Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان،  محبعلی سیستانی سرپرست اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان اظهار داشت: هم‌اینک بیش‌از چهار هزار هکتار اراضی در گواتر و هزار و ۵۰۰ هکتار در رودیک آماده واگذاری به سرمایه‌گذاران برای کشت میگو است و در سایر نقاط نیز در حال مطالعه و ایجاد زیرساخت‌ها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او  افزود: آب و هوای سواحل مکران در جنوب سیستان و بلوچستان به سبب نزدیکی به خط استوا نسبتا گرم و مرطوب و بر اثر باد‌های موسمی مونسون متعادل است و همین وضعیت زمینه لازم را برای آبزی پروری فراهم کرده و به نوعی می‌توان گفت چابهار و کنارک بهشت آبزی پروری ایران است.

سرپرست اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان با بیان اینکه در هر هکتار پرورش میگو یک اشتغال مستقیم و ۲ اشتغال غیرمستقیم ایجاد می‌شود، خاطرنشان کرد: میگو ارزش صادراتی، ارز آوری، برگشت سریع سرمایه و بازار پسندی بالایی نسبت به سایر آبزیان دارد و طول هر دوره پرورش میگو در چابهار ۸۵ تا ۱۲۰ روز است.

او  گفت: چابهار و کنارک ۳۱ درصد صید کل کشور،۳۶ درصد صید آب‌های جنوب کشور، ۲۰ درصد کل تولید آبزیان کشور (صید و آبزی پروری)، رتبه دوم صید در اقیانوس هند بعد از اندونزی و رتبه نخست صید در غرب اقیانوس هند را داراست.

سیستانی بیان کرد: در خصوص ٢ دوره پرورش میگو در سال با سرمایه‌گذاران و بهره برداران بحث و تبادل نظر شده و در نهایت مقرر شد بهره‌برداران پیشنهادات و طرح‌های خود را در این خصوص به مرکز تحقیقات شیلات آب‌های دور چابهار ارائه کنند تا بررسی‌های لازم توسط تیم تحقیقات انجام شده و نهایتا تحقیقات تا آذر سالجاری نتیجه را به شیلات و کارگروه اعلام کند تا تصمیمات لازم در این خصوص گرفته شود.

او به برگزاری نشست کارگروه فنی میگوی سیستان و بلوچستان در چابهار اشاره کرد و افزود: در این نشست مشکلات حوزه پرورش میگو بررسی و پیشنهادات برای بیمه اجباری مزارع میگو ارائه شده و موضوع پایلوت پرورش ۲ دوره میگو در سال بررسی‌ها و جمع بندی و الزامات بهداشتی برای پرورش سال آینده در حال انجام است.

سرپرست اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان درباره حمایت از تولیدکنندگان میگو اظهار داشت: با توجه به اینکه بیمه اجباری شده باید تعرفه آن در تمام کشور یکسان شود و برای این استان نیز رعایت شود تا سرمایه گذار ضرر نکند.

او گفت: همچنین روند پرداخت غرامت اصلاح شود و در خصوص ارزیابی خسارت نظر دامپزشکی به عنوان دستگاه متولی مباحث بهداشتی ملاک عمل قرار گیرد و هزینه و تعرفه بیمه محصولات آبزی طوری که برای پرورش دهندگان بیمه کردن جذابیت داشته باشد کاهش یابد.

سیستانی ادامه داد: در نشست‌های مختلف از ۱۱ بندر صیادی و ماهیگیری سیستان و بلوچستان مسائل و مشکلات بررسی و دستورات لازم برای رفع آن‌ها صادر شده و برخی نیز نیاز به اعتبار برای نوسازی، بهسازی ولایروبی دارند که امیدواریم مشکلات آن‌ها مرتفع و منجر به افزایش اشتغال و تولید شود.

او  افزود: مرکز تکثیر آبزی پرور چابهار واقع در جاده کنارک از ظرفیت‌های خوب برای تامین بچه میگو و ماهی است و امیدواریم هر سال شاهد افزایش تولید، تکثیر و پرورش آبزیان باشیم.

سرپرست اداره‌کل شیلات سیستان و بلوچستان به ظرفیت این استان در بحث تولید تن ماهیان اشاره کرد و اظهار داشت:چابهار و کنارک تامین کننده ۷۰ درصد ت ماهیان کشور هستند.

او تصریح کرد: امسال نشست‌های مختلفی بین نمایندگان جامعه صیادی و نمایندگان برند‌های اصلی کنسروسازی کشور با محوریت شیلات در تهران برگزار و برای نخستین بار تفاهم‌نامه‌ای در خصوص تثبیت قیمت تن ماهیان منعقد شده است.

سیستانی گفت: وضعیت تخلیه صید شناور‌های لنج حامل تن ماهیان در سالجاری خوب ارزیابی می‌شود و امیدواریم امسال شاهد رتبه خوب صید در کشور باشیم.

او  بیان کرد: هزینه‌های صیادی در سال‌های اخیر بطور قابل توجهی بالارفته و صیادان با پرداخت هزینه‌های گزافی به دریا می‌روند، ولی متاسفانه بعداز برگشت از دریا همواره با کاهش شدید قیمت مواجه هستند که امسال اداره کل شیلات سیستان و بلوچستان نشست‌های متعددی با صیادان، عاملان و کارخانه‌داران بزرگ کنسرو سازی کشور برگزار کرده تا راهکار مناسبی جهت تثبیت قیمت ارائه شود.

انتهای پیام/ع

پرورش میگو در کنارک

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت جهاد کشاورزی شیلات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۵۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برای حل مشکل مسکن کارگران از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده شود

استاندار سیستان و بلوچستان، گفت: از ظرفیت شرکت‌های تعاونی برای حل مشکل مسکن کارگران استان استفاده شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، محمد کرمی صبح امروز در نشست با نمایندگان تشکل‌های کارگری و اعضای ستاد گرامیداشت هفته کار و کارگر استان سیستان و بلوچستان، اظهار داشت: برای ساخت مسکن در سیستان و بلوچستان محدودیتی برای تأمین زمین وجود ندارد و تشکل‌های کارگران با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها می‌توانند مشکل مسکن جامعه هدف خود را حل کنند.

وی با تأکید بر اینکه شهرداری‌ها نباید به کارگران خود بدهکار باشند افزود: بر اساس گزارش‌ها میزان معوقات کارگران در سیستان و بلوچستان از شش به سه ماه کاهش پیدا کرده است و باید تلاش کرد این میزان هم به صفر برسد.

استاندار سیستان و بلوچستان در ادامه به اجرای طرح‌های زیربنایی و توسعه ای در استان اشاره کرد و گفت: توانمند‌سازی‌ نیروی انسانی از ضروریات سیستان و بلوچستان است، چراکه کار با تجهیزات جدید و فنی، نیروی کار ماهر می‌خواهد.

کرمی بیان کرد: کار و تلاش عبادت است و افراد در جایگاه‌های مختلف نباید از کار کردن خسته شوند.

وی افزود: رشته‌های درسی آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها باید متناسب با نیازهای استان بومی‌سازی شوند تا افراد پس از فراغت از تحصیل بتوانند صدها شغل ایجاد کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برای حل مشکل مسکن کارگران از ظرفیت تعاونی‌ها استفاده شود
  • ادامه ارسال کمک‌های امدادی سپاه‌ به مناطق سیل زده جنوب سیستان وبلوچستان
  • دانشکده علوم پزشکی چابهار از نظر مالی مستقل شد
  • معرفی ظرفیت‌های تولیدی وصادراتی سیستان وبلوچستان درنمایشگاه اکسپو
  • لرستان؛ فرصت تولید و تجارتِ صنعت شیلات
  • ارزش ۲ هزار و ۲۱۰ میلیاردی پرورش ماهی در قفس قشم
  • تویوتا ۱۲۰ میلیاردی در چابهار توقیف شد
  • بندر چابهار در آینده نزدیک یک بندر ریل پایه خواهد شد
  • نمایشگاه اکسپو فرصتی برای ارائه ظرفیت‌های سرمایه گذاری سیستان و بلوچستان
  • ظرفیت‌های صادراتی سیستان و بلوچستان کانون توجه سرمایه گذاران