Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان  رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان از استان سمنان به عنوان یکی از سه استان کانونی بیماری سالک در کشور نام برد و گفت: هر گاه حشرات و موش‌ها زیاد می‌شوند بیماری سالک نیز افزایش می‌یابد.

به گزارش ایسنا-نوید دانایی در دیدار با استاندار سمنان اظهار کرد:  بیماری سالک عمدتا در سه استان کشور مشاهده می‌شود و استان سمنان نیز یکی از این استان‌هاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به چگونگی انتقال این بیماری به انسان توضیح داد: بیماری سالک از طریق پشه موجود در تالاب‌ها به نوعی موش منتقل شده و سپس مجددا از طریق نیش پشه به موش حامل این انگل به پشه بازگشت کرده و پس از تماس پشه با انسان، این بیماری به انسان منتقل می‌شود.

‌دانایی با بیان اینکه با ازدیاد حشرات و موش‌ها، بیماری سالک نیز افزایش می‌یابد ادامه داد: در هنگام ترسالی و افزایش بارندگی‌ها و در نتیجه افزایش تالاب ها ، بیماری سالک نیز افزایش می‌یابد.

این عضو هیئت علمی علوم پزشکی سمنان گفت: امسال به‌ دلیل ترسالی و افزایش بارندگی‌ها در استان، پیش‌بینی می‌کردیم که با افزایش بیماری سالک روبرو باشیم.

 وی با اشاره به تلاش دانشگاه علوم پزشکی استان برای مقابله با این بیماری خاطرنشان کرد: از مهمترین راهکارهای مبارزه با این بیماری لانه‌کوبی جوندگان است که هر ساله در استان از اردیبهشت تا اواسط تیر ماه انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان اینکه گردش انسانی بیماری سالک از ابتدای مهر تا پایان آذر ماه است اضافه کرد: خوشبختانه با وجود ترسالی‌ها امسال نسبت به سالهای پیش، افزایش زیادی در شیوع این بیماری نداشته ایم.‌

وی با اشاره به نقش مهم کشاورزان و روستاییان در مقابله با این بیماری گفت: انتظار می‌رود که کشاورزان استان در لانه کوبی جوندگان با هدف پیشگیری از سالک این دانشگاه را یاری دهند.‌

دکتر دانایی با بیان اینکه در سال ۱۳۹۷ و در مدت هشت ماهه پارسال ۲۰۹مورد ابتلا به سالک گزارش شده بود گفت: این عدد در مدت مشابه امسال ۲۶۰ مورد بوده است.‌

این پزشک متخصص با بیان اینکه درمان بیماری سالک از طریق تزریق گلو کانتیم و یا انجام کرایو(سرما درمانی) امکان پذیر استاظهار کرد:  بیماری سالک از طریق تماس انسانی منتقل نمی شود

وی با بیان اینکه بیماری سالک در سطح استان سمنان کاملا تحت کنترل است و به هیچ وجه جای نگرانی نیست افزود: تمام مبتلایان به بیماری سالک که به مراکز درمانی این دانشگاه مراجعه کردند به سرعت مورد درمان قرار گرفته و مشکل خاصی در این زمینه گزارش نشده است.‌

دانایی با اشاره به لزوم پیشگیری از شیوع این بیماری در سال جاری و سال آتی گفت: با توجه به پیش بینی های هواشناسی برای سال آینده ، لازم است تا در اردیبهشت سال آینده ، عملیات لانه‌کوبی جوندگان به‌صورت جدی‌تر به انجام رسد.‌

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سالك دانشگاه علوم پزشکی سمنان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۳۳۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترددهای بین استانی در بوشهر ۲۵ درصد افزایش یافت

به گزارش خبرنگار مهر، محبوبه شهریاری صبح چهارشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: از نظر رشد ترددهای بین استانی در سال گذشته، بوشهر رتبه دوم کشور را به خود اختصاص داد.

وی اضافه کرد: بر اساس گزارش تحلیلی وضعیت ترددهای جاده ای کشور طی سال گذشته، ترددهای بین استانی در بوشهر ۲۵ درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ افزایش داشته که رتبه دوم را داشته است.

شهریاری افزود: طبق آمار سامانه های ترددشمار، طی سال گذشته ۲۵ میلیون تردد بین استانی در بوشهر ثبت شد که بیشترین میزان آن مربوط به ماه‌های فروردین و آذر ماه بوده است.

وی در خصوص ترددهای بین استانی در اولین ماه سال جاری نیز بیان کرد: در فروردین ماه یک میلیون و ۳۸۰ هزار خودرو وارد استان و همین میزان خارج شده که در مقایسه با پارسال به ترتیب ۱۱ درصد و ۸ درصد رشد داشته است.

رییس مرکز مدیریت راه‌های استان بوشهر خاطرنشان کرد: اکنون ۱۹ سامانه نظارت تصویری، ۶۴ سامانه کنترل سرعت، ۶۰ سامانه تردد شمار و چهار سامانه توزین در حال حرکت فعال است.

کد خبر 6093852

دیگر خبرها

  • ترددهای بین استانی در بوشهر ۲۵ درصد افزایش یافت
  • ثبت چهار میلیون و ۲۸۲ هزار تردد بین استانی در فروردین امسال
  • معرفی ۳۰ معلم نمونه ادارات شهرستان و مناطق سمنان
  • زنگ «سپاس» در استان سمنان نواخته شد
  • اقتصاد ژاپن دست پُر آمد
  • مراکز جوار کارگاهی امسال ۵۰ درصد افزایش می یابد
  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد
  • کشاورزی حفاظتی در گرمسار به هزار هکتار افزایش می‌یابد
  • سرانه فضاهای آموزشی هرمزگان افزایش می‌یابد+فیلم
  • صادرات مرغ گرم افزایش می‌یابد