در چین سینما میسازند و در ایتالیا تخریب میکنند/ مهم ساخت فیلم خوب است نه جلب نظر جشنوارهها
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۷۸۹۷
به گزارش خبرنگار ایلنا، کارگاه آموزشی بیان و زبان در سینما با حضور «ژان کلود کریر» فیلمنامهنویس و کارگردان سینما و تئاتر شب گذشته (شنبه 18 آبان) در موزه سینما برگزار شد.
ژان کلود کریر با اشاره به وضعیت امروز سینما در جهان گفت: امروز همه از گسترش سریالسازی صحبت می کنند و میگویند آیا قرار است سریال جای سینما را بگیرد یا خیر؟ اما نباید فراموش کنیم که سینما ابتدا با سریال آغاز شده است و اولین آثاری که در سالن های سینما به نمایش درآمدند، فیلمهای قسمتی و دنبالهدار بودند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به اینکه تاریخ سینما و تصویرسازی حتی به ماقبل تاریخ برمیگردد، ادامه داد: آنچه باعث شد تا سینما بوجود آید جستجو و پیگیری تصاویر و ایجاد حس حرکت بود. از غارهای ماقبل تاریخ نقاشی و تصویرگری وجود داشت اما در قرن 18 نقاشان به این فکر افتادند که با پشت هم قرار دادن تصاویر و تقطیع آنها حس حرکت را ایجاد کنند و در قرن 19 این مساله به عنوان هنر شناخته شد و این اتفاق خواستگاه و منشا سینما شد.
نویسنده فیلمنامه جذابیت پنهان بورژوازی همچنین گفت: در اوایل دهه 20 این مساله مطرح شد که سینما باید از لحاظ حرکتی و تکنیک وجهه هنری هم داشته باشد. در این زمان دیگر کاملا ثابت شده بود که میزان حرکت تصویر درست در سینما 24 فریم در ثانیه است و 24 تصویر در ثانیه سرعت مقرر برای حرکت سینما شد و بعدها سینماگران با کم و زیاد کردن این تعداد فریم به حرکت تصویر شتاب دادند یا آن را کند کردند.
کریر با اشاره به اینکه اغلب تماشاگران نمیدانند که کاهش یا افزایش تصویر در ثانیه یکجور تقلب است، گفت: اگر فیلمسازی بخواهد مثلا در یک صحنه مشتزنی تصویر را کاهش یا افزایش بدهد یعنی تند و کند، یک فریم را کم میکند یا زیاد میکند اما تماشاگر آن را متوجه نمیشود و از زمانی که شیوههای دیجیتال اختراع شد این مساله رایجتر شده است.
وی درباره آینده سینما نیز گفت: آینده سینما واقعیتی است که از آن اطلاعی نداریم. امروز شبکههای توزیع جدیدی بوجود آمده است که شما میتوانید آخرین فیلمهای روز را بر روی تلویزیونهای بزرگ خود در منزل تماشا کنید مانند کاری که نتفلیکس میکند. پس این سوال پیش میآید که چرا وقتی من هر شب میتوانم فیلمهای روز دنیا را در تلویزیون ببینم باید به سینما بروم.
این فیلمساز فرانسوی بیان داشت: امروز در جهان شاهدیم که در 5 سال گذشته 5 هزار سالن سینما در چین ایجاد شده است اما از آن طرف در ایتالیا هر سال تعدادی از سالنهای سینما تخریب یا فروخته میشوند از همین رو بسیار خوشحالکننده است که کشورهایی همچون ایران، فرانسه و آمریکا سالنهای سینمایی خوبی دارند که همچنان فعال هستند.
وی با تاکید بر اینکه تاکنون بیش از 100 کارگاه فیلمسازی در جهان و ایران برگزار کرده است، گفت: برای من در کارگاهها این مهم است که شرکتکنندگان از یک نقطه شروع جذابیت دراماتیک را آغاز کنند و این جذابیت باید همراه با یک مانع باشد هرچقدر این میل قوی باشد و مانع ما بزرگتر؛ قطعا جنبه دراماتیک قویتر است.
کریر واقعیت را بر تخیل ارجح دانست و افزود: باید به واقعیت پیرامون خود توجه کنیم زیرا اگر فقط به سمت تخیل برویم، گمراه میشویم اما تخیل یک عضله مهم در مغز است و ما باید دائم آن را پرورش دهیم و وظیفه ماست که آن را رها نکنیم.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون رابطه دیالوگ و تصویر گفت: هیچ قانونی وجود ندارد که یک فیلم باید کم یا پردیالوگ باشد بلکه ارتباط مستقیمی با داستان و شخصیتهای فیلم دارد و دیالوگ باید همیشه در خدمت فیلم باشد نه اینکه فیلم اسیر دیالوگ شده باشد.
کریر با اشاره به دوستی خود با لوئیس بونوئل و بازگویی خاطراتی از همکاریاش با او گفت: ما 20 سال با هم کار کردیم و بارها برای نوشتن یک فیلمنامه چند ماه خودمان را قرنطینه میکردیم و حق داشتیم ایدههای همدیگر را رد کنیم. ما در زمان ایدهپردازی و نگارش فیلمنامه به مخاطب فکر میکردیم و حتی در خیال خود مخاطبانی داشتیم که با آنها مشورت میکردیم.
وی ادامه داد: بونوئل 31 سال از من بزرگتر بود و امروز دختر من به بازماندگان و نوادگان او تدریس میکند. توصیه من این است که در هر حرفهای با هر فیلمسازی در هر سطحی همکاری کردید در کار به هیچ عنوان تعارف نداشته باشید و کوتاه نیایید. رابطه من با او اینگونه نبود که چون او لوئیس بونوئل بود و شناخته شده، پس من باید هرچه او میگوید انجام دهم و تایید کنم.
کریر با یادی از عباس کیارستمی افزود: هر فیلمی از هر فیلمسازی که میبینیم اگر به آن فیلم توجه نکنیم آن فیلمساز شکست خورده است و هیچ تفاوتی در این امر بین فیلمسازان نیست.
وی در پاسخ به سوالی پیرامون اهمیت تدوین توضیح داد: در همه قراردادهای من همیشه این نکته وجود داشته که من باید بر سر تدوین حاضر باشم زیرا معتقدم تدوین بد میتواند یک فیلم را کاملا نابود کند. گاهی در هنگام تدوین دیالوگها را نیز تغییر میدادم.
کریر در پاسخ به این سوال که امروز جشنوارههای مختلف فقط به فیلمهایی با موضوع خاص توجه دارند و آیا ما به عنوان فیلمساز باید در زمان ساخت یک فیلم این امر را مدنظر قرار دهیم یا خیر؟ گفت: وقتی ما یک فیلم میسازیم مهم باید این باشد که آن اثر بهترین کیفیت را داشته باشد و اصلا نباید به جشنوارهها فکر کنیم زیرا گاهی امروز مسائلی اصل است که شاید دو دهه بعد هیچ اهمیتی نداشته باشد همانطور که در دهههای گذشته مسائل بسیاری مهم بود که شاید امروز کمتر توجه میشود.
وی در پایان گفت: خیلی علاقمند بودم که در این کارگاه به شیوه عملی نیز مسائلی را توضیح دهم اما به دلیل تعداد زیاد حاضران این کار عملی نیست و اگر تعداد افراد حاضر 25 نفر بود میتوانستیم درباره سینما به صورت عملی نیز صحبت و تبادل نظر کنیم.
"نهال تجدد" همسر ژان کلود کریر نیز با تشکر از برگزارکنندگان و استقبال خوبی که از این کارگاه شد، گفت: کریر به سینما، هنر و فرهنگ ایران علاقه زیادی دارد و هر جا میرود خود را هنرمندی ایرانی معرفی میکند.
منبع: ایلنا
کلیدواژه: موزه سینما کارگاه ژان کلود کریر
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۷۸۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
خبرهایی از ساخت دو فیلم درباره امام رضا(ع) و اقبال لاهوری
امسال با جشنواره فیلم رضوان این بخش از جشنواره امام رضا (ع) هم فعال میشود که یک فیلم سینمایی با فرهنگ و نوع نگاه ما به فرهنگ رضوی است. یک فیلمنامه از کتاب «از عشقآباد تا عشقآباد» اقتباس شده است. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، فرهاد قائمیان در دیدار مدیران و دبیران جشنواره فرهنگی هنری امام رضا (ع) با محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به این نکته اشاره کرد: امسال با جشنواره فیلم رضوان این بخش از جشنواره امام رضا(ع) هم فعال میشود که یک فیلم سینمایی با فرهنگ و نوع نگاه ما به فرهنگ رضوی است. یک فیلمنامه از کتاب «از عشقآباد تا عشقآباد» اقتباس شده و در راستای فرهنگ امام رضا (ع) است و امید است این فیلم از حیث بزرگی و تاریخی بودن برای سال آینده ساخته شود تا بگوییم جشنوارههای امام رضا(ع) به اهداف والای خود خواهد رسید.
اتابک نادری به نمایندگی از دبیران بخش هنرهای نمایشی جشنواره با اشاره به اعلام نهضت پلاتوسازی را انقلابی برای بچههای تئاتر دانست و گفت: مجتمعها آماده شدهاند اما برای واگذاری سالنها به بخش خصوصی در استانها سادهترین روش را برگزیدند که واگذاری کامل است. بدنه کارشناسی وزارت فرهنگ باید وارد شود. هزینه روزی 30 میلیون تومان برای کنسرت قابل تامین است اما برای تئاتر هزینه بالایی است.
وزیر ارشاد وعده ساخت «بازماندهها» را دوباره تکرار کردوزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تمدید یک دوره دیگر مسئولیت مدیران جشنواره امام رضا(ع)، گفت: با تمدید مدیریت آقای قائمیان در جشنواره امام رضا(ع) امیدواریم تمدید و تکمیل کارها را داشته باشیم. هر جامعهای بخواهد به حوزه تمدنی برسد، با اختناق و سلب آزادی اتفاق نمیافتد. علت درخشش تمدن دوره اسلامی، ذات آزاداندیشانه این تمدن است که محوریتش تسامح و تساهل و پذیرش اختلاف سلیقههاست، از تمدن علیبن موسی الرضاست.
وی همچنین اشاره کرد: در سفر اخیر به پاکستان، هرچه بین مردم، اهالی فرهنگ و دولتمردان پاکستانی دیدم، عشق و علاقه به علیبن موسی الرضا(ع) بود. کشورهای عربی حوزه خلیجفارس با ذوق و شوق از علیبن موسی الرضا صحبت میکنند.
.
اسماعیلی همچنین به ساخت فیلمی درباره اقبال لاهوری هم اشاره کرد و گفت: نمیخواهیم کیفیت را فدای سرعت کنیم و تا پایان سال یا اوایل سال آینده کار ساخت اقبال لاهوری را به اتمام می رسانیم.
او درباره پنج توافق مشترک بین ایران و سریلانکا و سفر به آذربایجان، تأکید کرد: از پنج توافق مشترک بین ایران و سریلانکا، چهار مورد آن در حوزه فرهنگ و هنر بود. طی چند روز آینده به چند کشور دیگر منطقه از جمله آذربایجان سفر خواهیم کرد.
انتهای پیام/