بالارفتن از طناب ربنای شجریان و ساختن مطرب!
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۳۴۶۰
این سنخ فیلمها را نباید توقیف کرد تا با جار و جنجال «بی بی سی» و «من و تو» و «ایران اینترنشنال» کردیت سیاسی و فرهنگی دریافت کنند تا سلیقه فاخر حاکمان ارشاد مشخص شود.
به گزارش مشرق، بالاخره، پس از کش و قوسهای بسیار و توقیفی چند روزه، که به مدد بسیج رسانهای که به اعتبار سیاسی هم برای آن تبدیل شد، «شاهکار» جناب مصطفی کیایی به نام «مطرب» روی پرده رفت.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
خواستم از ایرادات فنی و محتوایی «فیلم» (مسامحتا و ناچارا این واژه را به کار میگیرم) بگویم، ماندم که از کدام «فن» و کدام «محتوا» بنویسم؟ این که یک ستارهی موسیقی ترکیهای چرا باید مراقبت از تنها فرزند خود را به یک پناهجوی مرد خارجی بسپارد؟ این که نام خانوادگی «خوش سینه»؟! اگر برای دختر ابراهیم بد است، برای خواهر و عمه و مادربزرگ او بد نبود؟ این که اگر انقلاب به جای بهمن در اسفند اتفاق میافتاد، دقیقا «ابراهیم خوشسینه» قرار بود به کجا برسند که برخی خوانندگان نرسیده بودند و قرار بود چه گلی به سر «هنر» موسیقی بزند؟ این که چرا همه شخصیتهای این فیلم این اندازه گیج، کودن و مشنگ هستند که احمقانهترین دروغها را باور می کنند؟ و... که دیدم اصلا شوخی است، چرا که کل فیلم «مطرب» یک شوخی بینمک و نچسب و حتی موهن است.
بیشتر بخوانید:
آیا فیلم "مطرب" خواهان تغییر رفتار جمهوری اسلامی است؟! یکی از پستهای مکرر مصطفی کیایی کارگردان فیلم مطرب درباره محمدرضا شجریانحتی ارجاعات مثلا سیاسی و طعنه و کنایههایی که کارگردان به زعم خود نثار جمهوری اسلامی کرده، آن اندازه کممایه و مبتذل است که تفسیر آن موجب اعتباری برای این «چیز» می شود که ابدا لایقش نیست. «مطرب» در وجه اولی، توهینی وقیحانه به شان و کرامت ایرانی جماعت است، از آنرو که به سادگی می شد نام آن را «اوپرت مضحکهی چتر شدن یک خانوادهی ایرانی بر سر یک خواننده ترکیهای» یا «منو با خود ببر استانبول، حتی شده به زور»، یا «چقدر ما بدبختیم یه ترکیه هم نشدیم» یا... چه بگویم از این مضحکهی شرمآور و شنیعی که مصطفی کیانی علیه هویت و غرور ایرانی فیلم کرده است.
روندی خزنده و مسموم که از فیلم «نهنگ عنبر» آغاز شد و با «مصادره» ادامه یافت و امروز به «مطرب» رسید، تجسم عیان «افول در افول» است، چرا اگر آن دوتای اول را می شد مسامحتا فیلم (با داستانی و منطقی و ماجرایی) خطاب کرد که البته در محتوا مسموم بودند، این آخری که اصولا نه ماقبل فیلم، که ماقبل نمایشهای روحوضی از سنخ «آقا رشید» و «صمد و ممّد» است.
یکی از پستهای مکرر مصطفی کیایی کارگردان فیلم مطرب درباره محمدرضا شجریاندر فلش بک ابتدای فیلم، ابراهیم خوشسینه را میبینیم که در جوانی در حال اجرای آهنگی کوچهباغی در یک کافه است که جاهلها و لوطیها دور میزهای ... برای هی هی و های های او (که میراث «هنری»؟! آقا ابراهیم بوده) به به و چه چه میکنند و «ناز نفست» سر میدهند. به ناگهان، صدای شلیک و انفجار از بیرون کافه برمیخیزد و در پی آن، صدای «الله اکبر» گفتن انقلابیون، و ما افراد مسلحی را میبینیم که به دنبال خواننده وارد کافه میشوند و در نهایت ابراهیم را دستگیر میکنند. نخست، معلوم نیست این اجرا و این میزانسن کافهای و بساط ترقّص، قبل از 22 بهمن بوده یا بعد از آن. اگر قبل از آن بوده، که بر اساس کدام منطق و منبع تاریخی، انقلابیونی که در اوج درگیری با گارد شاهنشاهی و سایر عناصر مسلح رژیم گذشته بودند، افراد را دستگیر می کردند (تازه ان هم ابراهیم ادمی را)؟ اگر بعد از 22 بهمن است، کجا بعد از این تاریخ، بساط کافه و رقص آقایون و خانومهای «محترم» برقرار بوده است؟ اصولا «ابراهیم خوشسینه» کیست و چه جایگاهی دارد که باید دستگیر شود و تازه یکضرب به زندان بیفتد و تازه چند سال بعد از زندان آزاد شود؟ دروغ بزرگ کیایی را باید اینگونه به چالش کشید که کدام «خواننده لالهزاری» در دوران انقلاب دستگیر شد و به زندان افتاد؟ آیا سطح خوش سینه و خوش سینهها از امثال خوانندههای دارای اسم بالاتر بود که شاید بعد از پیروزی انقلاب احضار شدند، ولی هیچکدام یک روز هم به زندان نیافتادند؟
یکی از پستهای مکرر مصطفی کیایی کارگردان فیلم مطرب درباره محمدرضا شجریاناز همه مهمتر این که در کشوری که خوانندهای زیرزمینی چون امیرحسین مقصودلو(تتلو) اجازه یافت روی ناو ارتش آن موزیک اجرا کند، رونق موسیقی از انواع و اقسام آن در داخل، بازار پررونق موسیقی لس انجلس را کساد کرده و آن را به خاک سیاه نشانده، جنس برخی موسیقیجات! تولیدشده در داخل کشور، در فضاحت و ابتذال جفت پا به شکم موزیک آن ور آب کوبیده، حرف از «ممنوعیت» خواندن ابرام خوشسینه از آن ترهات شاخدار است.
بیشتر بخوانید:
«مطرب» در ژانر خالتور؛ پرویز پرستویی یک دانگ هم شبیه جواد یساری نشد! +عکسابراهیم خوشسینه، که تازه در بهمن سال 57 میخواست آلبوم به بازار بدهد، اگر بعد از پیروزی انقلاب به خارج از کشور مهاجرت میکرد، الان کجای بازی موسیقی بود؟ آیا در بهترین حالت چیزی بهتر از جمال وفایی و ایرج مهدیان و حسن شجاعی میشد(که البته با توصیفات فیلم، ابراهیم حتی سایهای از آنها به لحاظ شهرت در لالهزار هم نبود)؟ چه کسی اکنون برای «کنسرت» امثال نامبردگان پول میدهد و کدام قشری، جز برخی تهرونیها قدیمی بالای هفتاد سال، به آهنگهای آن بندگان خدا گوش میدهد؟ در این صورت، اجرای دوصدایی یک خوانندهی کپی کار دوزاری در حاشیه لالهزار (که حتی آلبوم او هم آخر بیرون نیامد و حتی برای هموطنان کافه باز «قیدیمی» تهرون هم شناس نیست)، با یک ستاره موسیقی ترکیه، اولویت چه کسی در استانبول است و چه جذابیتی برای مستمعان ترکزبان دارد؟
از شوخیهای لوس و خنک با مسایل زناشویی که کارگردان به صورت مکرّر در فیلم آورده تا خیلی «ساختارشکن» جلوه کند، نیز میگذریم، چرا که دستکم در سالنی که نگارنده فیلم را دید، جز تک و توک خندهای در سالن، آن هم برای بار اول، دیگر این شوخیهای ابلهانه خندهای برنیانگیخت، چرا که مخاطب عام هم به آن سطح از پختگی و درک رسیده که فرق شوخینویسی با لودگی را بفهمد. باز صد رحمت به برخی افراد که اگر در لس انجلس به دنبال احیای لالهزار بودند، سنخ پوشیدهتر و باملاحظهتر آن را دنبال میکردند، لیکن در جمهوری اسلامی، ذیل مدیریت وزارت فخیمه فرهنگ و ارشاد اسلامی، در رویکردی به شدت عقبمانده و ارتجاعی، ترکیبی از لمپنیسم لاله زاری با وقاحت جنسی و کنایههای تند و تیز ناجوانمردانه به نظام و کشور سکه رایج سینمای کشور شده است.
از قضاء، به باور و سلیقه شخصی صاحب این قلم، این سنخ فیلمها را نباید توقیف کرد تا با جار و جنجال «بی بی سی» و «من و تو» و «ایران اینترنشنال» کردیت سیاسی و فرهنگی دریافت کنند، بلکه باید این فیلمها پخش شود تا ماهیت و محتوای سلایق مدیران فعلی حاکم بر ارشاد و مجموعه دولت و منظور آنها از هنر «فاخر» برای عموم روشن گردد، همانها که «گندم نمایی میکنند و جو که نه، کنجاله میفروشند» و در فضای انتخابات خود را مظهر موسیقی و هنر و فرهنگ و همه چیزهای متعالی مینمایانند، گویی همه ظرایف و لطایف ردیفهای آوازی و دستگاههای موسیقایی سنتی ایران را فوت آب هستند، اما چون به خلوت میروند چیزهای دیگر گوش می دهند، چه اگر غیر این بود، برای «مطرب» سینه سپر و گریبان پاره نمیکردند. از قضاء، کیایی نمک خورده و نمکدان می شکند و همین سنخ مدیران را هم به سخره میگیرد، جایی که دختر ابراهیم خوشسینه در مجالس مولودی، به راحتی سر دختر وزیر و همسر سفیر و فلان و بهمان را شیره میمالد و زیست و سلیقه ایشان را به مضحکه میکشاند.
و البته سخن به پایان نمیتوان برد، اگر در مدح بازی «شاهکار» مجموعه بازیگران هم سخنی نگوییم. در این زمینه، «مطرب» مثال بارز شلختگی، بیمسوولیتی و دستکمگیری فاجعهبار شعور تماشاگر است. مجموعهای دورهمی از تیپهای تکراری بازیگرانی چون پرستویی، مهران احمدی و محسن کیایی و حتی شاکردوست، که از فرط تکرار مندرس شده است. پرستویی هنوز بعد از نزدیک 20 سال، ادای «رضا مارمولک» را در می آورد؛ مهران احمدی هم که ظاهرا در فیلمهای «بشکن و بالا بنداز» این سالها سهمیه ویژه دارد، کاریکاتور «بهبود فریبا» در سریال پایتخت است؛ محسن کیایی هم همان جوان تپلی بامزه و زبر و زرنگ فیلمهای «آقا داداش» است که با صحنه طوفانی اجرای رپ وسط دوئت کافهضربی ابراهیم و نازان، قولنج موسیقی تلفیقی را شکست؛ الناز شاکردوست که بعد از اوج بازی خود در «شبی که ماه کامل شد»، دوباره به تیپ دختر لومپن اغواگر سری فیلمهای خالتور فرحبخش-علیخانی بازگشت و هنرپیشه زن ترکیهای هم که ظاهرا جلوی دوربین ندیدبدید و خودشرمندهی کیایی در نقش «مرسی که هستی» بازی می کند و...
فقط باید تاسفی عمیقی به حال برخی مدیران خورد که تا پیش از این، شان و جایگاه و حرمتی به عنوان یک اهل قلم پیشکسوت داشتند و فردا روز، دوران مدیریتشان را با تولیداتی «فاخر» از جنس مطرب به یاد خواهند آورد.
منبع: تسنیممنبع: مشرق
کلیدواژه: بازار سکه و ارز تحولات عراق روح الله زم تحولات لبنان استانبول مصطفی کیایی بی بی سی ترکیه فیلم مطرب ممنوعیت محسن کیایی فیلم مطرب بی بی سی گارد شاهنشاهی حسن شجاعی امیرحسین مقصودلو مهران احمدی انتخابات96 پرستویی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۳۴۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
درد قفسه سینه نشانه چه بیماری است؟
درد قفسه سینه حالت و نشانه بیمار گونهای است که علامت برخی بیماریها از جمله بیماریهای قلبی محسوب میشود.در مطلب پیشرو شما با علل مختلف درد قفسه سینه آشنا میشوید.
به گزارش فارس، نفس نفس زنان و به سختی در حالی که دو دستش را روی سینه گذاشته و چهرهاش حالت درد به خود گرفته فریاد میزند«آی قلبم!» هرچند که درد قفسه سینه در بیشتر موارد نشانه مشکلی جدی نیست، اما در هر صورت باید با پزشک مشورت کنیم. اگر شک کنیم که دچار حمله قلبی شدهایم، باید فوراً کمک پزشکی دریافت کنیم.
مشخصات درد قفسه سینه که باید بلافاصله با اورژانس (۱۱۵) تماس بگیریم شامل موارد زیر است:
اگر درد ناگهانی قفسه سینهای داشته باشیم که به بازوها، پشت، گردن یا فک گسترش مییابد.
باعث احساس فشار یا سنگینی در قفسه سینه شود.
با تنگی نفس، تعریق و احساس ناخوشی همراه باشد.
بیش از 15 دقیقه طول بکشد.
میتواند نشاندهنده این باشد که دچار حمله قلبی شده و نیاز به درمان فوری در بیمارستان داریم.
مشخصات درد قفسه سینه که باید به پزشک مراجعه کنیم
درد قفسه سینه متناوب باشد (گاهی میآید و میرود)
درد قفسه سینه به سرعت از بین میرود، اما همچنان باعث نگرانی ما شده است.
برای اطمینان از اینکه این درد مسئلهای جدی نیست، مشورت با پزشک بسیار مهم است.
علل شایع درد قفسه سینه
درد قفسه سینه دلایل مختلفی دارد. دسته اول علل با منشأ قلبی یا ریوی که تهدیدکننده زندگی هستند.
دسته دوم درد قفسه سینه که علت آنها مشکلات قلبی یا ریوی نیست. از آن جایی که درد قفسه سینه میتواند نشاندهنده یک مشکل جدی باشد، ضروری است که فوراً به دنبال بررسی علت آن و مراجعه به پزشک باشیم.
نمونههایی از علل درد قفسه سینه مربوط به قلب عبارتاند از:
حمله قلبی: حمله قلبی به علت مسدود شدن جریان خون به عضله قلب که ثانویه به وجود لخته خون رخ میدهد.
آنژین: به درد قفسه سینه ناشی از جریان خون ضعیف به قلب، آنژین گفته میشود. این درد اغلب به دلیل وجود پلاک در دیواره رگهای خون رسان به قلب ایجاد میشود. این پلاکها، رگها را باریک و خون رسانی به قلب را، بهویژه در حین فعالیت بدنی، محدود میکنند.
علل گوارشی درد قفسه سینه
دقت کنیم نمونههایی از درد قفسه سینه ناشی از اختلالات دستگاه گوارش، عبارتاند از:
سوزش سردل (ریفلاکس): این احساس درد و سوزش در پشت استخوان جناق سینه زمانی اتفاق میافتد که اسید معده وارد مری شود.
اختلالات بلع: اختلالات مری میتواند بلع را دشوار کند و باعث درد شود.
مشکلات کیسه صفرا یا پانکراس: وجود سنگ یا التهاب کیسه صفرا یا پانکراس میتواند باعث دردی شود که به قفسه سینه گسترش مییابد.
علل عضلانی و استخوانی درد قفسه سینه
برخی از انواع درد قفسه سینه با صدمات و سایر مشکلاتی که بر ساختارهای تشکیلدهنده دیواره قفسه سینه تأثیر میگذارد، مرتبط اند، از جمله:
درد عضلات: درد عضلات مربوط به سندرمهای درد مزمن، مانند فیبرومیالژیا، میتوانند باعث درد مداوم قفسه سینه شوند.
دندههای آسیبدیده: آسیب دنده مربوط به ضربدیدگی یا شکستگی، میتواند باعث درد قفسه سینه شود.
درد قفسه سینه همچنین میتواند به دلایل زیر باشد:
حملات هراس (پانیک): اگر دورههایی از هراس شدید همراه با درد قفسه سینه، ضربان قلب سریع، تنفس سریع، تعریق زیاد، تنگی نفس، حالت تهوع، سرگیجه و ترس از مرگ داشته باشیم، ممکن است دچار حمله پانیک شده باشیم.
تشخیص علت درد قفسه سینه
درد قفسه سینه به شکلهای مختلفی، از یک درد شدید و تیز تا یک درد مبهم، حس میشود. گاهی درد قفسه سینه به شکل سوزش احساس میشود. در مواردی، درد از گردن به سمت فک و سپس به پشت یا پایین یک یا هر دو بازو گسترش مییابد.
هرچند که درد قفسه سینه همیشه نشانه حمله قلبی نیست، اما در اورژانس، معمولاً ابتدا حمله قلبی موردبررسی قرار میگیرد؛ زیرا فوریترین تهدید برای زندگی است. پزشک ممکن است علل ریوی تهدیدکننده حیات، مانند آمبولی ریه را نیز بررسی کند.
برخی از اولین بررسیهایی که پزشک ممکن است هنگام ارزیابی درد قفسه سینه درخواست کند عبارتاند از: نوار قلب، عکس از قفسه سینه، سیتیاسکن، آزمایش خون.
بسته به نتایج آزمایشهای اولیه بررسی درد قفسه سینه، پزشک ممکن است آزمایشهای بیشتری درخواست نماید.
این بررسیها ممکن است شامل موارد زیر باشد: اکوکاردیوگرام (بررسی قلب در حال حرکت با استفاده از امواج صوتی)، تست ورزش یا آنژیوگرافی.
باید به خاطر داشته باشیم که درد قفسه سینه دلایل احتمالی زیادی دارد و همه آنها نیاز به بررسی توسط پزشک دارند.
درد قفسه سینه مربوط به قلب چگونه است؟
درد قفسه سینه که مرتبط با بیماریهای قلبی است، در بسیاری از مبتلایان به این بیماریها، بهصورت ناراحتی مبهم و نه لزوماً درد احساس میشود. بهطورکلی، وقتی ناراحتی قفسه سینه مربوط به حمله یا مشکلات قلبی باشد، ممکن است با یک یا چند مورد از موارد زیر همراه شود:
احساس فشار، پُری، سوزش یا گرفتگی در قفسه سینه
درد فشاری یا شدید که به کمر، گردن، فک، شانهها و یک یا هر دو بازو گسترش مییابد
دردی که بیش از چند دقیقه طول میکشد، با فعالیت بدتر میشود، با استراحت از بین میرود و دوباره عود میکند یا شدت آن متغیر است
تنگی نفس
تعریق سرد
سرگیجه یا ضعف
حالت تهوع یا استفراغ
درد قفسه سینه به دلایل غیرقلبی چگونه است؟
ممکن است تشخیص درد قفسه سینه مربوط به قلب از سایر انواع درد قفسه سینه دشوار باشد. بااینحال، درد قفسه سینهای که ارتباط کمتری با مشکلات قلبی دارد، اغلب با موارد زیر همراه است:
احساس طعم ترش یا احساس بازگشت غذا به دهان
مشکل در بلع
دردی که با تغییر وضعیت بدن بهتر یا بدتر میشود
دردی که با تنفس عمیق یا سرفه بدتر میشود
تشدید درد، زمانی که روی سینه خود فشار بیاوریم
دردی که ساعتها ادامه داشته باشد
توجه داشته باشیم که علائم کلاسیک سوزش سر دل، یک احساس دردناک و سوزش در پشت جناق سینه، میتواند ناشی از مشکلات قلب یا معده باشد. بنابراین برای تشخیص علت دقیق درد قفسه سینه حتماً باید با پزشک مشورت کنیم.