خیمه مدیران غیرجهادی بر فرهنگ و هنر خرمشهر
تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۳۴۹۱
خبر میرسد رضا مردانی قرار است جانشین همایون قنواتی شود. به عبارتی او قرار است به سبب تواناییهایش! مدیریت فراتر بهدست آورد؛ اما نتیجه مدیریت مردانی در خرمشهر طبق آنچه در ویدئوی تولیدی خبرگزاری تسنیم قابل مشاهده است، هیچ است. ۱۸ آبان ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۹ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -
خبرگزاری تسنیم - احسان زیورعالم
سه سال پیش به دعوت دبیر وقت جشنواره تئاتر فتح خرمشهر، حسین مسافر آستانه به منطقه اروند سفر کردم تا علاوه بر تماشای آثار راهیافته به این جشنواره، نگاهی به وضعیت فرهنگی خرمشهر و آبادان داشته باشم.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در آن گزارش نوشتم «آبادان و خرمشهر یک سال مهلت دارند تا سالنهای خود را بسازند. سالنها را قرار است منطقه آزاد اروند بنا و معاونت امور هنری آن را تجهیز کند. برای این مهم باغچهای از بین میرود به امید بارور شدن نشاهای بیشتر و زمینی لمیزرع بارور. اگر تا سال دیگر همت مسئولان آمیخته با اقدام و عمل ثمر داد، رخت بر بستن فلفلها از اذهان پاک میشود؛ اما اگر نشد باید گفت "دو صد گفته چون نیم کردار نیست." کلنگ و گچ نه دو صد که چند صد هزار گفتار است و کلنگهای جا مانده بر زمین بسیار است و کمی بیشتر از بسیار.»
همان زمان یکی از مسئولان حاضر در مجلس کلنگزنی از بازتاب ضعیف این رویداد ناراضی میشود و این مسأله را پیگیری میکند که چرا رسانهها به کلنگزنی این سالنها نپرداختهاند. آن زمان از خودم پرسیدم آیا مدیر محترم در ساخت و بهرهبرداری این سازهها در بازه پیشبینی شده نیز پیگیری میکند و در صورت وجود ضعفها، ابراز نارضایتی میکند؟ پاسخ برایم امروز مشخص است. یکماه پیش به همراه حمیدرضا آذرنگ، دبیر جشنواره بیستودوم به آبادان و خرمشهر سفر کردیم تا از وضعیت زیرساختهای 2 شهر مذکور دیدن و گزارشی تصویری تهیه کنیم. گزارشی که چندی پیش در قالب ویدئو منتشر شد و از وضعیت اسفناک خرمشهر خبر میداد.
آن روزها همه به آذرنگ قول مساعدت میدادند که جشنواره قرار است بهخوبی برگزار شود؛ اما اتفاقات جذاب چنان در پی هم آمدند که شما بهخوبی درک خواهید کرد چرا آن کلنگ سه سال پیش در زمین نرم یادگارهای جنگ باقی ماند. آن روزها مدیریت ارشاد خرمشهر بر عهده رضا مردانی بود که از سال 1393 در خرمشهر مدیریت ارکان فرهنگی خرمشهر را برعهده داشت. در زمان کلنگزنی پلاتوی خرمشهر او موظف شد تا با کمک منطقه آزاد اروند مکانی برای تولید آثار تئاتری در شهر خرمشهر فراهم کند؛ اما این رخ نداد. با آنکه پس از مسافرآستانه، مردانی مسئولیت جشنواره فتح خرمشهر را نیز برعهده داشت؛ اما نتیجه حضور او در این جشنواره چیزی جز تعطیلی نبود.
از سال 1395، همایون قنواتی، مدیرکل پیشین فرهنگ و ارشاد اسلامی خوزستان، بهعنوان مدیرکل ارشاد منطقه آزاد اروند انتخاب میشود. چهره نامآشنای دوران مدیریت خسرو نشان در ادارهکل هنرهای نمایشی، کسی که چندان از تئاتر دور نبود، با آمدنش تمام آن تعهدات منطقه آزاد را نادیده میگیرد و این نادیدهگیری تا زمان برگزاری جشنواره تئاتر فتح خرمشهر ادامه پیدا میکند. در حالی که حمیدرضا آذرنگ برای بودجه جشنواره رقمی فراتر از رقم مصوب درخواست میکند؛ اما قنواتی به تعهداتش عمل نمیکند و بازنشست هم میشود. به عبارتی آذرنگ و تلاشهایش به یک بنبست اداری مواجه میشود.
از سوی دیگر خبر میرسد رضا مردانی قرار است جانشین همایون قنواتی شود. به عبارتی او قرار است به سبب تواناییهایش مدیریت فراتر بهدست آورد؛ اما نتیجه مدیریت مردانی در خرمشهر طبق آنچه در ویدئوی تولیدی خبرگزاری تسنیم قابل مشاهده است، هیچ است. در روز نخست برگزاری جشنواره بیستودوم در سالن خلیج فارس، نمایشی از آبادان بهدلیل وجود پلاتوی اجرا مجبور میشود نمایش را روی صحنه سالن خلیج فارس اجرا کند و مخاطبان را نیز روی استیج بنشاند. این مسأله باعث میشود ظرفیت نمایش بهشدت تقلیل یابد و محصول این تقلیل جمعیت زیادی باشد که پشت در سالن ماندهاند. وضعیت زمانی جذاب میشود که در سالن ناگهان باز میشود و جمعیت به سوی استیج حملهور میشوند. بلبشو تا جایی پیش میرود که احتمال سقوط سازه طراحی شده میرود. جمعیت خشمگین با التماسهای کارگردان از سالن خارج میشوند تا مشخص شود عدم احداث پلاتو چه بلایی بر سر وضعیت فرهنگی خرمشهر میآورد.
البته عدمتوانایی رضا مردانی و قنواتی در تقویت زیرساختها زمانی جذابتر میشود که در تغییر کاربری نگارخانه شهریار به پلاتوی غریفی هیچ المان تئاتری در نظر گرفته نمیشود. سالن غریفی که قرار است حکم بلکباکس را در خرمشهر داشته باشد، صرفاً سالن است. نه اتاق فرمانی دارد و نه رختکنی. واحد اداری هم ندارد. اتاقی است که فضای نورپردازیش هم به واسطه حضور گروه فنی تئاتر شهر تهران در جشنواره، اجرایی شده است. کف سالن از سنگ است! هیچ چیز سالن سیاه نیست و در ایام جشنواره با پردههای سیاه برای اجرا مهیا شده است. با وجود رطوبت بالای خرمشهر، هیچ وسیله خنککنندهای برایش فراهم نمیشود و در روز دوم جشنواره، نیروهای حمیدرضا آذرنگ درمییابند برای سالن تهویهای خریداری شده اما در انبار ارشاد در حال خاک خوردن است.
با اینکه سالن غریفی بخشی از کتابخانه خرمشهر است؛ اما اداره تحتنظر آقای مردانی هیچ تلاشی برای تمیز و مهیا کردن فضای عمومی سالن نمیکند. چراغهای محوطه سالن همگی سوختهاند و اداره ارشاد هیچ ارادهای برای تعویض آن از خود نشان نداده است. این در حالی است که اجراها همگی در شب برگزار میشوند. با اینکه تعمیرات سالن از مدتها پیش به پایان رسیده، محوطه سالن مملو از نخالههای ساختمانی است. وضعیت سالن خلیجفارس جذابتر از غریفی نیست. با وجود اجرای نمایش در شب، هیچ سیستم روشنایی برای فضای بیرونی سالن وجود ندارد. وضعیت بد پیادهرو نیز با همت حمیدرضا آذرنگ و رایزنیهایش با شهرداری خرمشهر رفع میشود.
وضعیت زمانی جذابتر میشود که با وساطت آذرنگ 150 صندلی برای تجهیز سالن غریفی از تئاتر شهر به خرمشهر ارسال میشود؛ اما در کمال تعجب آقای مردانی هیچ اقدامی برای نصب صندلیها نکرده است تا تجربه نشستن در یکی از بدترین سالنهای کشور را داشته باشیم.
وضعیت بهداشتی و البته فنی سالن فانوس هم که طبق گزارش تصویری و ویدئویی خبرگزاری تسنیم اسفناک است. سالنی که قرار بود نگین تئاتر خرمشهر باشد، با وجود هزینهها شرایط دردناکی را تجربه میکند.
فارغ از تمام این مسائل، مردانی و دیگر مسئولان فرهنگی خرمشهر تنها در زمان سیدمجتبی حسینی، معاون وزیر فرهنگ در فضای جشنواره حضور داشتند. آنان به هیچوجه در بطن ماجرای جشنواره نبوده و نیستند. نمیدانند گروهها در چه شرایطی اجرا میروند و مخاطبان اساساً با چه وضعیتی، به پای نمایشها مینشینند. این را در کنار این ماجرا قرار دهید که در جشنواره اخیر، خرمشهر مُصر بوده تنها این شهر میزبان جشنواره باشد و امکانات آبادان از چرخه جشنواره خارج شده است، شهری که این روزها نه شهردار دارد و نه فرماندار.
وضعیت جشنواره فتح خرمشهر تنها با حضور حمیدرضا آذرنگ به حیات خود ادامه داده است که بهزودی در گزارشی بدان خواهم پرداخت؛ اما پرسش این است که در منطقه آزاد اروند بر چه اساسی مدیریت فرهنگی منطقه عظیمی با جمعیتی نزدیک به نیم میلیون نفر انتخاب میشود؟ آیا توانایی مدیر در برآورده کردن خواست عمومی و وعدههایش نیست؟ آیا میتوان به ناکارآمدی مدیریت فرهنگی مدیران منطقه چشم بست و احسنت گفت؟
آنچه مسلّم است مدیریت فرهنگی کنونی در منطقه آزاد اروند زیبنده یادگاران هشت سال دفاع مقدس نیست؛ چرا که مدیران فرهنگی گویی توانایی مدافعان منطقه را ندارند.
انتهای پیام/
R1369/P/S4,34/CT6 واژه های کاربردی مرتبط تئاتر دفاع مقدس تئاتر
منبع: تسنیم
کلیدواژه: تئاتر دفاع مقدس تئاتر تئاتر دفاع مقدس نمایش تئاتر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۳۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
انزوای رژیم صهیونیستی در جشنوارهها/ از فرصتها استفاده نکردیم
به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از مرکز روابطعمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تازه ترین جلسه شورای هنر روز دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه به ریاست محمد مهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد مخدی دادمان رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی و تعدادی دیگر از مدیران برگزار شد.
وزیر فرهنگ در این جلسه گفت: سال گذشته طبق گزارش دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، شورای هنر جزو شوراهای بسیار فعال است که باید به دلیل اهتمام بر این کار از اعضای این شورا و آقای ایمانی خوشخو تشکر کرد.
وی افزود: دستاورد مهم این شورا ابلاغیههای متعدد در زمینه حمایت از هنر و اسناد بالادستی مثل ایجاد سند موسیقی است که سال گذشته صورت گرفت.
از فرصتها استفاده نکردیم
رییس شورای هنر گفت: ابلاغ ایجاد شهر جهانی صنایع خلاق اتفاق مبارکی است؛ استانداران قزوین و یزد، شهرداری مشهد و مسؤولان اصفهان طرحهایشان را برای ایجاد مجموعههایی در این زمینه ارایه کردند، البته باید در نظر داشت دستورالعمل این کار برعهده شورای هنر قرار دارد و در حال تنظیم است.
وی افزود: در روزهای گذشته برای شرکت در اجلاسی به باکو رفته بودم، برآوردم از این سفر این است که زمینه حضور جمهوری اسلامی در همه عرصهها وجود دارد و این ضعف ما است که نتوانستیم از این فرصت ها استفاده کنیم.
رییس شورای هنر در مورد نشان خیرین هنر، تصریح کرد: هرچه این امر گسترش یابد میتوانیم از فضای عمومی برای کمک به جریان هنر و زیرساختهای هنری استفاده کنیم.
وزیر فرهنگ با تاکید بر اهمیت دوسالانه ونیز، گفت: همیشه در عرصه های فرهنگی هنری این اشکال را داشتیم که ایران ۲ هزار سال پیش را ترسیم می کردیم که باید به این مسأله پرداخته شود؛ اما امروز بحمدالله هنرمندان اصیل جریان انقلاب در این عرصه حضور دارند و انشاالله باعث خیر و برکت بیشتری خواهند شد.
اولویتهای دستگاه دیپلماسی فرهنگی ایران
اسماعیلی با اشاره به نامه هشت هزار هنرمند تجسمی علیه رژیم صهیونسیتی برای تحریم صهیونیستها، افزود: دانشگاههای دنیا نیز به این جنایات واکنش نشان دادند؛ یکی از اولویت های دستگاه دیپلماسی فرهنگی ما تلاش برای انزوای کامل رژیم صهیونسیتی از جشنواره هاست
وزیر فرهنگ گفت: به دلیل جنگ اوکراین، روسیه را از جام جهانی فوتبال و المپیک محروم کردند، حتما باید دستگاه های دیپلماسی ورزشی پیگیری این مسأله را در دستور کار قرار دهند؛ باید فضای افکار عمومی دنیا را بر سر این قضیه، حساس نگه داریم و این رویدادها به محلی برای اعتراض به رژیم صهیونسیتی تبدیل شود.
بنیاد رودکی موظف به حمایت از موسیقی سنتی است
رییس شورای هنر در مورد حمایت از موسیقی اصیل ایرانی نیز تصریح کرد: بنیاد رودکی موظف شده در تالار وحدت و رودکی صرفا از موسیقی های سنتی حمایت کند.
گفتنی است، بررسی سند هنرهای نمایشی(تئاتر)» در دستور کار این جلسه از شورای هنر قرار گرفت.
رییس حوزه هنری و نامه هشتهزار هنرمند برای تحریم رژیم صهیونیستی
در بخشی از این جلسه محمدمهدی دادمان رییس حوزه هنری در این جلسه با اشاره به برگزاری دوسالانه ونیز، گفت: از معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکر می کنم؛ اتفاقی که در دوسالانه هنرهای تجسمی ونیز رخ داد ارزشمند بود چراکه بعد از سالها به فرزندان هنرمند انقلاب مثل مجموعه حوزه هنری اعتماد شد که این رویکرد برآمده از تفکری است که در دولت سیزدهم وجود دارد.
وی افزود: دوسالانه ونیز یکی از معتبرترین رویدادهای هنری دنیاست. اینکه در چنین رویدادی آنچه در پاویون جمهوری اسلامی عرضه می شود تبیین و ارایه هنرمندانه از مظلومیت کودکان غزه است ارزشمند محسوب می شود. تهیه آثار هنری توسط هنرمندان انقلابی ارزش دوم بود؛ این آثار دی سال قبل در جریان رویدادی در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری انقلاب اسلامی خلق شده و نتیجه همکاری هنرمندان بود که ارزش سوم محسوب می شود.
رییس حوزه هنری انقلاب اسلامی با بیان اینکه انعکاس جهانی پاویون جمهوری اسلامی قابل اعتنا بود، افزود: نکته دیگر همبستگی شکل گرفته میان هشت هزار تن از هنرمندان تجسمی بود که به اتفاق نامه ای را به دبیرخانه این رویداد ارسال کردند تا رژیم صهیونسیتی را تحریم کند؛ ولی دبیرخانه این نامه را نپذیرفت. البته رژیم صهیونسیتی در اقدامی پیشدستانه پاویون خود را (احتمالا به دلیل واکنش های احتمالی هنرمندان) بسته بود که اتفاقی ارزشمند محسوب می شود.
شصتمین دوره بینال ونیز از ۲۱ آوریل با شعار «خارجیها همهجا» با حضور ۹۵ کشور آغاز شد و این تعداد حضور کشورها از زمان بعد از همهگیری کووید بی سابقه بوده است. نمایشی (تئاتر)» در دستور کار این جلسه از شورای هنر قرار گرفت.
کد خبر 6098135 علیرضا سعیدی