Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش «پارسینه»، دیوان عالی هند روز شنبه با صدور رای در یکی از جنجالی‌ترین پرونده‌های این کشور، به هندو‌ها اجازه داد تا جای مسجد تخریب شده بابری، یک معبد بسازند.

این رای یک پیروزی بزرگ برای دولت ملی‌گرای نارندرا مودی، نخست وزیر هند از حزب دست راستی بهاراتیا جاناتا به شمار می‌رود. مودی در زمان کارزار‌های انتخابات پارلمانی اخیر بر ساخت دوباره معبد بر ویرانه‌های مسجد بابری تاکید کرده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



دعوای میان مسلمانان و هندو‌ها در بخش فیض آباد ایالت اوتار پرادش به سال ۱۹۹۲ باز می‌گردد؛ زمانی که هندو‌ها با حمله به مسجد بابری (متعلق به قرن شانزدهم میلادی) آن را تخریب کردند. در جریان ناآرمی‌های ناشی از این اختلاف قومی-مذهبی دست‌کم ۲هزار نفر جان خود را از دست دادند. عمده قربانیان این بحران کم‌سابقه در تاریخ هند، مسلمان بودند.

مسجد بابری در زمان ظهیرالدین محمد بابر بنیان‌گذار امپراتوری گورکانیان هند و به دست «میرباقی اصفهانی» اولین حاکم منصوب او در این منطقه ساخته شد. بر سردر ورودی و دو طرف منبر این مسجد، کتیبه‌هایی به شعر فارسی وجود داشت که تاریخ بنای مسجد در کتیبه سردر به حساب ابجد ۹۳۵ ق. و در کتیبه منبر، با عبارت «خیرباقی» سال ۹۲۳ ق. ذکر شده بود.

در رای روز شنبه ۱۱ نوامبر (۱۸ آبان) دیوان عالی هند اعلام شده است که باید یک زمین دیگر به مسلمانان برای ساخت مسجد داده شود.

هندو‌ها می‌گویند که راما، یکی از شخصیت‌های برجسته آیین هندو در مکانی که بعدا مسجد بابری بر آن ساخته شد، به دنیا آمده است. به اعتقاد هندو‌ها مسلمانان معبد تاریخی این مکان را تخریب کرده و بر ویرانه‌های آن، مسجد بنا کرده‌اند. آن‌ها خواستار برپایی مجدد معبد بر ویرانه‌های مسجد بابری هستند. این مطالبه قومی در زمان حاکمیت دولت ناسیونالیست-هندوی نارندرا مودی امکان تحقق بیشتری پیدا کرده است.

در سال ۲۰۱۰ یک دادگاه، مکان مورد اختلاف میان مسلمانان و هندو‌ها را متعلق به هر دو گروه دانسته و اعلام کرده بود سهم هندو‌ها بیشتر است. با این حال هم مسلمانان و هم هندو‌ها از این رای به بالاترین مرجع قضایی هند شکایت کردند.

از حدود یک ماه پیش دولت محلی با اجرای قانون وضعیت فوق‌العاده در شهر ایودیا تجمع بیش از ۴ نفر را ممنوع اعلام کرده بود.

روز گذشته و پیش از صدور حکم امروز، پلیس هند صد‌ها نفر را به خاطر ترس از خشونت‌های احتمالی بازداشت کرد.

هزاران نیروی پلیس به محل اعزام شده‌اند و مغازه‌ها تا روز دوشنبه تعطیل خواهند بود.

شبکه‌های اجتماعی به دقت زیر نظر قرار دارند و نیرو‌های پلیس در توییتر در پاسخ به برخی توییت‌ها، از کاربران می‌خواهند که آن را حذف کنند. رهبران سیاسی هند خواهان آرامش در کشور شده‌اند.

مسلمانان هند اقلیت بزرگی را که بیش از ۱۷۰ میلیون نفر است تشکیل می‌دهند. برخی تحلیلگران معتقدند از زمان روی کار آمدن دولت ملی‌گرای هندوی بی جی پی در سال ۲۰۱۴، هندو‌های افراطی بی‌پرواتر از قبل شده‌اند.

دادگاه عالی هند در حکم خود که به اتفاق آرا صادر شد گفته است گزارش سازمان باستان شناسی هند شواهدی مبنی بر وجود بقایای یک معبد در زیر ساختار مسجد تخریب شده بابری را نشان می‌دهد.

این دادگاه گفت: با توجه به همه شواهد موجود، دادگاه تصمیم گرفت زمین مورد مناقشه باید به هندو‌ها داده شود، و مکان دیگری به مسلمانان برای ساختن مسجد اختصاص داده شود.

دیوان عالی هند به دولت هند گفته است بنیادی برای مدیریت و نظارت بر ساخت معبد تشکیل دهد. دیوان عالی هند در همین حال تاکید کرده است که تخریب مسجد بابری خلاف قانون بوده است.
واکنش‌ها به رای دیوان عالی هند
به رغم هشدار مقامات مبنی بر عدم برپایی جشن و سرور برای حکم، خبرنگاران بی‌بی‌سی در محل دادگاه می‌گویند که آن‌ها شعار «جی شری رام» (سلام و درود بر لرد رام) را شنیده‌اند.

وکیل یکی از احزاب هندو بلافاصله پس از صدور رای به خبرنگاران گفت: «این یک پیروزی برای مردم هند است.»

وکیلان گروه‌های مسلمان این پرونده از رای صادره ابراز ناامیدی کرده، ولی گفته‌اند به رای صادره احترام می‌گذارند.

یک نماینده دیگر مسلمانان در این پرونده از رای صادره ابراز نارضایتی کرده، اما گفته است پس از مطالعه رای صادره، واکنش مناسب نشان داده خواهد شد.

از زمان به قدرت رسیدن حزب بهاراتیا جاناتا، به نظر می‌رسد شکلی از اسلام‌زدایی در جامعه هند پدیدار شده است؛ تغییر نام‌های عربی و اسلامی شهر‌ها و مناطق و بازگشت به نام‌های هندی پیش از ورود اسلام به شبه قاره و مساله لغو اختیارات ویژه حکومت جامو و کشمیر مهم‌ترین نمود‌های این روند به شمار می‌روند.

منبع: پارسینه

کلیدواژه: هند مسجد بابری هندوها دیوان عالی هند نارندرا مودی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsine.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارسینه» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۲۹۹۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شایعه عجیب درباره کلاهبرداری داوود کیم خواننده مشهور کره‌ای در ایران

آفتاب‌‌نیوز :

داوود کیم، یوتیوبر مشهور کره جنوبی که چند سالی است مسلمان شده، از چند روز پیش با اعلام قصدش برای ساخت یک مسجد در کشور خود سروصدای زیادی به پا کرده، اما حالا نحوه تأمین بودجه این مسجد جنجالی شده است. این جنجال پس از اتهام جمع‌آوری کمک‌های مالی از مسلمانان خارج از کره جنوبی از جمله ایران برای پروژه ساخت مسجد در این کشور به وجود آمد.

داوود کیم ۳۰ ساله، یک تولیدکننده محتوای مشهور و تأثیرگذار است که از زمان گرویدن به دین اسلام در سال ۲۰۱۹، محبوبیت زیادی در میان مسلمانان غیرکره‌ای پیدا کرده است. او عمدتاً درباره مسلمانان کره جنوبی و تجربیات شخصی خود به عنوان یک مسلمان کره‌ای محتوا منتشر می‌کند.

اخیراً، کیم پس از اظهار مشارکت خود در تأمین مالی پروژه ساخت مسجد در شهر دایگو و جمع‌آوری کمک‌های مالی از دنبال‌کنندگانش، با نهاد‌های اسلامی رسمی در کره جنوبی درگیر شده است.

مسئله ساخت مسجد در دایگو از جمله موضوعات بحث‌برانگیز میان ساکنان و مقامات این شهر است که کیم از آن برای جلب توجه مخاطبان در کانال یوتیوب خود استفاده کرد.

این ادعا‌ها موجب ایجاد موج انتقادات از سوی نهاد‌های اسلامی رسمی و جامعه مسلمانان در کره جنوبی علیه کیم شد.

آن‌ها او را به گمراه کردن و تلاش برای جمع‌آوری کمک‌های مالی برای منافع شخصی تحت پوشش پروژه‌های ساخت مسجد متهم کردند و خواستار توضیح در مورد نحوه استفاده از پول‌های جمع‌آوری شده از دنبال‌کنندگانش شدند.

اتحادیه اسلامی کره جنوبی نیز در صفحه اینستاگرام خود با انتشار بیانیه‌ای رسمی توضیح داد که تنها نهاد اسلامی رسمی ثبت شده در کشور کره جنوبی که مجاز به ساخت مساجد در این کشور و جمع‌آوری کمک‌های مالی است، اتحادیه اسلامی است و این بدان معناست که داوود کیم صلاحیت قانونی برای ساخت مسجد در کره جنوبی را ندارد.

این اتحادیه با رنگ قرمز نوشت که ادعا‌های کیم برای طرح جمع‌آوری کمک‌های مالی و ساخت مسجد در این کشور هیچ ربطی به اتحادیه ندارد و یک مسئله شخصی است.

کیم از خود دفاع کرد

در همین راستا، کیم از خود دفاع و بر نیت خیرخواهانه خود تأکید کرد. او اشاره کرد که تنها قصد حمایت از جامعه مسلمانان در کره جنوبی و تسهیل زندگی دینی آن‌ها را دارد. با این حال، جنجال در مورد شفافیت و مشروعیت روش جمع‌آوری کمک‌ها و نحوه هزینه آن‌ها همچنان ادامه دارد.

کیم در این باره نوشت: «در مورد مسجد دایگو، من تمام پولی را که دریافت کردم برگرداندم».

داوود کیم با بیان اینکه مقامات تاکنون هیچ اتهامی علیه وی مطرح نکرده‌اند، افزود: «همه این جنجال‌ها در فضای مجازی پس از اینکه تصمیم گرفتم مسجدی در کره بسازم به وجود آمد... فریب دروغ‌های کسانی که از گسترش اسلام در کشور کره می‌هراسند را نخورید.»

وی همچنین گفت: «خدا از همه چیز آگاه است... نیت من برای خداست... و هرگز از ساختن مسجد در کره دست بر نمی‌دارم.»

کیم جای یا داوود کیم، خواننده و یوتیوبر معروف کره‌ای است. او در ۸ آوریل ۱۹۸۳ در سئول متولد شده و در سال ۲۰۱۹، به دین اسلام روی آورده و مسلمان شده است.

منبع: سایت برترینها

دیگر خبرها

  • روستای فهرج یزد در مسیر جهانی شدن + فیلم بنای ناشناخته پیش از اسلام
  • رئیس دیوان عالی کشور: منشأ موج بیداری دانشجویان آمریکایی، انقلاب اسلامی است
  • حفاظت از خانه‌های تاریخی آذربایجان‌غربی در اولویت است
  • وجدان مراکز علمی و دانشگاهیان در غرب بیدار شده است
  • دیوان‌عدالت، رای به ابطال مصوبه افزایش حقوق کارگران می‌دهد؟/ میرغفاری: مزد ۱۴۰۳ مشروعیت خود را بین جامعه کارگری از دست داده است
  • مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • احتمال تغییر رقم دستمزد کارگران در ۱۴۰۳ تقویت شد/ آیا مصوبه افزایش حقوق کارگران باطل می‌شود؟
  • شایعه عجیب درباره کلاهبرداری داوود کیم در ایران!
  • شایعه عجیب درباره کلاهبرداری داوود کیم خواننده مشهور کره‌ای در ایران
  • دلیل مهدی چمران برای ساخت مسجد در تمام پارک‌های تهران | فیلم