Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-05-04@20:03:49 GMT

عشق و وابستگی قبل از ازدواج اشتباه محض است

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۰۲۴۹

عشق و وابستگی قبل از ازدواج اشتباه محض است

ایسنا/قم مسئول کارگروه فرهنگ و آموزش ستاد ازدواج دانشگاه قم در خصوص معیار و ملاک‌های یک ازدواج موفق و همچنین سن مناسب ازدواج و عشق‌های قبل از ازدواج توضیح داد.

غلامرضا کیانی نژاد در گفت و گو با ایسنا عنوان کرد: در ابتدا لازم به ذکر است که معیارها و مؤلفه‌های یک زندگی سالم و موفقی که از سوی ما مطرح می‌شود تماما بر اساس جهان بینی الهی است، ایمان و اخلاق برای ما شرط اولیه یک انتخاب است و شاید برای افراد دیگر این ملاک مطرح نباشد، مبنای ما رویکرد توحیدی و جهان بینی الهی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خداوند که خالق ماست در دستور زندگی، خانواده را برای آسایش و آرامشمان مقدر ساخته است و این همان بستر مناسبی است که می‌توانیم در آن به رشد و تعالی برسیم، لذا خانواده در تمام موفقیت‌ها و پیشرفت‌های ما سهیم است، چرا که آسایش محیط خانواده است که پیشرفت و تعالی در تمامی جنبه‌ها را فراهم می‌سازد.

هفت ملاک مهم در انتخاب همسر

مسئول دفتر مرکزی ستاد ازدواج دانشگاه قم بیان کرد: بعضی معیارها و مؤلفه‌های ازدواج مطلق است و اهمیت آنها بیش از بقیه معیارهاست؛ اولین مورد و یکی از معیارهای اصلی در انتخاب زوج، ایمان است که اگر باورهای دینی دوطرف با یکدیگر در تضاد باشد نمی‌شود زیر بار آن رفت و تحمل آن بسیارمشکل است.

کیانی نژاد ادامه داد: دومین مؤلفه برای ازدواج اخلاق است، اخلاق طرفین باید صحیح و مورد پسند باشد چرا که صرفا مؤدب بودن ملاک اخلاق خوب داشتن نیست، اخلاق خوب اخلاقی است که چهارچوب‌هایش در دین ذکر شده باشد، آدابی که قرار است رعایت شود باید با پشتوانه ادب اسلامی باشد، ایمان بدون اخلاق کافی نیست و با اخلاق اسلامی است که ایمان و اعتقادات معنا پیدا می‌کند، در واقع ایمان و اخلاق دو مقوله در هم تنیده هستند.

وی اضافه کرد: ملاک سوم در انتخاب همسر سلامتی جسمی، روحی و روانی است که البته این مسئله یک معیار نسبی است و بستگی به نوع نقص دارد و عموما نقص‌هایی ملاک است که غیرقابل تحمل از سوی طرف مقابل باشد، برای مثال عدم توانایی تولید مثل یک نقص مهم در زندگی است؛ چرا که داشتن فرزند حق مسلم هر یک از زوجین است و نمی‌توان این حق طبیعی را از کسی سلب کرد.

مسئول کارگروه فرهنگ و آموزش ستاد ازدواج دانشگاه قم تشریح کرد: چهارمین مؤلفه درانتخاب شریک زندگی رسیدن به بلوغ در تمامی جنبه‌ها است، بلوغ عاطفی، اقتصادی، عقلی، جنسی، سیاسی، اعتقادی و ... هر کدام در جای خود دارای اهمیت هستند و نمی‌توان هیچ یک را کم اهمیت شمرد.

کیانی نژاد افزود: معیار دیگری که در انتخاب همسر مد نظر قرار می‌گیرد کفویت است، این معیار لازمه‌ی یک زیست سالم است، قبل از ازدواج باید دو طرف از نظر سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، اعتقادی و شخصیتی سنخیت سنجی کنند و در صورتی که ۷۰ درصد به بالا هم کفو بودند این ازدواج، ازدواج مناسبی است؛ البته گاهی نیز اگر این تناسب در بعضی موقعیت‌ها دستخوش تغییرات شود موردی ندارد.

مسئول دفتر مرکزی ستاد ازدواج دانشگاه قم ادامه داد: یکی دیگر از معیارها و مؤلفه‌های ازدواج موفق به دل نشستن طرفین است، این به دل نشستن به معنای عاشق شدن و دوست داشتن نیست، تنها به این معناست که در نگاه اول طرفین به  دل هم بنشینند و از یکدیگر متنفر نباشند، یعنی یک وابستگی و اشتیاق متعادل و درستی ایجاد شود که طرفین برای دیدارهای دوباره و آشنایی بیشتر مشتاق باشند.

وی توضیح داد: معیار بعدی در انتخاب همسر اصالت خانواده است، اگر اصالت اخلاقی خانواده‌ای مطابق اسلام باشد قطعا مورد مناسبی برای ازدواج خواهد بود، اصالت خانواده در تمام ملاک‌های ازدواج تاثیرگذار است چرا که آموزه‌های خانواده است که سبب رشد و تعالی فرزندان می‌شود.

کیانی نژاد عنوان کرد: عشقی که در جامعه از آن دم میزنند علاقه‌ای افراطی است ما درجهان بینی الهی خلقت یافته‌ایم که در مسیر خداوند قدم برداریم تا بتوانیم به قرب الهی دست یابیم، پس عشق و محبت مطلق و واقعی فقط برای خدا است و افراد دیگر در زندگی دنیوی می‌تواند جایگاه عشق نصبی را بگیرند.

مسئول کارگروه فرهنگ و آموزش ستاد ازدواج دانشگاه قم بیان کرد: خانواده قرار است منبع آرامش و آسایش باشد؛ پس وقتی حرف از ازدواج و تشکیل خانواده مطرح می‌شود عشق قبل از ازدواج معنایی ندارد، چرا که باعث می‌شود چشم طرفین به روی واقعیت‌ها بسته شود که این یک امر صد در صد غلط است، ما برای انتخاب نیاز به عشق اولیه نداریم، نیاز ما به دل نشستن و عدم تنفر است.

وی ادامه داد: عشق باید بعد از ازدواج به وجود بیاید که یک زندگی پایدار و سالم شکل بگیرد، برای دل بستن فقط خوب بودن شرط نیست، عشقی که ما از آن دم می‌زنیم بعد از بررسی معیارها به وجود می‌آید، در نتیجه عشق قبل از ازدواج غلط است اما بعد از ازدواج سبب تداوم زندگی زوجین خواهد شد و یک امر ضروری است.

سن ازدواج یک معیار نسبی است

کیانی نژاد در خصوص سن مناسب برای ازداوج بیان کرد: معیار سن یک معیار نسبی است که بنا به موقعیت، زمان و مکان متفاوت است اما نکته‌ی مهم به بلوغ رسیدن افراد در همه جنبه‌ها است، یعنی ملاک بررسی سن، بررسی بلوغ افراد از جنبه‌های مختلف است.

مسئول کارگروه فرهنگ و آموزش ستاد ازدواج دانشگاه قم در پایان اضافه کرد: با وجود نسبی بود سن ازدواج، سنی که به طور کلی برای طرفین در نظر گرفته می‌‍شود در پسران از ۲۰ سالگی و در دختران از ۱۸ سالگی است که در این سن هر دو به جنبه‌هایی از بلوغ دست یافته‌اند و توانایی اداره و مدیریت یک زندگی مشترک را دارند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی خانواده ازدواج عشق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۰۲۴۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعطای ۹۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به مدد جویان البرز

مدیرکل کمیته امداد امام استان البرز گفت: از اهداف کمیته این نهاد در جهت توانمندسازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی (ره) و کاهش وابستگی آن‌ها به ویژه در بخش اقتصادی اشتغال‌زایی و خودکفایی آن‌ها است. - اخبار استانها -

رضا البرزی در گفتگو با خبرنگار تسنیم در کرج، با بیان اینکه اشتغال‌زایی، راهکار توانمند‌سازی مددجویان کمیته امداد امام خمینی(ره) است، اظهار کرد: به منظور ایجاد انگیزه و مشارکت اجتماعی مددجویان در جهت توانمند‌سازی آنها در زمینه شغلی این نهاد اقدام به پرداخت وام اشتغال به مبلغ 910 میلیارد تومان به یک هزار و 188 نفر مددجو کرده است.

وی ادامه داد: اجرای طرح خودکفایی برای مددجویان علاوه بر مهارت‌آموزی این عزیزان وابستگی مالی آن‌ها را به نهاد‌های حمایتی کاهش می‌دهد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان البرز با تاکید به اینکه یکی از اهداف این نهاد استقلال و عدم وابستگی اقتصادی مددجویان است، افزود: توانمندسازی مددجویان تنها راهی است که بتوان وابستگی مالی و فقر را از این عزیزان دور کرد.

ارائه 1000 خدمت مسکن به مددجویان کمیته امداد استان البرز ارائه 1000 خدمت مسکن به مددجویان کمیته امداد استان البرز

وی با اشاره به اینکه آموزش و مهارت آموزی مهم‌ترین راه توانمندسازی این افراد است تا در زمینه شغلی موفق شوند، گفت: در این راستا کمیته امداد امام خمینی (ره) استان اقدام به معرفی هشت هزار نفر از افراد تحت حمایت کمیته به بخش ‌های آموزشی، راهبری شغلی و کاریابی کرده است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • برگزاری جشن‌های مادرانه در مساجد برای ترغیب مادران به فرزندآوری
  • انتقادات عجیب روحانی معروف از سبک زندگی مردم | همه‌تان باید کار کنید | حق ندارید همه چیز را گردن دولت بیاندازید!
  • تخصیص اعتبارات پژوهشی نیازمند شفافیت و عدالت است/ ملاک‌های پذیرش طرح‌ها در دستگاه‌ها مشخص شود
  • وابستگی صندوق‌های بازنشستگی به بودجه دولت ناشی از چیست؟
  • روایت شهید فاطمیون + فیلم
  • نگاهی به تغییرات جدید در جامعه ژاپن با محوریت خانواده‌های ژاپنی
  • زلاتان ابراهیموویچ: هنوز هم بهترین هستم؛ به خاطر بچه‌هایم تصمیم به خداحافظی از فوتبال گرفتم
  • دانشجو‌های خانه به دوش! / جای خالی خانه دانشجویی در پازل زندگی زوج‌های دانشجو
  • وابستگی اقتصاد به بانک‌ها چالش‌آفرین است
  • اعطای ۹۱۰ میلیارد تومان تسهیلات به مدد جویان البرز