Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تین نیوز»
2024-05-01@23:49:33 GMT

◄ آسفالت سیاه و سیاست سیاه‌رنگ

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۹۵۲۲

◄ آسفالت سیاه و سیاست سیاه‌رنگ

تین نیوز محمد سیدی مَرغکی :

جوامع توسعه یافته به جای سیاست‌زدگی معمولاً فهم اجتماعی توسعه یافته دارند. یک جامعه سیاست‌زده حتی ازدواج کردن هم در آن سیاسی  شده و معمولاً اهداف شخصی و حزبی در این جوامع بر هر هدف والایی چون منافع ملی و شهروندی غالب می‌شود.

آسفالت به عنوان یک ماده سیاه رنگ که نقشی حیاتی در توسعه اقتصادی کشورها ایفا می‌کند در کشورمان اما در مواردی رنگ و بوی سیاسی به خود می‌گیرد و بعضی سیاستمداران از آن به عنوان ابزاری سیاسی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در مقاله پیشِ رو نگاهی به این موضوع داشته و به دلایل آن می‌پردازیم. همچنین راهکارهایی برای پیش‌گیری از سیاسی شدن آن ارائه شده است.

۱- نگاهی تخصصی به مقوله آسفالت در ایران

کیفیت آسفالت در ایران نسبت به متوسط جهانی به مقدار زیادی پایین‌تر است. راه‌ها از نقطه نظر مهندسی معمولاًً برای ۲۰ تا ۲۵ سال طراحی می‌شوند و حداقل تا ۱۲ سال نیاز به روکش نباید داشته باشند. اما آنچه که معمولاً شهروندان به آن اعتراض دارند وضعیت آسفالت جاده‌ها و به ویژه معابر شهری است. گاهی حتی مواردی دیده شده که یک راه جدیدالاحداث یا روکش جدید بعد از ۶ ماه دچار خرابی‌های گسترده شده است. این موضوع از نقطه نظر فنی دلایل متعددی دارد. دانش ناکافی، نظارت و برنامه‌ریزی ضعیف، مصالح بی‌کیفیت و انحصار (رانت) از عوامل کلیدی این مسئله است.

به اذعان مقامات ارشد وزارت راه، نگهداری نرمال از راه‌های کشور سالیانه به ۱۰ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که تنها حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای آن تخصیص داده می‌شود. که این کاستی نیاز به تخصص و تمرکز بیشتری در مبحث آسفالت می‌طلبد.

۲- سیاستمداران و دولتمردان

سیاستمداران و دولتمردان معمولاً در همه جای دنیا در راستای جذب رای دست به هر کاری خواهند زد. آسفالت به واسطه ماهیتش در ایران تبدیل به ابزاری برای این مقصود شده است. خروجی این رویکرد این می‌شود که بعضی نمایندگان مجلس که وظیفه اصلی آنها قانونگذاری است تعیین کننده مسیر جاده‌ها و خیابان‌ها می‌شوند. بعضی شهرداران شهرها به جای این‌که در نقش یک متخصص و امانتدار عاملی برای نظارت بر اجرای صحیح آسفالت در معابر باشند، می‌خواهند هرچه سریعتر پروژه‌های معابر را بدون لحاظ کردن اصول مهندسی اجرا کنند چرا که اهداف سیاسی پشت آن است. چرا که احتمالاً نزدیک انتخابات است و حزب آنها نیاز دارد که مردم بگوید خدا خیرشان دهد اینها خیابان ما را آسفالت کردند پس ما به اینها رای خواهیم داد. موارد متعددی مشاهده می‌شود که یک خیابان یا جاده با خرابی‌های گسترده را بدون آنکه آن خرابی‌ها را ترمیم کنند روکش کرده‌اند چرا که فقط همان سیاهی رنگ آسفالت رویه مهم است نه ضرر هنگفتی که این نوع اقدامات به بیت‌المال می‌زند. این اقدام دقیقاً مشابه ترمیم یک دندان خراب بدون تراشیدن خرابی‌های آن است. این کارها خیانت است. خیانت مسئول به بیت المال. خیانت پزشک به بیمار.

۳-راهکارها

راهکار اساسی این است که هرکس سرجای خودش باشد. نمایندگان مجلس به جای این‌که دنبال آسفالت کردن یک جاده روستایی باشند که ۱۰۰ رای بیشتر جمع کنند تمرکز خود را بر قانونگذاری و اصلاح قوانین بگذارند تا فساد ریشه‌کن شود، تا برای جوانان اشتغال ایجاد شود. دولت و مجلس باید 2 نهاد کاملا منفک و مستقل اما متعامل باشند. دولتمردان نباید تحت فشار سیاسیون و نمایندگان مدیران تخصصی حوزه ساخت و نگهداری راه‌های کشور را انتخاب کنند. شهرداری‌ها باید به جای وزارت کشور به وزارت راه منتقل شوند تا سیاسی بودن آنها خنثی شود و فقط بر مسائل تخصصی و کاری تمرکز کنند‌. خروجی این اقدامات قطعاً بر کیفیت پروژه‌های راهسازی و معابر شهری تاثیر شگفت‌انگیزی خواهد گذاشت. قطعاً اگر هرکس سر جای خودش باشد آسفالت جاده‌ها و خیابان‌هایمان به جای ۶ ماه یا ۵ سال، ۱۵ سال عمر مفید خواهد داشت.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

منبع: تین نیوز

کلیدواژه: آسفالت کیفیت آسفالت ابزار سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تین نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۹۵۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرسپولیسی‌ها در لیست سیاه گل‌محمدی

به گزارش قدس آنلاین، هرچند هنوز مدیران تراکتورسازی تبریز موفق به کسب مجوز قطعی حضور یحیی گل محمدی به عنوان سرمربی این تیم در رقابت‌های لیگ برتر نشدند، اما به صورت چراغ خاموش تمامی سیاست‌گذاری‌های این تیم با پلن مورد نظر یحیی در حال انجام است تا به محض معرفی رسمی او فضا برای فعالیتش در این تیم مهیا باشد. یحیی  با برنامه دوساله مالک متمول تیم تبریزی و با هدف رساندن تراکتور به فینال لیگ قهرمانان یا همان نخبگان آسیا، با شروطی نظیر بستن تیم با اختیار تام و اختیارات دیگر ، با تراکتور به توافق نهایی می رسد. رقم مالی این توافق، هنوز افشا نشده است، اما گفته می‌شود کمتر از یک میلیون دلار نخواهد بود!

گفته می‌شود گل‌محمدی در حال حاضر تمامی اتفاقات ریز و درشت این باشگاه را زیر نظر دارد و با انتقال ایده‌های خود به حمیدمطهری به این سبک و سیاق تراکتورسازی را در هفته های پایانی همراهی می‌کند.اتفاقاً حمید مطهری در پاسخ به پرسشی درباره اینکه آیا یحیی گل‌محمدی دستورات تمرینی را به او می‌دهد، گفته بود: امیدوارم اتفاقات خوبی رقم بخورد. به هر حال آنچه اهمیت دارد موفقیت تراکتور در بازی های پیش رو است. قطعاً در ادامه راه تغییراتی خواهیم داشت که به موقع متوجه آن‌ها خواهید شد.

اما یک سؤال مهم و حیاتی برای هواداران پرشمار تراکتورسازی در مقطع فعلی این است که آیا یحیی در صورت حضور در سمت سرمربیگری تراکتور با این بازیکنان ادامه خواهد داد یا اینکه دوباره ترکیب فنی بازیکنان نماینده تبریز دستخوش تغییر و تحولات اساسی قرار خواهد گرفت.

اخبار غیر رسمی حکایت از این دارد گل محمدی در طرح اولیه خود اعلام کرده در صورت قبول مربیگری تراکتور به تعدادی از بازیکنان دانه درشت این تیم نیاز ندارد و باید با این بازیکنان تسویه حساب شود.

گویا یحیی گل محمدی اعتقادی با حضور بازیکنان سابق پرسپولیس که روزی از آن‌ها در ترکیب تیمش استفاده می‌کرد، ندارد، به همین دلیل به احتمال فراوان اگر یحیی هدایت تراکتور را در دست گیرد، باید منتظر خداحافظی قریب الوقوع شجاع خلیل زاده، سیامک نعمتی، مهدی شیری و محمد نادری باشیم،همچنین گفته می‌شود گل‌محمدی اعتقادی به ادامه فعالیت گوستاوو هم ندارد که این ماجرا مطمئناً سر و صدای زیادی به پا خواهد کرد.

حالا باید دید انتشار این خبر با مقاومت هواداران همراه خواهد شد یا اینکه آن‌ها نیز از تصمیم گل‌محمدی استقبال خواهند کرد تا زمینه تغییر و تحولات گسترده در این باشگاه در آستانه بازی سرنوشت‌ساز این تیم برابر استقلال کلید بخورد.

نکته تأمل برانگیز دیگر اینکه برخی مدعی شدند ممکن است پس از این تصمیم بازیکنان تراکتور به دو دسته تقسیم شوند که این مسئله می‌تواند پیامدهای خطرناکی برای تراکتور به همراه داشته باشد، به ویژه اینکه این بازیکنان در میان برخی هواداران دارای وجهه خوبی هستند و این ماجرا می تواند یک جنجال بزرگ را به دنبال داشته باشد.

روی نیمکت هم البته یحیی دنبال حضور کریم باقری است. در این خصوص تلاش‌هایی انجام شده اما اگر به نتیجه نرسد یحیی قصد دارد با همان کادری که در شهرخودرو همکاری می کرد در تبریز هم حضور داشته باشد. بدین ترتیب علاوه بر سونامی در داخل زمین باید شاهد تغییرات گسترده روی نیمکت نماینده تبریز هم باشیم.

سینا حسینی

دیگر خبرها

  • دام سیاه مرد رمال برای ۵ زن
  • چرایی پیش‌بینی‌ناپذیری ایران فردا / قواعد بازی حکومت و جامعه پیچیده‌تر شده
  • معلمِ متفکر
  • گربه سیاه و سپاهان؛ این نبرد، تمام نمی‌شود
  • آیا از لوله سیاه آهنی برای مصارف کشاورزی می‌توان استفاده کرد؟
  • اصابت موشک روسیه به قلعه هری پاتر + فیلم
  • پرسپولیسی‌ها در لیست سیاه گل‌محمدی
  • جلائی‌پور، استاد دانشگاه: برای عملیات «وعدهٔ صادق» به قدر کافی پیوست‌های دیپلماتیک و مربوط به سیاست داخلی و اقتصاد تمهید و عملیاتی نشده/ به جای انسجام داخلی و افزایش همبستگی ملی و رضایت عمومی شهروندان، شاهد تجدید طرح گشت ارشاد بوده‌ایم
  • شب عید املاکی‌ها، روز سیاه مستاجرها
  • رئالیسم سیاسی چیست؟