Web Analytics Made Easy - Statcounter

کارشناس اقتصادی گفت: قطعا باید دهک‌های ثروتمند در یارانه‌های نقدی حذف شوند و این مسیر باید ادامه پیدا کند و باید دولت اگر می‌تواند سرعت این اقدام را بیشتر کند و رسانه‌ها هم باید همراهی کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مهدی رعنایی در گفتگو با خبرنگار یزدرسا، پیرامون بحث حذف یارانه ثروتمندان توسط دولت گفت: قطعا باید این اتفاق بیفتد و البته باید خیلی وقت پیش این اتفاق می‌افتاد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در حال حاضر دولت شروع به شناسایی دهک‌های پردرآمد از طریق اطلاعاتی که در سامانه‌های مختلف دارد کرده است و آرام آرام دارد یارانه آن‌ها را حذف می‌کند که این امر مطلوبی است. 

  دولت با حذف یارانه ثروتمندان می‌تواند بخشی از کسری بودجه‌اش را جبران کند وی افزود: به نظر من رسانه‌ها و نخبگان و اقتصادانان هم باید در این زمینه با دولت همراهی کنند که این اتفاق بیفتد، تا هم ثروتمندانی که نیاز ندارند نابجا یارانه نگیرند و هم اینکه در این شرایط تحریم نفتی و مشکلاتی که برای کشور وجود دارد و با توجه به کاهش درآمدها و کسری بودجه دولت این اقدام خودش زمینه‌ای شود تا بخشی از کسری بودجه دولت پوشش داده شود.    این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: قطعا باید دهک‌های ثروتمند در یارانه‌های نقدی حذف شوند و این مسیر باید ادامه پیدا کند و باید دولت اگر می‌تواند سرعت این اقدام را بیشتر کند و رسانه‌ها هم باید همراهی کنند. رعنایی خاطرنشان کرد: در بخش یارانه‌های غیرنقدی مانند سوخت، انرژی، برق، گاز و... دولت باید به سمتی برود که اصلاح الگوی مصرف را جدی بگیرد و روی مصارف بیشتر از الگوی مصرف، مالیات‌های شدید وضع کند یا قیمت‌ها را به شدت بصورت تصاعدی بالا ببرد که آن دهک‌های برخورداری که دارند از یارانه استفاده می‌کنند آن یارانه اضافی که در وضعیت فعلی از آن استفاده می‌کنند دیگر شامل‌شان نشود و این کار هم شدنی است.   اقشار پرمصرف نباید یارانه اضافی دریافت کنند وی عنوان کرد: ما یک حدی از الگوی مصرف داریم که این الگوی مصرف تقریبا اکثریت افراد جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهد و اکثریت افراد جامعه هم قشر متوسط و پایین‌تر هستند، لذا آن اقلیتی که دارند چندین برابر الگوی مصرف، مصرف می‌کنند را طبعا دولت باید قیمت‌های خیلی بالا بگیرد و یارانه‌های نابجایی که دارند استفاده می‌کنند نباید به آن‌ها تعلق بگیرد و این خودش ابزاری برای جبران کسری بودجه دولت است.   وی در پاسخ به این سئوال که آیا در صورت حذف یارانه ثروتمندان می‌توان به یارانه دیگر اقشار  اضافه کرد، اظهار داشت: امسال به خاطر کاهش درآمدهای نفتی یکی از مشکلات اصلی دولت کسری بودجه است و کسری بودجه هم اگر منجر به چاپ پول شود تورم ایجاد می‌کند و اولین قربانی تورم هم اقشار ضعیف جامعه هستند؛ لذا دولت باید اولویت اولش پوشش کسری بودجه باشد، بعد از پوشش کسری بودجه اگر درآمدی ایجاد شد نباید به یارانه نقدی اضافه کند بلکه گروه‌هایی که تحت پوشش سازمان‌های حمایتی هستند و زندگی‌شان خیلی دچار مشکل است اگر درآمد اضافه‌ای بود باید به آن‌ها کمک کنند اما نه اینکه یارانه عامی بگذارد روی یارانه‌ها و به همه یارانه بدهد مثلا اینکه ده هزار تومان به یارانه هر فرد اضافه شود مشکلی را از کسی حل نمی‌کند و آن پول هم از دست رفته است و حتی دیگر نمی‌شود اقشار خیلی ضعیف را هم مشکلشان را حل کرد.   انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۶۰۱۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی

در تبصره هدفمندی یارانه‌ها حدود ۶۰۰ هزار میلیارد تومان مصارف حمایتی لحاظ شده است.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، سیاست‌های حمایتی به‌عنوان نزدیک‌ترین لبه مقابله با فقر در بودجه عمومی نسبت به سال گذشته رشد اسمی پیدا کرده‌اند. اما محدودیت‌های بودجه‌ای و ادامه روند تورمی در کشور باعث شده که به‌مرور یارانه نقدی و مستمری نهاد‌های حمایتی با کاهش کفایت رو به‌رو شوند به این معنی که این مبالغ حمایتی تکافوی تأمین نیاز‌های اولیه زندگی فقرا را ندارند. یکی از دلایل عدم کارایی سیاست‌های حمایتی، وسعت جمعیت گروه‌های هدف حمایت است که به نظر می‌رسد سخاوتمندانه انتخاب‌شده‌اند. این در حالی است که این آرایش از سیاست‌های حمایتی با اقتضائات بودجه‌ریزی و اقتصادی کشور همخوانی ندارد.

از سوی دیگر سقف منابع هدفمندی یارانه‌ها در تبصره مربوطه ۷۵۸.۸ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که ۷۹ درصد از کل مصارف یعنی ۵۹۹.۶ هزار میلیارد تومان برای اهداف حمایتی در نظر گرفته شده‌است.

این رقم در مقایسه با اعتبار ۴۸۵ هزار میلیارد تومانی مصارف حمایتی قانون سال ۱۴۰۲ حدود ۲۳ درصد رشد داشته است. اعتبارات یارانه نان، پرداخت مستمری خانوار‌های تحت پوشش سازمان بهزیستی و پرداخت مستمری خانوار‌های تحت پوشش کمیته‌امداد امام‌خمینی (ره) به‌ترتیب بیشترین رشد اعتبارات را در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ نسبت به سال گذشته داشته‌اند.

دیگر خبرها

  • ۱۶۱ هزار میلیارد تومان یارانه برای نان
  • رشد ۲۳ درصدی منابع ۶۰۰ هزار میلیاردی بودجه، برای مصارف حمایتی
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از حمله و آزار و اذیت پلیس آمریکا علیه دانشجویان
  • خط و نشان تند رئیسی برای بانک‌ها / انتقاد از برحورد پلیس آمریکا با دانشجویان
  • رئیسی: بانک هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد | مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • بانک‌هایی که مقررات را رعایت نکنند منحل خواهند شد/ مطلقا به فساد و مفسد رحم نمی‌کنیم
  • دولت توانسته بخش قابل توجهی از اهداف خود برای رفع ناترازی‌ها و مشکلات اقتصادی را محقق کند
  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مروری بر بودجه در سال ۱۴۰۳؛ دست دولت در جیب مردم برای جبران کسری!
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند