وحدت قدرت چانهزنی اسلام را در جهان افزایش میدهد/ با فرقه فرقه بودن راه به جایی نمیبریم
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۲۷۲۲۶
حجتالاسلام دلیر با بیاناینکه تحقق وحدت در گروی معرفت است، گفت: وحدت قدرت جهان اسلام را بالا برده و توان چانهزنی آن را در دنیا افزایش میدهد. با فرقه فرقه بودن راه به جایی نمیبریم.
خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه: همبستگی میان مسلمانان نه از آن جهت که فقط یک شعار باشد بلکه از آن روی که از اهداف نخستین پیامبر اسلام(ص) بود و همواره حضرت(ص) و اهل بیت شان بر آن تاکید داشتند از اهمیت مضاعفی برخوردار است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
از این رو، و در آستانه هفته وحدت اهمیت این دکترین را با حجت الاسلام «بهرام دلیر»، عضو هیات علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی به بحث و گفت وگو گذاشته ایم که در ادامه حاصل آن را می خوانید:
اساسا نیاز امروز امت اسلام به وحدت از چه باب است؟
بحث تحقق وحدت و ضرورت آن، در گروی معرفت به وحدت است، یعنی باید شناخت به وحدت وجود داشته باشد اما هنوز که هنوز است شناخت درستی از وحدت در میان مذاهب اسلامی ایجاد نشده است، وحدت در میان نخبگان یک مدل و در میان عوام به گونه ای دیگر تعریف شده است، باید همه مذاهب اسلامی به این شناخت دست یابند که مصلحتشان در گروی وحدت است.
وحدت در جامعه اسلامی قدرت را فزونی می بخشد و هژمونی قدرت با وحدت بیشتر حفظ است تا با تفرقه، تفرقه عامل تضعیف است، کدام مسلمان است که بداند و معرفت یابد که تفرقه عامل تضعیف است و با این همه بر طبل تفرقه بکوبد، قطعا اگر فهم و معرفت آن را داشته باشد صد در صد از هر گونه تفرقه پرهیز می کند اما چون نمی داند، به طبل تفرقه میکوبد.
آیا وحدت صرفا در جهان اسلام دنبال می شود یا جهان به این ضرورت پی برده است؟
اتحادیه اروپا به یک نوع وحدت رسیده و مرزها در میان شان برچیده شده است چون اعضای اتحادیه بر این باورند که مصلحت شان در گرو اتحادشان است. مثال دیگر اتحادیه های صنفی هستند که با وجود تنوع مغازه ها و با گرایش های متعدد فکری باز هم یک اتحادیه دارند لذا ضرورت وحدت از آن جهت است که عزت آور و شوکت آور است و قدرت جهان اسلام را بالا برده و از سوی دیگر قدرت چانه زنی را در دنیا افزایش می دهد.
چرا به سازمان کشورهای غیرمتعهد که بیش از صد کرسی را به خود اختصاص داده این قدر اهمیت می دهند؟ چون قدرت چانه زنی را در روابط بین المللی بالا می برد، وقتی که بدانند این جنبش دارای صد کرسی است و صد دولت به آن گرایش دارد قطعا حرف شنوی دیگران بیشتر می شود و گوش شنوا برای مراکز صاحب قدرت بیشتر است تا مرکز ضعیف، در نتیجه در بحث مذاهب اسلامی، شافعی، مالکی، حنبلی، جعفری و فرقه های دیگر در جهان اسلام، فرقه فرقه بودن هرگز راه به جایی نمی برد.
مثال ساده که امروز درگیر آن هستیم، امنیت خلیج فارس است، وقتی که کشورهای منطقه با هم باشند امنیت بیشتر تامین است، کویت یا امارات به تنهایی چه کار می خواهد بکند؟ کشورهای کوچک که در اطراف خلیج فارس هستند هیچ کدام به تنهایی کاری نمی توانند بکنند حتی ایران با همه بزرگی و عظمتی که دارد نمی تواند همه کارها را انجام دهد، همه کارها از همگان بر می آید.
اکنون در دنیای امروز و در حوزه اندیشه و تفکر کاری که جهان اسلام با وحدت می تواند انجام دهد تبعا متفاوت با زمانی است که هر کس بر طبل خودش بکوبد. بنابراین وحدت نیاز است اما وحدتی که در گروی معرفت باشد.
چرا جوامع اسلامی با وجودی که الگوهای مختلفی در تحقق امر وحدت داشتند باز هم به این هدف نرسیدند؟
ببینید، در زمان فردی مثل سید جمال، پیچیدگی های جامعه امروز وجود نداشت، بحث تکفیری ها به شکلی که امروز مطرح است آن زمان نبود. سید جمال حرفی می زد و در جهان اسلام مشتری زیاد داشت، از طرف دیگر او خود را شخصتی سیاسی معرفی نکرد بلکه به عنوان شخصتی اندیشمند و بی طرف خود را مطرح کرد لذا افغانستانی ها او را سید جمال افغانی و ایرانی ها او را ایرانی می دانند.
شخص دیگر محمد عبدو شاگرد دلباخته سید جمال و مصری است، ناصر الدین شاه هم از سید جمال به نوعی استقبال می کرد، بنابراین دشمنی با وحدت که امروز شاهد هستیم آن زمان نبود و همه نگاهشان در آن زمان یکی بود. جهان امروز همه چیز را سیاسی کرده است. یعنی دم از وحدت می زنیم اما در واقع افراد را به خودمان دعوت می کنیم که این خود رویکردی پارادوکسیکال است.
با همه تلاش هایی که شده است در جامعه کنونی مسلمین به نوعی حتی اگر وحدت شکل بگیرد پویا نیست، تحلیل در این باره چه می تواند باشد؟
همان طور که گفتم به دلیل نبود معرفت است. همین باعث می شود جوامع اسلامی از مستبدی به مستبد دیگر مبتلا شوند، بین حسنی مبارک و سیسی چه فرقی است؟
اصلا نمی گذارند فرقی ایجاد شود. اینجاست که جهان اسلام باید به معرفت برسد و به عنوان نیاز ضروری این وحدت را تلقی کند آن وقت در الازهر مصر و یا در فیضیه قم و یا در کشورهای دیگر اسلامی به تمام فرق و نخبگان آن جامعه به دیده احترام نگریسته شده و توده ها نیز پیروی می کنند.
پایان پیام/248
منبع: شبستان
کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان راهپیمایی 13 آبان مسجد کانون های فرهنگی هنری مساجد نماز جمعه 13 آبان ۱۳ آبان روز استکبار ستیزی ظهور امام زمان عج خبرگزاری شبستان وحدت اسلامی سبک زندگی اسلامی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۷۲۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
زنان نباید از تحصیل محروم شوند
شورای فقه اسلامی اتحادیه جهان اسلام روز جمعه، ۷ ثور با نشر بیانیهای بر اهمیت آموزش زنان در دین اسلام تاکید کرده است.
در این بیانیه آمده است: «این شورا توصیه میکند که کشورها و مسلمانان در سراسر جهان به زنان اجازه دهند تا دانش مفید در زمینههای مختلف را فرا گیرند و آنان را از این امر محروم نکنند.»
شورای فقه اسلامی نقش زنان در خدمت به جوامع را قابلتوجه خوانده و افزوده است که زنان و مردان جز در موارد استثنا براساس فطرتشان برابرند.
بیستوسومین اجلاس شورای فقه اسلامی وابسته به اتحادیه مسلمانان جهان امروز در شهر مکه برگزار شد و در آن بر توانمندسازی زنان برای کسب دانش مفید در زمینههای مختلف تاکید صورت گرفت.
این در حالی است که طالبان از حدود سه سال به اینسو دختران و زنان را از آموزش، تحصیل و کار در افغانستان منع کردهاند.
این گروه تا کنون برخلاف خواست بیشتر کشورهای اسلامی، مکاتب و دانشگاهها را به روی دختران بازگشایی نکردهاند.
باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان