Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-28@00:54:29 GMT

صنعت چرم؛ مشکلات و راهکارها

تاریخ انتشار: ۱۸ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۵۱۵۳

‍‍‍‍‍‍

رئیس اتحادیه صادرکنندگان سالامبور: به علت نبود زیرساخت های لازم، بالا بودن قیمت های تمام شده، نبود دانش فنی و فرسودگی خطوط تولید کماکان صادر کننده سالامبور و بخش کراس هستیم. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،

محمد لاهوتی رئیس اتحادیه صادرکنندگان سالامبور گفت: صنعت چرم به 2 بخش سبک و سنگین تقسیم می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ایران در گذشته با توجه به داشتن 5 و نیم درصد سهم جهانی پوست سبک دنیا، اولین رتبه در صنعت چرم سازی را داشته که الان این رتبه به علت کاهش کشتار و کمبود پوست کاهش یافته است.

او افزود: مزیت های ما در صنعت چرم سبک بوده اما در قبل انقلاب سرمایه گذاری ها در چرم سنگین بوده است اما با توجه به اینکه تمام تقاضای داخل در این بخش تامین می شود، واحدهای ما قابلیت افزایش تولید و صادرات را نیز دارند.

در صنعت سبک ظرفیت خوبی داریم اما یا سرمایه گذاری صورت نگرفته یا در مراحل نهایی که سالامبور گفته می شود، متوقف شده است و حجم صادراتی ما در بهترین شرایط در سال 91 حدود 200 میلیون دلار  ارزآوری داشته است که بعد از این سال که عوارض گذاشته شد در سال 97 مجموع صادرات ما در سالامبور به 50 میلیون دلار کاهش یافته است.

او با بیان اینکه قبل انقلاب سیاست گذاری ها در چرم سبک و سنگین بوده اما بعد از انقلاب با توجه به اینکه صنایع چرم سبک در شرف راه اندازی بوده اند و بخش خصوصی هم در دهه 80 سرمایه گذاری محدودی داشته است.

او افزود : با توجه به 20 میلیون راس کشتار در داخل و تقاضای 2 میلیون راس در داخل باید مابقی صادر شود اما به دلیل نبود زیرساخت های لازم، بالا بودن قیمت های تمام شده، نبود دانش فنی متناسب با درخواست خارجی و فرسودگی خطوط تولید کماکان صادر کننده سالامبور در کشور و بخش کراس هستیم بنابراین اگر زنجیره کامل نشود به هدف نخواهیم رسید.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

لاهوتی گفت: عوارض گرفتن از صنعت چرم این صنعت را ضعیف تر خواهد کرد بنابراین باید نگاه ها و اشکالات ریشه یابی شود.

افسانه محرابی مدیرکل صنایع نساجی، پوشاک و سلولوزی وزارت صمت گفت: با توجه به سابقه طولانی و پتانسیل بالا در صنعت چرم بیشتر صادرات ما در سالامبور بوده است اما با توجه به اشتغال زایی و ارزش افزوده، آب مصرفی و مخاطرات این بخش تولید سالامبور به طور کل به نفع کشور نیست بلکه تولید سالامبور باید در جهت ارتقای صنعت چرم هزینه شود.

او با بیان اینکه از سال 94 عوارض گرفته شده و از سال 95 با توجه به اینکه قرار بود صندوقی برای بازسازی و نوسازی واحدهای چرم تشکیل شود ردیفی در لایحه بودجه سال 96 پیشنهاد شد که رد شد اما در سال 97 تایید شد که خوشبختانه کارگروهی نیز در این زمینه در جهت بازسازی و نوسازی صنعت چرم تشکیل شده است.

او گفت: با توجه به اینکه بستر لازم برای چرم نهایی مهیا نیست بازسازی و نوسازی واحدها در دستور کار است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

حسن زاده رئیس هیئت مدیره انجمن صنایع چرم در ارتباط تلفنی گفت: اگر صادرات پوست برای تبدیل به سالامبور باشد، 40 میلیون دلار و در مرحله چرم تمام شده به 200 تا 220 میلیون دلار و برای محصول نهایی نیز می توانیم رقمی معادل 750 تا 850 میلیون دلار ارزآوری داشته باشیم که با این رقم می توان 30 برابر بالاتر نیز اشتغالزایی کرد.

حسن زاده در ادامه گفت: سالامبور به عنوان صنعت تلقی نمی شود و در واقع مرحله ابتدایی است بنابراین برای ورود پوست معتقدیم در صورت نیاز سالامبور وارد شود تا به مراحل بالاتر برسیم.

او افزود: زمانی که عوارض برای ارتقا در صنعت اعمال شود؛ تجهیز کردن کارخانه ها و متحول کردن این صنعت نیازمند سرمایه گذاری هنگفت است بنابراین از مجلس انتظار داریم برای برگشت عوارض مصوب شده به صنعت چرم حمایت های لازم را انجام دهند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

منبع: شبکه خبر

کلیدواژه: پوشاک صنایع نساجی چرم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۵۱۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلکسیون مشکلات اصفهان نیازمند توجه ویژه است

فرماندار اصفهان گفت: اصفهان کلکسیونی از مشکلات استان و شهرستان را دارد که حل آن نیازمند اهتمام و توجه ویژه‌ای است. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، محمدعلی احمدی در شورای اداری مشترک استان و شهرستان اصفهان اظهار داشت: سفرهای شهرستانی و دیدار چهره به چهره با مردم، روحیه مردمی استاندار را تجلی کرده و موجب امیدآفرینی بین مردم منطقه می‌شود و اقدامات انجام شده جای تقدیر و تشکر دارد.

فرماندار در ادامه با اشاره به گستردگی مشکلات اصفهان، خاطرنشان کرد:این سومین سفر منطقه‌‌ای استاندار به شهرستان اصفهان بود و قرار است که استاندار در روزها و هفته‌های آینده از سایر مناطق مرکزی و نقاط حاشیه‌ای اصفهان بازدید به عمل آورند و بر همین اساس مشکلات و مسائل این مناطق احصا و ظرفیت‌ها شناسایی شده و امیدواریم این جلسات ادامه داشته باشد.

وی در ادامه به مشکلات و ظرفیت‌های اصفهان اشاره کرده و گفت: اصفهان ظرفیت‌های مختلف اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی زیادی دارد که در موقعیت‌ها و عرصه‌های مختلفی نقش‌آفرینی می‌کند اما چالش‌ها و مشکلات زیادی داریم که برخی از آنها مختص اصفهان هستند و بسیاری از شهرستان‌های استان مشکلات مربوط آلودگی هوا، فرونشست، ترافیک و مسائل مربوط به جمعیت شهری را ندارند اما در اصفهان این مشکلات بسیار پررنگ بوده و رفع آن نیازمند اهتمام جدی است.

احمدی با تاکید بر اینکه مشکلات اصفهان کلکسیونی مشکلات استان و خود شهرستان است، گفت: حل این مشکلات نیاز مند توجه ویژه‌ای است؛ همان طور که در سطح کشور استان اصفهان را به عنوان استان برخودار می‌شناسند متاسفانه در سطح استان تصور می‌شود که شهرستان اصفهان یک شهرستان برخوردار است درحالی آمارهای ما خلاف این مهم را نشان می‌دهند و انتظار داریم که این موضوع به شکلی حل شود.

تاکید استاندار اصفهان بر هم‌افزایی مدیران‌ اجرایی

وی افزود: علاوه بر این برخی از ادارات کل به دلیل حجم و گستردگی کار، نسبت به مسائل شهرستان غفلت می‌کنند و این غفلت‌ها بیشتر از سمت دستگاه‌هایی رخ می‌دهد که اصلا در شهرستان نمایندگی ندارند و بهبود ساختار‌های ناکافی در سطح شهرستان مستلزم تدابیر ویژه است.

فرماندار یادآور شد: در بخش مرکزی شهرستان، 82 روستا زیرمجموعه یک بخشداری هستند درحالی که متوسط روستای یک بخشداری در سطح استان و سایر نقاط کشور، حدود 20 روستاست و باید بدانیم که جمعیت برخی از روستاهای ما معادل جمعیت سایر شهرهای استان است و بهبود ساختار‌های اداری و نیروی انسانی در شهرستان، نیازمند پیگیری‌های مجدانه است.

وی ادامه داد: اعتبارات و بودجه‌‌ای که به شهرستان تعلق می‌گیرد، با توجه به میزان مشکلات و جمعیت کافی نیست و در این زمینه نیز نیازمند پیگیری‌های ویژه هستیم.

انتهای پیام/170

دیگر خبرها

  • پیاده‌سازی توسعه بهره‌وری در هوشمندسازی صنعت فولاد
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه سرمایه انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • آمادگی دانشگاه آزاد برای همکاری با صنعت
  • نشست بررسی مسائل و مشکلات حوزه منابع انسانی صنعت نفت برگزار شد
  • کلکسیون مشکلات اصفهان نیازمند توجه ویژه است
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی چهار باغ  
  • بررسی موانع و مشکلات تولید دو  واحد صنعتی و کشاورزی شهرستان چهار باغ  
  • رشد قابل توجه صنعت فیلم عربستان
  • افزایش 6500 میلیارد ریالی قراردادهاي فافق