطق ویژه اقتصادی و شهرک‌های صنعتی یا واحد‌های تولیدی که در محدوده دو یا چند استان یا شهر قرار می‌گیرند، ملاک تعیین محدوده به موجب آیین‌نامه‌ای است که حداکثر سه ماه پس از تصویب این قانون با پیشنهاد مشترک وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و سازمان حفاظت محیط‌زیست تهیه و به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

 

شهریور ۱۳۹۴ در هیئت وزیران بخشنامه اجرایی این قانون مورد بررسی قرار می‌گیرد و در غیاب وزیر صنعت وقت، در عین ناباوری با ابتکار خانم ابتکار؛ رئیس وقت سازمان حفاظت محیط زیست مبنی بر اینکه دود و آلایندگی از هوا منتقل می‌شود و نه از زمین، شاخص اندازه گیری شعاع ۱۲۰ کیلوکتری از پایتخت از "زمینی" به " هوایی" تغییر می‌یابد و به این صورت فاصله شهرک صنعتی کاسپین (یک) از 125 کیلومتر از پایتخت به 116 کیلومتر تبدیل شده و از شمول این مشوق مالیاتی به طور کامل خارج می‌شود.   کارخانه محصولات چوب AGT (سرمایه‌گذار خارجی)
در واقع با تغییر یک کلمه در بخشنامه اجرایی دولت، قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقا نظام مالی کشور به هوا رفته و مشوق مالیاتی سرمایه گذاری در شهرک‌های صنعتی سه استان قزوین، قم و سمنان ازبین می‌رود و این درحالی است که صد‌ها سرمایه گذار و تولید کننده‌ی داخلی و خارجی روی این قانون مصوب شده ی کشوری حساب کرده و با انگیزه‌ی همین مشوق در این مکان‌ها میلیارد‌ها تومان و میلیون‌ها دلار سرمایه گذاری کرده اند. کارخانه محصولات چوب AGT (سرمایه‌گذار خارجی)- عکس دوم  
در ادامه شهرک‌های صنعتی استان‌های قم و سمنان با پیگیری مسئولین و نمایندگان استان خود از این بخشنامه اجرایی غلط مستثنی می‌شوند، اما واحد‌های شهرک صنعتی کاسپین قزوین علی رغم پیگیری‌های مکرر از سوی ۳ استاندار مختلف و نمایندگان خود در مجلس و نامه نگاری چند وزیر صنعت و اقتصاد به جایی نمی‌رسد و بعد از گذشت بیش از ۳ سال همچنان گرفتار این معضل مانده‌اند و البته ضمن خوشحالی از حل مشکل شهرک‌های صنعتی قم و سمنان و تایید درست بودن این مساله بسی جای تامل دارد که چگونه آن‌ها توانسته اند مستثنی شوند، اما استان قزوین با این همه درخواست و مطالبه و قول مسئولین مختلف، تا کنون حتی موفق به دریافت کوچکترین پاسخی از سوی هیئت دولت و به ویژه معاون اول رئیس جمهور نشده است! کارخانه سوپرطلایی (بسته‌بندی کره گیاهی)  
با شرایط غیر یکسان و تبعیضی که صورت گرفته آیا یک واحد تولیدی در شهرک صنعتی قزوین که باید ۲۰ درصد از سود خود را مالیات بپردازد می‌تواند در بازار مشترک با تولید کننده هم صنف خود در شهرک صنعتی قم یا سمنان که مشمول مالیات صفر است  رقابت کند؟
برای نمونه یکی از واحد‌های صنعت چاپ در شهرک صنعتی کاسپین با بیش از ۳۰ میلیارد تومان سرمایه گذاری و تجهیزات درجه یک بهره برداری را متوقف کرده و معطل رفع مشکل مالیاتی شهرک شده است بنابراین روشن است که نمی‌تواند با شرایط غیر یکسان با رقیب خود در شهرک صنعتی سمنان رقابت کند. دستگاه‌های صنعتی کارخانه صنایع چاپ- عکس اول   دستگاه‌های صنعتی کارخانه صنایع چاپ- عکس دوم
  مواد اولیه دپو شده در کارخانه صنایع چاپ- عکس سوم   پیش بینی می‌شود با درنظر گرفتن ۸ هزار شغلی که با فعال شدن ۱۲۰ واحد مثل همین چاپخانه بوجود می‌آید و پر شدن ظرفیت‌های خالی ۲۰۰ واحد تولیدی فعال در شهرک صنعتی کاسپین که منتظر تعیین تکلیف مسئله معافیت مالیاتی هستند بیش از ۱۲ هزار شغل جدید ایجاد شود که همچنان در وضعیت نامعلوم قرار دارد.
اصل ثبات قوانین و رویه‌ها یکی از اساسی‌ترین اصول سرمایه گذاری و فعالیت اقتصادی در هر کشور است لذا به هیچ وجه قابل درک نیست که با تغییر یک کلمه در بخشنامه اجرایی، اجرای یک قانون مشخص و مدون و وعده‌ی سیستم مدیریتی کشور به سرمایه گذار و بخش خصوصی که روی آن حساب کرده ازبین برود! در این نا اطمینانی آیا سرمایه گذار دیگری حاضر به سرمایه گذاری در تولید و صنعت خواهد بود؟! کارخانه تولید کارتن و محصولات بسته بندی   سرمایه گذاری خارجی که بماند! آیا حتی سرمایه دار و فعال اقتصادی داخلی حاضر است با وجود مشکلات دیگر کسب و کار و نظام بانکی و بیمه در حوزه تولید و صنعت کشور از خیر بازار‌های غیر مولد و پربازده و زودبازده و کم دردسر بگذرد و سرمایه‌ی خود را روانه‌ی تولید و صنعتی کند که دستخوش چنین مسائلی است؟ آیا رونق تولید و اشتغال با این رویه‌ها ممکن است؟ آیا اعتبار کشور عزیزمان ایران در بین سرمایه گذاران خارجی و مجامع بین المللی که با این رفتار‌های عجیب دولت مواجه می‌شوند  خدشه دار نمی‌شود؟   یکی از واحدهای صنعتی تعطیل و درحال انتظار رفع مشکل  
چطور ممکن است این همه شعار و وعده‌ی حمایت از تولید از مسئولین اجرایی و سران قوا شنیده شود و در عین حال صدای چند ده واحد تولیدی نمونه که مورد بی مهری و ظلم قرار گرفته اند بعد از گذشت ۳ سال به جایی نرسد؟!
چطور می‌توان باور کرد که معاون اول رئیس جمهور به عنوان دومین مقام اجرایی کشور و رئیس ستاد اقتصاد مقاومتی که در هر تریبونی حمایت قاطعانه از تولید و صنعت را اولویت خود و دولت می‌داند بعد از ۳ سال به هیچ یک از نامه‌ها و درخواست‌های نمایندگان مجلس و ۳ استاندار قزوین و چند وزیر اقتصاد و صنعت واکنشی نشان ندهد؟!   برای نمونه به نامه و تاریخ آن که از سوی وزرای اقتصاد و صنعت وقت به معاون اول رئیس جمهور ارسال شده و درخواست رسیدگی با قید فوریت به آن شده است توجه کنید.  
چطور وزیر صنعتی که تنها راه نجات کشور را رونق فعالیت‌های مولد و رشد بخش صنعت می‌داند و خود را موظف به رفع موانع تولید معرفی کرده و این روزها بر تقویت نهضت داخلی سازی صنایع تاکید می‌کند در طول مدت خدمت خود برای رفع این معضل نتوانسته است کاری کند؟!
در همین دیدار اخیر دانشجویان و دانش آموزان با رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه تورم و مشکلات اقتصادی کشور به مردم فشار می‌آورد فرمودند که اگر بخواهیم این مشکلات برطرف شود تنها راه این است که به مسئله تولید ملی بپردازیم و در همین خصوص وزیر محترم صنعت مرا خرسند کرد و به بنده قول داد هر جایی و هر واحد تولیدی صنعتی که دچار مشکل شده و بخواهد تعطیل شود ما سراغش می‌رویم و نمی‌گذاریم تعطیل شود و این عالی است و باید پای این قول بایستند.   کد ویدیو دانلود فیلم اصلی
پس بسم الله، این گوی و این میدان! منتظریم ببینیم که جناب آقای رحمانی وزیر محترم صنعت به این قول خود عمل می‌کنند و به مشکل مالیاتی شهرک صنعتی قزوین و ده‌ها واحد تولیدی صنعتی ورود کرده و با حذف کلمه "هوایی" از بخشنامه اجرایی و یا مستثنی کردن استان قزوین همانند قم و سمنان آن را به سرعت حل می‌کنند یا همچنان شاهد تعطیلی و معطل ماندن سرمایه گذاری و متوقف شدن توسعه کارخانجات این شهرک صنعتی نمونه و از دست رفتن 12 هزار شغل خواهیم بود!
در صورت عدم پاسخگویی معاون اول محترم ریاست جمهوری و وزیر محترم صنعت و رسیدگی به مشکل این تولیدکنندگان زحمتکش در بخش بعدی پرونده در هفته‌ی آتی تمامی نامه نگاری‌ها و پیگیری‌های مذکور و سایر مصاحبه ها و ابعاد دیگری از پرونده را منتشر خواهیم کرد.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: شهرک صنعتی کاسپین قزوین رونق تولید وزارت صنعت جهانگیری ابتکار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۴۵۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛مدیرعامل شرکت‌شهرک‌های صنعتی لرستان گفت:در منطقه ویژه اقتصادی ازنا،اولین سرمایه‌گذاری خارجی جذب شد و این موضوعی بود که در سال‌های گذشته شاهد آن نبودیم.
فرزاد محمدی افزود:طرح فروسیلیس منگنز ازنا پیشرفت بسیار خوبی دارد و تا دو یا سه ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی گفت:این سرمایه‌گذار چینی پروژه فروسیلیس منگنز را در ازنا در حال احداث دارد و پیشرفت بسیار خوبی دارد که تا چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید.
فرزاد محمدی با بیان اینکه توسعه فناوری یکی از زیرپروژه‌های اصلی شرکت شهرک‌های صنعتی لرستان است، افزود:برای  رفع موانع تکنولوژی و فنی، واحدهای صنعتی احیا شده که وطیفه و رسالت آن شناسایی نیازهای فناورانه است که فن‌بازار در استان تشکیل شد.
مدیرعامل شرکت‌ شهرک‌های صنعتی لرستان گفت:هم اکنون نیازهای فناوری چندین واحد صنعتی در استان شناسایی و مرتفع شدند.
وی گفت:در استان چندین واحد صنعتی دانش‌بنیان شده و با حمایت‌های مالی واحدهای تحقیق و توسعه مورد حمایت قرار گرفته شده‌اند.




دیگر خبرها

  • به نتیجه رسیدن حداقل ۱۰ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صنعتی و معدنی در کرمانشاه
  • محصولات بیش از ۱۳۰ واحد صنعتی در نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی
  • بهره‌برداری از طرح فروسیلیس منگنز ازنا تا چند ماه آینده
  • بازدید هیئت هرمزگانی از نمایشگاه صنعت پلاستیک چین
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی
  • طرح به کارگیری زندانیان رای باز در واحد‌های تولیدی ورامین
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ  
  • تحویل زمین به آبکاران به شرط آغاز ساخت پیش‌تصفیه