Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-05-06@19:03:53 GMT

اندیشکده| دیوار نامرئی میان شرق و غرب اروپا

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۳۰۴۸

اندیشکده| دیوار نامرئی میان شرق و غرب اروپا

یک اندیشکده آمریکایی با اشاره به نتایج دو پژوهش در میان مقامات کشورهای مختلف اروپا تأکید دارد که هنوز دیواری نامرئی میان شرق و غرب اروپا وجود دارد که مانع از اثرگذاری برابر دولت‌های شرقی در تصمیم‌گیری‌های اتحادیه اروپا است. ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۱۶ بین الملل اروپا نظرات - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، اندیشکده آمریکایی «کارنگی» بر این باور است، با وجود گذشت سی سال از فروپاشی دیوار برلین، دیواری نامرئی همچنان وجود دارد که کشورهای اتحادیه اروپا را از یکدیگر جدا می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مقاله با اشاره به یک نظرسنجی جدید که توسط مرکز افکارسنجی اندیشکده کارنگی انجام شده، تأکید کرد که در کمال تعجب بسیاری از مقامات ارشد اتحادیه اروپا از کشورهای سابقاً کمونیست در این قاره بر این باورند که همتایان آنها در اروپای غربی همچنان با آنها به صورت برابر رفتار نمی‌کنند.

این نظرسنجی در میان 20 نفر از مقامات کشورهایی انجام گرفته که در سال 2004 یا پس از آن به اتحادیه اروپا ملحق شده‌اند و دست‌کم 4 سال تجربه کار در نهادهای وابسته به اتحادیه اروپا را دارند. در این پژوهش یک مجموعه سوالاتی مطرح شد تا دیدگاه این افراد در رابطه با تجربه حرفه‌ای در درون نهادهای وابسته به اتحادیه اروپا مورد ارزیابی قرار گیرد.

نتیجه این پژوهش نشان داد که دست‌کم نیمی از این افراد مصداق‌های شخصی از اتفاقاتی را تجربه کرده‌اند و یا اعتراضاتی را مطرح کرده‌اند که همگی به دلیل ملیت اصلی آنها نادیده گرفته شده است. علاوه بر این، اکثریت این افراد اعلام کردند که در جلسات استماعی که آنها برای ارائه گزارشات دوره‌ای خود حاضر می‌شوند، برخوردهای مناسبی با آنها صورت نمی‌گیرد و اغلب گزارش‌هایشان حتی شنیده نمی‌شود.

این اندیشکده آمریکایی با اشاره به نتایج این نظرسنجی تأکید می‌کند، این فرضیه که در اروپا میان کشورهای غربی و کشورهای اروپای شرقی رفتارهای غیرعادلانه‌ای صورت می‌گیرد لزوما بر اثر گذر زمان از بین نرفته است. با این وجود، برخی از شرکت‌کنندگان در این پژوهش، بهبود در این شرایط را طی سالیان گذشته گزارش کرده‌اند اما بسیاری دیگر بر این باورند که طی سال‌های پس از 2004 و الحاق این کشورها به اتحادیه اروپا، تنش‌ها میان غرب و شرق از سر گرفته و این تنش‌ها بر سر موضوعات مختلف مشهود است، از بحران پناهجویان سال 2015 گرفته تا جنجال‌های مربوط به حاکمیت قانون در لهستان و مجارستان.

اندیشکده| فراتر از پوپولیسم؛ سیاست اروپایی در دوران گسستاندیشکده| نشانه‌هایی از احتمال بروز جنگ داخلی در آمریکا

 

به طور کلی، این دیدگاه رایج در اروپا وجود دارد که مقامات کشورهایی که اعضای جدیدتر اتحادیه اروپا به شمار می‌روند در موارد مختلف از جمله موضوعاتی که مسائل جدیدتر دنیای امروز به شمار می‌روند نظیر تغییرات آب و هوایی و موضوعات اجتماعی و فناوری، اصلا جدی گرفته نمی‌شوند و در نهادهایی نظیر کمیسیون اروپا اینگونه رفتارها مشهودتر است.

علاوه بر این، پژوهش دیگری که در رابطه با روابط غرب و شرق در اتحادیه اروپا توسط همین اندیشکده انجام گرفته، نشان می‌دهد که بسیاری در اروپای مرکزی و شرقی بر این باورند که اتحادیه اروپا اساساً نهادی دور از دسترس است که این کشورها اثرگذاری بسیار اندکی بر سیاست‌های آن دارند.

این اندیشکده با اشاره به نتایج این پژوهش‌ها تأکید می‌کند، رفع تنش‌ها میان کشورهای سابقاً عضو اتحادیه و کشورهای جدیدتر در این نهاد اروپایی و بهبود این دیدگاه که در نهادهای وابسته به این اتحادیه میان اعضای مختلف آن، رفتارهای ناعادلانه به چشم می‌خورد، نیازمند صبوری برای گرم شدن روابط شرق و غرب این اتحادیه است. البته اقدامات خاص دیگری نیز می‌تواند در این راستا صورت گیرد که در حیطه اختیارات رهبری جدید اتحادیه اروپا خواهد بود که در دوره آتی کمیسیون اروپا احتمالا تفاوت چشمگیری رخ خواهد داد.

انتهای پیام/

R7891/P/S8,89/CT4 واژه های کاربردی مرتبط اندیشکده

منبع: تسنیم

کلیدواژه: اندیشکده اندیشکده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۳۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران

به گزارش تابناک، خبرگزاری رویترز نوشت: اورسولا فون در لاین روز دوشنبه پس از دیدار با شی جین‌پینگ رئیس‌جمهوری چین، در گفت‌وگو با خبرنگاران ادعا کرد: «بر این باوریم که چین می‌تواند نقش مهمی در محدود کردن گسترش غیرمسئولانه موشک‌های بالستیک و پهپادهای ایرانی ایفا کند.»

بر اساس این گزارش، رئیس کمیسیون اروپا همچنین خوستار برقراری آتش‌بس در درگیری میان رژیم اسرائیل و حماس شد.

امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه امروز در کاخ الیزه با همتای چینی خود جین‌پینگ و فون در لاین در نشستی سه‌جانبه با محوریت روابط اروپا و چین دیدار و گفت‌وگو کرد.

تارنمای روزنامه گاردین پیشتر با اعلام آغاز این دیدار سه جانبه به نقل از فون درلاین نوشت: اتحادیه اروپا و چین به دنبال روابط حسنه بوده و با توجه به اهمیت جهانی چین، تعامل ما کلید تضمین احترام متقابل، پیشگیری از سوء تفاهم و یافتن راه حل چالش های جهانی است.

خبرگزاری رویترز نیز گزارش داد که رئیس‌جمهوری چین برای نخستین بار در پنج سال اخیر به اروپا سفر کرده و این سفر با افزایش تنش‌های تجاری همزمان شده است.

بروکسل مشغول تحقیق از برخی صنایع چینی از جمله در زمینه صادرات وسائل نقلیه برقی است و پکن نیز اقدام مشابهی را در خصوص واردات مشروبات الکلی از فرانسه در دست دارد.

 منبع: ایرنا

دیگر خبرها

  • درخواست اتحادیه اروپا از چین درباره ایران
  • نخست‌وزیر بلژیک: در حال بررسی اعمال تحریم‌های اقتصادی علیه اسرائیل هستیم
  • ایجاد یک اتحادیه دفاعی هدفی دور از دسترس در اتحادیه اروپا
  • سطح امید به زندگی در اروپا به ۸۱.۵ سال رسید
  • بورل: همه اعضای اتحادیه اروپا روسیه را «تهدید» نمی‌دانند
  • سینما به روایت سینما/ دیوار میان پایتخت و شهرستان با «آپاراتچی» فروریخت
  • فیلمی که دیوار میان پایتخت و شهرستان را از بین برد
  • رییس‌جمهور چین به فرانسه می‌رود
  • اذعان بورل به از دست رفتن قدرت آمریکا
  • رشد ۳۰ درصدی تجارت ایران و اتحادیه اروپا