Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@23:28:35 GMT

رشد دانشگاه بدون پاسخ به مشکلات، به صلاح کشور نیست

تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۵۷۴۲۳۷۹

رشد دانشگاه بدون پاسخ به مشکلات، به صلاح کشور نیست

بهمن نامور مطلق روز یکشنبه در برنامه بزرگداشت روز جهانی "علم در خدمت صلح و توسعه" با محوریت "علم باز: علمی برای همه" در وزارت علوم اظهار داشت: مرجعیت دانش دانشگاه‌ها دچار بحران است‌ و باید بدانیم مردم کدام علم را می‌خواهند.

وی تصریح کرد: باید به علوم زندگی برای مردم توجه شود یا فرهنگ‌سازی کنیم. همچنین باید بررسی شود بسیاری از دانشگاه‌ها چه فایده‌ای دارند و روی زندگی تاثیر گذاشته‌اند یا خیر؟ 

نامور مطلق اظهار کرد: زمانی که شعار علم برای همه می‌دهیم برای غرب است، ما هنوز همین علم را کاربردی نکرده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به عنوان مثال استفاده از محیط زیست علم زندگی است و ما اساتید علم زندگی کردن آموزش نمی‌دهیم.

وی افزود: مسائل و موضوعات بسیاری به کشور ورود می‌کند اما فرهنگ سازی انجام نشده است. ما نیاز به اکولوژی فضای مجازی، تغذیه و بهداشت داریم.

روش پژوهش علمی فرهنگ‌سازی شود

معاون فرهنگی وزیر ارشاد نیز در ادامه اظهار داشت: سیستم آموزشی زیاد به پژوهش علمی توجه نمی‌کند و پژوهش علمی باید در بستر یک فرهنگ آموزش داده شود و فضای فرهنگی نیز پژوهش علمی را طلب کند.

محسن جوادی افزود: باید بخشی از وزارت ارشاد جایگاه پژوهش علمی را در فکر عمومی مردم ببرد و فیلم نامه‌ها و فیلم‌ها این فرهنگ را در جامعه توسعه دهد و رسانه‌ها از جایگاه علمی محافظت کنند.

وی ادامه داد: اگر نقش علم باز در توسعه و رفاه و پژوهش علمی و فرهنگ عمومی تثبیت نشود، علم‌باز پروژه موفقی نخواهد بود.

جوادی عنوان کرد: پژوهش علمی با تاکید بر کار گروهی باید از زمان مدرسه آموزش داده و انجام شود. همچنین به اخلاق علمی نیاز دارد و باید به آن توجه شود. همچنین اعتبارات عمومی نیاز است که هزینه شود اما نظام بودجه‌ای به راحتی پول در اختیار کارهای علمی نمی‌گذارد.

وی اظهار داشت: وقف علمی و پژوهش علمی نیز بسیار کم است که باید پرنگ تر شود. همچنین زمانی کار علمی پیش می‌آید اما آن را در اختیار دیگران قرار نمی‌دهند که با اهداف ترویج علم مغایرت دارد و به دلیل تعریف مسائل حقوقی و مالکیت فکر  است و باید اصلاح شود.

معاون فرهنگی وزیر ارشاد عنوان کرد: استفاده از تکنولوژی‌های نوین که زیر ساخت آن در جامعه ایجاد نشده است به طور مثال در کل کشور ۱۰۰۰ کتابفروشی فعال است.

هفته ترویج علم با هدف اشاعه تفکر علمی در جامعه، هماهنگی میان نهادهای مروج علم، آموزش مروجان علم و مرور دستاوردها و تجربیات ترویجی و کاربردی ارزنده افراد حقیقی و حقوقی فعال ۱۹ تا ۲۳ آبان ماه ۱۳۹۸ در این حوزه برگزار می‌شود.

برچسب‌ها کمیسیون ملی یونسکو بهمن نامور مطلق

منبع: ایرنا

کلیدواژه: کمیسیون ملی یونسکو بهمن نامور مطلق کمیسیون ملی یونسکو بهمن نامور مطلق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۵۷۴۲۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود

به گزارش خبرنگار مهر، قاسم عموعابدینی ظهر دوشنبه در سومین جلسه کارگروه پیاده‌سازی آمایش آموزش عالی و مدیریت طرح تحول ساماندهی و بازنگری رشته‌های دانشگاهی استان اصفهان اظهار کرد: برای ایجاد مشارکت حداکثری در زمینه آمایش، برنامه‌ها و پیشنهادهایی برای هر استان در نظر گرفته شده و استان اصفهان در آمایش سرزمینی متفاوت از نقاط دیگر است.

وی ادامه داد: این استان فضای آموزشی، پژوهشی و فناوری ویژه‌ای را ایجاد کرده است و در مقایسه با بسیاری از نقاط دیگر خاص به حساب می‌آید.

معاون آموزشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطر نشان کرد: در آمایش ملی، میان آمایش سرزمینی و آموزش عالی تفاوت‌هایی وجود دارد و متأسفانه در حال حاضر، آموزش‌ها و تحقیقات در برخی واحدها چندان تقویت نشده است.

وی با بیان اینکه آمایش با مشارکت و تشکیل کارگروه استانی را در دستور کار داریم، گفت: دانشگاه از طریق نخبگانش باید رشته‌هایی را که صنعت نیاز دارد، راه‌اندازی کند. نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود و این مسئله در آمایش مشخص و برایش برنامه‌ریزی می‌شود.

عموعابدینی با بیان اینکه آمایش دانشگاه فرهنگیان در کشور انجام شده است، تصریح کرد: اکنون مسئله و نیاز جدی به بخش وزارت علوم و تحقیقات کشور بازمی‌گردد.

وی افزود: برخورداری از دانشگاهی قدرتمند و باکیفیت برای ما دارای اهمیت است و همه دانشگاه‌ها را نیز اعم از دولتی و آزاد در بر می‌گیرد. آمایش رشته و اشتغال را نباید نادیده گرفت.

کد خبر 6098373

دیگر خبرها

  • سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران نقشی بزرگی در گسترش و رشد علمی ایران ایفا کرده است
  • نباید بدون برنامه‌ریزی دانشجو گرفته شود
  • همایش «دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین» برگزار می‌شود
  • تهران و قم میزبان همایش دین، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • تهران و قم میزبان همایش دین‌، فرهنگ و رسانه‌های نوین شدند
  • توان علمی دانشگاه فردوسی مشهد باید به حل مشکلات کمک کند
  • دانشگاهها در راستای رفع مشکلات توسعه ای مازندران پای کار بیایند
  • ریشه‌یابی خشونت‌های فیزیکی و کلامی/ جریمه بدون آموزش تاثیری ندارد
  • ۸ دستاورد علمی برپایی رویداد صدرا در دانشگاه آزاد بوئین‌زهرا
  • کسب رتبه ۱۴ دانشگاه مازندران در بخش آموزش در میان دانشگاه‌های کشور