Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-04@05:33:49 GMT

حوادث عراق در پنج نگاه

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۷۷۸۰

حوادث عراق در پنج نگاه

نگاه اول: 
بر اساس برخی اخبار عراق روزانه تقریبا سه و نیم میلیون بشکه نفت می‌فروشد که تقریبا ثلث پول فروش نفت را دولت امریکا مصادره می‌کند. البته بر اساس برخی گفته‌ها فروش غیر رسمی نفت عراق چیزی حدود 5 میلیون بشکه نفت است. با مقایسه فروش نفت ایران که در سال 97 حدود 1 و نیم میلیون  بشکه نفت است متوجه می‌شویم که عراق چه ثروت هنگفتی از فروش نفت بدست می‌آورد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که جمعیت عراق بسیار کمتر از جمعیت ایران می‌باشد و ضمنا ایران با شرایط تحریمی نیز دست و پنجه نرم می‌کند. 

به گفته افراد مطلع، حقوق مسئولان دولتی در عراق بسیار بالاست. رییس جمهور چیزی حدود 40 هزار دلار ( قریب نیم میلیارد تومان) و نمایندگان مجلس حدود 15 هزار دلار (حدود 165 میلیون تومان) دریافتی دارند. این در حالی است که بسیاری از مردم این کشور با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند. خدمات در کشور بسیار محدود است و زیرساخت‌ها، رفاه، بهداشت و مشکلات امنیتی گریبان ملت عراق را گرفته است. طبیعی است که در این شرایط مردمی که کشورشان ثروت سرشاری دارد اما خودشان در فقر و مشکلات به سر می‌برند صبرشان لبریز می‌شود و در خیابان‌ها حضور پیدا کنند. 

نگاه  دوم: 
هرچند مشکلات عراق و مبارزه با فساد حقیقتی عینی و ملموس است اما باید توجه داشت که مساله امنیت در هر حال اولویت اول است و مبارزه با فساد اولویت دوم. بنابراین نمی‌توان به بهانه مبارزه با فساد امنیت عمومی را به خطر انداخت و راه را برای رخنه عناصر برانداز و بدخواه باز کرد. 

نگاه سوم: 
اشتباه برخی از رجال سیاسی عراق مبنی بر تایید و تشویق و یا تحریک مردم عراق برای حضور در خیابان‌ها مساله‌ای است که می‌توانست کشور را تا پرتگاه سقوط و تباهی ببرد. تا امروز هم اگر اتفاق بدتری رخ نداد می‌تواند فقط بخاطر خوش شانسی باشد و الا در در شرایط هرج و مرج احتمال هر حادثه ای – حتی کودتا – وجود دارد. 

نگاه چهارم: 
فساد مالی گاه از یک کودتای نظامی یا سیاسی خطرناک‌تر است. گاه چنگال فساد چنان بر گلوی کشور فشرده می‌شود که راه هر اصلاحی را می‌بندد و کشور را خفته می‌کند. گاه برای نجات کشور از فساد سیستمی حاکمیت، نیاز به یک جنبش و مطالبه عمومی است. بنابراین مساله فساد را نباید کمتر از یک کودتای نرم دانست. فساد مالی مثل یک بمب ویرانگر می‌تواند سایر فسادهای سیاسی، اخلاقی و ... را با همراه داشته باشد. کودتای اقتصادی می‌تواند منابع مالی کشور را نابود و کشور را محتاج بیگانه کند. 

نگاه پنجم: 
موضع مرجعیت عالی عراق در اعتراضات عراق ستودنی و منطقی است. هم مطالبات به حق مردم را تایید می‌کنند و خواهان پیگیری مبارزه با فساد هستند و هم هرگونه هرج و مرج و ویرانگری را محکوم می‌کنند. به عبارت دیگر هم از پتانسیل حضور مردم برای مبارزه با فساد استفاده کردند و هم راه هرج و مرج و سوء استفاده را مسدود کردند. با وجود مرجعیت عالی و هوشمند عراق، و هدایت‌های حکیمانه رهبر معظم انقلاب ایران، که پایگاه عظیم مردمی در عراق دارند، طمع ورزان و بدخواهان نخواهند توانست آسیبی به ملت عراق برسانند و ان‌شاالله این کشور مادامی که در خط مرجعیت است و نسبت به توطئه‌ها هوشمندانه عمل می‌کند روز به روز قوی تر خواهد شد. 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۷۷۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دلار بیش از ۵۰ و چند هزار تومان توجیه علمی و اقتصادی ندارد

امتداد - حریری گفت: با فروکش کردن حوادث نظامی در منطقه نوسانات ارزی بطور کامل خنثی شده و دلار در حال حرکت به سمت قیمت‌های قبلی است.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ،  مجیدرضا حریری، رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین گفت:  رفتار دلار در کشور ما اصلا منطقی و مبتنی بر ضوابط اقتصادی نیست. اتفاقی که دلار را از کانال ۴۰ هزار تومان به کانال ۵۰ هزار تومان رساند و بعد از دوره ثباتی که در حدود کانال ۵۰ داشتیم آن را به سمت کانال ۷۰ هزار تومان کشاند کاملا ریشه سیاسی داشت و برگرفته از حوادث نظامی در خلیج فارس و خاورمیانه بود.

حریری تاکید کرد: مگر در شش ماهه گذشته چه تغییر مهمی در شاخص‌های اقتصادی رخ داده که قیمت دلار جهش پیدا کند و به سمت کانال ۷۰ هزار تومان برود؟

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین اظهار داشت: طبیعتا شاهد این هستیم که با فروکش کردن حوادث نظامی در منطقه نوسانات ارزی بطور کامل خنثی شده و دلار در حال حرکت به سمت قیمت‌های قبلی است. تاریخ خاورمیانه به بعد و قبل از حمله ایران به اسرائیل تقسیم شد.

وی اضافه کرد: پاسخ مناسب و سخت ایران و بعد هم ناتوانی اسرائیل در کنترل اوضاع، آرامش را به جامعه و بازار‌ها تزریق و دلار به سمت نزول قیمتی حرکت کرد. به عقیده من قیمت دلار حتما کانال‌های بسیار کمتر و در حوالی ۵۰ هزار تومان را تجربه خواهد کرد. برای دلار بالای ۵۰ هزار تومان نمی‌‎شود دلایل منطقی و اقتصادی تعریف کرد.

حریری در پایان تاکید کرد: اگرچه تحمیل شرایط فوق حساس اقتصادی به کشور ما بی‌نظیر است، اما تلاطم بازار‌ها بعد از حوادث سیاسی و منطقه‌ای اصلا مخصوص ایران نیست و تمام اقتصاد‌های دنیا را شامل می‌شود. شرایط بد اقتصادی پس از کرونا در کشور‌های اروپایی، افت قیمت روبل پس از تحریم روسیه و اتفاقات اقتصادی ترکیه شاهد مثالی از این شرایط است. 

منبع: اقتصاد۱۲۰

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • مبارزه با فساد در الوند پایان نمی‌پذیرد
  • درویشیان: گشت ارشاد مدیران با جدیت اجرا شده است
  • دولت با کسی تعارف ندارد
  • بمباران شمال عراق از سوی ترکیه
  • دلار بیش از ۵۰ و چند هزار تومان توجیه علمی و اقتصادی ندارد
  • در هاوانا صدام به من گفت فرصت تاریخی است که تمامی حقوق‌مان را از ایران پس بگیریم/ ضربتی به ایران بزنیم که تمام کره‌ی زمین صدایش را بشنود
  • واکنش‌ها به نجات بابک زنجانی از اعدام؛ درس بابک زنجانی به متهم فساد «چای دبش»
  • توصیه دادستان کرمان به مقامات قضائی استان‌ برای مبارزه جدی با فساد 
  • ارتش در حوادث و بحران‌ها میدان‌دار است
  • ارتش در حوادث و بحران‌ها میدان دار است