Web Analytics Made Easy - Statcounter

جهان به این سو حرکت می‌کند که به هر نحوی از محیط زیست باقی مانده محافظت کند و استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر یکی از این راه‌ها می‌باشد.

گروه فناوری خبرگزاری دانشجو؛ حمیده آقاجانی – هنوز هم معلوم نیست دقیقا چه کسی برق را اختراع کرده است، اما سرآمدان این حوزه ادیسون و تسلا هستند. افرادی که با الهام از طیعت و استفاده از تکنولوژی‌های زمان خود توانستند روشنایی را به خانه‌ها بیاورند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
انرژی که به سرعت توسعه یافت و توانست در صنایع و زندگی مردم جای خود را باز کند.

تولید انرژی برق خصوصا از آب علاوه بر مشکلات موجود هزینه بالایی دارد، از سوی دیگر با توسعه جوامع تامین نیاز برق از منابع آبی بسار محدود بود در نتیجه محققان به این فکر افتادند که علاوه بر منابع آبی از سایر انرژی‌های طبیعی و رایگان مثل انرژی خورشید و یا باد برای تامین الکتریسیته و برق به عنوان یکی از انرژی‌های پاک استفاده کنند.

گذرتان به شمال کشور اگر خورده باشد حتما از کنار سد منجیل عبور کرده‌اید. در کنار این سد صحنه زیبایی از توربین‌های سفید رنگ و بسیار بزرگ را خواهید دید که گاهی پَره‌های آن در حال چرخ هستند و تصاویر زیبایی را برای مسافران به نمایش می‌گذارد، اما می‌دانیم که این توربین‌ها جنبه توریستی ندارند بلکه گردش هر کدام از آن‌ها انرژی برق تولید می‌کند.

شاید شنیدن کلمه مزرعه شما را یاد زمین‌های کشاورزی بیاندازد، اما مزارع بادی زمین‌های بزرگی هستند که در مناطق بادخیز قرار دارد و توربین‌های بزرگ در آن تعییه می‌شود و همانطور که گفته شد شدت میزان وزش باد در ساخت مزارع بادی برای تولید انرژی پاک اهمیت ویژه‌ای دارد.     از آنجا که سوخت‌های فسیلی در اختیار بسیاری از کشور‌ها نیست در نتیجه کشور‌های بسیاری به تولید انرژی بادی روی آورده‌اند و بر اساس آمار منتشر شده آمریکا، آلمان و چین بیشترین مگاوات تولیدی در جهان به وسیله‌ی نیروگاه بادی را در اختیار دارند. مهمترین مزیت استفاده از انرژی بادی نسبت به سوخت‌های فسیلی عدم ایجاد آلودگی و تجدید پذیری است؛ همچنین این توربین‌ها نیازی به سوخت ندارند؛ بخشی از تقاضای انرژی برق را تامین می‌کنند و به دلیل رایگان بودن انرژی و کمتر بودن قیمت انرژی نسبت به سوخت‌های فسیلی باعث می‌شود تا دولت‌ها سرمایه گذاری کمتری کرده و هزینه‌های جاری آن‌ها در تامین انرژی مقرون به صرفه‌تر است. امروزه بسیاری از کشور‌ها به این جهت که در تامین انرژی برق در مزارع بادی از آب استفاده نمی‌شود از آن به عنوان دوست‌دار محیط زیست یاد می‌کنند.

کشور ما از نظر منابع طبیعی یکی از غنی‌ترین بخش‌های کره زمین است و از همه انرژی‌ها می‌توان به سادگی بهره برد. در گذشته ایران یکی از کشور‌هایی بود که از آسیاب‌های بادی بهره می‌برد و حالا توربین‌های بادی جای این آسیاب‌ها را گرفته‌اند و بر اساس مطالعات زمین‌شناسی در کشور تا سال ۱۳۹۴ تنها در ۲۶ منطقه از کشور (شامل بیش از ۴۵ سایت مناسب) میزان ظرفیت اسمی سایت‌ها، با در نظر گرفتن یک راندمان کلی ۳۳٪، در حدود ۶٫۵۰۰ مگاوات می‌باشد و این در شرایطی است که ظرفیت اسمی کل نیروگاه‌های برق کشور در حال حاضر حدود ۷۴ ٫۰۰۰ مگاوات می‌باشد.   سال‌هاست مسئولین کشور به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده از سوخت‌های فسیلی دیگر مقرون به صرفه نیست در نتیجه تلاش می‌کنند انرژی‌های پاک را جایگزین آن کنند در نتیجه ایران پس از عضویت در مجمع جهانی انرژی بادی مبالغ زیادی را در زمینه انرژی تجدیدپذیر برق بادی، سرمایه‌گذاری کرده است و سه استان گیلان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی پرچمداران تامین انرژی برق از باد هستند.  

با برون سپاری ساخت توربین‌های تامین کننده انرژی برق در مزارع بادی موجب رونق و توسعه شرکت‌های دانش بنیان نیز می‌شود و معاونت علمی این مهم را فراهم کرده است. «ایجاد اشتغال در یک صنعت دانش بنیان مستقل از نفت دستاورد‌های مهمی برای کشور به همراه دارد که منجر به رهایی از وابستگی و خودکفایی کشور می‌شود. در این زمینه طرح‌های کلان ملی فناوری با استفاده از توان و تخصص نیروی‌های کارآزموده در حوزه‌های مختلف با حمایت مرکز طرح‌های کلان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری انجام می‌شود. طرح کلان ملی فناوری "طراحی و ساخت توربین بادی ۲۵۰ کیلووات" یکی از آن‌ها است.»   احد ضابط مجری توربین بادی ۲۵۰ کیلووات برای تولید برق تجدیدپذیر در این خصوص اظهار می‌کند: بر مبنای سند چشم انداز توسعه ۱۴۰۴، با توجه به کاهش ذخایر سوخت فسیلی، حفظ و نگهداری محیط زیست و نیاز روزافزون کشور به بهره‌گیری از انرژی‌های نو، بازار نیروگاه بادی در ایران رو به شکوفایی است و ورود به این بازار آینده روشنی را در بلندمدت برای سرمایه گذاران به دنبال دارد.

ضابط استفاده از تجربه و دانش فنی ایجاد شده برای تولید اقتصادی توربین بادی و زمینه‌سازی برای تولید توربین‌های بادی با اندازه بزرگتر را هدف اصلی اجرای این طرح می‌داند و معتقد است: مزیت‌های استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر و همچنین جهت‌گیری کشور در حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد بدون نفت از جمله دلایل و ضرورت‌های اجرای اینگونه طرح‌ها خواهد بود.

بدون شک ایران ظرفیت استفاده از انرژی‌های طبیعی را به کمک نیروی جوان و خلاق خواهد داشت و اگر این فضا برای شرکت‌های دانش بنیان فراهم شود در سال‌های نه چندان دور شاهد خواهیم بود که انرژی‌های پاک جای انرژی‌های فسیلی را خواهد گرفت.  

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مزارع بادی انرژی های تجدیدپذیر توربین بادی شرکت های دانش بنیان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۴۶۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای

امیر عبدوس درباره راهکارهای کاهش اثرات مخرب کیسه‌های پلاستیکی بر محیط زیست اظهارکرد: یکی از موضوعات مهم در این زمینه اهمیت تفکیک پسماند از مبدا و تحویل آن به به مراکز مجازی است که در ماه‌های اخیر از طریق برنامه های کاربردی اقدام به خرید پسماندهای قابل بازیافت شهروندان می‌کنند چراکه این کار به مراتب هزینه‌های کمتری نسبت به تفکیک آن‌ها در مقصد دارد.

وی یکی از راه‌های کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی را به همراه داشتن کیسه‌های چند بار مصرف یا پارچه‌ای برای خرید ذکر کرد و گفت: اگر هنگام خرید ناگزیر به استفاده از کیسه‌های پلاستیکی بودیم، تلاش کنیم از کیسه‌های کمتری استفاده کنیم.

عبدوس درباره اقدامات سازمان محیط زیست برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی توضیح داد: این سازمان در نخستین گام با همکاری وزارت صمت و فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بر اساس آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی تلاش کرده است طی هفته زمین پاک (۳ تا ۹ اردیبهشت‌) کیسه‌های پلاستیکی به‌طور رایگان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای توزیع نشود تا مردم به استفاده از کیسه‌های چند بار مصرف و پارچه‌ای برای خرید ترغیب شوند.

مدیر کل دفتر مشارکت‌های مردمی و مسئولیت اجتماعی سازمان حفاظت محیط زیست در پاسخ به این پرسش که آیا پیش از این فروشگاه‌های زنجیره‌ای هیچ مبلغی را برای ارایه کیسه‌های پلاستیکی به مشتریان دریافت نمی‌کردند، پاسخ منفی داد و تصریح کرد: هزینه صرف شده برای ارایه این کیسه‌ها در حاشیه سود فروشگاه‌ها لحاظ می‌شد بنابراین قرار است طی هفته زمین پاک این مبلغ در فاکتور خرید لحاظ شود تا کسانی که از کیسه برای حمل خریدهای خود استفاده می‌کنند از مبلغ پرداخت شده برای آن اطلاع یابند این در حالیست که علت تمایل مردم برای خرید از برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، کیفیت بالای کیسه‌های پلاستیکی آن‌هاست.

وی اضافه کرد: در این شرایط تلاش می‌شود با اجرای طرح آزمایشی ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای اثرات مخرب کیسه‌های پلاستیکی بر محیط زیست کاهش یابد.

عبدوس درباره علت استفاده کم از بیلبوردهای شهری برای اطلاع‌رسانی در زمینه این طرح و پیامدهای مصرف کیسه‌های پلاستیکی برای محیط زیست اظهارکرد: شهرداری تهران در یک حرکت سراسری از بیلبوردهای شهری برای اطلاع‌رسانی درباره برنامه کاربردی نوماند - که به منظور جمع‌آوری پسماند خشک شهروندان طراحی شده است- استفاده می‌کند. با بهره‌گیری از این نرم‌افزار کاربردی مردم پسماند خود را به پیمانکاران دارای مجوز تحویل می‌دهند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود سازمان محیط زیست برای طرح ممنوعیت یک هفته‌ای عرضه کیسه‌های پلاستیکی علاوه بر رسانه‌های تصویری و مکتوب از ظرفیت بیلبوردهای شهری هم استفاده می‌کرد، اذعان کرد: این نظر، درست است البته اقدامات ما در این زمینه تازه شروع شده است و به‌طور قطع در مراحل بعد از ظرفیت بیلبوردهای شهری بیشتر بهره خواهیم برد.

عبدوس در پایان تاکید کرد: برای کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در هماهنگی کامل با اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران و سازمان مدیریت پسماند این شهرداری هستیم، با این حال برای اطلاع‌رسانی و فرهنگ‌سازی در این زمینه از همه رسانه‌ها استمداد می‌طلبیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • جزییات طرح ممنوعیت عرضه رایگان کیسه‌های پلاستیکی در فروشگاه‌های زنجیره‌ای
  • تصفیه خانه فاضلاب شهر خوی، نیازمند نیروگاه انرژی های تجدید پذیر
  • شهرداری مشهد ۴ نیروگاه خورشیدی احداث می‌کند
  • مداوای بچه کفتار توسط مرد دوست دار محیط زیست
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟
  • چگونه کشور‌های جهان از خورشید طلا و از باد پول می‌سازند؟!
  • سلامت جامعه در گرو کاهش مصرف پلاستیک و سیگار
  • ساخت ۳۰ دستگاه برج و قطعات فنی توربین بادی در ماشین‌سازی اراک
  • اجرای مصوبه کاهش مصرف پلاستیک در قزوین
  • افزایش کارایی توربین بادی با بال پرنده