Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@03:07:46 GMT

پسته ورامین ‌در بازار هیچ جایی ندارد

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۲۵۴۰

پسته ورامین ‌در بازار هیچ جایی ندارد

ایسنا/تهران یکی از چالش های بزرگ در حوزه پسته ورامین این است که پسته ورامین به اسم دامغان در بازار عرضه می شود، پسته این دیار با بهترین کیفیت در بازار هیچ جایگاهی ندارد و این مسئله یک ضعف بسیار بزرگ است.

شهرستان ورامین با توجه به خاک مناسب و آب و هوای مساعد در بسیاری از محصولات کشاورزی حرف نخست را می‌زند؛ میوه‌هایی همچون طالبی، بادمجان، گوجه، خیار و حتی انار و .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.. حرف نخست را در کشور می زنند، اما این دیار با توجه به محصولی با سود دهی فراوان و محبوب در میان مردم چند سالی است که پسته با کیفیت تولید و به بازار عرضه می کنند.

با توجه به اینکه این محصول چند سالی در میان کشاورزان ورامینی جایگاه ویژه ای دارد، برای این مسئله مهم و مشکلات حوزه پسته در شهرستان ورامین با رئیس جهاد کشاورزی به گفت‌وگو پرداختیم.

احمد وفایی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا در خصوص حوزه پسته در شهرستان ورامین بیان کرد: مواردی در حوزه تغییر الگوی کشت پسته در این دیار اتفاق افتاده است‌، یکی از اقداماتی که در حال انجام بوده این که ما به دنبال افزایش این الگو هستیم و ساز و کار شهرستان نیز برای این موضوع به گونه‌ای است که برند این محصول به نام ورامین باشد.

وی ادامه داد: مسئولان شهرستان و استان تهران می‌گویند در شهرستان ورامین اتفاق خوبی رخ خواهد داد، محصولی را کشاورزان ما انتخاب کردند که بازدهی خوبی دارد و در یک بازده زمانی کوتاه سود دهی خوبی برای کشاورزان خواهد داشت‌، این اتفاق نتیجه تفکر خوبی است که ما در حوضه آب با چالش آن مواجه بودیم و به سراغ محصولی رفتیم که آب کمتری نیازمند است.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین افزود: در شهرستان ورامین ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار اراضی باغات پسته وجود دارد، ۳ هزار و ۵۰۰ هکتار از این درختان باربر هستند و حدود ۳ هکتار نهال پسته از سقف یک سال تا چهار سال در حال پیوند زنی هستند.

فدایی ادامه داد: میانگین تناژ پسته خشک در شهرستان ورامین ۱.۸ تا 0.2‌ است و ۳ برابر این رقم حدود ۶ تن میانگین پسته تَر در شهرستان است‌، در این راستا به دنبال این موضوع هستیم که تولید پسته با برند ورامین به بازار عرضه ‌شود.

وی اظهار کرد: یکی از کارهایی که پیگیری کردیم و حدود ۲ سال از این موضوع عقب مانده بودیم و خوشبختانه چرخه آن به حرکت در آمده است؛ این بوده که موضوع را با حوزه فرمانداری و اداره تعاون پیگیری کرده‌ایم و امیدواریم تعاونی پسته داران شهرستان ورامین به زودی در این دیار تاسیس ‌شود و اگر ما بتوانیم در قالب شرکت تعاونی پسته داران دشت ورامین قدم برداریم و اینها را سازماندهی کنیم، مطمئناً فراوری پسته و هم کارخانه بسته بندی پسته را خواهیم داشت.

رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ورامین یادآور شد: خیلی جالب است که مردم ‌بدانند از پوست و برگ پسته نیز استفاده می‌شود و خاصیت دارویی فراوانی دارد و می‌توانیم از این موضوع نیز بهره های لازم را کسب کنیم‌، اما چون هنوز در قالب شرکت تعاونی نیستیم و این موضوع سازماندهی نشده است یک چالش برای ورامین محسوب می‌شود.

فدایی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: چالش دیگری که در این موضوع می‌شود از آن یاد کرد، این است که پسته ورامین به اسم دامغان در بازار عرضه می شود؛ در حالی که پسته شهرستان ورامین با بهترین کیفیت هیچ جایگاهی در بازار ندارد، این مسئله یک ضعف بسیار بزرگ است که در دستور کار مدیریتی قرار داده ایم که امیدواریم در آینده نه چندان دور به یک سرانجام مطلوب برسیم.

بر اساس این گزارش پسته ورامین امروزه با کیفیت فراوانی که دارد هنوز جایگاه خود را در کشور و در میان مردم پیدا نکرده است‌، امیدواریم با همکاری دولت ومسئولان استانی پسته ورامین همچون پسته شهرهایی مثل رفسنجان‌، دامغان و.... در میان مردم محبوبیت خود را پیدا کند تا زحمات فراوان کشاورزان این دیار جبران ‌شود.

طی سال‌های اخیر تولید پسته از رونق زیادی در شهرستان ورامین برخوردار شده و ورامین هر سال شاهد ورود کشاورزان و سرمایه‌گذاران بیشتری در این عرصه است.

شاید تا دیروز شهرستان ورامین با تولیدات سنتی کشاورزی و دامی خود در میان استان‌های مختلف کشور و کشورهای حوزه خلیج‌فارس شناخته می‌شد اما امروز این شهرستان در تولید محصولاتی نظیر پسته جایگاه ویژه‌ای دارد.

در سال‌های گذشته وزیر جهاد کشاورزی وقت دولت تدبیر و امید در سفر به شهرستان ورامین به ظرفیت موجود در این شهرستان در تولید و کشت پسته اذعان داشته و قول‌هایی نیز برای حل مشکلات فعالان این عرصه داده‌اند.

شهرستان ورامین با تولید پسته در سال به عنوان یکی از نقاط مهم تولید این محصول در کشور محسوب و حاصل دسترنج پسته کاران ورامینی به نقاط مختلف صادر می‌شود.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: پسته

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۲۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اراک؛ دبیر ستاد اقتصاد مقاومتی دادگستری استان مرکزی گفت: تولیدکنندگان و صنعتگران، سرداران جنگ اقتصادی هستند و با به حرکت درآوردن چرخ‌های تولید با تأمین احتیاج کشور به انواع کالاها، در میدان مبارزه با جنگ اقتصادی دشمن مجاهدت می‌کنند.

درودگر در جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان مرکزی که در اطاق بازرگانی شهر صنعتی کاوه برگزار شد افزود: بعضی مشکلات صنایع این شهرستان در حوزه مالیاتی، تأمین اجتماعی و تأمین انرژی، در حوزه اختیارات مسئولان شهرستانی بود که دستورات لازم برای برطرف شدن آنها صادر شد و بعضی مشکلات نیز باید در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استان مطرح شده و مورد بررسی قرار گیرد که مقرر شد تمهیدات لازم در سطح استان برای برطرف شدن آنها اتخاذ شود.
او با اشاره به اینکه قسمتی از مشکلات حوزه تولید این شهرستان باید در سطح کلان مطرح و با اصلاح قوانین و مقررات برطرف شود، گفت: در این خصوص نیز مکاتباتی به منظور اصلاح و بازنگری در بعضی قوانین و مقررات و تسهیل در آنها صورت خواهد گرفت که بعد از طی تشریفات اداری و گردش کار پیگیری‌های لازم انجام می‌شود.
فرماندار ساوه نیز گفت: با توجه به ظرفیت‌های متعدد و متنوع صنعتی در بزرگترین شهر صنعتی کشور، موجب کاهش نرخ بیکاری در استان‌های همجوار شده است.
الیاسی افزود: تشکیل جلسات اقتصاد مقاومتی و کمیته حمایت قضائی از صنایع دادگستری شهرستان ساوه با حمایت دستگاه قضایی استان فرصت طرح پرونده‌های واحد‌های تولیدی که در روند تولید آنها موانعی ایجاد شده را مهیا کرده و این نشست‌ها کمک شایانی به مانع زدایی در تولید خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • جهش تولید بدون فعالیت کارگران معنا و مفهومی ندارد
  • برگزارنشدن الکترونیکی دور دوم انتخابات مجلس در ورامین
  • انتخابات مجلس در ورامین تمام الکترونیک نخواهد بود
  • انتخابات ۲۱ اردیبهشت در حوزه انتخابیه ورامین تمام الکترونیک نیست
  • چالش‌های یک شتاب‌دهنده در حوزه تولید محتوا/ درآمدزایی از انیمیشن به شرط ورود به بازار بین‌المللی
  • تعداد عوامل اجرائی دور دوم انتخابات در حوزه ورامین کاهش می یابد
  • انتخابات در تهران تمام الکترونیک است + فیلم
  • شناسایی و پلمپ کارگاه غیرمجاز تولید چیپس سیب زمینی در سامان
  • پیشنهاد شهروند نی ریزی برای جلوگیری از خشکسالی در پی خشک شدن درختان پسته
  • بررسی مشکلات صنایع شهرستان ساوه در سه سطح