Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-30@21:10:47 GMT

افزایش 30 درصدی اضطراب افراد با یک شب بی‌خوابی

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۲۱۰۳

افزایش 30 درصدی اضطراب افراد با یک شب بی‌خوابی

ایسنا/خراسان رضوی محققان دریافتند، یک شب بی‌خوابی می‌تواند باعث افزایش 30 درصدی اضطراب شود.

به نقل از نیوز، متیو واکر، محقق ارشد این تحقیق از دانشکده علوم اعصاب و روانشناسی دانشگاه کالیفرنیا، اظهار کرد: ما عملکرد جدیدی در خواب عمیق شناسایی کردیم که می‌تواند اضطراب ناشی از یک شب بی‌خوابی را با سازماندهی مجدد اتصالات در مغز کاهش دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

واکر و همکارانش مجموعه‌ای از آزمایشات را با استفاده از ام آر ای عملکردی و پلی مونوگرافی (آزمایش تشخیص انواع اختلالات خواب) انجام دادند.

در این تحقیق، مغز 18 فرد جوان با مشاهده فیلم‌های تحریک کننده عاطفی بعد از یک شب خواب کامل و سپس بعد از یک شب بی‌خوابی بررسی شد.

بعد از هر جلسه، میزان اضطراب این افراد با استفاده از پرسشنامه استاندارد مربوط به اضطراب سنجیده شد.

هنگامی که افراد دچار کمبود خواب بودند، اسکن مغز کاهش چشمگیر فعالیت عصبی در قشر جلوی مغز که در کنترل اضطراب درگیر است را نشان داد و در این زمان، در مراکز عاطفی عمیق‌تر مغز نیز فعالیت بیشتری مشاهده شد.

واکر گفت: "به نظر می‌رسد، کمبود خواب موجب افزایش فعالیت‌های عاطفی شدید بدون توقف می‌شود."

محققان دریافتند، خواب کامل شبانه منجر به کاهش چشمگیر میزان اضطراب به ویژه در NREM یا حرکت غیرسریع چشم، خواهد شد. در این مرحله از خواب، امواج مغزی معمولا آرام و با ولتاژهای بلند هستند و تنفس و ضربان قلب آهسته، منظم و فشار خون پایین است.

این روش در تحقیق دیگری با 30 شرکت کننده متفاوت، تکرار شد و نشان داد که خواب بیشتر شبانه با اضطراب کمتر روزانه همراه است.

سیمون محقق دیگر این تحقیق گفت: "خواب عمیق عملکرد لوب پیشانی مغز که در تنظیم احساسات ما نقش دارد را تنظیم و واکنش عاطفی و فیزیولوژیکی را کاهش می‌دهد و از تشدید اضطراب پیشگیری می‌کند."

محققان اظهار کردند: نتایج نشان می‌دهد که حتی تغییرات کوچک در کیفیت خواب، می‌تواند بر میزان اضطراب تاثیر داشته باشد و شاید تصادفی نباشد که میزان تشدید اختلالات اضطرابی در کشورهای صنعتی با کاهش خواب همگام شده است.

 سیمون گفت: "افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی از اختلالات خواب نیز رنج می‌برند ، اما به ندرت بهبود خواب به عنوان توصیه‌ای بالینی برای کاهش اضطراب در نظر گرفته می‌شود."

وی در ادامه افزود: نتایج این تحقیق فقط ارتباط علّی بین خواب و اضطراب را نشان نمی‌دهد، بلکه نوع خواب عمیقی که برای آرام کردن مغز از اضطراب مفرط لازم است را نیز معرفی می‌کند.

نتایج این تحقیق در نشریه Nature Human Behaviour منتشرشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۲۱۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا از وزارت نیرو، اسماعیل نمازی با اشاره به آمادگی نیروگاه‌های کشور برای تأمین برق پیک تابستان امسال، افزود: از این میزان تولید ۶۱ درصد آن مربوط به واحد‌های سیکل ترکیبی است که میزان تولید انرژی آنها با افزایش ۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته به حدود ۱۵ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم با افزوده‌شدن هشت واحد بخار جدید در نیروگاه‌های غرب کارون، عسلویه، فردوسی، خرم‌آباد، سبلان، بعثت پارس جنوبی (دو واحد) و ارومیه شاهد جهش تولید نیروگاه‌های سیکل ترکیبی به‌عنوان واحد‌های تولیدکننده برق دوستدار محیط‌زیست هستیم.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: تبدیل نیروگاه‌های گازی به سیکل ترکیبی از کارآمدترین روش‌های بهبود راندمان نیروگاه‌های حرارتی کشور به شمار می‌آید که نه‌تن‌ها برای صنعت برق، بلکه برای محیط‌زیست و صرفه‌جویی در مصرف سوخت نیز بسیار مؤثر است و در سال‌های آینده شاهد تأثیر گسترده آن خواهیم بود. نمازی گفت: تنها از محل افتتاح این واحد‌های جدید سالانه دو میلیارد مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی خواهد شد.

مدیرکل دفتر فنی تولید شرکت برق حرارتی با اشاره به اینکه در فروردین‌ماه بخش اعظم برق موردنیاز کشور توسط نیروگاه‌های حرارتی تأمین شده است، گفت: میزان تولید برق واحد‌های گازی در این مدت با افزایش ۱۲ درصدی به چهار میلیون مگاوات و سهم تولید واحد‌های بخاری نیز به ۵.۵ میلیون مگاوات ساعت رسیده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • این دروغ را درباره کاهش افسردگی باور نکنید
  • جویدن ناخن با کدام اختلالات سلامت روان ارتباط دارد؟
  • چرا بعد از رابطه جنسی غمگین می شوم و گریه می کنم؟
  • افزایش ۳۴ درصدی تخلیه و بارگیری کالا‌های غیرنفتی در بنادر استان بوشهر
  • چگونه آسیب‌های ناشی از بدخوابی را از بین ببریم؟
  • روش های موثر برای از بین بردن آسیب‌های ناشی از بدخوابی
  • بارش‌ها در ایران ۹ درصد افزایش یافت / کاهش ۸ درصدی ورودی آب به سدهای کشور
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • افزایش ۲۸ درصدی میزان جوجه‌ریزی در مازندران
  • افزایش ۶ درصدی تولید برق در فروردین ۱۴۰۳