Web Analytics Made Easy - Statcounter

درحالی ۹۴درصد زعفران دنیا در ایران کشت می‌شود ولی «زعفران ایران» در دنیا گمنام است و به دلیل اینکه بخش عمده زعفران ایران فله ای به اسپانیا صادر می شود، دنیا زعفران را به نام اسپانیا می شناسد نه ایران. ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱ اقتصادی کشاورزی نظرات - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، محسن احتشام رئیس شورای ملی زغفران گفت: کیفیت محصول قیمت ، مکان های توزیع ، نوع بسته بندی و مشکل بازار و بازاریابی عوامل اثر گذار در صادرات زعفران کشور هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: روش های سنتی را در فروش زعفران به روش های علمی تبدیل نکرده ایم.

احتشام گفت: باید با ایجاد زمینه های مناسب مزیت نسبی در بخش صادرات زعفران به مزیت رقابتی تبدیل شود.

وی افزود: بخش خصوصی کارهای زیادی در زمینه صادرات زعفران انجام داده اما بخش دولتی همپای بخش خصوصی نیامده است.

وی گفت: مشوق های صادراتی باید به نحوی داده شود که صنعت بسته بندی زعفران رشد کند.

محمود بازاری مدیر کل هماهنگی دفتر صادرات سازمان توسعه و تجارت نیز گفت: از سال 81 تا سال 91 جوایز صادراتی برای ایجاد ارزش افزوده ارتقاء کیفی محصول و بسته بندی در بخش زغفران پرداخت می‌شد.

وی افزود: بیشترین سهم خرده مالکی در محصولات کشاورزی مربوط به زعفران است و ایجاد ارزش افزوده در این بخش نیازمند صنایع‌ای است که با فناوری روز بتوانند زعفران را بسته بندی کنند.

وی گفت: به بیش از 45 کشور صادرات زعفران در بسته بندی‌های سبد خانوار داریم، اما به دو سه بازار بزرگ زعفران کشور را در بسته بندی‌های یک کیلو و نیم کیلو گرم صادر میکنیم.

وی با بیان اینکه بنگاه‌های فعال در بخش زغفران در دوره 20 ساله اخیر رشد آنچنانی نکرده اند افزود: در تعامل 5 سال با شورای ملی زغفران به جمع بندی برای افزایش ارزش افزوده این محصول رسیده ایم.

وی گفت: برای برند سازی زعفران ایران برنامه داریم و از ثبت برند‌ها با توجه به اینکه بودجه‌ای که به اختصاص یافته است حمایت کرده ایم.

وی با بیان اینکه 80 درصد زعفران کشور صادر شود گفت: برنامه 16 بندی در حوزه اجرایی برای حمایت از صادرات زعفران به سازمان برنامه و بودجه پیشنهاد داده ایم.

زعفران امسال 5 میلیون تومان ارزان شدخرید توافقی زعفران باید مازاد بر توان خرید بخش خصوصی و صادرات باشد نه در خدمت دلالان و رانت‌‌جویانسازمان تعاون روستایی درباره رکوردشکنی تولید زعفران هشدار داد!امکان صادرات زعفران با کیفیت از بستر بورس/ سازوکارهای رقابتی در ایجاد رونق موثر است95 درصد زعفران ایران فله ای صادر می‌شودسهم بزرگ اسپانیا از صادرات زعفرانی که خود تولیدکننده آن نیست

 

محمد علی طهماسبی معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، با بیان اینکه برای برداشت مکانیزاسیون زعفران شرکت‌های دانش بنیان فعالند و خبر‌های خوشی در راه است افزود: از 122 هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران در دنیا 115 هزار هکتار مربوط به ایران است.

وی گفت: در کشور‌های همسایه بیش از 5 هزار هکتار زعفران کشت می‌شود.

وی افزود: عملکرد و میزان تولید زعفران در هکتار در همه کشور‌ها به طور میانگین 4 کیلو است، اما اگر شرایط و کشت اصولی و عملی انجام شود در هکتار 20 کیلو زعفران برداشت خواهد شد.

طهماسبی با بیان اینکه زعفران در استان‌های دیگر کشور به جز سه استان مطرح در این زمینه نیز کشت می‌شود گفت: شرکت‌های بزرگی با عضویت زعفران کاران تشکیل شده است که این شرکت‌ها همه مراحل زعفران کاری از تامین نهاد‌های تولید تا انبار‌های زعفران که زیر کلید بورس هستند در اختیار دارند.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: تلاش می‌شود همه کار در زمینه زعفران به بخش خصوصی واگذار شود.

حمیدرضا دهقانیای سخنگوی ستاد مبارزه با قاچاق گفت: قاچاق 20 تنی زعفران درست نیست، زیرا صادرات زعفران فله‌ای کشور 300 تن و تولید سالانه آن 450 تن است و اگر مصرف داخلی را در نظر بگیریم این رقم قاچاق پذیرفتنی نیست.

وی افزود: اینکه افرادی از کشور افغانستان اقدام به خرید زعفران از کشاورزان ما می‌کنند دلیل بر اظهار نکردن خروج آن از کشور نیست.

علی شریعتی مقدم رئیس کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران نیزگفت: تحولات بسیاری در بخش زعفران انجام شده اما نتوانسته است ایجاد بهره وری بالا و ارزش افزوده مناسب کند.

وی افزود: افرادی که در بخش صادرات زعفران فعالند برای تشکل های فعال در بخش زعفران نا آشنا هستند.

شریعتی مقدم گفت: مقررات ارزی در سال های اخیر موجب شده است بسیار از صادرکننده های زعفران که اظهارنامه صادراتی ارائه کرده اند اهلیت نداشته باشند.

وی افزود: به طرح جامع زعفران وزارت جهاد کشاورزی و طرح های دیگر در این زمینه عمل نشده است.

انتهای پیام/

R1010113/P/S7,83/CT12 واژه های کاربردی مرتبط صادرات زعفران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: صادرات زعفران صادرات زعفران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۰۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید زعفران به ۲۳۰ تن رسید

علی حسینی در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه قدمت زعفران به ۳ هزار سال پیش باز می گردد، گفت: بنابر آمار وزارت جهاد کشاورزی، حدود ۱۲۳ هزار هکتار از سطح کشور زیر کشت زعفران است که  براین اساس باید بیش از هزار تن زعفران برداشت شود، در حالیکه تولید فعلی یک چهارم این عدد است.

به گفته او، براساس فرمول همه ساله ۵ تا ۱۰ درصد سطح زیر کشت این محصول اضافه می‌شود، چراکه با جایگزینی مزارع هر چند سال یک بار، سطح زیرکشت ۲ تا ۳ برابر سطح زیر کشت افزوده می شود. بنابراین اگر تا چند سال قبل ۱۲۳ هزار هکتار سطح زیر کشت زعفران داشتیم، اکنون این عدد  به ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار رسیده است که با احتساب این سطح کشت زعفران و نیروی انسانی هزار تن محصول باید تولید شود، در حالیکه سنوات قبل ۳۰۰ تن زعفران در کشور تولید می‌شد.

حسینی ادامه داد: در دهه ۵۰ تا ۶۰ عملکرد زعفران در هر هکتار بین ۶ تا ۷ کیلوگرم بود، در حالیکه اکنون با وجود افزایش سطح زیرکشت عملکرد به زیر ۳ کیلوگرم رسیده است. همچنین بر اساس آمار اعلامی در شرایط کنونی از میزان سطح زیر کشت  ۲۲۰ تا ۲۳۰ تن زعفران تولید می شود.

عضو شورای ملی زعفران افزود: قیمت کنونی هر کیلو زعفران حدود ۱۰۰ تا ۱۱۰ میلیون تومان است که تا چند ماه پیش، ۳۵ تا ۴۰ میلیون تومان بود.

او با بیان اینکه سالانه ۲۰ تا ۳۰ تن زعفران به شکل قانونی به افغانستان صادر می‌شود، گفت: بنابر آمار مصرف زعفران در افغانستان ۵ تن است که بر این اساس مابقی زعفران تولیدی مجدد به دیگر کشورها صادر می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی صنعت ، تجارت و کشاورزی

دیگر خبرها

  • هم‌اینک دنیا فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل دارای حقوق‌ بین‌الملل به رسمیت می‌شناسد
  • پرداخت ۱۰ روبلی تجار برای کد استاندارد صادرات کالا به اوراسیا
  • ضرورت انتقال دانشجوی بورسیه‌ای به کشور‌های جهان برای پیشرفت علمی ایران/ سیاست‌های علمی، ۲۵ ساله تدوین شوند نه ۸ ساله
  • تولید زعفران به ۲۳۰ تن رسید
  • میزان صادرات نفت اعلام شد/ تراز تجاری ایران در این وضعیت است
  • فرصت توسعه صادرات محصولات و ماشین‌آلات کشاورزی به ترکمنستان
  • اعلام آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات پزشکی به آفریقا
  • آمادگی ایران برای صادرات تجهیزات و ملزومات پزشکی به آفریقا
  • خیزش دنیا علیه اسرائیل نتیجه افشاگری های جبهه حق است
  • ایران جزء ۱۰ کشور اول دنیا در درمان بیماری‌های اورولوژی