Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-26@16:18:23 GMT

مکتب‌خانه موسیقی مقامی تاسیس شود

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۳۹۸۱۱

مکتب‌خانه موسیقی مقامی تاسیس شود

ایسنا/خراسان جنوبی کارشناس واحد موسیقی و سرود حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه توجه به امر آموزش و تاسیس مکتب‌خانه موسیقی مقامی برای علاقه‌مندان نیز گامی مهم و موثر است، گفت: حمایت از تولید و نشر آثار مقامی و معرفی  اساتید و پیشکسوتان و انتشار آثار پژوهشی تالیفی و ثبت و نشر آن و ساخت مستند پیشکسوتان و آثار آنان می‌تواند بسیار موثر باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مجید نصری در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: موسیقی مقامی جنوب  خراسان به نوعی میراث معنوی فرهنگی این خطه به شمار می‌آید که ریشه در آداب و رسوم، سنن و باورهای بومی و فرهنگی این منطقه داشته و نقش مهمی در ارتقاء هویت فرهنگی مردمان این منطقه برعهده دارد.

وی افزود: این نوع موسیقی شامل ملودی‌ها و مقام‌هایی است که به زیبایی با باورهای معنوی، دینی و اعتقادی مردم عجین شده و سنت‌های دیرینه‌ای که بر پایه اتحاد، برابری و برادری استوار است و سینه به سینه و نسل به نسل به مردمان معاصر به ارث رسیده است.

کارشناس واحد موسیقی و سرود حوزه هنری خراسان جنوبی با بیان اینکه این مقام‌ها و ملودی‌ها از دیرباز توام با حرکات نمایشی و ریتمیک بوده که به رقص محلی شهرت دارد، تصریح کرد: از دیرباز در مراسمات شادیانه مقام‌ها و ملودی‌ها و آوازهای مختص به خود و در مراسم عزا انواع نواهای محزون و تاثر برانگیز و لالایی‌ها و مراسم برداشت محصول و گندم درو و دعاهای مذهبی مانند دعای طلب رحمت و باران و... اجرا می‌شد.

نصری ادامه داد: در واقع این نغمات و حرکات نوعی هارمونی و نظم موسیقائی را به مخاطب منتقل کرده و به لحاظ تنوع در ملودی‌ها و سازبندی اختصاص به همین منطقه دارد.

وی افزود: احیاء این مفاهیم ارزشمند هنری و آیینی و انتقال آن به نسل جدید می‌تواند توجه و علاقه نسل معاصر و آینده را به این میراث معنوی جلب کرده و در مواجهه با هجمه وسیع فرهنگی دشمن به ویژه با گسترش روزافزون استفاده از فضای‌های مجازی و شبکه‌های اجتماعی مبتنی بر اینترنت و بعضا عدم نظارت دقیق بر محتوای اشعار و کلام که غالبا در فضاهای غیر مجاز موسیقی‌های زیرزمینی و بعضا سبک‌های غربی فاقد مفاهیم ارزشی تولید می‌شود، باعث جریان‌سازی منطبق بر اهداف اصیل ایرانی اسلامی شود.

کارشناس واحد موسیقی و سرود حوزه هنری خراسان جنوبی بیان کرد: یکی از مهم‌ترین و موثرترین کارهایی که می‌شود انجام داد به انجام رساندن پروژه‌های پژوهشی تالیفی و شناسایی ظرفیت‌ها و آثار بکر و اصیل و ثبت و ضبط و انتشار آن است.

نگذاریم موسیقی مقامی و محلی فراموش شود

نصری ادامه داد: همچنین تلاش در راستای حفظ این نوع موسیقی توسط نهادها و سازمان‌های فرهنگی به صورت حمایت همه جانبه از هنرمندان این سبک و پیشکسوتان موسیقی مقامی و انتقال آن به نسل‌های آینده به عنوان میراث ارزشمند معنوی و فرهنگی منطقه از دیگر فعالیت‌هایی است که می‌توان در راستای حفظ و حراست از این نوع موسیقی انجام داد.

وی افزود: حوزه هنری استان آلبوم آوای صحرا را با همکاری گروه موسیقی مقامی سلم‌آبادی‌ها در همین راستا در سال96 در سطح ملی تولید و منتشر کرد.

نصری یادآور شد: توجه رسانه‌ها به ویژه رسانه ملی به حمایت از هنرمندان و تولیداتشان در این عرصه و شناساندن این سبک از موسیقی به ویژه به نسل جوان و نوجوان جامعه و مستندسازی از این آداب و رسوم و سنت‌ها به منظور جلوگیری از به فراموشی سپردن آن می‌تواند موثر باشد.

انتهای پیام   

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری موسیقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۳۹۸۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود

به گزارش خبرنگار استانی ایسکانیوز از کهگیلویه و بویراحمد، حجت الاسلام سید جواد خاضع در نشست ستاد بزرگداشت دهه کرامت استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود: برنامه های دهه کرامت با مشارکت و همکاری ۲۷ نهاد مختلف برگزار خواهند شد.

وی اظهارکرد: برخی از مهم‌ترین برنامه‌های مورد نظر برای برگزاری در کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت دهه کرامت امسال شامل جشن‌های سالروز ولادت حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع)، محافل قرآنی، برپایی نمایشگاه کتاب و نمایش فیلم است.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اعزام مبلغ به مناطق محروم و کم برخوردار، راه اندازی کاروان‌های شادی در سطح شهرهای مختلف استان، توزیع بسته‌های معیشتی، برگزاری رقابت‌های مختلف ورزشی، همایش دختران مسجدی، تجلیل از دختران برتر مسابقات هنری و نشست‌های تخصصی برای معرفی هر چه بیشتر فضائل اخلاقی و ابعاد شخصیتی حضرت معصومه (س) و امام رضا (ع) نیز از دیگر برنامه‌های مهم پیش‌بینی شده برای برگزاری در کانون‌های فرهنگی، هنری مساجد استان به مناسبت دهه کرامت امسال خواهد بود.

خبرنگار: سعیده صداقت نژاد

انتهای خبر/

کد خبر: 1228344 برچسب‌ها سازمان تبلیغات اسلامی

دیگر خبرها

  • آغاز جشنواره «شب های موسیقی تاک» در ملایر 
  • راهیابی هنرمندان چهارمحال و بختیاری به جشنواره ملی موسیقی خلیج فارس
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص«هفته سنه» در سنندج/رونمایی از سردیس استاد عباس کمندی
  • برگزاری ۱۹ عنوان برنامه شاخص هفته سنه در سنندج
  • مساجد البرز به پرچم فلسطین مزین می‌شوند
  • حضور فرهنگی هنری ایران در بوسنی و هرزگوین
  • جشنواره امامت و مهدویت در دانشگاه آزاد اسلامی برگزار می‌شود
  • ۳۰۰ برنامه متنوع در کهگیلویه و بویراحمد برگزار می‌شود
  • میزبانی آذربایجان‌غربی از نخستین دوره المپیاد ملی آموزش هنر
  • امضای تفاهم نامه همکاری حوزه هنری و اداره کل تعاون خراسان رضوی