Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-30@14:25:36 GMT

چرخه داعش و القاعده

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۲۷۷۲۰

چرخه داعش و القاعده

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش‌های خبری ایرنا، روز یکشنبه پنجم آبان ماه بود که رسانه‌ها اعلام کردند «ابوبکر البغدادی» سرکرده گروه تروریستی داعش کشته شده است. البغدادی پس از اشغال نظامی عراق از سوی آمریکا به عنوان یک تکفیری افراطی به شهرت جهانی رسید و توانست با سازمان‌دهی گروه تروریستی منسجم داعش نزدیک به یک دهه به کابوس امنیتی خاورمیانه و جهان تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

گروه داعش به سرکردگی البغدادی در روزهای اوج قدرتش در سال ۲۰۱۴ بیش از ۱۰۰ هزار کیلومتر مربع از خاک عراق و سوریه را کنترل می‌کرد و حدود ۱۲ میلیون تن زیر سلطه‌ این گروه زندگی می‌کردند. اکنون با کشته شدن البغدادی ارزیابی‌های گوناگونی در مورد موجودیت و آینده داعش منتشر شده است. بسیاری از تحلیل‌ها تاکید دارند که مرگ البغدادی را نباید پایان داعش و تروریسم ارزیابی کرد. این تحلیل‌ها واکنش اعضای این گروه را چالشی مهم برای آینده امنیت جهان معرفی می‌کنند.

 توانایی داعش برای سازگاری با شرایط جدید

به نوشته تارنمای مرکز پژوهش‌های «الجزیره» قطر، پیش از مرگ ابوبکر البغدادی نیز شماری از سرکردگان گروه داعش به هلاکت رسیدند اما این گروه توانست خود را با شرایط سازگار سازد. این موضوع نشان می‌دهد که گروه داعش احتمال مرگ سرکردگانش را در قاموس خود در نظر گرفته و مجموعه‌ای از اصول را وضع کرده است که در نتیجه آن می‌تواند خلاء ناشی از مرگ سرکردگان خود را پر کند و توازن خود را بازیابد. محیط راهبردی فرصتی را برای داعش فراهم کرده است تا شوک ناشی از مرگ البغدادی را پشت سرگذارد. تناقض‌ها و تنش‌ها میان دشمنان این گروه شکاف‌هایی را ایجاد کرده است و گروه داعش می‌تواند از این شکاف‌ها برای فراهم کردن محیطی برای رشد و قدرت‌یابی خود استفاده کند، اما دور از ذهن است که این گروه به قدرت سابق خود برگردد.

به نوشته روزنامه «العرب» چاپ لندن، «کولن کِلارکی» استاد سیاست بین‌الملل مرکز سیاسی و امنیتی دانشگاه مِلون آمریکا می گوید: مرگ البغدادی به ایجاد گروهک‌های جدیدی منجر خواهد شد که هواداران القاعده و داعش در آن گرد هم خواهند آمد. تجربه جنجال برانگیز و بی‌سابقه داعش بخش‌های پیچیده ای از اقدامات تکفیری را محقق ساخته است. نباید این موضوع نادیده گرفته شود که این گروه از دامن گروه القاعده سر بر آورده و بازگشت به دامن القاعده موضوع قابل توجیهی است. داعش و القاعده در بسیاری از موارد همدیگر را تکمیل می‌کنند و این موضوع زمینه همکاری میان آن دو را فراهم می‌کند. این همکاری می‌تواند تشکیل گروه تکفیری جدیدی را شکل دهد. داعش پس از شکست در سوریه و عراق در جست‌وجوی ایدئولوژی فکری پیشرفته‌ای است.

به نوشته روزنامه «العین» امارات، «خالد عکاشه» مدیر مرکز اندیشه راهبردی «قاهره» بر این بارو است که مرگ البغدادی نقطه عطفی در نقشه گروه‌های تروریستی در جهان است. گروه‌های تروریستی و در راس آن داعش و القاعده خود را به عنوان گروه‌های فرامرزی معرفی می‌کنند.

در ادامه می خوانیم: «دلال محمود» مدیر برنامه امنیت و مسائل دفاعی در مرکز پژوهش‌های راهبردی قاهره اعتقاد دارد سناریوهای متعددی پس از مرگ البغدادی رخ خواهد داد. شاید این موضوع سبب کاهش عملیات این گروه و فروپاشی آن به طور جزئی شود. شاید این گروه دوره کوتاهی با سستی روبرو شود و در مرحله بعد فعالیت خود را با شیوه‌ای متفاوت و بر اساس سازوکارهای جدید در پیش گیرد. داعش در مقایسه با دیگر گروه‌های تروریستی برای ادامه حضور خود می‌تواند به ائتلاف سازی با دیگر گروه‌ها وارد شود و قدرت انعطاف پذیری این گروه ها سبب می‌شود که این گروه به طور نسبی بتواند خود را با اوضاع کنونی سازگار سازد. مرگ البغدادی به دلایل بسیاری از جمله قدرت ائتلاف سازی این گروه و استفاده از این گروه به طور کامل بر روی گرگ های تنها سبب نابودی این گروه نخواهد شد و این گروه بر پایه ایدئولوژی یکپارچه‌ای عمل خواهد کرد.

به نوشته شبکه خبری «الجزیره» قطر، گروه تروریستی داعش یکی از سازمان یافته‌ترین گروه‌ها از نظر ساختار سازمانی و استحکام ایدئولوژی است. ساختار و ایدئولوژی این گروهگ از نظر ویژگی و راهبرد در بسیاری از موارد بی نظیر است. این گروه هنوز هم از قدرت جنگی و رسانه‌ای برخوردار است. تحولات میدان‌های نبرد نشان داده است که این گروه به سرعت می‌تواند خود را با تحولات میدان‌های نبرد سازگار سازد. این گروه از انعطاف پذیری بالایی برخوردار است و می‌تواند به بازسازی ساختار سازمانی خود در عرصه های نظامی، امنیتی، اداری، شرعی، رسانه‌ای بپردازد. با پایان طرح سیاسی این گروه اکنون با تکیه بر جنگ فرسایشی و جنگ‌های چریکی به تاکتیک های رزمی سنتی روی خواهد آورد.

روزنامه «القدس العربی» می نویسد: پس از مرگ البغدادی هنوز هم گروه داعش افزون بر سوریه و عراق دارای شاخه هایی در صحرای سینا، لیبی، سریلانکا، فیلیپین، کشورهای دیگری در جنوبی شرقی اسیا و آفریقا، هند، پاکستان، افغانستان است. این گروه از شیوه‌های انفجار، ترورها و دیگر شیوه‌ها در چارچوب سیاست‌های جدید خود برای دامن زدن به جنگ فرسایشی با هدف تضعیف قدرت دشمن خود و اثبات خود در رسانه‌ها در برابر هواداران خود در جهان استفاده خواهد کرد تا پیامدهای مرگ البغدادی را کم رنگ جلوه دهد.  

 ادامه حیات داعش در سایه فساد و اختناق

به نوشته تارنمای مرکز اطلاعاتی «النباء» عراق، داعش به دلیل نبود فعالیت دینی مسالمت آمیز توانسته است بسیاری از جوانان عرب و مسلمان را به سوی خود جذب کند. خلأ فکری در درک صحیح مفهوم دین و شهروندی سبب شده است داعش بسیاری از هواداران را به سوی خود جذب کند. وجود اندیشه های طایفه‌ای و اختلافات مذهبی اکنون شکاف هایی را در عرصه‌های دینی و ملی ایجاد کرده‌است. رویارویی با همه تنش ها در داخل جوامع عربی نیاز به بالاترین  سطح توافق ملی و دینی و ایجاد جوامعی برپایه مفهوم شهروندی مسالمت آمیز دارد. در چنین شرایطی می‌توان منابع مالی و انسانی این گروه ها را خشکاند.

روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در گزارشی به قلم «اسامه ابوارشید» نوشت: با مرگ ابوبکر البغدادی منطقه یکی از صفحه‌های سیاه تاریخ خود را در هم پیچیده است. اما واقعیت تلخ این است که هنوز هم صفحه‌های سیاهی در افق منطقه وجود دارد. هنوز هم نشانه‌ای از نشانه‌های بحران عمیق در منطقه وجود دارد. هنوز هم در برخی از کشورهای جهان در نتیجه سرکوب، فساد، نبود آزادی و کرامت و نبود افق روشنی برای نسل‌های آینده نشانه‌های افراط‌گرایی و زمینه فعالیت گروه های تکفیری فراهم است. داعش هنوز هم به منزله اسب تروایی است که نظام‌های سرکوبگر از آن در برابر آرمان‌های مردم کشورهای عربی استفاده می‌کنند. داعش و گروه‌های همسو با آن ساخته این نظام‌ها به شمار می آیند و این نظام‌ها با سوار شدن بر امواج فعالیت این گروه‌ها از آن برای ادامه جنایت‌ها، حماقت‌ها و انحراف‌های خود استفاده کرده‌اند و افراط‌گرایی را در جوامع تزریق کرده‌اند. این گروه‌ها با فتنه انگیزی و ویران سازی، آرمان‌ها و آرزوهای مردم منطقه را با خاک یکسان کرده‌اند. این گروه‌ها اهداف دشمنان را بر آورده‌اند و تصویر نادرستی از اسلام ارائه کرده‌اند.

العربی الجدید در ادامه آورد: به طور خلاصه می‌توان گفت البغدادی از بین رفت؛ همانطوری که پیش از وی «بن لادن» و «ابومصعب الزرقاوی» نابود شدند. اما کسی که فکر ‌کند اندیشه منحرف داعش با مرگ البغدادی از بین می‌رود در توهم به سر می‌برد. تا زمانی که بسیاری از شهروندان کشورهای عربی و مسلمان از آزادی، عدالت و کرامت محروم هستند و نظام های سرکوبگر در حال سرکوب هستند و کشورهای خارجی در امور داخلی این کشورها دخالت می‌کنند این اندیشه ویرانگر با نسخه تازه ای از وحشی گری به تجدید حیات خواهد پرداخت. اگرچه ترامپ با مرگ البغدادی جشن گرفت و بسیاری از دیکتاتوری‌های عرب به وی تبریک گفتند. اما واقعیت این است که تا زمانی که خشونت‌ها در شرق و غرب ادامه دارد و سردمداران کشورهای به خشونت های خود علیه مردم کشورهای عربی و مسلمان ادامه می‌دهند، داعش و جنایت‌های آن به شکل های مختلف ادامه خواهد داشت.

برچسب‌ها تروریسم سوریه ابوبکر البغدادی عراق افراط گرایی پروندهٔ خبری مرگ سرکرده داعش

منبع: ایرنا

کلیدواژه: تروریسم سوریه ابوبکر البغدادی عراق افراط گرایی تروریسم سوریه ابوبکر البغدادی عراق افراط گرایی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۷۷۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کامران قاسم‌پور کجای ماجراست؟

 

 به گزارش تابناک، اگر حسن یزدانی کتفش را جراحی نکرده بود، شاید او هم همراه با رحمان عموزاد و امیرحسین زارع، می‌توانست زمستان سال گذشته حضورش در سومین المپیک متوالی خود را قطعی کند.
 

در سال المپیک، چرخه انتخابی تیم ملی با تغییرات نسبتاً زیادی در مقایسه با چرخه مسابقات جهانی سال‌های اخیر دنبال شد که مهم‎‌ترینِ آن، ورود زودهنگام عنوان‌داران جهان به چرخه و تعیین تکلیف زودتر آن‌ها برای حضور در پاریس بود.

حسن یزدانی، اما در بازگشت از بازی‌های آسیایی کتفش را به تیغ جراحی سپرد، علیرضا دبیر همان وقت با بیان این مطلب که ورزش ایران کمتر جراحی کتف موفق داشته، تلویحاً به این نکته اشاره داشت که پیش از حضور در المپیک، باید وضعیت کتف رکورددار مدال در کشتی ایران مشخص شود و سپس بار دیگر به عضویت تیم ملی درآید. کشتی‌گیری که هیچ وقت از مسابقه انتخابی فرار نکرده و شهامت رویارویی با هر حریفی را داشته است. این بار چرخه انتخابی تیم ملی در وزن ۸۶ کیلوگرم در غیاب یزدانی تا مسابقات قهرمانی آسیا دنبال شد.

یزدانی اگر جراحی هم نکرده بود، مجوز غیبت در مسابقات قهرمانی کشور را به واسطه نقره جهانی و طلای بازی‌های آسیایی‌اش داشت، اما باید همراه با نفر اول کشور که هادی وفایی‌پور بود به زاگرب می‌رفت که این اتفاق رخ نداد و باتوجه به سوابق درخشان، شرایط ویژه‌ای برای او در چرخه المپیک لحاظ شد.

در واقع در ۸۶ کیلوگرم هرچند وفایی‌پور کشتی‌گیر حاضر در صحنه بوده و در تورنمنت یاشاردوغو طلا و در قهرمانی آسیا هم برنز این وزن را گرفت، اما همه چیزِ این وزن، منوط به بازگشت یزدانی به صحنه بود.

حالا رفته رفته بعد از پایان دوره نقاهت و کار‌های فیزیوتراپی و آب‌درمانی، حسن یزدانی آماده بازگشت به تمرینات کشتی است و با مرور فن استارت کار را زده و بعد از انصراف در اردوی جاری تیم ملی، فیلمی از مرور فن ساده‌اش با مهدی یگانه جعفری که البته چند سالی هست از کشتی فاصله گرفته و به جرگه مربیان پیوسته و سه وزن هم پایین‌تر از وزن حسن یزدانی است، از خود در فضای مجازی منتشر کرد. فیلمی که براساس آن هرگز نمی‌شد درمورد وضعیت کتفش اظهارنظر کرد.

روز گذشته (یکشنبه) فدراسیون کشتی شرایط انتخاب ملی‌پوش ۸۶ کیلوگرم را به این شرح اعلام کرد: «با توجه به اینکه رقابت‌های رنکینگ مجارستان آخرین میدان جدی است که ۵۰ روز پیش از المپیک پاریس برگزار می‌شود، آقای حسن یزدانی که ۹ ماه به دلیل عمل جراحی سنگین بر روی کتف از میادین دور بوده، به تنهایی به مسابقات اعزام خواهد شد و در صورتی که ایشان از سلامت بدنی و آمادگی جسمانی لازم جهت حضور در مسابقات برخوردار باشد و این موضوع مورد تأیید کادر فنی نیز قرار بگیرد، ایشان ملی پوش ایران در وزن ۸۶ کیلوگرم به جهت حضور در المپیک پاریس خواهد بود.»

بنابراین برخلاف گمانه قبلی که او و کامران قاسم‌پور هر دو به تورنمنت مجارستان اعزام می‌شوند، تأکید شد که حسن یزدانی «به تنهایی» عازم بوداپست می‌شود، مسابقه‌ای که جدای از کیفیت و کمیت، از این حیث برای کشتی ایران اهمیت دارد که آیا کتف جراحی شده یزدانی، بار دیگر او را در مسابقات رسمی همراهی خواهد کرد و این کشتی‌گیر که تا پیش از این صرفاً مقابل حریف آمریکایی کم می‌آورد و برابر سایر رقبای جهانی مشکلی نداشت، می‌تواند حالا که تیلور نیست، طلای المپیک را از آنِ خود و کشتی ایران کند؟

طبق چرخه اعلام شده، می‌شود پیش‌بینی کرد که کامران قاسم‌پور منتظر تعیین تکلیف حسن یزدانی است، او که حضور در مسابقات جهانی و بازی‌های آسیایی سال ۲۰۲۳ را از دست داد، ظاهرا تمرکز اصلی‌اش روی این موضوع است که سال ۲۰۲۴ را حتما با مدال پشت سر بگذارد.

با توجه به آن چیزی که در چرخه عنوان شده، کامران قاسم‌پور اگر در ۸۶ کیلوگرم به تورنمنت برود، شانس حضور در وزن ۹۲ کیلوگرم را به کل از دست خواهد داد چرا که برای همه کشتی‌گیران مدعی و عنوان‌دار صرفاً محک در دو وزن در سال المپیک لحاظ شده بود و قاسم‌پور نمی‌تواند بعد از دوم شدن در چرخه ۹۷ کیلوگرم، خودش را در ۸۶ کیلوگرم نیز محک بزند و اگر حضور ناموفقی داشت آن وقت با نفر اول چرخه ۹۲ کیلوگرم که امیرحسین فیروزپور است، مصاف انتخابی داده و در صورت بردن این حریف جوان، راهی مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی شود.

در چرخه اعلام شده اخیر وزن ۸۶ کیلوگرم، بدون اسم بردن از کامران قاسم‌پور، در بند دوم عنوان شده: «در صورتی که شرایط درج شده در بند یک حاصل نشود، کادر فنی به اقتضای شرایط موجود، تصمیمات جدیدی در مورد انتخاب ملی‌پوش این وزن اتخاذ می‌نماید.»

بنابراین، کامران قاسم‌پور در صورتی که کتف حسن یزدانی جواب ندهد، می‌تواند ملی‌پوش ۸۶ کیلوگرم شود، این بند مستتر در چرخه اعلام شده اخیر است و باید دید در نهایت در این وزن چه اتفاقی رخ خواهد داد.

چیزی که مسلم است، اینکه کشتی ایران با شرایط جدید وزن ۸۶ کیلوگرم دنیا که دیوید تیلور به عنوان مدعی اصلی‌اش که پنج بار حسن یزدانی را شکست داده، در آن غیبت دارد، باید به دنبال کسب نشان طلای المپیک باشد؛ چه با حسن یزدانی و چه با کامران قاسم‌پور؛ دو قهرمان جهان که هر کدام قابلیت‌های خاص خود را داشته و از جمله برترین‌های کشتی جهان هستند.

منبع: خبرگزاری تسنیم

دیگر خبرها

  • بازگشت ۴۹۷ واحد تولیدی استان مرکزی به چرخه تولید
  • بازگشت ۴۴۹ طرح راکد و غیرفعال به چرخه تولید با حمایت بانک کشاورزی در سال ۱۴۰۲
  • کاظمی قمی: داعش خراسان، تهدید مشترک برون پایه برای منطقه است
  • خورشید: ساختار و چرخه حیات تنها ستاره منظومه شمسی
  • هشدار حزب التحریر به طالبان
  • ماجرای اظهار نظر سردار سلیمانی در سریال پایتخت ۵
  • بازداشت چند داعشی در استانبول
  • کامران قاسم‌پور کجای ماجراست؟
  • داعش جام جهانی ورزشی را تهدید کرد + تصویر
  • مبارزه حشدالشعبی با داعش + فیلم