Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-05@14:19:48 GMT

محرومان خراسان جنوبی زیر سقف مهربانی امداد

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۲۸۰۵۳

محرومان خراسان جنوبی زیر سقف مهربانی امداد

در همین زمانی که قیمت زمین و مصالح و به دنبال آن خانه و کاشانه سر به آسمان گذاشته و به نظر نمی رسد که دیگر یک خانواده کم بضاعتی بتواند سرپناهی برای خود دست و پا کند کمیته امداد امام خمینی(ره) سعی دارد تا این رویا را برای مددجویان به تحقق برساند.

خبرگزاری شبستان- خراسان جنوبی؛ سقف، کلمه‌ای بی‌ارزش برای خیلی‌ها، کلمه‌ای پر ارزش برای بعضی‌ها، خیلی‌ها را کاری نداریم، اما بعضی‌ها آن‌قدر برای‌شان داشتن یک سقف ارزشمند است که شاید بزرگ‌ترین آرزوی زندگی‌شان را در ذهن بی‌خیال شده‌اند و به فکر داشتن کوچک‌ترین سقفی برای زندگی‌ هستند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

داشتن سرپناه و مسکن، یکی از نیازهای اساسی هر انسانی است. امروزه با توجه به اوضاع اقتصادی جامعه، افراد بسیاری هنوز در آرزوی صاحبخانه شدن به سر می برند و صبح تا شب در تلاش‌اند برای رفتن زیر یک سقف...

 

داشتن سرپناه یکی از نیازهای مهم برای مددجویان تحت پوشش کمیته امداد به شمار می‌رود که در این میان کمیته امداد امام خمینی (ره) با نیازسنجی قشر تحت حمایت خود تأمین مسکن را به عنوان رویکرد اصلی فعالیت های خود در نظر گرفته است چرا که برطرف کردن مشکل مسکن مددجویان یکی از راه‌های توانمندسازی آنان است.

 

اواخر سال گذشته بود که رئیس کمیته امداد در سفری که به خراسان جنوبی داشت اعلام کرد: «براساس تفاهم‌نامه منعقد شده میان سازمان برنامه و بودجه، کمیته امداد امام خمینی (ره) و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، سال آینده 10 هزار واحد مسکونی برای محرومان ساخته می‌شود که سهم کمیته امداد و بنیاد مسکن هر کدام 5 هزار واحد است».

 

در حال حاضر ساخت 5 هزار واحد مسکونی برای مددجویان در دستور کار این نهاد قرار دارد که بر اساس برنامه زمان بندی باید ساخته و تحویل این خانواده‌ها داده ‌شود. اما از آنجا که یکی از مشکلات ساخت مسکن محرومان هزینه ساخت آنهاست، لذا این مهم موجب شده تا کمیته امداد با همکاری برخی سازمان‌های دولتی از جمله سازمان برنامه و بودجه در این زمینه اقدام کند به طوری که برای ساخت هر واحد علاوه بر کمک بلاعوض کمیته امداد، 15 میلیون تومان تسهیلات نیز پرداخت شده است.

 

صبح یک روز پاییزی به همراه مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی، بخشدار مود و جمعی از مسئولان و خبرنگاران به چند روستای بخش مود رفتیم تا وضعیت اجرا و پیشرفت پروژه‌های مسکن محرومان را از نزدیک مشاهده کنیم.

 

زنان سرپرست خانوار و تلاش برای معاش

اولین مقصدمان روستای طناک سفلی است جایی که یکی از خانواده‌های محروم در حال ساخت سقف آرزوهایشان هستند. «سکینه خسروی» زن سرپرستی است که 6 سال پیش همسرش بخاطر تومور مغزی فوت می‌کند و حالا تنها مسئولیت زندگی را به دوش می‌کشد. او سالهاست زیر سقفی خشت و گلی قدیمی، خستگی را هم از پا درآورده تا فرزندانش بدون سایه پرمهر پدر از محبت سرشار شوند.

 

سکینه اکنون مسئولیت پسر و دخترش را بر عهده دارد. پسرش سجاد در بیرجند کلاس دوازدهم (رشته معماری) می‌خواند و دخترش زهیرا کلاس پنجم ابتدایی است. می‌گوید: از کمیته امداد مستمری ماهیانه دریافت می‌کند، اما همیشه خودش هم برای تأمین مایحتاج زندگی علاوه بر کشاورزی، برای مردم نان می‌پزد.

 

می‌گوید طعم تلخ تنگدستی را خوب می‌شناسد اما آنقدر مناعت طبع دارد که برایش سخت‌ترین کار ممکن درخواست مستقیم کمک از دیگران است. مهرماه سال 96  از کمیته امداد 20 میلیون وام برای کشت نهال زرشک می‌گیرد.  خانم خسروی تاکنون 500 نهال کاشته و منتظر است تا سرانجام کوشش و صبرش به بار بنشیند. وی می افزاید: زرشک در چهار سال اول، محصول چندانی ندارد اما از سال پنجم، نخستین محصول نسبتاً اقتصادی آن حاصل می شود.

 

 

دختری با رویا اتاق خواب صورتی

اما این روزها این خانواده سه نفره سخت مشغول کار هستند تا زودتر سقف آرزوهایشان ساخته شود. زهیرا همیشه رویای داشتن یک اتاق و وسایل به رنگ صورتی را دارد و مدیرکل کمیته امداد به او قول می‌دهد تا بزودی او را به رویایش برساند. زهیرا با اینکه دختری یتیم است اما خدا را شکر می‌کند که کسانی هستند تا دست محبت و نوازش بر سرش بکشند. می گوید: خیلی مددکار کمیته امداد و حامیان خودم را دوست دارم و دلم می‌خواهد من هم در آینده دکتر شوم تا مثل آنها به کودکان نیازمند کمک کنم.

 

«مرضیه مزدورزاده» زنی 63 ساله است که ردپای سختی‌های زندگی بر چروک‌های صورتش خودنمایی می کند. او نیز همسرش 20 سال پیش بر اثر تصادف فوت می کند. هشت فرزند دارد که به تنهایی آنها را عروس و داماد کرده و اکنون با یک دختر و پسر مجردش روزگارشان را زیر سقفی خشت و گلی در روستای طناک سفلی سپری می‌کنند.

 

این خانواده محروم روستایی هم با دریافت 35 میلیون کمک بلاعوض از کمیته امداد و 15 میلیون تسهیلات مشغول ساخت خانه و سرپناهی برای زندگی هستند که اگر فرزندانش که به او در ساخت خانه کمک می‌کنند سریعتر دست بجنبانند و قدری سرعت عمل به خرج دهند تا یکماه دیگر می‌توانند صاحبخانه شوند.

 

محرومانی که دعاگو هستند

در ادامه بازدید همراه مسئولان کمیته امداد و بخشدار مود به روستای فنود می‌رویم. از کوچه پس کوچه‌های خاکی روستا که عبور کردیم به خانه‌ای قدیمی رسیدیم. جایی که پدرمردی کر و لال با همسر و دختر بیمارش زندگی می‌کنند. «فاطمه فنودی» همسر این پیرمرد از روزگار شکایت ندارد و دعاگوی مقام معظم رهبری و همه مسئولانی است که حامی محرومان و نیازمندان هستند. می‌گوید: 9 فرزند داریم که همه به غیر از دخترم که بیماری کلیوی و کبدی دارد، ازدواج کردند.

 

وی به هزینه 300 میلیونی ماهانه درمان دخترش اشاره و می افزاید: کمیته امداد برای هزینه های درمان  دخترم و تامین مایحتاج زندگی کمک می‌کند.

 

اینجا هم تقریبا کار ساخت خانه 60 متری آنان از مردادماه آغاز شده و اکنون در حال اتمام است. حالا خانم فنودی و همسرش روزهای هفته را به این امید پشت سر می‌گذارند که تعطیلات آخر هفته بیاید و خانه محقرش با ورود دخترها  و پسرها و نوه‌هایش رنگ زندگی و شور و حال دیگری بگیرد.

 

 

عملیات گسترده ساخت 2500 خانه برای محرومان استان

«رضا سلم آبادی» مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی در بازدید جمعی از مسئولان و خبرنگاران از روند اجرایی پروژه های مسکن محرومان گفت: بر اساس تفاهم نامه سال قبل بین امداد کشور 5 هزار مسکن برای مددجویان استان ساخته می شود که تاکنون پرونده سه هزار و 500 واحد تکمیل و طبق برنامه عملیات اجرایی دو هزار و 500 واحد شروع شده و مهم صدور پرونده ساختمانی است که دو هزار و 700 نفر تا هفته قبل برای دریافت پروانه ساختمانی معرفی شدند.

 

بنا بر آمار «سلم آبادی» دو هزار و 100 پروانه اخذ و قرارداد ساخت هزار و 400 واحد با پیمانکاران بسته شده و برای بقیه واحدها با انجمن انبوه سازان تفاهم نامه منعقد شده تا بعد از تخریب و آواربرداری، زمین تحویل آن‌ها شود.

 

به گفته وی در این قسمت مشکل مددجویان 60 سال به بالا برای اخذ پروانه، تخریب و آواربرداری است که برای حل آن مددکاران موظف به پیگیری این امور هستند اما در 21 اداره مستقل، فقط هفت مددکار عمران کار می کند در حالی که در ساخت و ساز مسکن نظارت و مقاومت آن مهم است بنابراین مجوز هشت نیروی مشاور هم گرفته شده اما نیاز به نظارت بیشتر است تا مسکن بر اساس اصول فنی ساخته شود.

 

13 هزار و 900 مسکن غیرمقاوم

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) خراسان جنوبی گفت: با محاسبه مددجویان یک نفره 13 هزار و 900 واحد مسکن غیرمقاوم در استان وجود دارد که از این تعداد 670 مددجو شهری و مستاجر هستند و بر اساس تفاهم نامه با سازمان مدیریت و برنامه ریزی امکان ساخت مسکن شهری هم برای مددجویان فراهم و آمار استخراج شده است.

 

سلم آبادی بیان کرد: فرم جیم بیش از 400 نفر سبز است و می توانند از این امکانات استفاده کنند که برای 300 نفر در بیرجند و مناطق شهری دو طبقه ساخته می شود و برای 70 واحد در شهرک های اقماری بیرجند، حاجی آباد، امیرآباد و... و در طبس، نهبندان و بشرویه زمین تامین شد و در فردوس در حال تحویل است.

 

وی اظهار امیدواری کرد: زمین در بیرجند طی دو ماه آینده تحویل و کار شروع شود اما برخی خانواده ها به دلیل مشکل در تخریب و آوار برداری راغب به نوسازی مسکن نیستند.

 

 

 

 

پایان پیام/375

منبع: شبستان

کلیدواژه: راهپیمایی 13 آبان 13 آبان نماز جمعه راهپیمایی 13 آبان ظهور امام زمان عج یوم الله ۱۳ آبان کانون های فرهنگی هنری مساجد آغاز امامت امام زمان عج مسجد مجلس مددجویان کمیته امداد مسکن محروم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۸۰۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توزیع ۱۲۷ میلیارد تومان جهیزیه بین مددجویان لرستان

مدیرکل کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) لرستان از توزیع ۴ هزار و ۲۶۵ سری جهیزیه بین نوعروسان این استان خبر داد. - اخبار استانها -

جلال شیخ‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، گفت: ترویج گسترش فرهنگ ازدواج‌های آسان، کم‌هزینه و پایدار یکی از اهداف نهاد کمیته امداد است.

او با اشاره به طرح‌های مختلف کمیته امداد برای توانمندسازی مددجویان اضافه کرد: این نهاد با مشارکت خیرّان و کمک به نوعروسان زمینه‌های سبک زندگی ساده را فراهم کرده‌است.

توزیع 62 میلیارد تومان بسته معیشتی بین نیازمندان لرستان

مدیرکل کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) لرستان اعلام کرد: 4 هزار و 265 سری جهیزیه با مبلغ 127 میلیارد تومان بین مددجویان این استان در سال 1402 توزیع شده‌است.

شیخ‌پور بیان کرد: جهیزیۀ توزیع‌شده بین نوعروسان لرستان شامل یخچال، تلویزیون، ماشین لباس‌شویی، جاروبرقی و اجاق گاز است که بین مددجویان در تمام شهرهای این استان توزیع شده‌است.

او خاطرنشان کرد: هیچ نوعروس پشت نوبتی برای دریافت جهیزیه در لرستان وجود ندارد و تلاش می‌کنیم که لوازم ضروری زندگی برای مددجویان را در امسال نیز تأمین کنیم.

مدیرکل کمیته امداد امام‌ خمینی(ره) لرستان با تأکید به کمک به ایتام، زنان سرپرست خانوار و ایجاد اشتغال‌ برای مددجویان این استان یادآور شد: 12 هزار و 585 مورد فرصت شغلی برای مددجویان ایجاد شده‌است.

شیخ‌پور با اشاره به اقدامات کمیته امداد برای محرومیت‌زدایی خاطرنشان کرد: 922 میلیارد تومان فرصت شغلی در سرفصل‌های کشاورزی دامپروری، صنایع‌دستی و خدمات برای مددجویان لرستان ایجاد شده‌است.

انتهای پیام/ 644

دیگر خبرها

  • ۱۳ هزار دانش‌آموز خراسان شمالی تحت پوشش کمیته امداد هستند
  • ساخت ۱۸۰۰ واحد مسکونی برای محرومان استان مرکزی
  • توزیع ۱۲۷ میلیارد تومان جهیزیه بین مددجویان لرستان
  • بیش از ۱۷هزار سالمند تحت حمایت کمیته امداد خراسان‌ جنوبی
  • حدود ۱۸ هزار سالمند نیازمند خراسان‌جنوبی زیر چتر حمایتی مراکز نیکوکاری
  • سلامی : مالیات باید بر عایدی سرمایه باشد و نه بر تورم/ طرحی به نام حمایت از محرومان، به کام یک درصد مرفه جامعه /هشدار نسبت به تشدید بحران در بازار مسکن
  • در مسیر نهضت مسکن سازی برای محرومان دهاقانی
  • دختر ۱۴ ساله گرفتار در حوض انبار با کمک امداد گران نجات یافت
  • رتبه اول خراسان رضوی در پرداخت تسهیلات اشتغال در کشور
  • بهره برداری از ۱۱۰۰ مسکن ویژه محرومان به همت بسیج سازندگی در خراسان رضوی