Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش فارس، منابع نزدیک به «جبران باسیل» وزیر امور خارجه لبنان دو سه روز آتی را زمانی تعیین کننده در موضوع رایزنی‌های پارلمانی برای معرفی مامور تشکیل کابینه و سپس تشکیل کابینه دانستند.

منابع رئیس جریان ملی آزاد لبنان، یکی از مهمترین جریان‌های مسیحی همپیمان حزب الله در گفت‌وگو با وبگاه خبری «عربی ۲۱ » این هفته را زمانی تعیین کننده برای سرنوشت دولت لبنان توصیف کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته این منابع نتایج رایزنی‌های بین قطب‌های سیاسی لبنان تا دو سه روز دیگر روشن خواهد شد بخصوص نتیجه نشستی که «سعد الحریری» نخست وزیر مستعفی با جبران باسیل، داماد رئیس جمهور و وزیر خارجه لبنان داشت. 

«انطوان قسطنطین» مشاور رئیس جریان ملی آزاد لبنان در گفت وگو با عربی 21 تاکید کرد: در مرحله کنونی رایزنی‌های فشرده‌ای با گروه‌های مختلف سیاسی انجام می‌شود و این گفت‌وگوها خواسته‌های معترضان را مد نظر می‌گیرد .

وی افزود: الحریری در حال بررسی بسته پیشنهادهایی است که به وی ارائه شده است، علاوه بر پیشنهادهایی که خودش به گروه‌های سیاسی داده است و انتظار می‌رود از روز دوشنبه نتیجه تلاش‌ها پس از بررسی همه پیشنهادها روشن شود.

قسطنطین تاکید کرد: نشانه‌های مثبتی وجود داد، اما هنوز هیچ چیز قطعی نیست. 

قسطنطین بازگشت الحریری به نخست وزیری لبنان در شرایطی که خودش هم درباره این قضیه تردید دارد و همچنین حضور باسیل در ترکیب جدید کابینه لبنان را غیر قطعی خواند و گفت: مهم تشکیل دولتی است که در سطوح داخلی و بین المللی مورد اعتماد باشد و اولویت خود را خروج لبنان از بحران مالی حداقل در سطح اندک و کاستن از خسارات مستقیم و غیرمستقیم آن قرار دهد.

وی از جمله اقدامات راضی کننده مردم معترض لبنان را مبارزه با فساد، کنترل اوضاع مالی و تشکیل یک دولت مدنی با ایجاد تغییرهای بنیادین در قانون اساسی  و همچنین برگزاری انتخابات زودهنگام و تحقق دیگر مطالباتی خواند که شعار آن را سر می‌دهند.
مشاور وزیر خارجه لبنان تاکید کرد: حضور نماینده‌ای از جنبش اعتراضی مردم در کابینه جدید در کنار نیروهای سیاسی فعلی می‌تواند اوضاع را به سمت درستی پیش برده و زمینه حل مسائل مورد نظر معترضان را فراهم می‌کند.

سعد الحریری رئیس دولت پیشبرد امور لبنان در راستای رایزنی‌ها برای حل بحران سیاسی این کشور  روز گذشته با «علی حسن خلیل» وزیر دارایی لبنان و «حسین خلیل» معاون سیاسی دبیر کل حزب الله دیدار کرد.

محافل جریان المستقبل هم به «عربی 21 » گفتند که الحریری با پیشنهادهای ارائه شده به وی برای بازگشت به نخست وزیری لبنان به نحوی که در دولت، احزاب سیاسی در کنار شخصیت‌هایی مستقل حضور داشته باشند، مخالف است.
 به گفته منابع المستقبل، الحریری همچنان اصرار دارد که دولت آتی منحصرا از شخصیت‌هایی تکنوکرات تشکیل شود و شامل سیاستمداران نباشد و این مسئله را با توجه به حساسیت اوضاع کشور و به منظور پاسخ به خواسته معترضانی که از بیست روز پیش در خیابان‌ها هستند ضروری می‌شمرد تا بدین ترتیب موانعی بر سر اقدامات اصلاحی مثل آنچه در دو دولت قبلی رخ داد، ایجاد نشود.

به گفته منابع المستقبل لبنان، دیدارها و تماس‌های حزب الله با نخست وزیر مستعفی برای متقاعد کردن وی به تعدیل موضع خود در مخالفت با حضور احزاب در کابینه به نتیجه نرسید و این گفت‌وگوها نشان داد که حزب الله  بر اساس محاسبات متعدد و دیدگاهی که نسبت به اوضاع داخلی و خارجی لبنان دارد مایل است که رهبر جریان المستقبل به منصب خود که از آن استعفا داده است بازگردد.
عربی 21 نوشت: از سوی دیگر دیروز در اتفاقی غیرمنتظره که معنای سیاسی بزرگی دارد، «میشل عون » رئیس جمهور لبنان از سعد الحریری نخست وزیر دولت پیشبرد امور لبنان برای حضور در نشست وزارتی مالی و بانکی در کاخ بعبدا دعوت نکرد. نشستی که وزیر دارایی، وزیر مشاور در امور ریاست جمهوری، وزیر اقتصاد و دارایی و رئیس کل بانک مرکزی و رئیس انجمن بانکداری و اعضای شورای اداری انجمن بانکداری لبنان در آن حضور داشتند. در این نشست به لبنانی‌ها و سپرده گذاران اطمینان خاطر داده شد که پول‌هایشان در بانک محفوظ است.

تظاهرات لبنان در اعتراض به اوضاع اقتصادی و وضع مالیات از ۱۷ اکتبر (۲۵ مهر) آغاز شد و با وجود استعفای «سعد الحریری» از سمت نخست‌وزیری همچنان ادامه دارد. 

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۸۸۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد

آفتاب‌‌نیوز :

سید ابراهیم رئیسی در جلسه عصر امروز - یکشنبه - هیات دولت، سرکوب شدید اعتراضات دانشجویی ضدصهیونیستی و ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان در دانشگاه‌های غربی به‌ویژه در آمریکا را برگ دیگری از رسوایی مدعیان آزادی بیان عنوان و تصریح کرد: امروز به برکت خون مطهر شهدای مظلوم غزه چهره واقعی تمدن غربی بیش از پیش برای مردم جهان آشکار و مشخص شده است که مدعیان آزادی بیان، به چیزی غیر از حفظ سلطه‌گری خود پایبند نیستند.

رئیس جمهور در ادامه، خیزش دانشجویان، اساتید و نخبگان غربی در حمایت از مردم مظلوم غزه را رویدادی بزرگ و دارای ابعادی گسترده توصیف کرد و ضمن تقدیر از نقش‌آفرینی رسانه‌ها به‌ویژه رسانه ملی در آشکار کردن و به تصویر کشیدن ماهیت بدون روتوش غربِ مدعی افزود: بدون تردید این خیزش و بیداری در مقابل ظلم و جنایت و سلطه‌گری با اعمال خشونت، ضرب و شتم و بازداشت اساتید و دانشجویان حامی مظلومین غزه خاموش نخواهد شد.

رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود در جلسه امروز هیات دولت با تاکید بر اهمیت موضوع کنترل و نظارت مدیران بر عملکرد زیر مجموعه خود، تصریح کرد: آنچه از ابتدای دولت نیز تحت عنوان گشت ارشاد مدیران مطرح شد تاکیدی بر اهمیت موضوع نظارت درون سازمانی بر عملکردها، پیش از نظارت و بازرسی از سوی دیگر نهاد‌ها بود که باید به صورت ویژه در دستور کار وزرا و مدیران دستگاه‌های اجرایی باشد.

رئیس جمهور در ادامه ضمن ابراز رضایت از گزارشات مسئولان اقتصادی دولت درباره کاهش تورم، کنترل و کاهش رشد نقدیندگی و کاهش قیمت ارز، استمرار این روند را نیازمند کنترل و مراقبت ویژه دستگاه‌های مربوط دانست و در این راستا تشکیل منظم شورای اقتصاد و ستاد تنظیم بازار را ضروری دانست.

رئیسی همچنین برنامه بازدید خود از مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران را اقدامی در راستای سفر‌های استانی و ارتباط نزدیک با مردم این مناطق به منظور پیگیری و رفع مشکلات‌شان دانست وبا بیان اینکه حضور مسئولان در میان مردم و ارتباط نزدیک با آن‌ها از نظر اثرگذاری هیچ جایگزینی ندارد، از همه وزرا خواست ضمن توجه ویژه به ارتباط‌گیری با مردم و شنیدن مشکلات و مطالبات آن‌ها برای آن بخش از مردم جامعه که امکان ارتباط مستقیم با دولتمردان ندارند نیز برنامه‌ریزی کنند.

رئیس جمهور ناظر به گزارش وزیر راه شهرسازی درباره ضرورت اصلاح نقاط حادثه خیز در جاده‌های کشور، تصریح کرد: اقتضای قانون و تدبیر نیز آن است که ما با پیشگیری قبل از وقوع حادثه نسبت به رفع زمینه‌های آن اقدام و تا جایی که امکان دارد از وقوع خسارات و حوادث جلوگیری کنیم.

در ابتدای این جلسه معاون اجرایی رئیس جمهور با اشاره به حضور و بازدید رئیس جمهور محترم و تعدادی از وزرا در مناطق ۱۷ و ۱۸ تهران، این اقدام را اولین برنامه از سلسله برنامه‌های بازدید از مناطق مختلف پایتخت به منظور پیگیری و رفع مشکلات مردم تهران هم راستا با برنامه سفر‌های استانی دانست و از تداوم آن در دیگر مناطق تهران با توجه به تراکم جمعیتی موجود در پایتخت خبرداد.

معاون اجرایی رئیس جمهور همچنین با اشاره به ورود دولت به موضوع کالا‌های رسوبی در بنادر و گمرکات با دستور رئیس جمهور گفت‌: با اقدامات صورت گرفته میزان رسوب کالا در بنادر و گمرکات به حداقل ممکن رسیده و از میزان متوسط دنیا هم پایین‌تر است که این از دستاورد مهم دولت در دو سال و نیم گذشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: مشکل معدود کالا‌هایی که از این فرایند باقی‌مانده بود نیز با پیگیری جدی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و وزیر جهاد کشاورزی در چند روز اخیر حل و فصل و مقرر شد این کالا‌ها یا مرجوع شده یا برای مصرف دامی به کشور وارد شود.

وزیر جهاد کشاورزی نیز در گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای حل و فصل محموله حاوی روغن در بندر عباس که مورد تاکید جدی رئیس جمهور بود گفت: از سه کشتی حامل روغن که از سال ۹۹ وارد بندر عباس شده بودند، محموله دو کشتی از سازمان غذا و دارو مجوز گرفته و ترخیص شده‌اند و محموله سوم که مورد تایید مراجع ذی‌صلاح قرار نگرفت، نیز با پیگیری‌ها صورت گرفته از سوی معاون اول رئیس جمهور، مالک محموله پذیرفت با پرداخت هزینه بارگیری و حل و نقل، محموله سوم را مرجوع کند.

 وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در جلسه امروز به تقدیر رهبری معظم انقلاب از نظام سلامت کشور به‌عنوان یکی از قوی‌ترین و بی‌نظیرترین نظامات سلامت در منطقه و همچنین خدمات وسیع درمانی و پزشکی به مناطق محروم که در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی‌نظیر است اشاره کرد و گفت‌: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تلاش مضاعف این روند را ادامه خواهد داد و با بهره‌گیری از ظرفیت سازمان‌های نظارت بر سلامت و درمان به صورت مستمر سلامت مردم را پایش و کنترل می‌کند.

وزیر راه و شهرسازی نیز گزارشی از بهره برداری از ۸ هزار ۴۰۰ واحد مسکونی در قالب نهضت ملی مسکن در استان آذربایجان شرقی ارائه کرد و گفت: خوشبختانه تا امروز عملیات اجرایی ۲ میلیون و ۵۴۰ هزار واحد مسکونی در بخش‌های مختلف از جمله ۲۶۴ هزار واحد در بافت فرسوده و ۵۰۰ هزار واحد روستایی آغاز شده و در فرایند ساخت قرار دارند و همچنین ۱۲۸ هزار و ۵۰۰ مسکن مهر نیز تحویل شده است.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به اقدامات صورت گرفته در اصلاح و رفع نقاط حادثه خیز جاده‌ای در دولت مردمی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته ۷۲۵ نقطه حادثه‌خیز جاده‌ای اصلاح و رفع شده و امسال با هدف‌گذاری صورت گرفته بنا داریم مشکل نقاط حادثه‌خیز جاده‌ای را تا حد زیادی حل کنیم که البته این مهم به ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد.

وزیر دادگستری نیز در این جلسه از به صفر رسیدن پرونده پرداخت دیه از بیت المال خبر داد و افزود: در سال گذشته برای اولین بار در این دولت توانسته‌ایم پرونده پرداخت دیه‌هایی که به عهده دولت بوده با کمک سازمان برنامه و بودجه به صفر برسانیم و درصدد هستیم مشکل تعداد اندکی از پرونده‌های باقی‌مانده که دارای اشکال و ایراده بوده نیز رفع کنیم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • رایزنی «بلینکن» با سران ایروان و باکو درباره روند صلح بین دو کشور
  • ترکیه از نخست‌وزیر هلند برای دبیرکلی ناتو حمایت می‌کند
  • نخست وزیر اسکاتلند قصد استعفا دارد
  • رئیس‌جمهور با یک خط می‌تواند فیلتر را بردارد
  • رئیسی: گشت ارشاد مدیران باید در دستورکار وزرا باشد
  • رایزنی برای افزایش سفر بین ایران و عمان
  • دیدار نخست وزیر بورکینافاسو و معاون اول رئیس جمهور
  • خبر خوب برای دانشجویان افغان در ایران
  • ریاض اولین مقصد «بلینکن» در دور جدید سفر منطقه‌ای خاورمیانه
  • بسته کمکی ۶۵ میلیون دلاری استرالیا برای اوکراین